emmaljunga classic vai teutonia timmy?
Hei,
Haussa ovat kapeat, kevyet, pitkällä makuutilalla olevat rattaat, jotka toimivat niin kaupungissa kuin maastossa. Lapsen pitäisi mahtua nukkumaan näissä ainakin 2 v. asti. Lisäksi pitäisi toimia myös vastasyntyneellä kantokassin kanssa. Ilmeisesti edellä mainitut ovat sellaisia? Timmyistä olen lukenut paljon kokemuksia ja itsekin niihin jo ihastunut, mutta entäs emmaljungan classic? Scooterit, Racet ym. olen jo hylännyt sen vuoksi, että selkänoja jää liian pystyyn. Scooterit tuntuivat koekäytössä myös tosi kömpelöiltä timmyihin verrattuna. Onkohan asianlaita samoin verrattuna classiciin? Kertokaahan kyseisten kärryjen omistajat kokemuksia..
Kommentit (11)
meillä käytössä nyt jo toisella lapsella. Ovat hyvät rattaat vauvalla ja isommankin lapsen kanssa toimivat hyvin. Kapeat ovat ja muutenkin näppärän tuntuiset. Kestävät perusrattaat ilman turhia ominaisuuksia.
Emmaljungan kankaat ovat hyvänlaatuiset ja kestävät. Helpot puhdistaa.
Mutta ratasosa sama. Ovat olleet tosi hyvät rattaat. Kevyet työntää. Iso tavarakori, mahtuu hyvin kaksikin isoa kauppakassia. Istuin on helppo vaihtaa kumpaan suuntaan vaan, itse vaihdan ihan lennossa. Hyvin sujuu vaikka poika 11kg on kyydissä ;) Kuomu suojaa hyvin ja kantokassilla saa sopivaksi vauvalle. Meillä pojalla nyt käytössä Duo pussi jossa ottaa päikkärit.
Olisin vielä kysynyt tuosta emmaljungasta, että onko mitoiltaan kuitenkin selvästi kuomuratasmainen, eli ei niin kömpelö kuin perinteiset yhdistelmät? Tietääkö kukaan mikä on näiden kahden menopelin leveysmitan ero? Nukkumatila on käsittääkseni suht samanlainen.
Classicissahan pystyy istuinosan kääntämään, eli näissä pystyy viemään vauvaa kasvot menosuuntaan. Ja lastentarvikeliikkeessa huomasin saman ratkaisun myös timmyissä, eli pehmäen kantokopan sai asennettua niin, että vauva on työntäjään päin, kunhan kuomun vain kääntää ensin toisin päin. On tämä hankalaa.. pitää varmaan vielä käydä testaamassa nuo classicit ennen kuin teen päätöstä.
Tällä hetkellä käyttäjänä on siin 9 kk vauva, mutta vastaisuuden varalle tuota vauvaominaisuutta rattaisiin kaipailen. Raskaat yhdistelmät ja matkarattaat olen aikeissa myydä kokonaan pois.
Laitan nyt tähänkin oman mielipiteeni. Itselläni oli vielä vähän aikaa sitten Emmaljungan Smart duot, joissa käsittääkseni sama tai aika samanlainen runko kuin noissa Classiceissa.
Käyttäjänä meillä nyt 1v tyttö. Vaihdoin Timmyyn ja olen niin onnellinen kun pääsin eroon Emmaljungista. Ennenkuin Emmaljungat menivät kiertoon, vartailin niitä vierekkäin ja esim. korkeus ero oli 10 cm. Ja painoero on sen joku viitisen kiloa. Leveydessä ei suurta eroa, Emmaljungat olivat yhdistelmiksi kapeat. Renkaat vain vähän pienemmät Timmyissä. Lenkkeily Emmaljungilla oli tuskaa, kääntyivät paljon huonommin ja olivat raskaat. Timmyillä olen mennä viipottanut joka päivä ja jopa juossut, on ne niin kevyet. Ilmakennorenkaat varmaan osaltaan tekemässä tuota keveyttä. Ei enää koskaan ilmapyöriä meille. Istuintila on Timmyissä tilavampi kuin esim. raceissa tai scootereissa muttei tietenkään yhtä tilava kuin Emmaljungissa.
Aion säästää Timmyt jos vielä iskee vauvakuume. Huomautan vielä että olen 157 cm pitkä ja se vaikutti osaltaan siihen, että koin Emmaljungat raskaiksi. Timmythän ovat huomattavasti pienemmät. Ostoksia ei tietenkään mahdu yhtä paljoa tavaratilaan kuin Emmaljungassa mahtui. Itse mietin ja mietin tuota kasvot poispäin istumista ja siksi viivytin rattaiden vaihtoa, mutta nyt harmittelen etten jo aiemmin vaihtanut. Tyttö ei ollut ainakaan tässä iässä moksiskaan työntösuunnan vaihdosta. Ja vauvan ensikuukausiksihan Timmyissä tosiaan saa vaihdettua kuomun paikkaa.
Summa summarum: täältä suositukset Timmyille. Kysy vain jos haluat tietää muuta.
Emmaljungan Smart Duossahan on erilainen runko kuin Classikissa. Siitä puuttuu kokonaan jousituksen säätö E.A.S.T koska on karvalakki malli. Mutta kyllä Classic on varmasti vähän järeämpi kuin Timmyt ja painavampi työntää.
Classicin ruonkoonhan saa periaatteessa myös City kopan, jos haluaa tehdä yhdistelmän vauvalle. Tarkistin vielä Emmaljungan sivuilta ja rungossa on Easy Fix kiinnitys kuten City kopassa.
tämä miettimäsi Emmaljungan Classic. Itse olen tykännyt ilmakumirenkaista. Niitä tietysti täytyy joskus täyttää (ehkä pari kertaa vuodessa) Hyvin kulkevat kelissä kuin kelissä, jopa Ounasvaaran lumisilla metsäpoluilla :) Ja hyvin rullaavat eteenpäin, ei tarvitse työntää otsa hiessä :) Jousitus on hyvä ja vauvathan tykkäävät keikutuksesta.
Emmaljunga Smart duosta ei ole kokemusta. Timmyistä ei myöskään ole kokemuksia minulla.
Minusta ne on hyvät perus rattaat, menee maastossa kuin maastossa. Joustaa tosi hyvin (en voi verrata muuhun kuin Brion Twinette tuplarattaisiin, jotka ei taas jousta yhtään). Istuin osassa istuu edelleen hyvin meidän 2v3kk ikäinen poika, jolla pituutta oli 2v neuvolassa 91cm, eikä tee edes tiukkaa. Kova kantokoppa meni pitkään varasänkynä kyläreissuilla, muistaakseni ainakin sinne 6kk ikään asti ja ratasosassa selkänoja menee lähes kokonaan makuuasentoon.
Jenni-Juulia:
Emmaljungan Smart Duossahan on erilainen runko kuin Classikissa. Siitä puuttuu kokonaan jousituksen säätö E.A.S.T koska on karvalakki malli. Mutta kyllä Classic on varmasti vähän järeämpi kuin Timmyt ja painavampi työntää.
Minulla oli aiemmalla lapsella Emmaljungan yhdistelmät (vm-00) joissa oli tuo E.A.S.T jousitus,enkä kyllä huomaa mitään eroa työnnettävyydessä näihin Smarteihin ja niihin. Eli kokemusta on näistä kalliimmistakin Emmaljungista. Siksi tälle vauvalle ostimme halvemmat (smartit) ,koska emme kokeneet tarvitsevamme hienoja lisätoimintoja. Mutta se oli silloin kun en ollut kuullutkaan Timmyistä. Tämä piti vielä mainita :)
Meillä on ollut yhdistelmien jälkeen Timmyt käytössä reilu 2 vuotta ja ovat erinomaiset rattaat, voin suositella lämpimästi. Kuten ap, kokeilin aikanani Scooterit ja Timmyt ja päädyin Timmyihin keveyden ja ketteryyden perusteella.
Nyt on tullut aika luopua meidän Timmyistä, kun poika täyttää jo 3 vuotta eikä niille ole enää juurikaan käyttöä. Ovat olleet aivan erinomaiset rattaat metsälenkeillä, lumisilla keleillä, nukuttamisessa jne. Ilmakennorenkaat on meilläkin, tosi kevyet ovat työntää eikä tarvitse pumppailla renkaisiin ilmaa.
Classicit olleet kahdella mukelolla ja nyt ollaan hankittu timmyt siihen rinnalle (ovat kätevämmät laittaa autoon). Timmyissä en nukuta koskaan päiväunia, tykkään että nuo emmaljungat ovat paremmat siihen hommaan (toki timmyissä nukutaan jos ollaan reissun päällä). Molempiin varmaan mahtuu kaksi vuotias yhtä hyvin pitkälleen. Meillä nuo timmyt toimii enimmäkseen matkarattaiden korvikkeena.
Nyt kun on kaksi pientä pienellä ikäerolla niin hankin noihin timmyihin seisomalaudan mutta meidän 3v ei tykkää seisoa siinä yhtään, on jotenkin vaikea pitää kiinni kun kuomu on edessä. Seisoo kyllä mielellään classikeissa olevalla laudalla.
Puolensa ja puolensa noilla rattilla, ehkä nuo timmyt ottaisin just jostain 1v eteenpäin mutta ensimmäisen vuoden menisin classikeilla.
Molemmissa on plussana tosi hyvä suojaava kuomu. Ehkä paremman jousituksen vuoksi ihan pienelle vauvalle classikeissa saa joustavampaa kyytiä.
mutta vastasyntyneelle - 2 vuotiaalle ei ihan helposti löydä ratkaisua. Itse en kuljettaisi vauvaa muuta kun selkä menosuunnassa, eli kasvot sinua päin. Teutonia Timmyssä ei voi vaihtaa suuntaa. Niissä on aina kasvot menosuuntaan. Minulle on joskus kerrottu, että jos haluaa kevyet vaunut/rattaat niin työntösuuntaa ei voi vaihtaa.
OMA ratkaisuni tänään, jos eläisin vaunu elämän alusta (kahden lapsen kokemus) olisi: käytetyt perusvaunut tyyliin Brio Happy (kevyet, ei kalliit) ja sitten varalle esim. matkaa tai kauppareissuja varten n. 1 vuotiaasta Brio Race tai Emmaljunga Scooter tai matkarattaat. Ainakin Racet käyvät sitten koko lopun ratas iän.
Tosin aivan ihania uusia ratkaisujakin löytyy, mutta niihin en ole oikein perehtynyt.