G: Kuinka usein peset WC-ponton, vaihdat lakanat, peset uunin, peset lattiat, tomutat matot, pyyhit tyotasot keittiosta, pyyhit kaapinovet, peset saunan?
Kommentit (56)
Uunin pohjalle mulla ei oo juuri koskaan mitään valunut, joten miksi se pitää pestä kerran kuussa tms. Minusta se pitää pestä vain jos sinne kaatuu/roiskuu jotain. Samoin saunan pesun kanssa. Mitä likaa siellä muka on, jos käyttää peflettejä?
toinen ei malta oikein istua saunassa, ramppaa väliä sauna suihku. Itte ei ehdi oikein nauttia siitä. Illemmalla kun lapset taas nukkuu niin ei enää ittekkään jaksa saunoa.
Itse leivon ja laitan ruokaa paljon. Kun esim. soseutan porkkanaa, vatkaan taikinaa tms. niin sitä usein roiskuu vähän sinne ja tänne. Heti jos huomaan niin toki pyyhin pois, mutta usein sitä roiskuu myös hassuihin paikkoihin, jotka sitten tulee viikkosiivouksen yhteydessä pestyä pois. Siinä leipoessa saatan taikinaisilla käsillä sohia vahingossa ja huomaamatta jonnekin: jää taikinaa. Pöytätasolle saattaa kaatua jotain ja en huomaa, että sitä nestettä onkin valunut myös alakaapiston oveen. Jne. Minusta noissa sotkuissa ei ole mitään outoa, ihan elämisestä ja tekemisestä ne tulee. Ja vaikka tosiaan jokaisen ruoanlaiton ja leipomisen yhteydessä siivoan keittiön, niin ihan varmasti joku tahra ja läntti jää huomaamatta!
Lattioista sen verran, että meillä 1v. syö MINÄ ITSE tyylillä ja sottaa lahjakkaasti itsensä ja lattian keittiöstä. Lisäksi mun päivittäisten kokkailujeni yhteydessä 100% varmuudella lattialle tulee jokin läntti tai tahra. Plus normaalit muruset. Eteinen taas sotkeentuu hiekasta.
Että näin meillä sotketaan! Mutta myös siivotaan ahkerasti :)
Vierailija:
G: Kuinka usein peset WC-pöntön, vaihdat lakanat, peset uunin, peset lattiat, tomutat matot, pyyhit työtasot keittiöstä, pyyhit kaapinovet, peset saunan?
- WC-pönttö+vessa: 2x viikossa.
- lakanat: 2x viikossa.
- uuni: kerran kuussa (ja jos pohjalle pääsee valumaan jotain).
- lattiat: 2x viikossa (joskun esim. keittiönlattian joutuu pesemään joka päivä).
- matot: kerran viikossa, imuroin ja tuuletan
- työtasot: monta kertaa päivässä, sillä niitä käytetään päivittäin useita kertoja.
- kaapinovet: 2x kuukaudessa.
- sauna: mies pesee sen 4x vuodessa oikein kunnolla, minä pyyhin saunan lattiat kerran viikossa, joka läylyjen jälkeen huuhtelen haalealla vedellä lauteet+tasanteet ja annan kuivua hyvin pitämällä saunaa päällä.
Näin meillä nämä asiat.
Meillä käy siivoojat käy joka toinen viikko ja he:
*vaihtavat lakanat
*Pesevät vessanpöntön ja lavuaarin jne
*Pesevät/pyyhkivät lattiat
*Pyyhkivät työtasot keittiöstä
*Imuroivat
*siistivät muuten
Lisäksi pesen vessanpöntön n. joka toinen viikko, imuroin " pahimmat pois noin joka toinen viikko" , ja pikkuista siivousta silloin tällöin.
Uuni pestään ehkä kerran vuodessa (?), ja sen tekee mies. Jääkaapin siivoan ehkä joka kolmas kuukausi (se on aika likaisessa kunnossa yleisesti), mattoja en vie ikinä ulos, minusta ne tulevat aika puhtaiksi imuroimalla. Kaappien ovia pyyhin kun niissä on näkyvää likaa, ehkä joka toinen kuukausi(?) tai harvemmin. En ole kauhea siisteysintoilija, kuten huomaatte. Sauna pestään ehkä kaksi kertaa vuodessa, yleensä siivoojat tekevät sen lisätyönä pyynnöstämme.
Miksei työssäkäyvillä ihmisillä käy siivoojaa? Minä kyllä suosittelen, säästää arjen aikaa, ja varsinkin tällaisille ei niin siisteysintoisille kuten minä olen, luo tietoisuutta siitä ettei ihan kauheassa siivottomudessa eletä. Kustannukset eivät ole pahat, jos on kaksi työssäkäyvää, eikä ihan minimipalkoilla olla. Isompipalkkaisilla yhdenkin tulot riittävät hyvin siivoojaan.
Itse vaihdan noin kerran kuukaudessa tai tarpeen mukaan. Tyynyliinat vaihdan useammin, koska kuolaan unissani.
peset WC-pöntön: 1 kertaa viikko
vaihdat lakanat: 1-2 kertaa kk
peset uunin: päältä kerran viikossa, sisältä 1-2 kertaa vuodessa
peset lattiat: 1-2 kertaa vuodessa mutta paikallisia tahroja silloin kun niitä tulee
tomutat matot: En koskaan. Imuroin ne viikottain ja pesen vesipesulla kahdesti vuodessa
pyyhit työtasot keittiöstä: pari kertaa viikossa ja likaisuuden mukaan
pyyhit kaapinovet: pari kertaa vuodessa tai likaisuuden mukaan
peset saunan: 1-2 kertaa kuussa
Viikon jälkeen lakanat alkaa jo menettää raikkautensa, joten vaihtoon silloin. Käytän aina lakanasettejä, joten mitään pelkkien tyynyliinojen vaihtoa en ymmärrä, ellei sitten jokaiseen lakanasettiin ole tuplamäärä tyyniliinoja olemaassa.
Vierailija:
Itse vaihdan noin kerran kuukaudessa tai tarpeen mukaan. Tyynyliinat vaihdan useammin, koska kuolaan unissani.
G: Kuinka usein
peset WC-pöntön---kerran viikossa tai kun on likainen
vaihdat lakanat---kerran kuussa
peset uunin---kun on likainen
peset lattiat---kun on likainen, eli kura-aikaan parikin kertaa viikossa
tomutat matot---en koskaan, paitsi kylpäärin maton jota hankala imuroida
pyyhit työtasot keittiöstä---kun on likainen
pyyhit kaapinovet---kun on likainen
peset saunan---en koskaan, ei ole saunaa
Vierailija:
Vierailija:G: Kuinka usein peset WC-pöntön, vaihdat lakanat, peset uunin, peset lattiat, tomutat matot, pyyhit työtasot keittiöstä, pyyhit kaapinovet, peset saunan?
- WC pönttö pestään n kerran viikossa tai useammin jos oikein " likaantuu"
- lakanat kahden viikon välein
- uuni silloin kun on likainen (ehkä n joka toinen kuukausi)
- siivooja pesee lattiat joka kerta käydessään, eli joka toinen viikko
- siivooja tomuttaa matot joka kerta käydessään, eli joka toinen viikko
- keittiön tasot pyyhitään päivittäin
- kaapinovet pyyhkii siivooja n kerran kuukaudessa. Tietysti näkyvät tahrat pyyhin itse heti
- saunan pesee siivooja n joka toinen kuukausi
29 kiteytti asian hyvin:
Vierailija:
Miten saa sotkettua kaapinovet ja lattiat? Minäpä kerron :)
Itse leivon ja laitan ruokaa paljon. Kun esim. soseutan porkkanaa, vatkaan taikinaa tms. niin sitä usein roiskuu vähän sinne ja tänne. Heti jos huomaan niin toki pyyhin pois, mutta usein sitä roiskuu myös hassuihin paikkoihin, jotka sitten tulee viikkosiivouksen yhteydessä pestyä pois. Siinä leipoessa saatan taikinaisilla käsillä sohia vahingossa ja huomaamatta jonnekin: jää taikinaa. Pöytätasolle saattaa kaatua jotain ja en huomaa, että sitä nestettä onkin valunut myös alakaapiston oveen. Jne. Minusta noissa sotkuissa ei ole mitään outoa, ihan elämisestä ja tekemisestä ne tulee. Ja vaikka tosiaan jokaisen ruoanlaiton ja leipomisen yhteydessä siivoan keittiön, niin ihan varmasti joku tahra ja läntti jää huomaamatta!Lattioista sen verran, että meillä 1v. syö MINÄ ITSE tyylillä ja sottaa lahjakkaasti itsensä ja lattian keittiöstä. Lisäksi mun päivittäisten kokkailujeni yhteydessä 100% varmuudella lattialle tulee jokin läntti tai tahra. Plus normaalit muruset. Eteinen taas sotkeentuu hiekasta.
Että näin meillä sotketaan! Mutta myös siivotaan ahkerasti :)
Juuri näin! :)
Ja koska annan lasteni osallistua leipomiseen ja ruoan laittoon, niin tämä myös aiheuttaa enemmän sotkua. Mutta se myös siivotaan.
Ja minä tosiaan teen 2 lämmintä ruokaa päivässä, sekä leivon todella usein; joka päivä vähintään kerran - vaikka sitten ne sämpylät, jollei makealle tarjottavalle ole tarvetta. Rakastan siis ruoan laittoa, ja haluan tehdä kaiken itse aamupalasta iltapalaan.
Ja meillä saunotaan vähintään 2 kertaa viikossa, joten saunakin on kovassa käytössä.
Ja koska saunassa hikoilee, eikä se alusta nyt kaikkea hikeä itseensä ime, eli kyllä se hiki läpi menee ja jalat koskettaa tasoja jne. Niin minusta tuntuu hyvältä, että sauna kuurataan kunnolla 4x vuodessa joka väliä myöten. Samalla nämä oikeanlaiset saunanpesuaineet hoitaa erilaisia puumateriaaleja saunassa, joten tällä tavoin myös saunan elinikä on pidempi ja pysyy parempana pidempään.
Minusta tällainen tahti ei ole mitenkään " liiallista" . Haluan vain, että koti pysyy siistinä ja ennen kaikkea puhtaana.
t.30
Koska olen kotiäiti, niin minusta työnkuvaani kuuluu vähintään pitää koti siistinä ja puhtaana. Eli nuo hommat kuuluu minulle. :)
Minusta oli kohtuutonta maksaa siivoojalle palkkaa, jos itse olne kotona vailla tuloja.
Joten minä vastaan lasten kotihoidosta, ruoanlaitosta, siivoamisesta, kaupassakäymisestä, laskujenmaksusta yms. yms. siitä kaikesta arjen pyörittämisestä.
Miehellä on ihan tarpeeksi hommaa oman firmansa kanssa, joten kotona hoitaa vain " taloustöistä" miestenhommat (en edes yritä asentaa uutta lamppua kattoon tms.).
Minulle riittää että hän kuitenkin järjestää aina aikaa panostaa lasten kanssa olemiseen ja parisuhteelle.
(Minusta on ihanaa, että hän ottaa esim. aina osaa kaikille neuvolakäynneille, lasten kerhojen juhliin ja tapahtumiin, harrastaa heidän kanssa ja elää ihan sitä arkea kotona. Harva mies on lapsilleen yhtä paljon läsnä, vaikka ovat enenmmän tunteja vuorokaudessa vapaalla töistä.)
Näin ne hommat meillä hoituu ja sopii kaikille osapuolille erittäin hyvin. :)
(Taas tuli hehekutettua omaa miestä ja mentyä hieman sivuun aiheesta.)
Mutta kun palaan takaisin työelämään, niin luulempa että joudun turvautumaan siivousfirman apuun. ;)
t.30
Kuinka usein peset WC-pöntön, vaihdat lakanat, peset uunin, peset lattiat, tomutat matot, pyyhit työtasot keittiöstä, pyyhit kaapinovet, peset saunan?
Vessa 3-5krt viikossa ( en kestä likaista vessaa, jo se pöly ahistaa )
Lakanat vaihdetaan 1viikossa, lapsille 1-2krt viikossa.
Uuni pestään 1-3kuukauden välein.
lattiat 1-2krt viikossa.
Matot ulos 2-3kk välein.
työtasot keittiöstä 1-10krt päivässä, riippuen sotkun määrästä :D
kaapin ovet ja listat 1-2krt viikossa.
Saunaa meillä ei ole.
Silti tuntuu, että meillä aina sotkuista. imuroidaan siis 1-2krt päivässä :( huoh... lapsia kolme alle 3v.
Kuinka usein peset WC-ponton, vähintään kerran viikossa
vaihdat lakanat, 1-2 viikon välein
peset uunin, tarvittaessa
peset lattiat, 3-4 viikon välein enää nykyään kaikki aikuisia
tomutat matot, ks. edellinen
pyyhit tyotasot keittiosta, joka päivä
pyyhit kaapinovet, kaikki 2 kertaa vuodessa, tahroja silloin kun niitä syntyy
peset saunan? 2 kertaa vuodessa, juhannus ja joulu
Miks joku pesee kaapinovet kerran viikossa? Mistä ne ovet likaantuu? Ja ei ka kukaan enää mattoja tomuta? Imurointi on Marttojenkin mielestä riittävä + pesu kerta vuoteen?
WC: kerran kuussa, LAKANAT: en käytä, UUNI: en käytä, LATTIAT: kerran vuodessa, MATOT: en ikinä, KEITTIÖN TYÖTASOT; joka kolmas kuukausi, KAAPINOVET; ei ole, SAUNA: paloi vuonna 2005.
Olen parikymppinen nainen ja asun yksin :D Mun siivousrutiinit on kutakuinkin seuraavanlaiset:
Vessanpönttö: 1-2 viikossa/tarpeen mukaan
Lakanat: vaihdan kerran viikossa
Uuni: n. 3kk välein/tarpeen mukaan
Lattiat: Imuroin vähintään kerran viikossa/tarpeen mukaan. Olen tosi laiska pesemään kostealla :D Moppaus n. 1krt/2kk
Matot: Vien ulos samana päivänä, kun vaihdan petivaatteetkin eli n. 1krt/vko
Työtasot: Aina käytön jälkeen. Kokkaan harvoin, eli varmaanki 1krt/2vko
Kaapinovet: tarvittaessa, ehkä 1krt/kk
Saunaa ei ole :)
WC-pöntön pesen kerran viikossa, samoin vaihdan lakanat joka viikko. Uuni pestään 2/vuodessa, lattiat 2vkon välein. Matot tampataan kerran kuussa, työtasot pyyhitään useamman kerran päivässä. Kaapinovet pyyhitään kerran viikossa, sauna pestään kerran-pari vuodessa.
Wc: 1-2krt/vko
lakanat: joka toinen vko
uuni: kerran kahdessa kuussa, käytön uunia niin vähän. Lieden joka käytön jälkeen
lattiat:1krt vko
matot 2 krt kk
keittiön työtason aina tiskatessa
kaapinovet 1krt kk
saunaa ei ole.
Olen kotiäiti ja paljon keittiössä, mutta pyyhin kaapinovia ehkä kerran kahdessa kuussa ja silloinkin vain näkyvimmät tahrat eli siis varmaan vaan parista ovesta. En ihan ymmärrä, miten saatte ne ovet niin likaisiksi??