Miksi te ette ulkoile lastenne kanssa?
Aika moni leikki-ikäinen tuntuu viettävän paljon aikaa sisällä. Ensin päivä päiväkodissa, jossa välttämättä ei ulkoilla kuin aamupäivisin. Minä ulkoilen lasteni kanssa vielä päiväkotipäivän jälkeenkin. Ei mitenkään riitä lasteni ulkoiluksi alle 2 tuntia päivässä!
Sama viikonloppuisin. Me teemme pitkiä kävelyretkiä lähimaastoon, puistoihin ja metsään. Annan lasten kiipeillä, juosta, liukua, riippua...Tuossa aiemmassa keskustelussa pohdittiin, että annetaanko lasten kiipeillä missä vaan. Suurin osa on aivan ylivarovaisia tässä suhteessa.
Antakaa lasten liikkua ja ulkoilla, heillä on siihen oikeus!
Kommentit (14)
Meillä lasten ulkoilutuksen hoitaa mies ja hoitopaikka.
Eilenkin mentiin vielä kirjastoon kotiintultua. Käveltiin koko matka. Ei meillä ole autoa, olemme ihan mukavasti ulkona. Kiipeillä annan, onnettomuuksiakin joskus sattunut, mutta annan silti.
Aamupäivällä 1,5h ja iltapäivällä ovat olleet jo ainakin 2h ulkona, kun haemme lapset. Mielestäni kyllä riittää yhdelle päivälle. Olemme kyllä siltikin joskus ulkona illallakin...
Pojat ovat aina ulkona kun haen heidät n. 16.30 (ovat olleet reilun tunnin)
Sinne kävellään, siellä lapset liikkuu koko ajan, ja kävellään takaisin kotiin.
Sitten kotiin lounaalle ja päiväunille.
Sisällä leikitään vain päivälliseen asti, eli klo:16, jonka jälkeen lähdemme taas pariksi tunniksi ulos joko leikkimään tai kävelylle (tosin lapset nyt keksii leikkimistä kävelylläkin).
Ja pari kertaa viikossa kävelemme aamupäivällä kaupungille asioille, jonne matkaa 2,5km. Kaupungillakin lapset jaksaa vielä hyvin kävellä, mutta silloin tällöin tullaan sitten bussilla kotiin, jotta jaksavat vielä syödä reippaana lounaan ennen päiväunia.
Autoa käytämme vain viikonloppuisin, kun ja jos käymme tekemässä viikon iso ostokset jne.
Sunnuntaisin teemme usein retkiä metsiin, kävellään ja nautitaan luonnosta. Sytytetään nuotio ja syödään sen ääresseä. :)
Meille ulkoilu todella luonnollista lasten kanssa.
En voisi kuvitellakaan, että olisimme kokonaisen päivä sisällä!
Sairastellessa tekee ihan tuskaa, kun ei pääse ulos.
lapset kyllä nauttivat ulkoilusta ja ovat rauhalisempia kotona, kun ovat ulkoilleet ainakin kerran päivässä
ja
äiditkin saisivat nähdäkseen muita äitejä leikkipuistoissa ym
T. ulkoileva äiti
Kesäisin oleskelemme ulkona yleensä vieläkin enemmän, sisällä nukutaan ainoastaan päiväunet. Täällä maalla ei tosin ole leikkipuistoja, joissa näkisi muita äitejä. Melkoisen yksinäistä on ulkoilut täällä jos aikuiskontakteja mitataan, mutta ajoittain kutsutaan tuttuja vierailuille tai mennään itse vastavierailuille.
Meillä ei ulkoilla hoitopäivän jälkeen. Päivän aikana lapset ovat ulkona 2 kertaa. Kun tulemme kotiin ilta kuluu ruuanlaitossa ja muissa kotipuuhissa. Ja itsekin kaipaa vähän lepoa työpäivän jälkeen. Minäkään en ole koskaan ollut mikään puistoihminen. Työpäivän jälkeen ei voisi vähempää kiinnostaa muiden äitien jutut.
Eli olen siis ihan vain kotiäiti, eli elämäni olisi varmasti tuhat kertaa rankempaa jos olisi töissä, ja sitten pitäisi vielä hoitaa koti... huh, huh. Kun se on jo nyt ihan riittävän kiireistä.
Eli aamulla herätää klo:7:00, sen jälkeen aamupala, aamupesut jne.
Ja pihalla ollaan klo:9:00 --> kävellään puistoon ja ollaan siellä klo:12 asti. Joskus herään itse klo:6, jotta ehdin siivoamaan vaikka vessan, tai pesemään lattiat tms.
Puistosta tullaan kotiin syömään lounas ja siitä sitten lapset suoraan päiväunille. Nukkuvat 2-3h. Sinä aikana teen kotitöitä, eli siivoan ja laitan päivällisen (riittävän ison jotta siitä riittää seuraavalle päivälle lounasta. Tällä tavoin joka päivä on kaksi lämmintä itse tehtyä, erilaista ateriaa.). Ja otan itselleni puolisen tuntia omaa aikaa vielä ennen kuin lapset herää ja juon kahvit ja katson jonkin edellisillan tallenteen televisiosta. Se on minun hetkeni.
Kun lapset heräilee, niin sitten he leikkivät sisällä, tai luetaan kirjoja, kuunnellaan musiikkia, piirretään, maalataan muovaillaa, istutetaan kukkia tai mitä nyt ikine keksitään.
klo:16 syödään päivällinen, jonka jälkeen lähdetään ulos leikkimään, ja ollaan siellä klo:18 asti.
Sen jälkeen kotiin, ja lapset leikkivät ihan itsekseen " ilman ohjausta" , en kaiva enää tuossa vaiheessa esiin mitään kyniä tai muovailuvahoja, vaan saavat liekkiä ihan rauhallisesti keskenään, ja minä teen silloin jotain kotihommia ja iltapalaa valmistelen.
klo:19 aloitetaan iltatoimet; iltapesu, iltapala, hampaidenpesu, iltasatu ja nukkumaan klo:20 (lapset siis).
Sen jälkeen minä alan siivoamaan yms. yms.
Harvoin jää mitään omaa aikaa. Omaa aikaa on iltaisin yleensä vain lämmin suihku tai kylpy, jonka jälkeen käperryn hetkeksi sohvalle katsomaan televisiota ja syön kaikessa rauhassa iltapalani ja juon teen.
Yleensä pääsen nukkumaan puolen yön aikoihin.
Näin arkisin. (Niin, siis mieheni on arkipäivät ulkomailla, eli olen ns. yh viikolla.)
Viikonloppuisin otetaan sitten rennommin, nukutaan pidempään, ulkoillaan vain kerran päivässä, mies leikkii (ja ulkoilee) lasten kanssa, joten saan omaa aikaa ja käyn kaupungilla jne. Tehdään rauhassa yhdessä ruokaa illalliseksi ja nautitaan sen kanssa hyvää viiniä.
Ja viikonloppuillat on kokonaan pyhitetty minulle ja miehelleni klo:20 eteen päin, silloin en siivoa tai mitään. :) Saunotaan jne... ;)
Mutta aika rumbaa tuo elämä on kahden pienen lapsen kanssa! :)
Mutta rakastan sitä.
Onneksi meiltä on puistoon siis matkaa n.100m, ja siellä tapaan muita aikuisia päivittäin, ja puisto on aina täynnä lapsia. Ja kerhot ja muut leikkitoiminnat myös ihan lähietäisyydellä.
Meidän 2v3kk ei enää nuku päiväunia, ja nukkuu yöllä9-10t joten omaa aikaa ei juurikaan ole. :(
Ulkoilemme 1t/pv. Joskus olen kokeillut olla ulkona 2t ja sitten vielä kaupungilla shoppailemassa tungoksessa pojan kanssa, eikä siitääkään ole väsynyt niin että nukkuisi päiväunet tai pidemmät yöunet. Yritin 1t makuuttaa sitä sängyssään, mutta kun ei päivällä nukuta, niin ei se nukahtanut:(
lähtemään ulos. Toinen syy miksi ulkoilu jää joinain päivinä väliin, on äidin väsymys (talossa myös vauva). Kolmas syy vähäiseen ulkoiluumme on se, että ulos on mentävä tällä hetkellä 5 kk vauvan nukkuessa. Joskus vauva on hereillä juuri tuolloin aamupäivällä kun ulos voisi lähteä. Onneksi vauva kasvaa ja päästään taas kohta toivottavasti enemmän ulkoilemaan!
Työpäivän aikana ulkoilen oman ja hoitolapsien kanssa yleensä 3-4 tuntia, enkä jaksa iltaisin enää omien kanssa lähteä pihalle. Nytkään en ole jaksanut työpäivän jälkeen kuin haukotella, olen aivan sippi ja poikki. Kyllä se 2 kertaa päivässä, mikä hoitopäivän aikana ulkoillaan, riittää useimmille lapsille.
kesällä meidän pihassa on tosi paljon hyttysiä, ampiaisia, hirvikärpäsiä. syksyllä sataa vettä ja on kylmää, talvella on kylmää, keväällä masentaa. lapset ulkoilee koulussa/hoidossa ja minä töissä.
Ihanaa että olet noin hyvä äiti itse.