Viisaudenhampaan oireilu&poisto leikkaamalla raskaus- ja imetysaikana?
Moi!
Kysynpä täältä jos jollain olisi hiljattain kokemusta... eli:
Onko kellään oireillut viisaudenhammas raskausaikana? Onko pitänyt poistaa? Voiko poistoa (leikkausta) edes tehdä raskausaikana?
Itselläni on alaviisurit aika huonossa asennossa... ovat puhkeamattomat, ja kasvavat lähes poikittain. Ainakin toisella puolella viisuri on hyvin lähellä viereistä hammasta, ja näyttää niinkuin kärki jopa koskisi vierekkäisen hampaan juureen (1,5v vanhan röntgenkuvan mukaan). Mitään kipuja tai oireita ei ole.
Pitäisikö hammas poistattaa ennen toista raskautta, vaikka on oireeton, vai antaa olla ja vain toivoa että ei raskausaikana alkaisi oireilla, kuten painamaan ja tuhoamaan vierekkäisen hampaan juuria tms.... ? En haluaisi " turhaan" poistaa...Kamalinta olisi että hammas leikattaisiin turhaan, oireettomana, ja sitten poistossa menisi jotain pieleen ja tulisi jotain hermovaurioita tms...
Ensimmäisen raskauden aikana en viisureideni hankalasta asennosta tiennyt, joten en osannut panikoida asian suhteen, mutta nyt kun tiedän, pelkään kamalasti että säryt alkaa raskausaikana, ja sitten niille ei voi tehdä mitään... Jostain kuulin että viisaudenhampaat usein alkavat oireilla juuri raskausaikana.
Ja vielä: tuleeko aina särkyä tms. oireita, jos viisaudenhammas kasvaa esim. viereisen hampaan juuria kohti ja painaa niitä? Vai voiko olla täysin oireeton?
Kaipaisin kokemuksia miten kannattaisi toimia. Kiitos jo etukäteen vastaajille!
mutta ei raskausaikana. HAlusin ne itse poistattaa, sillä minulle oli hammasasiantuntijat sanoneet, että viisaudenhampaat puhkeamattominakin saattavat aiheuttaa reikiä muihin hampaisiin tai reittyä jo siellä piilossaan. Hammaslääkäri snaoi leikkauksen jälkeen, etteivät viisaudenhampaani kenties koskaan olisi itse puhjenneetkaan.
Ekan raskauteni jälkeen (olin juuri hoitanut hampaani siis kuntoon raskauden alkuaikana) vanha 15v.vanha juurihoito alkoi oireilla tosi pahasti - ja mun oli poistettava ko.hammas osittain. Raskausaika tosiaan helposti tuo hammasongelmat esille, joten jos mahdollista niin suosittelen huonossa asennossa olevien viisaudenhampaittesi poistoa ennen uutta raskautta. Leikkaus raskausaikana vaatii ainakin puudutteiden käyttöä ja vahvoja särkylääkkeitä - eikä ne kait ole kovin suositeltavia raskaana, jos eivät mahdottomiakaan. Ainakin puudutuksesta raskausaikana tavallisen hampaanpaikkauksen yhteydessä sanottiin, että on ok. Mutta röntgenkuvia ei silloin pitäisi ottaa eli siitä voisi ainakin tulla ongelmia.