MIten suhtaudut palkattomiin ylitöihin tai normaaliin työaikaan?
Vaaditaanko työpaikallasi enemmän panosta kuin sovittu työaika virallisesti olisi? Entä puolisollasi, tekeekö hän paljon palkattomia ylitöitä? Onko mahdollista pitää "tehtyjä" tunteja vapaana?
Kommentit (41)
työnantaja ei ole välittänyt, vaikka olen lasten takia ollut silloin tällöin poissa joitain tunteja tai kampaajan tms. ja mun lapset siis 11 ja 14 jo.
Siinä on eroteltu johtavassa asemassa olevat itsenäistä yksikköä vetävät henkilöt lain ulkopuolelle. (toimitusjohtajatason henkilöt)
alaiseni vaativat jokaisen ylitunnin vapaina tai palkkana.
itse olen hyvin joustava, jos alaisilla jalkahoitoja, kampaajia tai jotain pankki yms omia menoja tai lasten juhlien valmisteluja, olen antanut aina mennä. Joustan tosi paljon, mutta silti minun pitää antaa jokainen yli mennyt tunti takaisin.
Kertokaa, miksi jousto ei pelaa puolin toisin??
T. yksityisyrittäjä
mä olen ns. johtavassa asemassa, eli alaisia 7 eikä ole työaikaa, teen valehetelmatta noin 50 tunnin työviikkoa koko ajan, eikä sitä kukaan edes noteeraa.
Palkkani on 4300 e/kk eli mahtavat lisät eikö vaan?
luottamuksesta. Jos töitä on huomattavasti enemmän niin sitten ylityöt pitäisi hoitaa asiallisesti.
t. julkisella sektorilla työskentelevä työmyyrä
Vai menevätkö alaisesi noihin työaikana ja laskevat työtunteihin, ja sen jälkeen kieltäytyvät olemasta pidempään? VAi oletatko, että tuollainen jousto puoleltasi tarkoittaa sitä, että pitäisi korvata ne tuplana takaisin? Eikö se jousto ole sitä,että he voivat tarvittaessa lähteä ja korvaavat sulle kiiretöinä takaisin?
alaiseni vaativat jokaisen ylitunnin vapaina tai palkkana.
itse olen hyvin joustava, jos alaisilla jalkahoitoja, kampaajia tai jotain pankki yms omia menoja tai lasten juhlien valmisteluja, olen antanut aina mennä. Joustan tosi paljon, mutta silti minun pitää antaa jokainen yli mennyt tunti takaisin.Kertokaa, miksi jousto ei pelaa puolin toisin??
T. yksityisyrittäjä
mä olen ns. johtavassa asemassa, eli alaisia 7 eikä ole työaikaa, teen valehetelmatta noin 50 tunnin työviikkoa koko ajan
Oletko allekirjoittanut sopimuksen, jossa on kirjattu ettei työaikalakia noudateta? ( sellainen sopimus taitaa vielä olla laiton...)
opettajat eivät joudu tekemään palkatonta työtä. Miten niinkin yleinen asia voi koskettaa kaikkia muita paitsi opettajia? Työtehtävät ja työhön käytettävä aika lisääntyvät, mutta palkka ei muutu. Sama palkka on ollut siis vähemmälläkin työmäärällä. Väärinhän se on kaikkien ammattiryhmien kohdalla, myös niiden kamalien opettajien.
Vaaditaanko työpaikallasi enemmän panosta kuin sovittu työaika virallisesti olisi? Entä puolisollasi, tekeekö hän paljon palkattomia ylitöitä? Onko mahdollista pitää "tehtyjä" tunteja vapaana?
Varsinkin vanhempi kollega tekee päivittäin 9 - 10 h töitä ja sitten useimmat lauantait (joskus myös sunnuntait) siihen päälle. Hän ei leimaa itseään sisään töihin viikonloppuisin tai iltaisin töihin tulleessaan, vaikka pitäisi. Ja vaikka arkenakin hänelle kertyy ylitöitä, hän jättää ne pitämättä, ihan tietoisesti ja kehuu vielä sillä, että miten on reilu jätkä.
No, tämä sitten kostautuu meille muille siten, että kehityskeskusteluissa tämä kollega saa kaiken näyttämään sille, että on saanut aikaiseksi sen kaiken tekemänsä työn lähes normaalissa työajassa. Esimiehemme on toisella paikkakunnalla, eikä siis tiedä tilannetta.
Arvatkaa, onko reilua, kun sitten sitä omaa 37,5 viikkotunnin aikana ihan oikealla työnteolla saatua tulosta verrataan tämän tyypin aikaansaannoksiin. Ollaan palkkatasossa jäljessä aika lailla, samoin ylenemisessä nyt viimeisen vuoden aikana. Olen tästä sanonut kehityskeskustelussa, kun minua häneen verrattiin, mutta sain näköjään panettelijan maineen. Kyllä pisti vihaksi.
mä olen ns. johtavassa asemassa, eli alaisia 7 eikä ole työaikaa, teen valehetelmatta noin 50 tunnin työviikkoa koko ajan
Oletko allekirjoittanut sopimuksen, jossa on kirjattu ettei työaikalakia noudateta? ( sellainen sopimus taitaa vielä olla laiton...)
Ihan laillinen juttu.
Tai joo, voi olla joku johtajasopimus, mutta tuo yleinen kusetus, että normaalilla palkalla on muka joku kokonaistyöaika on ihan laiton. Puhutaan siis alle 7000-10000 Euron ansioista. Työnantaja lobbaa läpi sellaista käsitystä, että jollain 4000 Euron kuukausipalkalla pitäisi jotenkin tehdä jollain täysin määrittelemättömällä työajalla töitä. Hulluahan se on ja ei edes lain vai työehtosopimusten mukaista. Mun työpaikalla näitä käytiin läpi, kun lähes jokainen pikkupomo oli muka kokonaistyöajalla ja homma korjattiin.
Vaikea kai siinä on valtiota lähteä oikeuteen viemään. Mahdollista varmaan, mutta eihän sitä kukaan tee.
vaikka tulisi kuinka paljon tehtyä ylityotä niin siitä ei saa palkkaa
jos jokin asia ei toimi niin tyotä on tehtävä kunnes se toimii
olen tehnyt toitä kotoa viikonloppuisinkin
ylityo on säänto. Lomapäiviä saan 10 per vuosi ja tyonantaja odottaa että en käytä sitä.
Tuottavuusohjelma nipisti projektistani yhden tärkeän vakanssin. Joten teen hulluna nyt hommia tunti tunnista päittäin vapaaksi vaihtaen. Pitää saada määräaikaan järjestelmä pelaamaan, kun on tulossa lainmuutos. Teen siis pakosti kahden hommat. Toki ei minua ylitöihin määrätä, se on ainakin meidän virastossa erityisesti kielletty.
Esimiehen äkäinen kommentti kun kysyin kokonaista vapaapäivää kertyneistä ylitunneista: "Mikä on, kun et ehdi virka-aikana töitäsi tekemään?" Arvelkaas mitä se sanoo, jos ei pysytä projektissa määräajassa. Onneksi alueellistaminen vie virkani jonnekin huitsin nevadaan muutaman vuoden päästä. Itse pääsen sitten muihin hommiin.
ylitöitä aina kun on tarvis ja pidän ne sitten vapaana kun tarvitsen. Juuri vietin pidennetyn viikonlopun, eli normi viikonlopun lisäksi kaksi päivää ylityövapaana.
Juuri juteltiin tästä vanhalla kaveriporukalla: Ikää 30+ kaikilla neljällä, kaikilla myös yo-tutkinto. Tittelit talouspäällikkö, projektipäällikkö, ylitarkastaja ja sw-asiantuntija. Kukaan meistä ei joudu tekemään ylitöitä kuin tarkoituksella kerätäkseen liukumia. Kolmella on töissä paljonkin luppoaikaa, yhdellä työaika menee kuulemma aika tiukasti töihin, mutta ylitöitä hänkään ei joudu tekemään. Esimerkiksi itse olen tuo talouspäällikkö ja töideni tekemiseen menee noin 20 h/vkossa. Loput ajasta idlaan. Silti saan kiitosta, kuinka paljon paremmin hoidan työni kuin edeltäjäni...:)
alihankintafirmassa töissä? Niissä homma menee niin että työt myydään tiukalla hinnalla, ja sitten yritetään joten kuten selvitä niistä aikataulussa tyydyttäväällä laadulla, ilman riittäviä resursseja :(
Näin siis it-alalla.
että milloin saa lähteä kotiin elämään sitä elämää. Minuuttien kyttäys taitaa olla duunaritason systeemi? Useimmilla tuntemillani ylemmillä toimihenkilöillä on palkan lisänä kiinteä ylityökorvaus. Eihän se tietenkään kata sitä, että työpäivät ovat järjestään 10-11 tuntisia. Mutta minusta se on ihan normaali työpäivän pituus.
Minusta normaalissa työssä käyvä normaali ihminen on vastuussa projekteistaan ja haluaa tehdä hyvää tulosta => normaali työpäivä ei ole 7.5 h vaan esim. 10 h.
Tämä on minun ja lähipiirini työmoraali, toki te saatte olla ihan rauhassa eri mieltä.
Multa kysytään usein, että voiko lähteä vaikka tuntia aikaisemmin jonkun oman menon takia, olen ollut näissä joustava. Minusta on sitten ihan ok, jos jollain on minun siihen lupaa pyytämättä mennyt joku päivä pitemmäksi ettei heti olla pyytämässä tuplana ylityökorvauksia, silti tällaistakin on sattunut, että yhtäkkiä tullaan sanomaan, että ylitöitä kertynyt huomaamatta ja nyt pitäis saada päivä vapaaksi. Hankalaa, jos ei ole edes lupaa pyydetty ylitöihin ja sitten toisaalta paljon näitä omia poissaoloja, jotka ehkä aiheuttavat sen ettei työaika aina riitä..
Mitä mieltä olette? Pitäisikö siis olla tiukempi.
Normaalin työajan ulkopuolella tehtävät tunnit saan vapaina Mielelläni joskus teenkin tunteja sisään,niin saan sitten tarvittaessa karata vähän aikaisemmin.
Mies sen sijaan tekee virallisesti 37,5 h, mutta käytännössä tunteja taitaa tulla joka viikko useampi yli tuon. Vapaita on aika hakala pitää ja maksuun niitä saa vielä huonommin. Ainoa "vapaa" mitä mies pitää säännöllisesti, on pojan siedätyshoitopäivät, jotka mies viettää kotona (käytännössä tekee töitä kotoa, eli ei sekään vapaapäivä ole) pojan seurassa.