*Joulukuun tähtöset ja vko 19*
Kommentit (35)
... kun LA on menkkojen perusteella 1.12... =) Perheestä löytyy ennestään 9v poika ja uutta alettiin tammikuun puolesta välistä yrittämään. Miestä näen muutaman viikon välein, joten hedelmöittymisaikakin on kohtalaisen helppo määritellä. ;-) Ekasta kierrosta tärppäsi suoraan, oli onni matkassa, ettei tarvinut pitempään kärvistellä.
Vähän on ollut etovaa oloa, lähinnä iltaisin ja väsymys ihan mahdotonta. Nyt ehkä jo välillä helpottaa, kun alotin syömään vitamiinipillereitä. Turvotusta joo kans, pojalta nousi raskauden aikana paino hitusen yli 30kg, ja vaikka olen vähentänyt ja keventänyt syömisiäni, on silti semmonen olo, että nyt nousee paino taas. =( Alavatsakipuja ja muutamia kipeitä vihlaisuja on ollut, mut nekin muistan vielä hyvin aiemmasta raskaudesta.
Töissä kerroin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa jo raskaudestani, sillä en ole pomon kanssa yhtään samalla aaltopituudella, ja pelkäsin, että se suutuspäissään irtisanoo minut. Nyt se ei sitä voi tehdä, ilman TODELLA hyvää syytä ja sitähän mie en sille anna. Viimiset 3 viikkoa se on yrittäny savustaa minua lähtemään itse ja irtisanoutumaan, mutta enpä minäkään niin tyhmä ole, mitä hän kuvittelee. Sinnittelen päivän kerrallaan. Kelan laskurin mukaan äippäloma alkais 25.10, joten siinä on päivämäärä, mihin asti lasken päiviä.
Torstaina on eka neuvola, terkkari yrittää todennäköisesti patistaa minua niskapoimu-ultraan, mutta tällä hetkellä tuntuu, etten sinne halua. En kuulu minkäänlaiseen riskiryhmään ja jos jotain epänormaalia todetaan, niin haluanko edes tietää? Eikös noissa ole kuitenkin aika iso virhemarginaali, kaikki on vauvalla kunnossa kaikesta huolimatta?
Tsemppiä kaikille plussanneille, ja pysytään langoilla!
Vuosi ehdittiin tuulimunaraskauden jälkeen yrittää uutta raskautta ja kun mitään ei kuulunut päätettiin että marras-joulu vauvaa ei tehdä. Meillä kolme lasta, jotka aikanaan ekoista kierroista lähtenyt alulle, eikä varsinaista kiirettä tosiaankaan ollut. Menkat oli jo päiviä myöhässä eikä mielen viereenkään juolahtanu että olen raskaana. Yllätys oli melkoinen, mutta nyt tietenkin olo on ihana. Eikä tietenkään haittaa yhtään vaikka jouluvauva syntyykin.
Olo on siis henkisesti ihana, fyysisesti en voi ihan niin hyvin. Oksettaa, kuvottaa, väsyttää, tuntuu että turpoaa niin ettei paluuta enää ole (raskauden jälkeenkään), vaikkei paino ole noussutkaan, kaikesta syömisestä on huono omatunto ja syötävä on jatkuvasti ettei tuu paha olo. Jotenkin tuntuu että ei tämä ennen näin vaikeaa ole ollut.
Vanhuuskohan se on iskenyt.
Mimako 8+5
Mimako,ei meidänkään ollut " tarkoitus" saada joulukuun lasta mutta ihan onnessani olen vaikka joulukuulle tuleekin!!!!!!
Ultrassa käväisty.kaikki hyvin.Huh kun putosi taas kivi sydämestä.Ihan uskomatonta,sielä se pieni heilu ja liikkui.Vilkutteli pienillä käsillään vaikka mittaa vaivaiset 20,5mm.2senttinen ihana sinttini=)
Sydän sykki vimmatusti.Koko edelleen tulee muutamia päiviä perässä,kone antoi la:si 10.12.Mutta tulee kun tulee,ihanaa!
Onnesta soikeana,poistun kävelylle!!!
Heippa kaikille joulupakettiaan odottaville! Ja onneksi olkoon!
Kirjoittelin äsken pitkän viestin mutta sepä hävisi jonnekin - katsotaan miten nyt käy.
Eli meillekin kävi niin ihanasti, että melkein heti tärppäsi tämä kolmannen odotus! L.a 29.12. Aikaisemmin lapset syntyneet n. viikon verran ennen l.a mutta katsotaan nyt kumman vuoden puolella tämä syntyy! Ensimmäinen neuvola toukokuun lopussa ja eka ultra rv12 eli kesäkuussa....kaukana.
Tähän asti raskaus mennyt hyvin, ei ole ollut pahoinvointia tai kuvotusta. Lähes epätietoinen olo siis! Vähän tuntuu työpäivän aikana istuessa etta huokailla saa syvään ja happea haukkoa. Vaikka eihän kohdun pitäisi vielä keuhkoissa asti olla;) Kyllähän tämä raskaus on myös jo vaikuttanut töissä keskittymiseen, oma napa vain mielessa;)
Aurinkoista odotusta meille kaikille!
Karits@ 6+1 (?)
Juup nää sivut tökkii taas pahasti, kannattaa tosiaan kopioida aina teksti ennen lähettämistä, ei tarvii kirjoittaa aina uudelleen.. :)
Töissä keskittyminen on aivan mahdotonta varsinkin tänään kun on se varhaisultra töiden jälkeen. Ja sattui vielä tietysti sellainen työpäivä että pitäisi olla monessa mukana.. pää on vaan jossain ihan muualla :)
Mulle on ilmaantunut uusi oire, nimittäin närästys. Kahvi närästää tosi paljon ja eilen syömäni greippi ei meinannu antaa nukkua.. Vatsan toiminta on kans vähän omituista, välillä saa juosta koko ajan vessassa ja välillä taas ei.. mielenkiintoista informaatiota :)
Mutta jännitys jatkuu siis. Tosi hienoa että pääsit Petite-te ultraan näin pian, kaikki on varmasti hyvin :)
Nyt on eka neuvola aika sitten varattu. Ajan sain 20.5. Tuntuu pitkälle varmaan tuo aika. Ultra on sitten samalle päivälle. Jännittää kamalasti mitä masusta löytyy.
Tuon jälkeen alkaakin sitten 2 viikon välein neuvolassa ravaaminen, ja ultrissa käynti. Aiemmissa raskauksissa olen ollut tehoseurannassa, ja niin on kuulemma nyttenkin. Omaan niin huonot veriarvot, että niiden takia joutuu tilannetta seuraamaan tarkkaan.
Tänään mulla on ollut hirveä väsymys ihan aamusta saakka. Yöllä en saanu unta, ja mulla alko tutut raskauden aikaset painajaiset pyörimään. Kahvihan se tietty piristäisi, mutta kun ei pysy sisällä. Normaalist kahvia menee kymmenenki kuppia päivässä, nyt en saa ees kupillista alas. Ehkä ihan hyvä niin.
Hassu oire, minkä huomasin kun rupesin aamusta siivoilemaan kani ja marsuhäkkejä...oli se, että haju sai aikaan oksentamisen.
Normaalist siivoan nuo häkit kahen päivän välein, eikä edes hajua pääse syntymään. Nyt tuntuu että hajuaisti on niin huipussaan että tuo pieni tuoksahdus sai mut juoksemaan vessanpöntölle.
Mulla on vielä tässä kotona lapsilla kerran viikossa hoitajat, jotka just sattuvat olemaan paikalla, niin meinasvat siltä seisomalta lähteä kotiin ku luulivat että meillä on mahatautia. Me kun ei olla vielä kerrottu kellekkään tulevasta perheenlisäyksestä, niin sain sinä selitellä syytä taas oiken olan takaa.
Toivottavasti tää menee ohi pian, ettei tartte hengityssuojaimia häkkisiivouksissa ruveta käyttämään:)
Mutta, eipä tässä kummempia. Pitänee lähtä ulos touhuilemaan tuonne puutarhaan, jos saisi vaikka pihan jo tänä kesänä edustuskuntoon.
Oiken mukavaa päivää taasen kaikille, ja onnea plussanneille:)
On taas mennyt muutama aika kun ei ole ehtinyt kirjoittelemaan! Vappu meni mukavasti, viikonloppu samoin, oli kivaa kun oli niin hienot säät. Tänäänkin ihan nätisti on aurinkoa, mutta järkyttävän kylmä! Vatkasin vaunuja äsken vartin parvekkeella kun esikko ei millään meinannut saada takaisin unen päästä kiinni ja kädet jäätyivät ilman hanskoja! Tyypillinen suomalainen kesäsää siis :)!
Ihanan paljon tullut uusia mukaan, lämpimästi tervetuloa siis Lilla79, Karits@, Mimako, Kantrimaria, Jepuli ja Lintu-75!
Onnitteluja Petite-telle, Linnulle ja Jepulille hyvistä ultrakuulumisista! Mitenkäs Viuhan ja Canttarellin ultrat? Minun pitäisi jaksaa vielä perjantaihin odottaa... Saapa muuten nähdä mitä siellä laite sanoo lasketusta ajasta. Minähän tiedän hedelmöittymispäiväni millilleen :D ja sen perusteella la olisi 21.12. Kuukautisten mukaan taas olisi 23.12. (hassun aikaisin oli ovis viime kierrossa, yleensä mulla ei ole alle 28 päivää). Ajattelin ensin pitää kiinni tuosta hedelmöittymisajan mukaisesta la:sta ihan vain periaatteen vuoksi, kun kerran tiedän sikiön oikean iän, ja ilmoittaa neuvolaan kuukautisten alun sen mukaan ;) (siitäs saavat kun kerran kuukautisista laskevat :D), mutta nyt olen tullut toisiin aatoksiin. Haluan mieluummin pari päivää lisää ä-lomaa sinne loppuun, kun ei tämä tästä nyt varmasti ainakaan ennen laskettua aikaa synny (esikoinenkin meni 2,5 viikkoa yli). Saisikohan lääkärin jotenkin kirjoittamaan korttiin vaikka 25.12.? :DD
Kantrimarialle ihan hirveästi jaksuja ikävään työtilanteeseen! Mulla on ollut hyvin samantapainen tilanne töissä, jouduin kiusatuksi - oikeastaan voisi sanoa vainotuksi - sekä yhden kollegan että johtoportaan toimesta, siinä tilanteessa ei paljon apuja mistään suunnasta herunut kun olin puun ja kuoren välissä. Vaikka en kyllä muuten ole oikein kotiäitityyppiä niin nyt olen nauttinut täysin siemauksin siitä, ettei ole tarvinnut sinne paikkaan mennä. Syksyllä pitäisi jaksaa 2,5 kk ennen uutta äippälomaa (vaikka miten haluaisin, ei ole varaa olla enää kevään ja kesän jälkeen hoitovapaalla). Kai sen kestää, kun on tosiaan pvm johon tähtää.
Tässä välissä esikoinen sitten heräsi lopullisesti, joten taas loppuvat jutut tältä erää. Oikein tarrasukkaista masunkasvatusta kaikille ja erityistsempit kaikille pahoinvoinnista tai kivuista kärsiville!
Minä täällä laskeskelen äitiysloman alkua.. Oon oikein hyvä työntekijä taas tänään..
Käytiin tutustumassa esikoisen kouluun. Mukavalta näytti. Samalle luokalle tulee monta tuttua lasta. Oli tosi mielissään. Ja äiti melkein vollotti. Tää on ihan kauheeta, ku oon niin itkuherkkä.. Joka tilanteessa vetistelen.
tänään on ollu kipuilua tossa alavatsalla. Tuntuis vähän sellaselta kasvukivulta. toivottavasti on sitä.. Jospa siellä masussa jotain tapahtuu. Mä en millään malta odottaa sitä vauvelia! ihania vauvoja oli siellä koulullakin. VOIH!
Kohta kotiin, ihanaa! Ja aurinko paistaa!!!
t. malttamaton iiiik
Mulla on aivan karsee olo ja se kestää koko päivän jos unohtaa syödä,jatkuvasti pitää olla napsimassa jotain. Eilen illalla nukkumaan mentäessä oli ok olo,yöllä 2 aikaan pyysin miestä hakemaan mehua ku olo oli niin häjy. Sain kuin saikin tunnin torkuttua eli siis 3 heräsin uudestaan häjyyn oloon ja sen jälkeen en sitten nukkunu ja puol 5 jouduin sitten oksentamaan. Olo parani mut menin syömään ni taas oli huono olo. Töissä oli aamulla pakko kertoa että mikä mua vaivaa tosin kaikki ei vielä tiedä. Meinasin nukahtaa ruokatunnilla ja viimenen tunti mä siis todella nuokuin ja pomo kysy että olenko mä kunnossa vastasin et oon vähän väsyny. Olin eilisen päivän saikulla ripulin takia ja siksi kyseli vointia. Mä toivon todella että tätä pahoinvointia ei kestä montaa viikkoa. Aamut on kaikista kamalampia varsinkin kun pitää aamulla mennä 7 töihin.
Mä oon siivonnut,siivonnut ja siivonnut.Ikkunat vielä pesemättä mutta muuten joka nurkka puunattuna.Yes,sain vihdoin sen itsestäni irti!
Tästä navan alla asustavasta ei edelleenkään tiedä kuin minä ja mies(ja te=))
Sinne 12 viikolle tähtään sitten voin alkaa pikkuhiljaa raottaa salaisuutta...
Älkää nyt arvon ladyt vielä odottako äitiyslomaa;)Sinne on niiiiin pitkä matka ettei edes ajatella uskalla.
Mutta toki kannattaa tähdätä ajatukset ja odotukset siihen ihanaan hetkeen kun pääsee" lomalle" kotiin!
Mä en " lomaa" saakaan,kun kotona olen ja täällä 7/24 työtä.Vaan eipä se haittaa,tätähän olen toivonut.
Ja hatun nosto teille jotka käytte töissä ja vielä töiden jälkeen hoidatte kodin,lapset...
Nyt hetki istuskelua ja loput paikat kuntoon.Ei ihan ole siinä vedossa kuin " normaalitilassa" ;)
Välikysymys:
Onko muilla ongelmia rintojen arkuuden kanssa??? Voiko rintatulehdus tulla jo raskausaikana? Mulla on rinnat turvonneet ihan mahottomasti jo nyt ja täysin kosketusarat. Kävelystä johtuva " pomppiminen" sattuu ihan sairaasti ja kun paita hiertää nännipihaa ni tekee mieli tunkea pumpulia liiveihin! Aamut on pahimmat, päivänaikana iho tuntuu " turtuvan" arkuuteen. Ostin juuri läjän uusia liivejä n. pari kuukautta sitten ja nää on kaikki jo nyt pieniä... =( Maitoa ei kuitenkaan tihku.
Heissulivei!
Joulukuulle taitaa meidänkin vauva osua, ihan joulun lähettyville. Kovin alussa mennään ja neuvolaan olen aikaa varaamassa. Tämä on meidän kolmas lapsonen ja tällä kertaa täysi yllätys. Nyt ollaan kuitenkin ajatukseen sopeuduttu ja hyvälle tuntuu. Ensimmäisten päivien ajan oli todella yllättynyt olo ja aikaa on mennyt ihan ihmetellessä.
Mieleen on noussut paljon kysymyksiä ja väsymys on ollut valtavaa.
Ensimmäinen ultra taitaa olla 12 viikon paikkeilla. Aiemmin ei olla sukupuolta kysytty odotusaikana, mutta nyt saatettaisi kysyä. Missä vaiheessa sukupuolta yleensä selvitellään?
Monenlaista myllerrystä on mielessä ollut, mutta jospa tämä alkaisi helpottaa.
Kiva lueskella teidän muidenkin oloja ja kokemuksia.
No ultrassa kävin ja hyviä kuulumisia ei ole. Eli sykettä ei ole ja jotain pientä siellä vain on, eli nyt odotan kutsua äitiyspolille jossa annetaan todennäköisesti lääkkeet tyhjentämiseen. Eipä tälle mitään voi, luonnon valintaa.
Toivottavasti päästään johonkin ensi vuoden ryhmään pian. Kaikille teille tsemppiä mahdottomasti!!
Halaus ja voimia asian läpikäymiseen!!!
Onnittelut kaikille uusille plussanneille ja huikeita pikkuihmeitäkin on tullut!Mahtavaa!Onnea!
Iiiikille toivotan stemppiä uuteen paikkaan vaikka motivaatio nollissa!!
Pahoinvoiville myös pikaista olon paranemista!!
Kuka kyselikään vatsan kasvusta?mulla vatsaa turvotti ja pömpötti tuossa viikolta 7 alkaen,mutta nyt taas vähentynyt.tiukimmat omat farkut ei tunnu masunkohdalta hyviltä mutta menevät kyllä kiinni.
On:menen kohta sinne tutulle ultraan.tää on aika kätevää kun näin pääsee.
Tulen sitten kertomaan.Tosin sovittiin että katsotaan vaan että sydän pompottaa,ei mittailla eikä muuta.kun ottaa kahvipaussilla vastaan,pikaiseen.
Mutta en mä muuta haluakkaan tietää kun että sydän lyö.
Nyt viikkoja siis runsaat 9,olisko jotain 9+3 paikkeilla.