Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä vähennyksiä kotona olevasta lastenhoitajasta?

30.04.2008 |

Meille tuli ongelma eteen. Olen saanut työpaikan kesäkuulle ja otan sen mielelläni vastaan.

Nytt kaupunki ilmoitti että emme voi saada perhepäiväkoti paikkaa ilman että vaihtaisimme 2viikon välein paikkaa.

Meille tarjottiin päiväkotipaikkaa missä on 3 hoitajaa ja 12 lasta 6-0vuoden ikäisiä. Tuo kuullostaa kammottavalta, liian suuri ikähaarukka ja liian vähän hoitajia että voisivat taata hyvää ja turvallista hoitoa 10kk ikäiselle, vai?

Mietimme mitä vähennyksiä on mahdollista saada ja mikä olisi hyvä summa maksaa sukulaistytölle (15vuotta) joka hoitaisi 8 tuntia pv 5pv/viikko.

Saako kotitalousvähennystä ja miten on kelan tuet kun on yksityinen hoitaja kotona?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
30.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kannata hakea yksityisenhoidon tukea koska alle 3v kannattaa edelleen jatkaa kotihoidontukea koska se on suurempi.

Kelan sääntöihin tuli huhtikuussa meinaan muutos että perhe voi valita kumman ottaa.

Tietysti, jos lapsi (+muut lapset) hoidetaan kotona silloin saa muistakin vain tuon kotihoidontuen sisarkorotuksen.

Kotitaousvähennystä ei saa sen vuoksi koska 15v sukulaistyttö ei ole ammatinharjoittaja = alv:velvollinen.

Siihen en osaa ottaa kantaa paljonko pitäisi palkkaa maksaa? Oliskiko 15e/päivä sopiva?

Vierailija
2/9 |
30.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin sen unohdin mainita että 3 hoitajaa 12 lasta kohden on riittävä.

Alle 3v lapsia saa olla 4 yhtä hoitajaa kohden..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
30.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sehän tekis neljässä viikossa siis 5x15x4 on 300 ja vaan noin 1,90 tunti. tosin ennen vanhaan markkaaikaanhan näille teineille oli kampanja, et tienaa tonni kahden viikon töillä sen perusteella mä voisin jotain ainakin 400 ajatella maksavani, mut miettisin silti viel onko tytöstä siihen vastuuseen.

Tuonikäinenhän saa jonkun tietyn summan tienata verottomanakin. Mä jatkaisin sitä kotihoidontukee vaan ja sit sopisin hoitajan kotiin, jos tuo sukulaistyttö olis lapsirakas ja hänellä olis jotain kokemusta a) lastenhoidosta yleensä ja b) hän tuntisi oman lapsenne ja hänen rytmisä ja tapansa.

Miten aiotte lomien jälkeen hoidon järjestää? Sitten tietysti lapsi on jo isompikin. Entäs yksityiset perhepäivähoitajat?

Tuo hoitopaikka jota teille tarjottiin on kyllä laillinen aj toisaalta, jos pieniä on vähän, he saavat sylipaikan varmasti. Toisaalta mun mielestä se ikähaarukka olis kiehtova, kun on eri ikäisiä lapsia. Mutta inhottavaa, jos ei saa koko ajaks samaa paikkaa.

Vierailija
4/9 |
30.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alkaa minun äitini hoitaa tyttöä elokuussa kun palaan töihin ja kävin kelasta kysymässä että mitä tukia saamme. Saamme siis tuon kotihoidontuen koska lapsi hoidetaan kotona, summa oli n 300¿ kuukaudessa. Tuon siis maksamme äidilleni. Luulisin että tekin saisitte saman. Ja kelan mukaan ei kannata tehdä mitään virallista työsopimusta, muuten joutuisimme maksamaan kaikki sosiaalietuudet yms.

Vierailija
5/9 |
01.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ikähaarukkaryhmässä on 0-6v. Niin luulisin pienimmän saavan syliä ja hoivaa, kun isommat touhuavat yhdessä ja pienin nukkuu tietysti pidemmät päiväunet niin vastaavasti isot saavat huomita aikuisilta. Ja tuollainen ryhmähän on kehittävä ja antoisa lapselle.

Kyllä 15-v. voi olla kypsä hoitaja ja onhan kotihoidossakin paljon hyvää.. ei tarvi rahdata lasta aamuisin tavaroiden kera hoitoon ja terveempänä varmaan pysyy. Palkasta kannattaa neuvotella ko. tytön kanssa, kyllä hän varmaan osaa työnsä hinnoitella.

Vierailija
6/9 |
01.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onko se sitten kannattavaa ja kuka tuollaisella tekisi hommia niin on eri juttu. Äitini katsoo meidän lapsia niin että maksan puolet kotihoidon tuesta silloin kun olen itse puolikkaana töissä. (eli hoitopäiviä tulee n 10 kuussa). Mummille se kelpaa hyvin koska saa muutenkin eläkettä.

Jos laittais lapsen kokopäivähoitoon niin tulisihan se toki maksamaan sinulle enemmän, kun et saisi kotihoidontukea ja joutuisit maksamaan päivähoidon. Itse varmaan antaisin sukulaistytölle sen verran mitä saa kotihodontuesta + sen minkä maksaisin kunnalle päivähoidosta - sen mikä menee ruokiin. Tytölle kuitenkin sinun täytynee varmasi tarjota safkat ja tietenkin lapsen ruoat.

Vierailija
7/9 |
01.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista tukiasioista saitkin jo vastauksen ja sopivaan palkkaa en osaa sukulaistytölle määritellä. Halusin vain kommentoida tuota hoitopaikkaa jota teille tarjottiin. Meillä esikoinen on hoidossa juurikin ryhmiksessä jossa 3 hoitajaa ja 12 lasta iältään 0-6v.. Aloitti siellä 1 vuotiaana ja on nyt lähemmäs kolmen. Minä olen ollut ko. hoitopaikkaan äärimmäisen tyytyväinen ja lapsikin viihtyy siellä todella hyvin. Syliä on taatusti saanut niin paljon kuin tarvetta on ollut ja hoitajien määrä on ollut riittävä. Juuri tuo iso ikähaarukka mahdollistaa tuon että hoitajilla riittää syliä pikkuisille. Oliko tuo tarjottu paikka sellainen josta lapsen ei tarvitsisi vaihdella paikasta toiseen?

Vierailija
8/9 |
01.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista,

Nyt kun olen päässyt ensi shokin yli, niin ehkä päiväkotiajatus ei ole niin hirveä miltä ensin vaikutti:) ehkä se on helpompi hoitaa kuin kotihoito.

Soitin hoitopaikkaan ja kyselin vähän enemmän ja hän on todella nuorin, seuraava on 2vuotias joten syliä varmaan saisi.

Muutama kysymys on noussut esiin:

Miten pienet lego osat ja muut pienet osat pidetään hänen ulottuvista, vai eikö tuollaisessa ryhmässä oli tuollaisia osia?

Huolestuttaa myös miten muut vanhemmat lapset suhtautuu noin pieneen?

Miten ulkona oleminen, kun hän ei vielä kävele pääseekö hän ulos päivällä?

Tietenkin heiltä kysyn kun käymme tutustumassa kuukauden päästä mutta onko jollakin kokemusta?

Vierailija
9/9 |
01.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku-legoilla ja muilla pienillä tavaroilla leikitään eritilassa ja kerätään leikin jälkeen pois. Vanhemmat lapset osaavat ottaa pienen huomioon ja antavat pienemmille yleensä positiivista huomiota; onhan se rikkaus sisarettomalla lapselle nähdä pienokainen. Ulkoilu sujuu kärryissä/sylissä istuen ja kontaten pitkin pihaa(tietysti valvottuna ettei pisti suuhunsa mitään) sekä keinuen.