Vauvan kanssa Thaimaahan - muutamia kysymyksiä...
Hei
Olemme itsekin lähdössä perheen kanssa koko kesäksi Thaimaahan! Meillä on kolme lasta, joista nuorin 7kk.
Thaimaa on minulle hyvin tuttu maa, koska olen asunut siellä vuosia nuorempana ja omien lasteni kanssa on reissuja myös tehty sinne paljon.
Meillä lähtee myös mukaan matkarattaat ja Patapum-kantoreppu. Itsekin hommasin sen vasta juuri ja se tulee varmasti kovaan käyttöön. Monissa paikoissa on hankala liikkua rattaiden kanssa, varsinkin Bangkokissa jossa me vietämme suurimman osan ajasta.
Itse en ainakaan meinaa pitää vauvalla koko ajan päällä pitkähihaisia vaatteita, vaan aika paljon on varmasti ihan vaippasillaan ja hihattomassa, ohuessa paidassa. Myös apteekista ostettua lasten aurinkorasvaa olen käyttänyt vauva-ikäisillä lapsillamme rannalla ollessa, koska varjoonkin aurinkoa heijastuu jonkin verran ja siinäkin voi siis palaa. Apteekista sanoivat, että vaikka niitäkään apteekin rasvoja ei suositella alle 3-v, niin voi käyttää, koska ovat suunniteltuja nimenomaan pienille lapsille. Ja ihan normaaleissa uimahousuissa/puvuissa ovat olleet. Kunhan pitää järjen päässä, että kuinka pitkään vedessä voi oleilla...
Yksi asia mikä on tärkeä, on hyttysiltä suojautuminen. Rattaisiin kannattaa ottaa mukaan hyttysverkko. Lisäksi olen ostanut luontaistuotekaupasta Frantsilan hyttyskarkotetta, joka on valmistettu luonnonmukaisesti. Sitä uskaltaa hyvin suihkuttaa ainakin vauvan vaatteisiin ja hattuun ja olen laittanut hieman ihollekin.. Hyttysiä on nimittäin paljon ja pistot kohoavat lapsilla isoiksi, punaisiksi paukamiksi jotka saattavat helposti tulehtua. Hydrocortisonia kannattaa näitä paukamia varten varata siis myös mukaan, sitä ei saa Thaimaasta.
Yöksi kannattaa laittaa vauvalle pitkähihainen/lahkeinen yöpuku ja sukat juuri hyttysten takia ja myös ilmastointi on hotellihuoneissa hyvin kylmä. Thaimaasta saa ostettua ihania, edullisia yöpukuja lapsille! Kuten tietysti myös muita vaatteita ja kaikki on niiiiiin halpaa. :)
Vaipat voi toki kuljettaa mukana, mutta sieltäkin saa edullisesti hyviä vaippoja. Pampersit ovat samaa hintaluokkaa kuin täällä. Valmisruuat kannattaa tosiaan viedä mukana, vaikka niitä saakin myös sieltä. Maut ovat erilaisia... Harsoja kannattaa ottaa muutama mukaan, ovat vilpoisia suojia rattaisiin.
Vaatteita kannattaa ostaa sieltäkin, koska ne on tehty ohuista, ilmavista materiaaleista, jotka sopivat nimenomaan siihen ilmastoon. Talkkia (baby powderia) kannattaa käyttää estämään hikinäppyjen tuloa, ainakin niskaan, taipeisiin ja vaippa-alueelle. Sitä saa sieltä tosi halvalla. Samoin lasten särkylääkkeitä (parasetamolia) saa sieltä apteekeista tosi edullisesti ja ovat hyvän makuisia, lapset tykkää.
Vauvan kanssa on Thaimaassa ihanaa, sillä kaikki huomioivat ja auttavat! Oikein mukavaa reissua teille!!!
Jos haluat vielä kysyä jotain muuta, niin voit kirjoittaa: hannelina@jippii.fi
Kommentit (4)
Hei,
kannattaa muistaa etta sadekausi on Aasiassa alkamassa eli vetta saattaa tulla reippaastikin. Mukaan myos lamminta vaatetta, huoneissa kannattaa pitaa ilmastointi paalla hyttysten karkottamiseksi aina kun huoneessa oleilee.
Samoin ehka varmistaisin onko hotelli 110 vai 220v, jos 220 niin voipi ostaa Suomesta mukaan elektronisen hyttystentappajan, Dengue-kuumeen kanssa kun ei ole leikkimista! =/ Matkasankyihin saa myos ostettua Suomesta hyttysverkon, suosittelen lampimasti!
Aurinkorasvoista voin suositella Widmerin ja Eucerinin lapsille suunnattuja tuotteita, ovat meilla olleet kaytossa puolivuotiaasta ilman ongelmia :)
Hyvaa matkaa!
-Allu
Olemme lähdössä Thaimaahan kesällä. Kuopuksemme on tällöin 11kk. Kaipaisin hieman vinkkejä vaatetukseen ym. liittyen.
Ajattelin ottaa pojalle kaikki ruoat ja vaipat täältä mukaan. Onpahan sitten takaisin tullessa yksi tyhjä matkalaukku tuliaisia varten :).
Millaisia vaatteita vauvalle kannattaisi ottaa mukaan? Voiko hän oleilla shortseissa ja T-paidassa vai kannattaako mieluummin pakata ohuita, pitkähihaisia/-lahkeisia vaatteita mukaan? Poika ei vielä kävele, matkarattaissa meillä on aurinkovarjo suojana. Ergo-repussa hän tulee varmasti myöskin jonkin verran oleilemaan.
Hatuiksi olen valinnut sellaisia, joissa niska on hyvin suojattu. Kannattaisiko ostaa UV-suojattu kokouima-asu vai pärjääkö uimarannalla pelkillä uimahousuilla, edellä mainitulla hatulla sekä pitkähihaisella paidalla?
Kiitos kaikille jo etukäteen vastauksista :). Ja kaikki muutkin huomionarvoiset seikat matkaan liittyen otan mielihyvin vastaan.
Me ollaan oltu Vietnamissa. Pakkaisin mukaan tai ostaisin paikan päältä pitkälahkeisia ja -hihaisia vaatteita, ainakin jollei pysty pitämään lasta varjossa ja jos aikoo olla ulkona liikkeellä klo 10-14 välillä.
Thaimaa on upea maa ja ihmiset tosiaan auttavat kaikissa pulmissa mielellään. Itsekin mietiskelin millaista olisi vauvan kanssa matkustaa. Auringosta haluaisin varottaa ihan vakavasti. Meillä oli seurueessa tyttö joka tiesi palavansa helposti ja suojautui hyvin auringolta mutta paloi silti usean ihokerroksen verran. Minä en yleensä koskaan pala missään Välimerelläkään mutta kärähti Thaimaan auringossa tämäkin nahka vaikka moneen kertaan laitettiin rasvaa eikä edes juurikaan rannalla oltu! Aurinko paistaa siellä niin kohtisuoraa ylhäältä että hartiat on kovemmalla kuin niska.. Kuvittelisin muuten että rattaita tuskin tulee paljon käytettyä, suosittelisin turvaamaan lähinnä reppuun, kun ei siellä rattailla pääse etenemään mihinkään! Hauskaa lomaa ja tehkää runsaasti vaateostoksia, sikäläiset vaatteet ei paina mitään eikä maksa mitään ja niitä mahtuu tuhottomasti matkalaukkuun! ;)
Ai niin, varokaa meressä meduusoja! Törmäsin useampaan.. Ihan kuin nokkosia, auttaa kun hieroo kosteaa hiekkaa poltinkohtaan. (liittynee jotenkin hiekan suolaisuuteen)