Hammashoitaja vastailee taas hetken :)
Kommentit (39)
Onko ruisku sellanen joka on " kotelossa" , oranssi tai keltainen kortti päässä? Tylppä neula?
Jos se tulehtunu ien on tosi ärhäkkä, käy hakemassa apteekista Corsodyl-liuosta ja ruuttaa sitä sinne ikenen alle, sitä me käytetään joskus vastaanotollakin, ja on ihan käsikauppatavaraa, ei haitallista mitenkään.
ap
Yhteensä kolme milliä nestettä...siinä lukee monoject.
Kuinka paljon kerrallaan?
Mulla on vieläkin naama vähän puudukissa vaikka jo viideltä pääsin pois!!
24
Ovat sentään antaneet sen ohuempi neulasen ruiskun ;)
Montako ampullia laittoivat puuduketta?
Kohta pitäs alkaa yläviisurin puudutuksen laantumaan, tuskin ovat johopuudutusta tehneet.(Se kestää kauan..)
ap
toinen yläkakkonen lähti jo aikoja sitten, ja alhaalta on jo kulmahampaatkin lähteneet. Meillä suvussa on, että joillakin on yläkakkoset puuttuneet, onko syytä huoleen? Jos pysyvät hampaat puuttuvat, olisiko tullut edes maitohampaita niille paikoille?
Eikä se pysyvien kakkosten puuttuminen mitenkään vakavaa ole, sitten vaan täytyy huolehtia hyvin maittareista, koska niiden saatta olla pysyminen suussa hautaan asti :)
Pysyvien hampaiden puuttuminen on voimakkaasti periytyvää, mutta ei huolestuttavaa yleensä .
ap
Maitohammas jää silloin pysyvästi suuhun, se ei ole harvinaista, sanotaanko että joka viikko näkee aikuisia potilaita vastaanotolla joilla on maittareita suussa.
ap
entä sitten kun kulmahampaat tulevat, voivatko ne " sulattaa" sen kakkosenkin juuret? Meillä tosiaan kun suvussa on, että ne kakkoset puuttuvat kokonaan, ei ole edes maitohampaita, pelkät ykköset ja sit kulmahampaat.
kaverillani, jolla puuttuu kakkoset, on hiottu kolmoset kakkosen näkösiks ja muutenkin hampaita hiottu erilaisiks kun yleensä ja hänellä on nätti hymy :)
Yksi hammaslääkärimme teki myös ns. kevytsillat yhdelle 18v potilaalle, jolta kakkoset puuttuivat, ja tosi nätit tuli, ne voi tehdä kunnallisellakin eivätkä ole pahan hintaiset. Ne tehdään paikka-aineesta suoraan suuhun, ja kiinnitettään viereisiin hampaisiin. Implantit olisvat tietenkin kaikista parhaat, niitä saa sitten yksityissektorilta ja maksavat sen 2tonnia per hammas.
ap
Vierailija:
Ovat sentään antaneet sen ohuempi neulasen ruiskun ;)Montako ampullia laittoivat puuduketta?
Kohta pitäs alkaa yläviisurin puudutuksen laantumaan, tuskin ovat johopuudutusta tehneet.(Se kestää kauan..)ap
Kaikki kävi niin äkkiä ja nopein ottein...Eli siis mä ruikkasen koko monojectin kerralla? Kun se lekuri sanoi, että kaksi kertaa päivässä pitäis jaksaa laittaa eikä mulla ole kuin tuo yksi ruutti.
24
Viimeks kun mulle laitettiin johtopuudutus, olin päälakea myöden puuduksissa klo 16-22, joten sympatiani ;)
ap
Särky helpottaa kyllä heti kun juurihoito aloitetaan.
ap
Jos taas juurikanaviin jää eloperäistä ainetta, voi hammas tulehtua ja juurihoito voidaan yrittää uusia. Jos hammas on halki ei siinäkään ole järkeä. En ole koskaan nähnyt, että yli kaksi kertaa olisi juuren täytteitä uusittu.
ap
Ensin ei löydetty kuin 2 kanavaa ja sitten vasta löytyi se kolmas kanava joka siellä sitten teki kiusaa.
Kahta kanavaa rassattiin ja ihmeteltiin kovasti miksi ei lopeta särkyä ja vuotoa. Viimeisen kerran jälkeen on lakannut särkemästä kun se kolmaskin löytyi ja saatiin puhtaaksi.
Nyt olisi sitten seuraavaksi kunnollisen paikan vuoro.
eikä silti löydy mitään suurempaa vikaa hampaista?
Pelkään toooosi paljon hammaslääkärikäyntiä ja siksipä se on jäänyt, kun ei ole myös koskaan ollut mitään särkyjä tai muuta että olisi ollut pakko mennä.
Nyt yritän kerätä rohkeutta, kun pitäis viimein sinne raahautua.. ja nyt tietysti pelottaa taas aivan hirveästi, että mitä kauheuksia sieltä suusta löytyykään.
Ei hammaslääkärikäynnit hampaita kunnossa pidä, vaan kotihoito :)
Hammaskiveä saattaa olla kylläkin, se ei ole ihan vaaratonta kylläkään.
ap
Joillain yksityisillä on paha tapa nipistää kaikesta muusta, paitsi laskusta jonka asiakas maksaa...
Kysy hoitajalta, ammattitaitoisen hoitajan pitäisi kyllä osata selvittää ko. asiat!
ap
Alhaalla on kipeetä, täytyy taas ottaa kohta lääkettä. Sitten lekuri antoi mukaan sellasen " piikin" , jolla pitää ruikkia desinfioivaa nestettä sinne tulehtuneen alaviisurin ienkielekkeen alle, sinne hampaan ja kielekkeen väliin...jäiks! Onks mitään neuvoja ennen kuin lähden tekee sitä? Kyllä mä sain peilistä katsoa kun lekuri näytti miten ja minne se sitä ruiski...Pelkään, että törkkään liian syvälle!