Vähämmän allergisoiva pieni koirarotu?
Etsinnässä " allergisoimaton" rotu, pieni tai keskikokoinen korkeintaan, muistuuko kellekkään mieleen?
Kommentit (21)
kun viimeksi tällä palstalla poikkesin=)...hih...
Olen tietoinen, että on olemassa koiria joissa ei ole sitä " pohjavillaa" eli ei allergisoisi niin paljon. Meillä tyttö nyt 13v ja on aikoinaan alle kouluikäisenä saanut koirista allergiaa. Nyt ei kyläillessä ainakaan viiteen vuoteen ole oireita saanut ja koirakaipuu kova koko perheellä. Saattaisimme uskaltaa jo tällaisen koiran alustavaan harkintaan jos joku osaisi kertoa rotua nimeltä.
Ap
vaan ihon hilse. Joten on ihan yhden tekevää lähteekö koirasta paljon vai vähän karvaa tai vaikka koirassa ei olisi ensimmäistäkään karvaa. Ne karvat kun eivät päädy hengitysteihin liian isoina vaan hienojakoinen hilse on se mikä allergisoi ja aiheuttaa oireet.
" Villakoiran turkista ei irtoa karva muulloin kuin harjatessa ja monet sanovat ja ovat kokeneet jopa lievästi allergisten sietävän villakoiraa kohtuullisen hyvin. Vastapainona turkki toki vaatii hieman enemmän hoitoa kuin joku lyhytkarvainen täysin trimmaamaton rotu. "
Vierailija:
" Villakoiran turkista ei irtoa karva muulloin kuin harjatessa ja monet sanovat ja ovat kokeneet jopa lievästi allergisten sietävän villakoiraa kohtuullisen hyvin. Vastapainona turkki toki vaatii hieman enemmän hoitoa kuin joku lyhytkarvainen täysin trimmaamaton rotu. "
" Tiedotteet
27.2.2007
Mikä koira sopii allergiselle?
Mikä koira sopisi allergiselle¿ on yksi yleisimmistä kysymyksistä Allergia- ja Astmaliiton Allergianeuvonnassa...
Muutenkin lemmikeistä kysytään paljon. Markkinoille tulee koko ajan uusia eläimiä, ja ihmiset haluavat tietää, josko joku uusi eläin sopisi lemmikiksi, kun koiralle ja kissalle ollaan jo allergisia.
- Valitettavasti eläinkyselijöille on useimmiten tuotettava pettymys: jos on allergisoitunut jo jollekin eläimelle, on iso todennäköisyys allergisoitua muillekin eläimille, painottaa allergianeuvoja Jonna Suominen Allergia- ja Astmaliitosta. [b]Eikä allergisoimatonta koiraa tai kissaa oikeasti ole jalostettu.[/b]"
Ainahan näitä juttuja kuulee, että naapurin rouvan tyttären kummin kaveri otti lapselleen bichonin/villakoiran/vehnäterrierin eikä just se koira kas kummaa aiheuta mitään oireita. Paha vaan että koira on yksi hitaimmin allergisoivista eläimistä. Muutaman vuoden kuluttua nämä koirat löytyvät Apulasta tms. " pitovaikeuksien" vuoksi.
on totta, että villakoirista ei juuri irtoa karvaa muuten kuin harjatessa, ja niinpä hilse ei pääse leviämään karvojen mukana niin paljon kuin useimmilla koiraroduilla. Lisäksi villakoirat pestään useammin kuin muut koirat, jopa muutaman viikon välein, jolloin iso osa hilseestä huuhtoutuu viemäriin. Meillä on pieni villakoira, otettiin aikoinaan se juuri sen takia, että sopii paremmin allergisille kuin muut koirat. Mutta on sen turkinhoidossa jonkin verran työtäkin, ja jos trimmaat ja harjaat sen itse, siinä vasta hilsettä lentelee ja työ on tuskaa oikeasti allergiselle.
Kuitenkin, olennaisinta ei ole se turkki ja karva, vaan myös esim. kynnen raapaisut sekä nuolaisut saavat välittömästi iho-oireita aikaan.
Joten en itse allergisena ihmisenä usko, että on olemassa koirarotua jolle en altistuisi.
Sylki on yhtä allergisoivaa kuin hilse.
mutta noita nakujakin on aidosta nakusta sellaiseen nakuun, jolta pitää ajella karvat, jotta se olisi naku... ;)
meillä on tuollainen aito naku. Niin ja olen allerginen koirille, meidän koirasta en ole saanut mitään oireita. Koira pestään säännöllisesti ja rasvataan tarvittaessa. Sen lisäksi etten saa oireita, on koiramme aivan mahtava persoona <3
ei lähde karvaa, hilsettä, sylkeä, ei pissaa eikä kakkaa. Pitää kyllä pestä tai pyyhkiä säännöllisesti, muuten pölyyntyy.
Jos on allerginen on allerginen.
Itse olen testien mukaan erittäin allerginen koiralle, mutta silti meillä on koira (dalmatialainen). Olen ilmeisesti saanut sellaisen siedätyshoidon, että oma koira (tämä jo toinen samaa rotu) ei aiheuta reagtiota, mutta muiden koirat (myös dalmatialaiset kyllä). Esim. eläinlääkärillä käyminen ei ole mikään mukava kokemus.
Omasta koirasta saan reagtion vain sitä harjatessa tai pestessä (mies hoitaa nämä hommat) tai jos enemmän innostun silittelemään tai peuhaamaan.
En kylläkään kenellekään allergiselle lapselle suosittele koiraa kotiin. Vanhempien velvollisuus on ajatella lapsen parasta, vaikka se sitten tarkoittaisi lemmikeistä luopumista. Jos lapsi sitten aikuisena viis veisaa terveydestään (kuten minä...) niin ottakoon koiran tai tehköön mitä tykkää!
ja mm. spanieleista. Meidän terrieri ei aiheuta oireita. Eli, hilsettä ei ilmeisesti irtoa niin paljon koirista, joilla tiheä aluskarva ( tuttuni ajatus). ja terrieri voi trimmauttaa liikkeessä, ei tarvitse itse käsitellä turkkia.
ei meidän terrieristä. Tiheä aluskarva ei päästä hilsettä niin runsaasti.
Minulla siis astma ja allergioita, vanhimmalla lapsella astma ja allergioita ja 2 nuorimmalla lapsella allergioita. Ei ole tähän päivään mennessä tullut kellekään mitään oireita koirasta. Meillä on myös marsuja, joitten on sanottu olevan hyvin allergisoivia.
Meidän poika sai selkeästi oireita kultaisesta noutajasta eikä vastaavasti mitään whippetistä. Pojalla oli astmaa ja monenlaista allergiaa, varsinaisesti ei kai kuitenkaan koirille ole allerginen.
Itse olen allerginen pölylle, siitepölyille, erilaisille ruoka-aineille, lääke-aineille. Valitsimme koirarodun, joka ei karvaa, joten pölymäärä ei ole myöskään niin suuri.
Tällaisia rotuja ovat bichon frise, kääpiösnautserit ja eräät muutkin trimmattavat rodut.
Allergiavapaata koiraa ei varmasti ole, jos on koiralle allerginen. Mutta vähemmän allergisoivia ja oireita aiheuttavia rotuja taas ihan varmasti on.
koirasta ole tullut heille mitään oireita. eikä koira ole edes naku.
Ei lähde karvaa lainkaan, joten ei allergisoikaan niin.