huuliherpes
Mulla on ollu huuliherpes jo vuosia. Joskus on parikin vuotta että rakkulaa ole, joskus se tulee jopa pari kertaa kuussa. Vauvani synnyttyä minulla on ollut huuliherpes yhden kerran ja kyllä silloin olin tosi varovainen. En suukotellut vauvaa ja muutenkin pesin käsiä usein. Ainakaan vielä vauva ei ole herpestä saanut, ja yritän jatkossakin olla tarkkana ettei vauva vaan saa tartuntaa.
Kommentit (6)
oli esikoisen ollessa vauva myöskin huuliherpes tosi usein. (Sen jälkeen ei sitten juuri ole ollutkaan) Välillä olin ihan varma, että tartutin herpeksen vauvaan, kun olin saattanut aamulla suukotella ja jonkun ajan päästä huomasin, että mulla on rakkula huulessa. Mulla ei siis läheskään jokainen herpes nouse kihelmöinnin kanssa.
Mutta ei vauvaa herpestä saanut, siis ainakaan niin että olisi siitä näkyviä oireita saanut. Mutta iso osa ihmisistähän kantaa herpesvirusta veressään, vaikkei oireita saisikaan. Ja useimmiten juuri lapsuusaikana tartunnan saavat.
Läheisen ystäväni lapsi joutui pitkäksi aikaa vuodeosastolle hoitoon hirvittävän iho-ongelman vuoksi. Olin itsekin katsomassa lasta ja voi sitä kärsimystä:( Loppujen lopuksi iho-ongelmien syyksi sairaala ilmoitti isän huuliherpeksen joka oli suukottelusta tarttunut. Ilmeisesti ei normaalisti kyllä tartu, mutta epäiltiin viruksen levinneen jonkun naarmun kautta (ja tokihan leikki-ikäisillä kuluu laastariakin) lapseen.
Huulissa esiintyvän rokahtuman aiheuttaa herpes simplex 1-virus, joka voi joskus tarttua myös suuseksissä sukupuolielimiin ja aiheuttaa sukupuolielinten herpeksen. Tavallisesti kuitenkin sukupuolielimissä esiintyvä herpes on herpes simplex 2-viruksen aiheuttama. Molemmat virukset aiheuttavat rakkulaisen tulehduksen.
Molemmat herpekset ovat tarttuvimmillaan juuri ennen rakkuloiden ilmaantumista, mutta virus voi tarttua toiseen missä tahansa vaiheessa. Myös henkilö, joka ei tiedä kantavansa herpestä (eli on oireeton), voi tartuttaa sitä eteenpäin. lähde väestöliitto
perustietoa huuliherpeksesistä ym
http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0021…)
tuo huuliherpes on latenttina eli piilosalla elää sinun hermotumakkeissa josta se välillä putkahtaa hermorataa pitkin huuleen aiheuttaen rakkulan. Eli jos kerran on huuliherpes niin se asustaa sinussa aina. Toisena vaihtoehtona sillä on mennä sieltä hermotumakkeista aivoihin josta tulee vaarallinen aivokuume, eli kannataa olla tyytyväinen jos tuo putkahtaa aina tuohon huulee, mielummin kuin sinne aivoihin, mikä tosin on melko harvinaista tuo aivoihin meno, mutta mahdollista...
Niin ja en suukottelisi juuri sinä hetkenä lasta kun tuo herpes on tulossa huuleen ja annan sen parantua rauhassa.. Ei leviä ilmassa vaan suoraan kosketuksena. Eikä silloinkaan aina leviä välttämättä vaikka suukottelisitkin vauvaa. mutta maalaisjärjellähän tuo menee...
Samaa olen tässä miettinyt, kun huuliherpes paukkas päälle ja vauva on aivan pieni...Mutta luin lastenlääkärin kysymys-vastaus-palstalta tmv (Kasplussan sivuilta), että huuliherpestä todetaan todella harvoin alle 6kk:n ikäisillä vauvoilla. Se lohdutti ainakin minua. Toki pidän tarkan huolen käsihygieniasta, enkä suukottele tms vauvaa nyt. Ja lisäksi käytän herpeslaastaria, jonka alta tuskin niin herkästi edes pisaratartuntavaaraa on. Muutenkin nopeuttaa paranemista mielestäni tosi hyvin, eikä megarakkuloita tule edes.
Hei, minulla on nyt jostain syystä vähän väliä huuliherpes. Kysyisinkin onko kenelläkään muulla kokemuksia huuliherpeksestä pienen vauvan äitinä? Oletteko varoneet esim. vauvan suukottelua ja onko huuliherpes tarttunut vauvaanne? Olisin kiitollinen vastauksista.