minkä ikäisenä teidän pojat on
1) ajaneet ilman apupyöriä polkupyörällä
2) laittaneet vaatteet ja kengät riisumisen jälkeen pyydettyyn paikkaan jotenkin siististi
3) pissanneet seisaaltaan
4) pyyhkineet pyllyn itse kakkaamisen jälkeen
kyseleepi nelivuotiaan vesselin äiti - pojalla ei oma-aloitteisesti vielä mitään kiinnostusta kasvaa isommaksi, mitäköhän kannattaisi alkaa opettaa ja kuinka pian
Kommentit (8)
tai joo, pissasi seisoaltaan jo neljä vuotiaana..
Esikoinen oppi ajamaan ilman apupyöriä viime kesänä, silloin 3v 6kk, 16" :lla fillarilla.
Kuopuksella apupyörät on, mutta oppi juuri potkulautailemaan > hyvää tasapainoharjoitusta ja mietittiin, että ehkä loppukesästä voisi kokeilla ilman apupyöriä (pyörä 12" )
2) laittaneet vaatteet ja kengät riisumisen jälkeen pyydettyyn paikkaan jotenkin siististi
Hmm... hoidossa tämä kuulemma sujuu isommalta hyvin, kotona vaihtelevasti.
Meillä kaikki pissaa sisällä istualtaan ja homma hoituu itsenäisesti myös kuopukselta. Tänä vuonna puskapissat on aiheuttaneet esikoisella paniikkireaktion (viime kesänä ei tuottanut ongelmaa... ), kätevää metsäretkellä...
Silloin tällöin esikoinen harjoittelee, yleensä kyllä joku aikuinen hoitaa homman. olen ajatellut, että vähitellen voi harjoitella, eskarivuonna pitäisi oppia, jotta sitten koulussa sujuisi itse.
Vierailija:
1) ajaneet ilman apupyöriä polkupyörällä - 4,5 v2) laittaneet vaatteet ja kengät riisumisen jälkeen pyydettyyn paikkaan jotenkin siististi - joskus muistaa nyt 7, 5-vuotiaana, joskus ei
3) pissanneet seisaaltaan - pissasi nuorempana 3-6 v aina. Nykyisin yleensä aina istuu
4) pyyhkineet pyllyn itse kakkaamisen jälkeen - vähän vajaa 6 v
Vierailija:
1) ajaneet ilman apupyöriä polkupyörällä 4v
2) laittaneet vaatteet ja kengät riisumisen jälkeen pyydettyyn paikkaan jotenkin siististi 10v jos sittenkään ilman muistutusta
3) pissanneet seisaaltaan 3v
4) pyyhkineet pyllyn itse kakkaamisen jälkeen7v
kyseleepi nelivuotiaan vesselin äiti - pojalla ei oma-aloitteisesti vielä mitään kiinnostusta kasvaa isommaksi, mitäköhän kannattaisi alkaa opettaa ja kuinka pian
eli ilmeisesti ei olla mitenkään jäljessä aikataulusta vielä...
T:ap
palaan lukemaan lisääkin vastauksia, jos joku viitsii vielä laittaa
Vierailija:
Ei todellakaan aja ilman apupyöriä vielä hyvin, muutaman metrin vaan kerrallaan, ei ole oikein innokas muutenkaan koko pyöräilystä jostain syystä vaikka muuten tosi fyysinen lapsi
laittaa vaatteet siististi riviin ja paikoilleen aika usein pyytämättäkin, pyydettynä aina
ei pissaa seisaaltaan koska meillä ei kukaan pissaa seisaaltaan, osaa kyllä, on osannut ehkä tuosta vähän alle 3v iästä kunnollisesti vaikka metsässä ettei mene housuille
haluaa kyllä pyyhkiä itse pyllyn itse mutta emme anna vaan varmistamme aina eli halua on mutta taitoa ei kyllä 4veellä tuohon vielä, olemme ajatelleet että vielä pari vuotta varmistamme kyllä
1) ajaneet ilman apupyöriä polkupyörällä --aloitti harjoittelemaan viikko sitten ja oppi parissa päivässä
2) laittaneet vaatteet ja kengät riisumisen jälkeen pyydettyyn paikkaan jotenkin siististi ---muistutuksen kanssa laittaa naulaan/hyllyyn mutta ei mitenkään siististi.
3) pissanneet seisaaltaan ---4-vuotiaasta
4) pyyhkineet pyllyn itse kakkaamisen jälkeen ---joskus pyyhkii itse jos en ehdi juuri sillä hetkellä mennä pyyhkimään mutta yleensä menen auttamaan.
Melko tasan 5v
Noin 3v, mutta edelleenkin (nyt kohta 6v) pitää lähes joka kerta muistuttaa
Innostui harjoittelusta mökillä 4-vuotiaana ja on sen jälkeen hoitanut ns. puskapissit seisaaltaan. Muutoin kotona ja päiväkodissa pissii istualtaan, koska homma hoituu näin siististi.
Hieman vajaa 5-vuotiaana päätin että nyt saa opetella itse pyyhkimään, eikä poika olisi millään halunnut. 5-v synttärit olivat kuitenkin hyvä tekosyy, kerroin vain lapselle että 5-vuotiaan kuuluu se homma hoitaa itse. Onneksi opeteltiin, koska nyt on päiväkodissa kohta 6-v poika jolle poikani kertoman mukaan nauretaan kun hän huutelee tätejä pyyhkimään...