Lapset juoksee päin seiniä.
Mikä avuksi kun lapset ei osaa yhtään olla omillaan, siis tarkoitan että leikkiä nätisti jos teen itse jotain muuta. Mulla on 3 ja 1 vuotiaat ja osaa kyllä leikkiä nätisti jos olen itse mukana mutta jos alan tekemään jotain muuta tiskaamaan tai esim askartelin kortteja äsken niin lapset juoksi ympäri kämppää ja sekoili. Toinen on puhelin kun se soi niin kuopus juoksee heti lusikka laatikolle ja alkaa sitä tyhjentämään jos puhun puhelimessa.
Heti kun menen lattialle lasten kanssa niin kaikki on taas hyvin. Miten saisin lapset olemaan nätisti myös itsekseen vai onko se vasta tulevisuudessa?
Kommentit (3)
Vuoden vanha ei vielä ole leikki-ikäinen, vaikka osaakin jo leikkiä rinnakkaisleikkiä ja 3-vuotiaskin on sen verran pieni, ettei hänestä ole vuoden vanhalle hoitajaksi/ohjaajaksi ilman aikuisen päällekatsomista.
Kehitystä tapahtuu kuitenkin koko ajan l. anna ajan kulua ja kohta huomaat, että lapset leikkivät pitkiä juonellisia leikkejä yhdessä, eivätkä pistä heti sirkusta pystyyn, vaikka et olekaan korkeintaan metrin päässä. Puhelimessa puhuminen näyttää laukaisevan ainakin meillä isommallekin lapselle regressiokohtauksen - mistä lie johtuu että juuri silloin kun minä puhun puhelimessa tulee herää kysymys, johon on heti saatava vastaus jne.
No mielestäni kolmevuotiaalle voi jo sanoa, että ole kunnolla vähän aikaa sisaren kanssa. Sitten mene vähäksi aikaa pois, ja palaa takaisin. Jos lapset osaa olla kiltisti, anna palkinto, esim. tarra. Tai sitten, että jos esim. tiskaat, voisiko lapset leikkiä keittiössä sen aikaa? Yksivuotiaalle ei voi kyllä oikein sanoa mitään, pitää vaan sinnikkäästi juosta perässä ja sanoa joka asiaan EI niin kauan, että lapsi oppii itsekin, mitä saa tehdä ja mitä ei. Näin mä olen tehnyt, pienimmäinen oli tosi äitiriippuvainen pitkän aikaa ja oli jalassa kiinni kokoajan sekä teki kaikea kiellettyä, jos en ollut paikalla. Kyllä se sitten oppi olemaan ilman äitiä kiltisti isoveikan kaa. Porkkana toimii paremmin kuin keppi, meillä tehoaa tarraseinä, johon saa aina tarran kun on nätisti.
Äiti ja 3 ja 5-vuotiaat pojat
miten saatte lapset olemaan nätisti kun teette omia asioita. Aina ei jaksa yöllä valvoa et saa sitten asiat hoidettua ja kyllä olen kokeillut sitäkin että lapset on mukana, aina se ei vaan toimi.
ap