Kolmeviikkoinen hermostuu tissillä
Meillä on kolmen viikon ikäinen vauva, joka on alkanut saada itkukohtauksia ja hermostumisia imetyksen yhteydessä. Vauva ihan selvästi itkee nälkäänsä, joten otan hänet rinnalle ja hän imee jonkin aikaa hyvin, mutta sitten tulee hepuli, irrottaa otteen rinnasta ja alkaa huitoa käsiään ja hakata päätä tissiin. Sitten hamuaa uudestaan, imee ehkä pari huikkaa ja sitten sama hepuli, joka päättyy useimmiten kovaan itkuun.
Ilmavaivoja pienelle on alkanut tulla melko paljon, ja olen yrittänyt pitää erityistä huolta röyhtäyttämisessä. Hän myös pulauttelee jonkin verran, joskus tosi paljonkin.
Liittyvätkö nämä kaikki vaivat " vain" normaaleihin ilmavaivoihin, vai pitäisikö tässä jo huolestua ja alkaa epäillä vatsalaukun takaisin virtausta (refluksia), allergiaa tms.? Hyvin meneviäkin syöttöjä on monta päivässä, mutta noin pari syöttöä päättyy hepuliin. Sen jälkeen nukkuminenkin on vaikeaa, kun vauvalla on ilmiselvästi yhä nälkä, mutta tissi ei vain maistu. Muuten nukkumiset suht ok.
Kommentit (5)
Tyttö on nyt tasan 3 viikkoa ja tuollaista " raivoamista" on ollut jo jonkin aikaa.
Hänellä kyllä on ilmavaivoja aika paljonkin.
Mutta siis välillä alkaa syömään hyvin ja saattaa syödä jonkin aikaa normaalisti,mutta sitten alkaa itku ja raivoaminen. Joskus sitten jatkaakin vähän ajan päästä syömistä..kunhan on ensin rauhottunut.
Uskon itse,että suureksi osaksi johtuu juuri noista ilmavaivoista, koska syömisen aikanakin vääntelehtii välillä ja kipristää itseään kasaan...että selvästi masuun sattuu:(
Kamalaahan se on vierestä katsoa kun toista sattuu,mutta ei siihen taida oikein keinoja olla,millä kivut saisi kokonaan pois.
Ensi viikolla mennään kyllä vyöhyketerapiaan...jospa se sitten jotain auttaisi, toivotaan:)
Meillä neiti on alusta asti lisäksi ollut oikein uneksija ja nautiskelija aina tissillä.
Saattaa imeä 5-10 minuuttia reippaasti,mutta sitten melkein nukahtaa ja pienten herättelyjen jälkeen jatkaa taas hetken. Ei yleensä syökään kun sen 10-15 min kerralla...tämän takia joudunkin syöttämään n. 1tunnin välein...välillä aika rasittavaakin!
Toivotaan nyt että nämä tämmöiset vaivat häviää ja vauvat saisi olla ilman ikäviä kipuja!
Aleida ja neiti 3vko
Minulla on ihan samanlaista touhua ollut pojan (nyt 5 vkoa) ja syyksi olen päätellyt enemmänkin suihkuavan maidontulon. Poika hamuaa rintaa nälkäisenä, ottaa muutaman imun, päästää irti - tätä rataa menee. Välillä kun onnistuu syöminen, poika nielee minkä ehtii, hotkimalla syö ja maitoa valuu suupielistä miten sattuu. Hotkiminen sitten lisää pulauttelua sekä noita ilmavaivoja. Itselläni helpottaa, kun hieman lypsää rintaa tyhjemmäksi ennenkuin aloittaa syötön.
tuo raivoaminen liittyy selvästi siihen kun ns. helppo maito on jo tullut ja takamaito on tiukemmassa niin ei jaksa välttämättä väsyneenä imeä tarpeeksi tehokkaasti maitoa saadakseen joten hermostuu. Tähän auttaa se että vaihdan tissiä raivoamisen alettua jolloin rauhoittuu toiselle tissille syömään. Meillä tätä raivoamista on vain illalla ennen nukahtamista
Niiloakseli ja jannu 4vko
Meillä on kanssa tuota ja mä luulen, että ongelma johtuu mun rinnoista joista varsinkin alussa suihkusi maitoa aika kovastikin. Jos maito suihkuaa suoraan kitalakeen, niin pieni ei ehdi niellä samaan tahtiin ja tietty risoo. Tuo ongelma korjaantui itsestään kun maidontulo tasaantui. Mä käytin rintakumia aina tuollaisen imetyksen alussa, koska silloin se maito suihkusi kumiin, jolloin vauvan oli helpompi syödä. KUn pahin paine laski, otin rintakumin pois.
Toki voi olla moni muukin syy. Kokeile syöttää eri asennossa. Meillä yleensä sujuu makuulteen, jos istualtaan raivoaisikin.
ja iltaisin usein saattoi alkaa syödä, sitten vain huusi taas.. eikä välttämättä ollut nälässä, mutta alkoi silti syömään usein, kun rintaa tarjosi (ja sitähän tarjosi, kun ei ollut varma, et jos sillä ois nälkä kuitenkin). Tätä tapahtui ilta-aikaan, jolloin tyttö oli muutenkin itkuinen eikä siis viihtynyt oikein mitenkään päin eikä nukkunutkaan paitsi korkeintaan pystyasennossa olkapäällä torkahteli.