G: Onko sulla mahdollisuus joustaa työaijoissasi?
Tuolla yhdessä keskustelussa puitiin kovasti, miksi jotkut voivat lähteä perjantaisin tai muuten tiettyinä päivinä aikaisemmin pois töistä.
Pistetään hommat pinoon, joissa voi joustaa, kun tarvis on.
Kommentit (16)
Tiedän että on duuneja, joissa on työpäivänlyhennyksiä. Eli päivästä saa tietyn verran lyhennystä ja yleensä lyhennykset otetaan juuri perjantain, että päästään aikaisemmin viikonlopunviettoon. (Esim. kaupungin palveluksessa oleva päiväkodin siivooja, kaupungin palveluksessa oleva päiväkodin emäntä)
Joten sitten saa lähteä viikonlopun viettoon, kun paikat on kunnossa. Tosin, tämä tehdään vain tuntien tasaamisen takia, mutta on ihanaa. Saamme myös työpareittain päättää miten työt jaottelemme viikolle, kunhan tunnit täyttyvät. Siis, pari tunnin-pari pidempää päivää viikolla ja joka toinen viikko pe vapaata 8)
Lähteä voin 15.15 (kesällä 14.45) ja esimiehen kanssa sopimalla aikaisemminkin, jos työaikasaldoa riittää ja työtehtävät sallivat.
Tosin työmatkoihin on sitten varattava aikaa reippaammin, sillä bussit ei sovi niin hyvin silloin kun tulen " epänormaaliin aikaan" töihin, että ei siinä aina paljon hyödy ajallisesti. Jonain muuna päivänä se jousto on joka tapauksessa tehtävä takaisin. Palkattomia vapaita saan kyllä, jos tarvitaan.
Olen perhepäivähoitaja ja vain äärimmäisen harvoin pystyn kaikkien 3 perheen kanssa sopimaan, että hakevat lapset aiemmin / tuovat myöhemmin. Pari kertaa vuodessa näin..
Toisaalta, välillä tulee päiviä, jolloin lapset tulee hoitoon vasta 14 aikaan, kuten tänään. Silloin on aikaa hoidella asioita aamupäivästä ja panostaa omiin lapsiin :)
Olen ollu ite yksityisellä töissä, jossa vain mä ja pomo ja joskus muutama apulainen. Sielä sumplattiin työt kummankin tarpeiden mukaisesti.
Nyt oon kans sellasessa työssä, jossa mahollisuus joustaa suuntaa ja toiseen. Tein keskiviikkona niin pitkän päivän et sain kaikki tähelliset tehtyä ja, ettei perjantaina tarvinnu mennä.
ap
Liukuva virkatyöaika. Jos kellokortin saldoon kertyy ylitunteja (niinkuin aina kertyykin) niin niitä voi pidellä pois esim. lähtemällä aikaisemmin töistä tai pitämällä kokonaisia vapaapäiviä (kuten juuri tänäänkin teen). Parisata tunnista ei tarvitse ketään edes infota, koko päivästä ilmoitan etukäteen esimiehelle.
Lisäksi lounastunnilla voi käyttää omaa aikaa ja käydä asioilla, esim. kampaamoreissut voin hoitaa silloin.
Tärkeintä on että itse hoitaa hommansa ja miettii miten ja millä ajalla ne tekee- kukaan ei kyylää. Pikemminkin niin päin että jos saldoon alkaa kertyä paljon tunteja esimies voi kehottaa pitämään ne pois.
On myös mahdollisuus kerryttää plussatunteja, joita voi tarvittaessa käyttää ja lähteä aikaisemmin töistä. Toki pitää hommat hoitaa siihen malliin, että voi vapaita pitää.
Voin myös pitää siirtotyövapaita eli kerrytän ensin plussaa ja pidän sitten vapaina.
Työt tehdään niin kuin parhaaksi näkee ja silloin, kun itselle ja asiakkaille sopii. Joten joskus tehdään pitkää päivää, mutta usein pystyy sumplimaan sellaisia aikoja vapaiksi jotka haluaa. Toisaalta taas on joskus yllättäenkin itsekin venyttävä.
Kunhan työt tulee hoidettua voi joustaa. Saldo voi olla +-40 h.
Lisäksi ennen arkipyhiä on työaika vain klo 12:een.
Minä olin vapaalla koko keskiviikon, mies on tänään. Minä teen tänään töitä kotoa käsin.
oppitunneilta ei voi olla pois, joten esim. aamuisin ja kesken päivän ei mitään menoja järjestellä. Suunnittelutyötä voi tehdä joustavasti, joten neljään viiteen ei koululla tarvitse olla, ellei ole kokousta, koulutusta, yhteistä suunnittelua tai jonkun vanhemman tapaamista. Niistä ei myöskään voi tietenkään jäädä pois.
Työt on mitoitettu lasten tarpeisiin, eikä toisinpäin.