Onko kerros/rivitaloissa rajoitettu pyykin ulosripustamisen määrää?!
Siis, me asumme rivitalossa vuokralla, ja mä oon nyt pessyt 3 koneellista pyykkiä tänään, aamulla valkoiset lakanat ja pyyhkeet, sitten mustat vaatteet ja äsken vielä kirjavat, niin kun olin ripustamassa tuota kolmatta koneellistani, tuli naapuri hieman nuhtelevaan sävyyn puhumaan, että pitäisi ottaa huomioon muutkin pyykinpesijät taloyhtiössä, etten voi yksin vallata puolia pihan pyykkinaruista :/
Otin kyllä sitä mukaa kuivia pois kun laitoin uusia tilalle, mutta myönnän että minun käytössäni oli talon naruista 4 ja joku muu oli vienyt 3, eli jäljellä oli vain 1 vapaa naru jos joku muu vielä pesee ja tulee ripustamaan,
mutta siis täh, voiko naapurit tosiaan suuttua ja määrätä kuinka monta narua per/asunto saa pestä, lisäksi naapuri huomautti että olen tässä muutenkin nyt vapusta alkaen pessyt joka päivä pyykkiä ja tuonut ulos...So?
En oikein sanonut mitään, mutisin vaan että joo onhan tätä likapyykkiä meille kertynyt ja päivittäin tulee lisää...
Nyt vaan mietin, että voikohan tuosta tulla ihan joku kirjallinen varoitus tms,
sama naapuri hermostui vappupäivänä kun mieheni grillasi omalla pihallamme lasten kanssa makkaraa, naapuri tuli kertomaan, että näin kuivaan aikaan ei saa käyttää pallogrilliä jossa hiilet ja tuli, täytyy käyttää kaasu- tai sähkögrilliä ettei tule tulipalo, sanoi että uunissa voisi tehdä makkarat kuivalla säällä kun uuni muutenkin vastaa tuollaista turhaa pallogrilliä paistotulokseltaan :/
Siis mitä hittoa, onko todellinen sääntö tuokin muka, ei ole koskaan aiemmin kukaan sanonut mitään ja muutkin naapurit grillasivat vappuna, eikä mies tietenkään mihinkään ruoholle tai metsään käy kippaamassa niitä kyteviä hiiliä jos naapuri sitä meinasi :/
Ja sama naapuri on valittanut aiemmin noista lasten pihaliiduista, että kun kulkee piirrellyn parrkipaikan ohi, niin kenkien mukana tulee liitupölyä asuntoihin, että " jaa-a onkohan nuo luvallisiakaan yhteisillä pihoilla moiset" ...No nyt ollaan menty lasten kanssa pois omasta pihasta piirtelemään, mutta mietinpä nyt samalla vaan kun tuo huomauttelee näköjään vähän kaikesta, että onko nämä mitkään huomautukset edes aiheellisia eli olenko toiminut väärin?
En tiedä, ei ole oikein kivaa enää liikkua tuolla ulkosalla kun ei tiedä mitä tekee väärin...
Kommentit (17)
En minä ainakaan ole törmännyt vielä missään rajoituksiin ulkona ripustamiseen. Ja jos muita ei vielä näkynyt pesemässä, niin turhaan sitä tyhjänä seisottaa telinettä, jos vaikka joku tarvitsisi. Jos joku tarvitsee, voihan asian ratkaista vasta sittenkin. Ainakin opiskelijataloissa pyykinkuivaushuoneissa oli hyvä systeemi: Jos oli liian täyttä, se joka kaipasi tilaa, etsi onko muiden pyykeissä jo kuivuneita ja siirsi ne nätisti kasaan. (Harvoin ihmiset ehtivät sillä sekunnilla pyykkejään hakemaan, kun ne kuivuvat. Varsinkin kun ne kuivuvat eri tahtia.) Homma toimi hyvin ja naruille saatiin mahdollisimman paljon pyykkiä.
Tuo liitujuttu nyt oli jo aika naurettava. Nehän lähtevät seuraavalla sateella pois.
Ja alkuperäiseen kysymykseen, en ole koskaan kuullut että olisi rajoitettu pyykkien määrää yhteisillä naruilla, mutta tottakai pitää ottaa huomioon myös muut asukkaat. Sinulla ilmeisesti siis ei kuitenkaan ole kaikki narut varattuina, vaan siellä on jonkun muunkin pyykkejä, joten mielestäni ihan ok. Jos kuitenkin joka viikonloppu aamusta aikaisin kiikutat narut täyteen niin silloin menee jo ajattelemattomuuden puolelle.
ripustetaan parvekkeella. Eli sen pitää tapahtua niin ettei pyykit näy parvekkeelta ulospäin. Eli parvekkeen katossa roikkuvat pyykkinarut on kiellettyjä, pyykkiteline pitää olla matala.
mutta se kieltää vain avotulen teon ulos. Pallogrilli (eikä soikionkaan muotoinen) ole avotuli.
Ihme nipottaja. Lähetä ne meidän taloyhtiöön, saisi ihan oikeatakin aihetta valittaa. Tässä kerrostalossa on nyt parin viikon ajan joku tehny kaikennäköistä ilkivaltaa, varmaan jonku kakarat. Se tiedetään että talon omia asukkaita tai ainakin heidän tuttujaan, sillä meillä on alaovissa koodilukot ja ilkivalta on tehty rappukäytävissä.
Me ollaan joskus oltu silmätikkuina ainoina vuokralaisina osaketalossa.
Itse en menisi lasten kanssa pihaliiduilla yleisille alueille piirtelemään, välttämättä ei sadakaan moniin aikoihin ja sitten ne kaikenkirjavat töherrykset ovat maassa kauan. En kyllä menisi kenellekään niistä huomauttelemaankaan, mutta eivät ne piirustukset minusta hienojakaan ole.
mutta pyykkinarujen käyttöä voisi olla hyvä pyrkiä rajoittamaan. On nimittäin aika kenkkua huomata, että omia ei saa mihinkään kuivumaan. Toisaalta jos naapuri ei sanonut itse pesevänsä tai suunnitelleensa pyykinpesua, kuulostaa tuokin nipottamiselta.
kiusaaminen ja asioista huomauttelu voi jatkua pitkään. Mun tutuille naapuri huomautteli ihan joka asiasta. Asuivat kaksi kerroksisessa kerrostalossa, jossa rappuset oli ulkona. Naapuri teki välillä yötöitä, ja silloin tuttuni ei olisi saanut kulkea rappusia lasten kanssa päivällä, kun se häiritsi hänen uniaan. Kaikesta muustakin mahdottomasta ja mahdollisesta valitettiin. Tuttuni ilmoitti lopulta isännöitsijälle asiasta, joka totesi että naapurilla ei ole mitään todellista syytä valittaa. Häiriköinti loppui kun tuttuni muuttivat lopulta pois.
mutta nuo liitu" maalaukset" ovat inhottavia, hyvä, että olette vaihtaneet paikkaa. Niistä on oikeasti haittaa
Vierailija:
mutta nuo liitu" maalaukset" ovat inhottavia, hyvä, että olette vaihtaneet paikkaa. Niistä on oikeasti haittaa
Rumiahan ne on mutta kuuluu lasten elämään, olen antanut piirrellä ruudukkojaan ja signeerauksiaan meidän autotallin eteen vaikka ei ne munkaan esteettistä silmää miellytä ;) Mutta en siis keksi mitä _haittaa_ niistä on, se liitupöly ei kulkeudu sitäkään vähää kenkien pohjissa eteiseen mitä hiekkapöly :)
Törkeän näköistä. Pyykinkuivausta varten on kuivauskaapit ja kuivausrummut. En olisi kerrostaloaikoinani, en rivitalossa asuessani enkä nyt " omakotitalo isolla tontilla" - elämänvaiheessakaan kuivannut pyykkiä ulkona. Hirveä on ulkona roikkuvia rättejä katsoa ja tosiaan, on vieläpä sunnuntai! Ajattele, jos joku naapureistasi viettää esim. valmistujaisia tms. juhlia.
Peset juuri niin monta koneellista kuin tarve vaatii ja käytät juuri niin monta narua kuin tarvitset. Jos taas jossain on jotkut säännöt (pesutuvan seinällä tms.) noudatat tietysti niitä.
Ja saatte käyttää aivan vapaasti sitä pallogrilliä, naapurillasi ei ole minkäänlaisia valtuuksia määrätä millaisella grillillä grillaatte, kunhan pidätte asianmukaista huolta siitä, ettei mitään tulipaloja syty.
Teillä on harvinaisen nipoja naapureita!
yhtiöllä on pyykkinarut ulkona, niin tottahan niitä saa käyttää se joka ensiksi ehtii. Mutta: sunnuntaisin on vanhastaan ollut ns. pyhäpäivä, ja silloin ei ainakaan minun lapsuudessani pidetty pyykkipäivää. Äitini siitä sanoi, että pyhätyö ei ole sopivaa, vaikkei omakotitalonpihalta naapureihin edes pyykit näkyneet. Jos rivarinaapurisi on vanhempi ihminen, niin se saattaa olla hänen mielestään vielä voimassaoleva sääntö. Varsinkin jos on oikea liputuspäivä, niin pyykit on parasta jättää ripustamatta naapurisovun vuoksi.
Edistääksesi pyykinkuivatusta naapureiden suosiossa ulkona kannattaa ripustaa pyykit niin, että saat jo kuivaneet kerättyä, ja todellakin, kuivia ei kannata roikuttaa siellä tilaa viemässä.
toinen mihin ei kannata sunnuntaina ryhtyä on mattojen tamppaaminen tai terassilaudoituksen koneellinen hiominen...
Grillaaminen taitaa olla kuitenkin muotia, meidän yhtiössä grillataan päivät yöt koko kaunis kesä ja grillilihojen käryjä saavat haistella kaikki. Pihanpuolen ikkunoitakaan ei viitsi kauniina iltana pitää auki, kun käry nousee toisen kerroksen ikkunoihin.
Siis pyykkinaruista. Se laittaa joka ehtii. Onhan tietysti korrektia, ettei käytä kaikkia naruja, mutta jos teillä on siis 8 narua ja käytät niistä 3-4, niin onhan siinä tilaa.
Luultavasti naapuri on yleisvalittaja...
Grilleistä sen verran, että meillä yksi naapuri soitti poliisit grillitulesta, kun eräs naapuri tykkää polttaa oikeita puita eikä hiiliä. Poliisit kävi ja totes, että se on siinä ja siinä onko se laillista vai ei, että vaihtaisivat hiiliin ihan naapurisovun kannalta. Mutta siis pallogrilli/hiiligrilli on ihan luvallinen.
Katuliiduista sen verran, että itse asutaan rivarissa ja olen antanut lasten piirtää omalle asfaltille, mutta en yhteiselle alueelle. Eli meillä on pieni läntti asfalttia kiistatta omaa pihaa. Kaikki eivät niistä piirroksista tykkää, varsinkin jos ei ole itsellä lapsia. Eli ei mennä " sotkemaan" yhteisiä alueita.