Kuinka pitkään taaperosi nukkui pinnasängyssä, kun ikäero nuorempaan oli 2v?
Etenkin kaipaan kokemuksia teiltä, joiden lapsi on nukkunut pitkään. Meillä pian 1,5 v tyttö nukkuu unipussissa pinniksessä ja mahtuukin vielä ihan hyvin, kun ei hirveästi pyöri unissaan. Mitään kiirettä ei siis olisi muuten asiaa pohtia, mutta meille odotetaan toista syntyväksi marraskuussa, eli kun esikoinen on juuri 2v. Mielellään itse nukuttaisin tyttöä yli 2v pinniksessä, jos vain sinne mahtuu, mutta sitten tarvitsisimme toisen pinnikseen kakkoselle, koska en halua nukuttaa perhepedissä, sillä en osaa nukkua itse silloin. Onko ihan hullu idea nukuttaa kahta lasta 2v ikäerolla omissa pinniksissään? Toisen pinniksen hankinta ei ole ongelma, niitä on sukulaisilla parikin tarjolla, molemmat ovat vieläpä tuota meidän omaamme isompia, joten isomman voisi helposti siirtää uuteen pinnikseen ja ottaa tuon pienemmän uudelle tulokkaalle.
Mutta kertokaas te, joiden taaperot ovat pitkään nukkuneet tai joiden lasten ikäero on 2v, miten olette toimineet. Kiitos!
Kommentit (10)
Lapsille tuli ikäeroa vajaa kaksi vuotta ja koska esikoinen nukkui hyvin pinniksessään hommasin vauvalle toisen samanlaisen. Esikoinen 2 v. 3 kk nukkuu edelleen pinnasängyssä, mutta siirtyy piakkoin isompaan sänkyyn.
KL.
Nuorimpien ikäeroksi tuli 2v1kk. Mulla oli vauvalle tehty äp:n laatikosta ' sänky' , mutta kertaakaan en poikaa siihen laittanut. Kolmonen nukkui pinniksessä, kun vauvalle oli oma paikka. Tosin en kertaakaan poikaa sinne pistänyt nukkumaan. Sitä taisi olla niin väsynyt öisin, että usein nukahdin kesken syötön ja heräsin seuraavaan rinta paljaana. :) Eli nuorin nukkui mun vieressä ensimmäiset 4kk. Kolmoselle (ja kahdelle vanhemmalle) hankittiin uudet sängyt, kun tyttö oli 2v5kk. Ja ilman ongelmia siirtyi ihan tavalliseen sänkyyn. Siitä lähtien on nukkunut karkailematta omassa, tavallisessa sängyssään, ja poika siirtyi pinnikseen, kun yöunetkin pitenivät sen verran, ettei montaa kertaa yössä tarvinnut herätä.
Kahden vanhimman ikäero oli vain 1v1kk, ja silloin meillä oli 2 pinnistä. Toinen oli saatu sukulaisilta ja se oli niin loppuun kulutettu esikoisen (ja sukulaisten 4 lapsen) jäljiltä, ettei se ollut enää turvallinen/käytetävissä nuorimmille.
Meillä ikäeroa 1v 11 kk. Esikoinen siirtyi pinnikessä omaan huoneeseen vuoden ikäisenä ja nukkui oikein hyvin. Jatkettavaan sänkyyn siirryttiin 1v 6 kk:n ikäisenä ja myös se vaihto onnistui oikein hyvin.
Siirsimme pinnasängyn samantien meidän vanhempien huoneeseen, kun emme viitsineet sitä 5 kuukaudeksi koota ja viedä varastoon. Etukäteen pelkäsin, että esikoinnen siirtyy pinniksen mukana meidän huoneeseen, mutta ei. Neiti viihtyi alusta alkaen hyvin omassa jatkettavassa sängyssä ja omassa huoneessa.
Kuopus siirtyi jatkettavaan sänkyyn 1v 8kk vaikka uutta käyttäjää pinnikselle ei olekaan. Mielestäni nukkuu paremmin jatkettavassa sängyssä kuin pinniksessä.
Me ei hankittu uutta pinnasänkyä, vaan siirrettiin 2v nukkumaan matkasänkyyn, johon ostettiin paksumpi patja.
Ensi syksynä (silloin ikää n. 2v8kk) varmaan siirretään lasten sänkyyn nukkumaan, kun se alkaa jäämään meidän 9-vuotiaalle pieneksi ja hän tarvitsee isomman sängyn.
meillä ikäeroa 1v9kk ja käytössä oli kaksi pinnasänkyä siihen saakka kun ykkönen oli 2v11kk. Mielestäni en ainakaan meidän kohdalla nähnyt mitään huonoja puolia jos ykkönen jatkaa omassa tutussa sängyssä nukkumista, toki mietin tuota vaihtoehtoa että siirretään isompaan sänkyyn mutta en keksinyt asiaan yhtään plussaa joten jatkettiin vanhaan malliin. Itse koin ettei meidän mukula olisi ollut ollenkaan kypsä vielä noin pienenä siirtymäänkään muuhun sänkyyn, varsinkin kun ei ole koskaan osannut muualla nukkua kuin omassa sängyssä ja siinäkin kehnosti. Joten eiköhän kannata kahta pinnasänkyä jos siltä vähänkin tuntuu.
eli se, että jos lapsi kovasti kiipeilee pinnasängystä, niin siinä on se putoamisen vaara. Meillä 2-v ei ole koskaan kiivennyt laidan yli.
Meillä ikäeroksi tulee reilut 1v8kk ja poika siirrettiin pinnasängystä pois vähän alle 1,5 vuotiaana. Pääosin sen vuoksi, että hän kiipeili sieltä pois. Yleensä tosin alas lasketun laidan puolelta meidän sänkyymme, mutta muutaman kerran yritti korkealtakin yli.
Laitoimme hänelle oman " parisängyn" isän puolelle sänkymme ja seinän väliin. Näin putoamisvaaraa ei ole ja ikävän iskiessä, hän kömpii yöllä isän viereen/yli eikä möyryä minun mahani yli. Näin minä saan nukkua ja rampata öisin pissillä ihan rauhassa siihen saakka, kunnes pikkukakkonen tulee pinnasänkyyn minun viereeni. ;)
Onneksi on tilava makkari...
Terkuin Kamu2 (31+3)
ja kiitos onnitteluista ja vilkutus Kamulle! :)
Päädyttiin näiden kokemusten perusteella ottamaan toinen pinnis meille, saa tyttö sit nukkua siinä niin pitkään kuin mahtuu. Meillä ei tosiaan ole mitään ongelmaa pinniksessä olemisessa, kun tyttö ei yritäkään kiivetä pois. Lisäksi siis nukkuu unipussissa, eikä siinä halua muutenkaan liikkua, vaikka pystyyn pääseekin (varmaan onnistuisi pussista huolimatta kipuamaan pois sängystä, jos olisi kiipeilyintoinen lapsi).
Esikoinen siirtyi 1v4kk jatkettavaan sänkyyn. Toinen lapsi 1v10kk (oli sen verran vilkkaampi tapaus). Kolmas on vasta parikuinen, mutta yritän laittaa lastensänkyyn heti kun mahdollista, pääsee sitten itse sieltä pois jne. Tai ainakin lähipiiristä olen huomannut, että mitä nuorempana siirretään, sitä herkemmin jää sinne. Vanhempi lapsi taas kipuaa pois sängystä ja koikkelehtii ympäri asuntoa. Mutta tämä vain meidän lähipiirin kokemus, ei kaikenkattava.
t. Mikaela ja helmitytöt -04, -06 ja -08
Ilman muuta vaan molemmat pinniksiin, jos esikoinen nukkuu siinä hyvin. Ja kun ei kerran mitään investointiakaan tarvita.
Monet siirtävät juuri vauvan syntymän aikoihin isomman lapsen ns. tavalliseen sänkyyn, ja sitten alkaakin valvomisralli juuri loppuraskauden väsyneinä aikoina.
Meillä nukkuu yksi 2,5-vuotias edelleen pinniksessä, kun ei ole mitään syytä vaihtaa vielä poiskaan sieltä. Yöt sujuvat kuin unelma, enkä halua ainakaan ennen kesälomia mitään muutoksia iltoihimme. Lapsi mahtuisi varmaan vielä ainakin puoli vuotta nukkumaan pinniksessään, jota rakastaa kovin...