Aina tissiä kun vähän kitisee?? Vastasyntyneestä kyse
Vauva on nyt viikon ikäinen. Imetysoppaista olen lukenut että vauvalle tulee tarjota tissiä aina kun sitä haluaa. Meillä nyt viikon ikäinen kitisee iltaisin mahavaivoja. Mahassa möyrii kovasti ja kuuluu kauheita ääniä. No tissiä sille lykkään suuhun ja imee sitten ihan tuskissaan puolen tunnin välein, sylkee maitoa pois, on rauhaton rinnalla. Onkohan liiasta maidon syömisestä haittaa vauvalle, eli paheneeko mahavaivat vain entisestään jos syö kipuunsa liikaa?? Mistä tiedän onko sillä oikeasti nälkä vai hamuileeko vain siksi kun mahaa vääntää? Ei tämä imettäminen nyt ihan helppoa ole kun ei yhtään tiedä paljonko tuo oikeasti nyt on sitä maitoa sitten saanut. Vauva myös pulauttelee paljon joten eikö se viittaa siihen että on liikaa rohmunnut? Mitä siis teen, laitanko vaan tissin aina suuhun kun kitisee vai pitäisikö yrittää esim. tunnin/kahden välein vain imettää ja siinä välissä tarjota vain tuttia?
Kommentit (4)
Onnea pienokaisesta!
Haluan lohduttaa sinua, että pienet vauvat voivat tosiaan olla itkuisia varsinkin iltaisin. Toisin kuin toinen vastaaja suositteli, minä en antaisi tuttia vielä noin pienelle. Se voi häiritä imuotetta. Pienet vauvat voivat kyllä syödä puolen tunnin välein, se ei ole mitenkään poikkeuksellista, VARSINKAAN iltaisin. Äidinmaito on erittäin nopeasti sulavaa ja sen imeytyminen alkaa jo suussa. Viikon ikäisen vatsalaukkukaan ei ole vielä hirmu suuri. Pulauttelu, runsaskin on melko normaalia. Tuleeko maito sinulla paineella, nk. suihkuamalla kun heruminen alkaa? Silloin vauva voi saada liikaa ilmaa hotkiessaan maitoa.
Voisit myös koittaa imettää pari kertaa peräkkäin samasta rinnasta, jos " etumaitoa" tulee kovin runsaasti. " Takamaito" on rasvaisempaa ja pitää myös nälkää paremin. Mitä tyhjempi tssi, sitä rasvaisempi maito.
Röyhtäytyket on hyvä toki muistaa, jos vauva tuntuu sitä tarvitsevan. Oletko huomannut, että vauva kakkaisi silloin kitinän aikana?
Jaksuja sinulle, kyllä nämäkin asiat ajan kanssa helpottaa :)
halusin vain lisätä että kaikki kolme lastani ovat ihan laitokselta saakka syöneet tuttia. Kellään heistä tämä ei ole häirinnyt imuotetta, ja sen lisäksi kakkonen ja kolmonen ovat juoneet myös pullosta ongelmitta. Eli imuote ei automaattisesti häiriinny tutin antamisesta.
Itse olen sitä mieltä että pienelle vauvalle voi tarjota rintaa ihan joka inahdukseen, MUTTA jos vauvalla ei ole nälkä, ja itseasiassa imeminen hankaloittaa oloa (vauvahan syö vaikkei ole nälkä -> turhaa pukalailua ja lman nielemistä -> vatsavaivoja -> vauva hakee taas lohtua rinnasta ja kierre on valmis) niin eikö silloin tutti ole ihan oiva ratkaisu? Vaikka vauva tankkaa maidon lisäksi läheisyyttä kun rinnalla käy, niin eihän tuttia lutkuttavan vauvan tarvitse yksin olla sängyssä tai sitterissä, vaan vauvaa voi pitää sylissä ja lähellä. Näin tutti tyydyttää imemisen tarpeen, ja äiti tai isä tyydyttää sitten sen läheisyyden.
Tässä oma kokemukseni.
Toinen tyttäremme itkeskeli mahavaivoja sinä 2-8 viikon iässä joka ilta/yö. Koliikkia se ei ollut (esikoisen kanssa tuli sekin koettua). Tyttö ei kelpuuttanut tuttia, vaan halusi olla rinnalla, joskus viisikin tuntia putkeen. Selkeästi kyse ei aina ollut nälästä, vaikka tyttö iltaa kohden yleensä tihensikin syöttövälejä. Usein tyttö suuttui, kun maitoa alkoi taas herua. Joskus auttoi se, että tyttöä kanniskeltiin olkapäällä ja taputeltiin.
Vauvat on tietysti erilaisia, mulla noita ollut jo kaksi, ja täytyy sanoa, että aikamoista kokeilua ja " salatiedettä" noi iltaimetykset/tutin tarjoamiset/mahavaivat yms. on.
Meillä on tutti otettu kuvioihin viimeistään vauvan ollessa 2vk. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, ettei nälkä voi vaivata puolen tunnin välein, vaan useimmiten vauvalla on kova imemisen tarve. Etenkin silloin, kun mahavaivat tuntuu vaan lisääntyvän, niin voisi olla järkevämpää vähän pidentää syöttövälejä. En usko että vauva tuttia huolii silloin, jos todella on nälkä (jos siis muuten on hyväkuntoinen ja virkeä vauva, täysiaikaisena syntynyt jne ettei tarvitse huolehtia siitä jaksaako syödä riittävästi).
Vastasyntyneet itkee kyllä jonkin verran mahavaivojaan teki sitten mitä hyvänsä, mutta meillä nämä iltahuudot on pysyny joissain rajoissa sillä, että imetetty on korkeintaan tunnin välein (iltaisin), usein pitemmillä syöttöväleillä.
Kannattaa myös muistaa röyhtäyttää hyvin, joskus voi olla, että vauvaa tarvii röyhtäyttää kesken syötönkin, mutta ainaki sitten lopuksi, niin ei pitäisi niin paljon tulla niitä pulautteluja. Sekin kyllä mun mielestä myös voisi viitata enemmän imemisen tarpeen tyydyttämiseen ja ylensyöntiin kuin nälkään, että vauvasi pulauttelee paljon.