Tekeekö joku kaikki leivät itse? Vinkkejä!
Olen jo pitkään haaveillut että alkaisin leipomaan perheen leivät itse. 5-henkisellä perheellä menee leipää yllättävän paljon ja muutenkin olis kiva saada aina uunituoretta leipää.
Mistä löytäisin yksinkertaisia, mutta hyviä reseptejä? Entä tarvitsenko monenlaisia vuokia niitä varten? Vai riittäisikö sellainen perusvuoka? Onko ruisleipää vaikea tehdä? Kiitos vinkeistä!
Kommentit (3)
se tumma leipä: olen muutaman kerran kokeillut hapanleivän tekoa. Ei sen hankalampaa, mutta vaatii tietysti enemmän aikaa. (Hapattaminen vaatii yhden yön yli nukkumisen). Kannattaa aloittaa valmiilla ruisleipäjauhoilla, saat tuntuman taikinaan.
Meillä vaan ei tuo hapanleipä tahdo kelvata, siksi olen ostanut kaupasta näitä mallastettuja ruisleipiä.
Tosin nyt kun ei enää lämmityksen puolesta ole tarvinnut leivinuunia käyttää, on sekin jäänyt vähän laiskemmalle... Mutta säännöllisesti silti. Hyviä reseptejä saa melkein mistä tahansa keittokirjasta, jos olet tosissasi kannattaa ensialkuun lainata vaikka kirjastosta joku leipäkirja tai sitten ostaa ihan suoraan joku mikä näyttää herkulliselta. Kirjastossa on se hyvä puoli että pääsee kokeilemaan useampaa kirjaa ja niiden ohjeiden soveltuvuutta itselle.
Sämpylöistä kannattaa aloittaa, niitä on helppo pakastaakin. Leipiä voi tehdä joko limpun mallisina, jolloin ne paistetaan pellillä (tai leivinuunin arinalla) tai sitten vuoassa, josta kysyitkin. Minulla on useamman mallisia vuokia, mutta lempparit on kaksi silikonista, pitkänmallista suorakulmaista leipävuokaa jotka taisin ostaa Sokokselta mutta joita löytyy lähes mistä tahansa isommasta kaupasta. Ja siis vähintään kaksi vuokaa kannattaa olla, koska yleensä tavallisesta taikinasta tulee kaksi leipää.
Kun löydät itsellesi sopivan perusreseptin ja alat saada siihen tuntumaa, voit alkaa soveltaa, kuten edellinen kirjoittaja kuvaa. Myös esim. mysli on tosi hyvää leivän seassa, samoin erilaiset siemenet ja jyvät! Terveellisempää saa, kun vaihtaa osan vehnäjauhoista grahamjauhoihin tai muihin kuitupitoisiin. Lähes joka leipään lorautan hieman kauraleseitä. Ruisrouhe tai ruishiutaleet on kanssa ihan huippuhyviä!
Jos innostut tosissasi leipomaan, kannattaa selvitellä lähiseudun myllyjä. Voi olla että löydät jonkin osuuskunnan tai luomumyllärin, jonka kautta saat esim. 15 tai 25 kg säkkejä jauhoa tai hiutaleita *huomattavasti* edullisemmin kuin kaupasta kaksi kiloa kerrallaan ostaen.
Tulehan kertomaan, miten kokeilut onnistuu :)
Olen jo kohta 7 vuotta veivannut lähes kaikki leivät itse. Vain tumman leivän ostan kaupasta.
Ja aloitin aikoinaan samasta syystä: perhe oli tuolloin vasta nelihenkinen ja nuorimmainen vasta aloittelemassa leivänsyöntiä, kun tajusin, miten iso raha pelkässä leivässä liikkuu. Nyt syöjiä on jo viisi...
Alussa käytin paljon leipäkonetta, nykyään teen taikinan ihan käsipelillä, suunnilleen joka toinen päivä.
Perustaikinani:
6 dl lämmintä vettä (maitoa, maitoa+vettä, vettä+jogurttia, vettä+kasvislientä, vettä+kasviskeittoa...)
1 tl suolaa
muutama rkl siirappia /sokeria /hunajaa
1 pss kuivahiivaa
n. 4 dl jotain " karheaa" , esim. kaurahiutaleita, kauraleseitä, ruishiutaleita tai -leseitä, aamupuuron jämät, mysliä tmv.
venhäjauhoja n. 15 dl (en ole mitannut tarkasti)
Keiju-rypsiöljyvalmistetta tarpeen mukaan
makuaineiksi ja vaihtelua tuomaan esim. porkkanaraaste, pähkinärouhe, omenaraaste, raejuusto...
Nesteeseen sekoitetaan rouheiset ja makua antavat aineet ja osa jauhoista joihin on sekoitettu kuivahiiva, vatkataan tarmokkaasti
(minä vatkaan ihan lusikalla vain...)
Jauhoja lisätään vähän kerrallaan, kunnes taikina alkaa tulla riittävän tymäkäksi, siirrytään käsinvaivaamiseen, lisätään jauhoja ja rasvaa vuorotellen, kunnes taikina irtoaa kunnolla kulhosta ja käsistä, ja on silti kimmoisaa.
Annetaan nousta n. 30 min, alustetaan pöydällä ja muotoillaan leiviksi tai sämpylöiksi, annetaan nousta.
Uunissa 200 astetta, paistetaan kypsiksi.
Saan perustaikinasta 3 pyöreää leipää tai pari pellillistä sämpylöitä. Leipävuokia en ole kovasti käyttänyt, toisinaan olen tehnyt limppua leipävuuassa.
Ihania leipäohjeita esim. Kaarina Roinisen Maukkaat kotileivonnaiset -kirjasta sekä Taivaallista leipää -kirjasta.
Suosittelen leivänleivontaa pienellä varauksella: nimittäin nykyään, joskus kiireaikoina kun tulee ostettua kaupan tavaraa, alkaa kotiväki protestoida äänekkäästi... ja jos valita saa, valitsevat lähes poikkeuksetta " äidin leivän" - eli kohta olet koukussa, josta et eroon pääse! ;D