Kampaajalle raskausaikana?
Heippa !
Mitenkä raskauden aikana uskaltaa käydä kampaajalla, tai siis värjätä hiuksiaan?
Uskaltaako hiuksia värjätä ihan normaalinn tapaan vai voiko sillä olla jotain haittavaikutuksia?
Kertokaa jos tietoa löytyy!
Kommentit (24)
Mä olen kaikissa kolmessa raskaudessa värjännyt hiuksia sekä itse että kampaajalla. Nykyajan värit ja aineet on niin turvallisia, että mulle on useat kampaajat sanoneet, ettei ole syytä jättää käymättä. Tosin olen huomannut, että raskausajalla väriä saa olla laittamassa hiukan useammin kuin muuten - mistä sitten johtuukaan.
Uusimpien tutkimusten mukaan (suomalainen tutkimus), on todettu, että hiusvärit imetyvät pään ihon läpi äidin verenkiertoon ja siitä istukan kautta sikiöön. Eli ei todellakaan ole suotavaa värjätä hiuksia raskauden aikana.
Mä yritin kuumeisesti etsiä ko tutkimusta, enkä löytänyt, harmi.
Etsin lääkäreitten sekä sairaanhoitajien tietokannoista, tuloksetta. Mutta se on jonkun ison yliopiston tekemä tutkimus ja on viime vuonna tehty. Yrittäkää joku viisaampi löytää se. Jos täällä olisi linjoilla vaikka joku hoito- tai lääketieteilijä?!
Mä raidoitin hiukseni raskausaikana siten ettei väriaine vahingossakaan ollut kosketuksissa päänahkaan.
Uusia tutkimuksia tehdään koko ajan lisää, tieto ja taito lisääntyy. Mikä oli oikein ja suositusten mukaista viime vuonna, ei välttämättä ole enää tänä vuonna. Vaikka nyt esimerkkinä raskausajan diabeteksen suositus raja-arvot, mulla ne muuttuivat kesken raskauden:O.
Olen itse kampaaja ja voin sanoa, että meidän ammattitaidolla ei voi sanoa mikä on terveydelle hyväksi ja mikä ei. Kampaajan koulutukseen ei kuulu ko asiat.
Onnea odotukseen jokaikiselle mammalle
Annu
Itse olen kyllä sitä mieltä, että maalaisjärki on hyvä pitää mukana näissä jutuissa. Olen värjäyttänyt hiuksiani, meikannut, käyttänyt tuoksuja ja muutenkin laittanut iholleni ihan tavallisia tuotteita.
Jopa vesiliukoisten maalien haistelu on sallittua raskausaikana, mitä se pieni määrä hiusväriä voi tehdä? Miettikääpä, millaisessa saastepilvessä me olemme, kun vaikkapa kävellään kaupungilla tai minkälaiset määrät lisäaineita meissä on, kun syömme jotain irtokarkkeja. Ei voi suojautua kaikelta, eikä kaikki ole niin vaarallista.
Itse olen värjännyt normaalisti, eihän sitä nyt ehdi kuin pari kertaa koko raskauden aikana tehdä. Ainakaan siis minun normaalitahdilla. Kyllä joka asiaan löytyy puolesta ja vastaan ties mitä tutkimuksia ja itse täytyy sitten miettiä kuinka hysteeriseksi heittäytyy :).
On joo tutkittu asiaa ja todettu, että pieni osa imeytyy, mutta vain hyvin pieni osa mistä ei ole haittaa sikiölle yhtään sen enempää kuin äidillekään.
Turvallisin mielin vaan :)
itse blondaan kampaajalla raskausaikoina :) kotivärejä en uskalla, kun lopputulos voi olla erillainen kuin mitä pakkaus näyttää.
saadaanhan me ilmastakin vaikka mitä myrkkyä nykyään.
Itse käytin alkuraskauden aikana jokin aikaa sävyttävää shampoota, mutta lopetin senkin käytön kun haju alkoi kuvottamaan.
Tutkimuksia löytyy varmaan suuntaan ja toiseen, mutta minusta on kummallista perustella mahdollisia kemikaalien käyttöä sillä että " saammehan me nykyään ilmasta sitä ja tätä" . Eikö raskauden aikana nimenomaan tulisi pitää raskasmetalli- yms. pitoisuudet mahdollisimman pieninä? Silloin ottaa tavallaan tietoisen riskin. Eri asia on, jos tutkimustuloksiin ei edes usko. Ihmettelen siis lähinnä perustelua.
Itse käytin raskausaikana tällaista ajatusta apuna kemikaaleja valitessa: mitä en olisi laittanut suuhuni, sitä en laittanut ihollekaan.
Mutta kukin tavallaan. Olen maalaisjärjellisen filosofian innokas kannattaja... :)
Eli yleensä käyn 2kk välein ja tässä raskaudessa 3-4kk välein eli vain muutama kerta tulee raskauden aikana. Neuvolan terkka meinas että kunhan ei joka viikko värjäytä hiuksia niin ei pitäis olla mitään haittaa.
Ja ne hiusvärithän aika nätisti laitetaan siveltimellä hiuksiin etteivät oikeastaan edes päänahkaan mene...Mutta jokainen tietenkin tyylillään :)
minä pohdiskelin samaa asiaa aikoinaan odottaessani esikoistani.
kysyin lääkäriltä että voiko kotona laitettavia kestovärejä käyttää, tai voiko kampaajalla värjäyttää hiuksia.
lääkäri naureskeli, että joo, voi, jos et syö sitä väriä..
no, kaksi lasta on, ja tukkaa on värjätty. lapset ovat ihan ok. =)
nyt olen taas odotuksella, ja värjään edelleen noin 5 viikon välein hiuksiani.
-ennis- + otso ja into rv 13+4
Kuten tämänkin ketjun vastauksista huomaa, kemikaaleihin suhtaudutaan melko varauksettomasti. Itse en hiuksiani värjäisi raskausaikana, samasta syystä kuin pyrin minimoimaan kaiken muunkin kemikaalien käytön (esim. raskausarpiin en käytä voidetta jne).
Ainakin Turun yliopistossa/heidän yhteistyölaitoksessaan on ollut jo joitain vuosia sitten vireillä pitkäaikainen tutkimus, jossa rotilla on testattu ihmisten käyttämien, ns. jokapäiväisten kemikaalien vaikutuksia jälkeläisiin. Ja se, mikä oli kiinnostava tieto, on, että vaikutukset_eivät_välttämättä_näy_heti. Eli vaikka poikaset olivat " vauvavaiheessa" ok, saattoi mm. koiraspuolisilla jälkeläisillä olla aikanaan vaikeuksia lisääntyä alentuneen siittiötuotannon vuoksi, millä todennäköisesti oli yhteys äidin " käyttämiin" kemikaaleihin. Onhan tästä paljon puhetta ihmistenkin osalta, kun lapsettomuusongelmat lisääntyvät. Valitettavasti en osaa antaa julkaisuvihjeitä, olen ollut kuuntelemassa esitelmää asian tiimoilta.
Raskausaika on niin lyhyt, että mielestäni sen ajan kyllä kestää olla naturellimpana ellinä, sillä itse en halua ottaa sitä riskiä, että vaikuttaisin mahdollisesti omalla toiminnallani lasteni lisääntymismenestykseen (yhtään enempää kuin mitä varmaan joka tapauksessa tietämättäni teen).
Itse olen luottanut teratologisen tietopalvelun tietoon. Tässä linkki, teratologisen tietopalvelun sivuille, missä useimmin kysyttyjä kysymyksiä. Siellä asiantuntijat arvioivat uusimpien tutkimustulosten merkittävyyttä, ammattitaidolla, johon ei omat rahkeet kuitenkaan riitä. Kaikenlaisia tutkimuksiahan on julkaistu, ulkomailla myös sellaisia, että saunominen olisi erityisen vaarallista sikiölle raskauden alussa ja voisi aiheuttaa keskushermoston kehityshäiriöitä. Rottakokeiden tuloksia ei tosiaankaan voi suoraan johtaa ihmiseen.
Teratologisen tietopalvelun mukaan hiusväreistä ei ole haittaa kohtuukäytössä sikiölle. Viikottaista värjäystä ei suositella. Myös muussa kosmetiikan käytössä kannattaa noudattaa kohtuullisuutta. Mutta kyllä sitä nyt tavallisilla apteekin perusvoiteilla voi ainakin huoletta koko vartaloa rasvailla. Erikoisia kosmetiikkavoiteita ei ehkä niin laajoille alueille päivittäin.
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,548,644,3818,3437,6169#Kosm…
toinen vuosi juuri lopuillaan. Aina olen hiuksiani värjänny ja aikaisemmissa lapsissani ei ole mitään vikaa eikä allergioita yms.
itsekkin olin aluksi huolissani miten pystyn jatkamaan opiskelujani kun joutuu kaikenmaailaman permisaineita ja vaalennusjauheita, hapetteita yms haistelee ja käsittelemään, mut lääkäri sanoi ettei vaikuta mitenkään että voin jatkaa ihan rauhassa.
jos alettas miettii kaikkee mikä on ns. kiellettyä raskaus aikana niin eihän kukaan sais mitään tehä. järjen käyttö sallittua. jos miettii et ennen vanhaa kynnetty perunapellossa ja syöty mitä sattuu ja ihmiset ollu paljo pitempi ikäsii ku nykysi..
sit pisti silmään et tääl joku toinenkin kampaaja kirjoitti noista raidoista et pidetty huoli ettei raitoja ole laitettu alkamaan tyvestä ja että näin ei joudu kosketuksiin hiuspohjan kans. en tiedä kuinka hänelle opetettu mutta raitoja ei koskaan laiteta alkamaan ihan tyvestä.
ainoa mitä meille koulussa varoteltu et raskausaikana ei kannata permistä ottaa koska hormoonit voi tehä tepposia ja kihara ei pysy tai palaa helpommin. ja hiusväreistä sen verran et raskausaikana hiusväri voi olla iha muuta siel pääs mitä purkki luvannu. voi saada söpöjä vihreensävyjä yms :D
Kukkumurun kommentissa oli hyvä pointti. Onko kukaan täällä mietinyt käytettävien kemikaalien vaikutusta pitkälle lastemme aikuisuuteen? Eikö kukaan ihmettele lisääntyviä lapsettomuushoitoja tästä näkökulmasta? Kaikkea ei korkealla iälläkään voi selittää. Uusia tuotteita ei edes ole voitu tutkia useamman vuosikymmenen- tai vuosisadan aikavälillä. Koekaniineja olemme.
Tupakoinnista ja e-pillereiden estrogenihormoneista on jo selvinnyt yhtä sun toista, luulen että tulevaisuudessa aikuistuvilla jälkeläisillämme olisi meiltä paljon kysyttävää.
Kävin tänään värjäyttämässä hiukseni, eikä käynyt mielessäkään, ettei kannattaisi. No olen myös sitä mieltä, ettei silloin tällöin värjääminen voi haitata.. Pari kertaa raskauden aikana. Tuleehan siitä jo itsellekin parempi mieli, kun peilistä katselee näpsäkän näköinen mamma :) Hyvä olo varmasti tarttuu myös pikkuiseen :)
Mulle ainakin neuvolassa sanottiin, että ihan hyvin voi värjätä kunhan ei ihan joka viikko värjää. Kuulemma vauvakin voi paremmin jos äiti voi rentoutua ja nauttia omasta ulkonäöstään. Itse ainakin ajttelen maalaisjärjellä, että on tässä maailmassa aikojen saatossa pahemmillekin myrkyille altistuttu ja silti ihan terveitä lapsia on maa pullollaan. Olen myös sitä mieltä, että jos oikein elää eristyksissä eikä anna lapselle minkäänlaista kosketusta " oikeaan maailmaan" , joka ei todellakaan ole saasteeton eikä myrkytön, sitä herkemmin lapsi altistuu allergioille ym. Minusta tuntuu että nykyään lapsia suojellaan ihan liikaa kaikilta bakteereilta. Ei lapsi pysty kehittämään kunnon vastustuskykyä ilman että hänen elimistönsä on jo tottunut tiettyihin bakteereihin. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni. En stressaa liikaa mitä saa tehdä ja mitä ei. Olen onnellinen ja nautin raskaudesta ja elän normaalia elämää. Toivon sitä samaa kaikille!
Se mitä olen pohtinut, liittyy lähinnä siihen että viimeisten vuosikymmenien aikana elinympäristöömme on kehitetty ja lisätty valtavasti sellaista, mihin kehomme ei 10 000 vuoden kehityksen aikana ole yksinkertaisesti tottunut. Ihmiskunnalla EI OLE vuosisatojen kokemusta kaikista mahdollisista lisäaineista, jo sen perusteella pidän viisaana edes jonkinlaista kriittistä suhtautumista kemikaaleihin yleensä.
Mistään suojakuplassa asumisesta ei ole kyse, vastustuskyky hankitaan elämällä tavallista lapsen tutkivaa elämää, mutta meillä tutkimusretket esim. pesupulverilaatikoille estetään. Anna-Leena Härköstä siteeraten: " terve lapsi nuolee kengänpohjat päivässä" :)
Naiset ovat palstakeskustelujen perusteella valmiita tinkimään kovastikin ruokavaliostaan raskauden aikana. Ihan hyvillä mielin olin raskausaikana " lapseni asialla" ja jätin vähemmälle ne tuotteet joita ilmankin saattoi elää.
itse ymmärrän pointtisi ja olen samaa mieltä. : ) Noin yleisesti tämä asia taitaa kyllä kuulua siihen luokkaan, että olisi helpompi saada rautakanki ymmärtämään kuin osa ihmisistä!
Yksittäinen hiusten värjäämiskerta ei varmaankaan olekaan sikiölle haitallinen, mutta kun saamme jatkuvasti kemikaaleja elimistöömme ihan jo peruspäivittäishygieniasta ja ruuasta ym., niin kyllähän vaikutukset jotenkin kumuloituvat. Ja bakteerit ovat todellakin eri asia kuin elimistöön kertyvät kemikaalit, raskasmetallit, torjunta-ainejäämät jne. Mutta kukin tyylillään; mielestäni on vähän aidan alittamista matalimmasta kohtaa, jos perustelee hiusten värjäämistä sikiön henkisellä hyvinvoinnilla, kun äidillä on niin paljon parempi mieli. Itse koen, että on niitä muitakin keinoja rentoutua ja saada hyvä mieli...
Sen voisi vielä todeta, että suomalaiset yliopistotason tutkimukset eivät ole mitään huuhaa-juttuja, vaan painavaa asiaa. Mutta ennen kuin julkaisuja ja ns. uusia totuuksia aletaan antaa julkisuuteen, menee aikaa, sillä näistä asioista halutaan olla varmoja ja tehdä mahdollisimman paljon kokeita. Myöskään lääkärit ja varsinkaan neuvolantädit eivät välttämättä aina ole uusimman, vasta tutkimuksen asteella olevan tiedon tasalla, sillä nämä tutkimukset tehdään ennemmin bio- kuin lääketietelijöiden toimesta.
- Raita-aineen joutuminen päänahkaan=laitoin raitamyssyn päähän jolloin ainetta ei päässyt " vahingossakaan" pääniholle->huuhtelut myös lakki päässä. Olen tehnyt kampaajan töitä 5 vuotta+kouluaika ja raita/väriainette menee väkisinkin päänahkaan ainakin huuhteluvaiheessa.
- Toiseksi, ihmiset elää nykyään PALJON kauemmin kuin ennen, kannattaa katsoa tilastoja. Ennen ihmiset kuolivat 50 vuotiaina, nyt he elävät lähemmäs 100vuotiaiksi.
- Jokainen taplaa tyylillään, mutta niinkuin joku jo sanoikin niin miksi katsot mitä suuhusi pistät jos et mieti mitä eri kemikaalit aiheuttavat verenkierrossasi. Ei kaikissa asioissa voi käyttää pelkästään " maalaisjärkeä" , monesta asiasta on tehty tutkimuksia joilla on lääketieteellinen näyttö. Miksi et polta tupakkaa tai juo viinaa raskaus-aikana, no koska se on tieteellisesti todettu sikiölle vaaralliseksi. Miksi et syö tiettyjä tuorejuustoja, listeria bakteerin vuoksi.
- Minä en henk.koht. uskaltaisi vain oman kauneuden ja hyvinvoinnin takia riskeerata vauvan terveyttä. Voin mennä hierojalle tai lenkille kun haluan rentoutua.
- Itse 2 vuotta lapsettomuudesta kärsineenä en ikinä halua lapsilleni samaa kohtaloa. Uskon vahvasti nykyaikaisen elämäntyylin vaikuttavan myöhemmin lasten tulevaisuuteen, oli se sitten lapsettomuus, allergiat, DM jne. listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Kuten sanoin jokainen tekee kuinka parhaaksi näkee ja oman lapsen turvallisuuden ja hyvinvoinnin kannalta tarpeelliseksi tuntee. Se on vaan varmaa, että suomalaisia tutkimuksia joita on tehty, valmisteltu ja tutkittu vuosia ei kannata epäillä. Tieteelliset tutkimukset eivät pääse suomessa julkisuuteen jos niillä ei ole vahvaa näyttöä, tai ne ainakin tyrmätään heti.
Kaikille mukavaa odotusaikaa peikkona tai kauniina rinpsessana;)
Annu
Minun on työssäni oltava edustava myös raskausaika. Normaali hiusenvärjäys ja kosmetiikankäyttö on välttämätöntä. En tietenkään värjäisi jos minulla luonnostaan olisi upeat hiukset, mutta kun nyt näin ei ole.
Totuus kuitenkin on, että nykyään lapset ja äidit voivat hyvin menneisiin vuosisatoihin verrattuna.
Uskaltaa käydä :) Ite kävin just viime viikolla ottamassa raitaa päähäni ja olen jutellut kampaajani kanssa tästä aiheesta --> ei ole ongelmaa.
-AJ&natiainen 22+0-