Mulla on kamala akne, suositteletko lääkehoitoa?
Onko kellään vastaavaa: ikä 30 ja risat, lapset tehtynä. Nuorempana luulin, että akne paranisi iän myötä, mutta eipä näytä paranevan.
Jatkuvasti iholle nousee uusia näppylöitä niin kasvoihin, selkään kuin rintakehäänkin.
Urheilen paljon, syön terveellisesti ja juon vettä. Suklaat ym. rasvaiset herkut olen jättänyt ruokavaliostani pois jo vuosia sitten, mutta eipä näytä iho paranevan.
Onko jollain kokemuksia jollain (resepti)lääkkeellä parannetusta aknesta? Olisin varmaan valmis jo kokeilemaan, maksoi mitä maksoi.
Harkitsen tässä ihotautilääkärille ajan varaamista.
Vai meneekö se niin, että iho on lääkehoidon aikana vielä pahemman näköinne kuin nykyinen?
Kiitos :)
Kommentit (12)
...sillä erotuksella, että aknekin on hoidettu pois :-). Eli rohkeasti vain lääkäriin, hän määrää sinulle oikeat aineet. Tuosta ei todellakaan tarvitse kärsiä. Mene vaikka suoraan ihospesialistille, joskin itse olen saanut myös yleislääkäriltä avun.
Jospa jo ensi kesänä pystyisin kulkemaan avokaulaisissa t-paidoissa ilman häpeää tai huivia/ koruja näppylöitä peittämässä.
Urheilu on yksi mikä aiheuttaa monelle niitä finnejä, kun hikoilee ja miessukupuolihormonien määrä kropassa lisääntyy, etenkin jos harrastat punttisalilla käyntiä.
Eräs ystäväni kertoi, että hänellä akne hoidon aluksi paheni. Kävikö teillä muillakin näin?
Nimittäin jos yleensä niin käy, en uskalla aloittaa hoitoa ennen kesälomaa, jolloin voin piileskellä näppyineni muita ihmisiä kesämökin kätköissä.
Mutta se ei kestä kauaa, muutaman viikon korkeintaan. Pahenemisvaiheen voi estää samanlaikaisella tai vähän aiemmin aloitettavalla antibioottikuurilla (paitsi tetrasykliineillä, niitä ei saa ottaa samaan aikaan roan kanssa), lääkäri voi määrätä siihen myös jotain voidetta. Mutta se on todellakin kärsimisen arvoista, Roan jälkeen iho on upeassa kunnossa.
Harmi vaan että yleensä akne palaa parin vuoden sisällä. Hyvä puoli on se, että jos maksa- ja kolsteroliarvot on normaalit, kuurin voi huoletta uusia niin monta kertaa kuin on tarvis, kunhan pitää välillä taukoa vähintään 4kk, mieluiten puoli vuotta. Näin minulle on sanonut ihotautilääkäri.
se on oikeastaan ainut lääke mikä tehoaa akneen!
Se on melkoinen " hevoskuuri" haittavaikutuksineen mutta toimii. Itse olen sellaisen syönyt ja siihen loppui akne
Ruokavaliollahan ei juuri ole merkitystä akneen, jonkun yksittäisen näppylän saattaa rasvaiset eväät tehdä mutta jos aknesta puhutaan niin siihen ei ruoka vaikuta
Minä olen käyttänyt Apocycliniä, kunnes - mikä on tositosi harvinaista - tulin allergiseksi sille. Lisäksi olen käyttänyt ulkoisia voiteita, joista on ollut apua.
Voipi olla, että ensin kokeilevat sinulla lievempiä ja jos ne eivät auta, niin aletaan ampua järeämmillä aseilla.
tosiaan akne " pahenee" , mutta se kuuluu kuuriin sillä roaccuttan kutistaa talirauhasia ja näin tali/mätä puristuu ulos. Tämä vaihe ei tosin kestä kauan.
akneen antibiootit viime kesänä. Kuuri kesti viisi viikkoa ja oli keholle aika rankka (laihduin 5 kiloa), mutta kannatti. Akne katosi. Eikä se laihtuminenkaan oikeastaan ollut pahasta...
Sain sen vasta 25v, ja oli todella paha. Muutaman vuoden sitä hoidettiin vaikka millä antibiooteilla (kävin siis vain ihotautilääkärillä), rasvoilla, valohoidolla ja voiteilla jne. jne. Ja mikään ei tuottanut tulosta.
Lopulta lääkäri määräsi minulle piktin hampain Roaccutania, jota ei mielellään suositellut kenellekään. Akneen kun toimii hyvin, mutta sivuvaikutukset ovat jotakin aivan järkyttävää.
Lääkkeen varoitustekstissä luki mm. että aiheuttaa itsetuhoisuutta!!! :O
Minulla sitten aloitettiin tuo kuuri, isolla annoksilla, sillä akne oli niin paha. Ensimmäiset kaksi kuukautta akne vain paheni, mutta tästä minua olikin varoitettu.
Mutta sen jälkeen se alkoi vaikuttaa, ja hyvin vaikuttikin.
Ensin tietenkin iho kuivui todella pahasti, oikein kuoriutui pois. Mutta alta paljastui uusi, virheetön ja akneton iho! :D
Mutta sitten ne miinuspuolet:
Samalla kun iho kuivui, kuivui myös KAIKKI limakalvot; emätin vuosi verta, eli esim. seksiä ei voinut harrastaa mitenkään päin, virtsaaminen oli todella kivuliasta, suu halkeili jne. jne.
Mutta se ei ollut pahinta. Tämän jälkeen minulle petti haima, eli sen toiminta heikkeni huomattavasti, sekä näkö huononi todella paljon. Silmät kuivuivat niin pahasti, että se vaurioitti verkkokalvoa, josta johtuen sain pysyvän vian näkööni. :(
Käytin lääkettä vain 6kk, jonka jälkeen vauriot olivat niin pahat ja pysyvät, etten voinut kuvitellakaan jatkavani (mutta ihoni oli todella hyvässä kunnossa).
MUTTA, 8kk lääkekuurin päättämisestä tulin raskaaksi, kun minulle oli sanottu ettei 6kk saa tulla. Mutta lääkeainetta oli vielä ilmeisesti niin paljon veressä, tai se oli vaurioittanut munasoluja niin pahoin, että sikiöllä oli todella pahat rakenteelliset vammat; ei raajoja ja päänkasvussakin pahat rakenteelliset vammat. :(
Eli alkuraskaudessa todettu, ja jouduin tekemään abortin.
Jälkikäteen olen kuullut, ettei lääkekuurin jälkeen kannattaisin tulla ainakaan vuoteen raskaaksi (aikka itse lääkepaketissa luki muistaakseen 1kk...)
Ja kun lopetin lääkekuurin, niin akne tuli takaisin.
Nyt olen yli kolmekymppinen, ja minulla on paha akne, mihin ei auta mikään. Mutta onneksi se on vain kasvoissa, ja sen saa meikillä piiloon. :)
Mutta haimaa ja näköä en saa takaisin.
Käyn ihotautiläkääkärillä Suomen edistyksellisemmällä ihoklinikalla ja lääkärini on yksi alan huippuja Suomessa. Hänen mukaansa Roalla on turhan huono maine, antibiootit saattavat monille olla jopa haitallisempia kuin Roa, vatsan toiminta ja bakteerikanta menee pitkäksi aikaa sekaisin, vastustuskyky heikkenee jne.
Roa poistuu elimistöstä YHDESSÄ KUUKAUDESSA JA RASKAAKSI ON TURVALLISTA TULLA 2 KK SEN KÄYTÖN LOPETTAMISEN JÄLKEEN!!! En ymmärrä mistä näitä " 6kk" pelotteluviestejä oikein sikiää!
Lääkärini mukaan kyse on yksi tutkituimmista lääkkeistä, jonka käytöstä ei annettaisi vahingossakaan vääriä tietoja, sillä se tulisi lääkefirmalle järjettömän kalliiksi oikeusjuttujen muodossa (etenkin jenkeissä).
Tuo limakalvojen kuivuminen on yksilöllistä ja riippuu annostuksesta. Itselläni kuivuivat vain huulet. Moni tuttuni on käyttänyt roaa ja ollut siihen todella tyytyväinen. En ole kuullut keltään/mistään noin rajuista sivuoireista kuin 13 väittää kokeneensa.
MISTÄ VETOA että 13 on joku kosmetologi tms. jonka toimeentulo riippuu siitä, että iho-ongelmaiset käyttävät hänen palvelujaan! Näitä pelottelijoita on meinaan ennenkin keskustelupalstoilla nähty ja " yllättäen" he ovat lähes AINA olleet nimenomaan kosmetologeja tms.
Lääkkeitä on monia erilaisia, ihotautilääkäri osaa valita niistä sinulle sopivan. Minulla ei kokonaan akne hävinnyt lääkityksellä mutta väheni ja selästä hävisi näpyt kokonaan kun ennen oli täynnä niitä. Pysyy nyt jotenkin kurissa lievemmällä lääkityksellä. Eikä huonontunut kuurien aikana, lähti aika nopeasti paranemaan. Olen kokeillut siis mm. roaccutania, antibiootteja ja ulkoisesti käytettäviä voiteita ja liuoksia