Mikä paras: Alva, Livia, Kiisa, Vella vai Neela?kiire!
Lauantaina jo ristiäiset ja nimi vielä vähän hukassa...
eli jos jollakin on aikaa, antakaappa nimeistä kommentteja ja uusia ehdotuksiakin otetaan vielä kiitollisena vastaan.
Mietinnässä siis
Alva
Livia
Kiisa
Vella
Neela
Myös toisia nimiä saisi ehdotella näille.
Yllättäen ollaan taas miehen kanssa viime tipan ihmisiä...)
Kommentit (28)
Auttaisko merkitys tai yleisyys päättämisessä? :o) Merkitykset on haettu behindthename.com sivuilta
ALVA= ruots. ja norj. naisen nimi, feminiini nimestä Alf, merkitys keijukainen, haltija. Myös myös engl. miehen nimi, tulee nimestä Alvah, merkitys hepreasta Hänen Korkeutensa. Suomessa kaimoja 14m/326n.
LIVIA = lyhenne Oliviasta, merkitys oliivi. Toinen merkitys tulee antiikin roomasta, Liviuksesta, merkitys kadehtia. Suomessa kaimoja 118n.
KIISA = täsmälleen tämän nimen merkitystä ja taustaa ei tuolta sivulta löydy. Moderni nimi, ensimmäisen kerran nimi annettu vasta 1972.
Suomessa nimen saanut 25 tyttöä.
VELLA = ei löydy merkitystä hakemaltani sivulta ainakaan. Oletan, että nimi on lyhenne Vellamosta, joka tuon sivuston mukaan tulee suomen sanasta velloa, aaltoilla, tulvahtaa. Muistelisin että Vellamo olis merenjumalan Ahdin vaimo?
Vrk:sta löytyy 29 kaimaa, ensimmäinen 1900-luvun alkupuolelta.
NEELA = intialainen nimi, merkitys tumman sininen. Suomessa kaimoja 168, joista 143 vuosina 2005-2008.
Mulla tulee Alvasta mieleen alv, ja Kiisasta väärin kirjoitettu kissa :-/ Liviaa kauniimpi (pehmeämpi, naisellisempi) olisi minusta ihana Lilia, jolla on 417 kaimaa, joista suurin osa kyllä viime ja toissa vuodelta (62)... Eli nousussa on tämänkin suosio.
Näistä vaihtoehdoista suosikkini on Vella. Se on kaunis harvinainen nimi, jonka kuitenkin mieltää heti tytön nimeksi. Pidän merenjumala-yhteydestä (jos en itse ihan väärin muistanut koko juttua ja jos Vella tulee Vellamosta) Sitten Neela. Mulle henk.koht nimi on tosi intialainen, kuten vaikka Indira, mutta toki Neela " näyttää" suomalaiselta nimeltä :o)
mulitsa:
Lauantaina jo ristiäiset ja nimi vielä vähän hukassa...eli jos jollakin on aikaa, antakaappa nimeistä kommentteja ja uusia ehdotuksiakin otetaan vielä kiitollisena vastaan.
Mietinnässä siis
Alva -> ei mun suosikkejani. Tulee jotenkin joku nivel mieleen?!
Livia -> Tämä on tosi kaunis! Oli meillä yks vaihtoehto kolmannen lapsemme toiseksi nimeksi
Kiisa -> en tykkää yhtään. Ehkä senkin takia, että meidän esikoinen on Kiira, niin tuo kuulostaa ihan tosi oudolta mun korvaan. Jotenkin tekemällä tehty, kuten edelläolevakin taisi sanoa. Ei nimimäinen nimi.
Vella -> tämä on tooosi kaunis!
Neela -> mietin aina miten lausutaan, [Neela] vai [Niila]. Lisäksi liikaa Tehismäinen.Eli minun suosikkini noista on Vella, toinen ihana olisi Livia.
Toisia nimiä näille:
Vella Inari
Vella Maaria
Vella Iiris
Vella Aurora
Vella Charlotta
Vella Matilda
Vella MikaelaLivia Matilda
Livia Charlotta
Livia Annabel
Livia Aleksandra
Livia RebekkaAh, tulisi vaikka miten paljon ihania vaihtoehtoja. Nimiasiat ON tosi vaikeita, joten vaikka olisittekin viime tingassa, niin miettikää rauhassa ja pohtikaa eri vaihtoehtoja. Mikä esim. sointuu kauneiten sukunimenne kanssa jne. Tietysti tytöllä se vaihtuu mahdollisesti joskus, mutta vähintään siihen nyt se 18 vuotta menee :)
t. Mikaela, kenen keskimmäisen tyttären nimi oltiin jo lyöty lukkoon mutta vaihdettiin vielä ristiäisiä edeltävänä iltana ;)
Mutta piti vielä sen verran sekoittaa pakkaa, ja ehdottaa nimeä Lumia.
Tai vaikka toiseksi nimeksi: Vella Lumia :)
uusia ehdotuksia...
-tara
-iisa
-nitta
-aurora
-melissa
-lumina
-rianna
-ranja
-rosanna
-olivia
-kiana
-aava
Mun suosikki noista on Neela. Vella on myös kaunis, samoin Alva.
Kiisasta en tykkää, tulee mieleen kissa tai kisa. Livia on ihan ok, mutta Olivia on kauniimpi. Siksi ehdotankin toiseksi nimeksi Oliviaa :)
Neela Olivia
Neela Lumia
Neela Adelia
Neela Amanda
Alva Olivia
Alva Neelia
Alva Melissa
Alva Miranda
Vella Olivia
Vella Amanda
Ääni Kiisalle. Olen aina pitänyt nimestä. Harvinaisuus plussaa. Minusta ei haittaa, vaikkei nimellä olekaan erityistä historiaa.
Toiseksi paras on minun mielestäni Neela. Kiva nimi, jollain tavallamuodissa, Teho-osaston vaikutusta, luulisin.
Vella saa ääneni myös, Alva ja Livia eivät ole huonoja ollenkaan, mutta eivät minun mieleeni.
Heitetään vielä ehdolle Oosa ja Seela.
Alva - tykkään, vanha hieno nimi
Livia - ihan ok nimi
Kiisa - hieman kumma, ehkä keinotekoisen oloinen, kuten muutkin sanoneet, tulee mieleen kiisu
Vella - ei oikein suosikkejani tämäkään, liian löllö
Neela - mukava nimi
Näistä siis mun makuun parhaat ovat Alva ja Neela, joten toisia niille
Alva tai Neela...
Eleonoora
Sofia
Adalmi(i)na
Magdale(e)na
Mariella
Eveliina
[/quote]
Ristiäiskiireiden keskellä täällä edelleen nimeä pohditaan...Vielä ei ole kirkastunut mikä näistä olisi se OIKEA nimi tytölle.
riikkaeve, tuo neela alva aurora voisi olla aika hyvä... jäis vielä takaportti auki, että olisiko kutsumanimi lopulta neela vai alva...
abacolle kiitos nimien merkitysten etsimisestä!
mikaela mietti, että miten neela lausutaan. itse en ole muuta miettinytkään kuin että neela=neela, koska ei ole kuitenkaan mitenkään vierasperäiseltä kuulostava nimi.
saritin nimistä rianna kuulostaa kauniilta, otetaan harkintaan toiseksi nimeksi.
siennaa alva neelia on ehdottamistasi mieluisin minulle, harkintaan myös!
saanamaria tuo Oosa on kyllä tosi kaunis. hm, tuli lisää etunimivaihtoehtoja siis...
s_m_l nämä ehdottamasi toiset nimet ovat ehkä liian tavallisia minun makuuni.
Suuret kiitokset mielipiteistä ja lisää otetaan mielellään vastaan.
Neela paras ja hyvänä kakkosena Livia.
Minun suosikkini ovat Alva ja erityisesti Livia. Ihanan kauniita ja persoonallisia, mutta kuitenkin helppoja käyttää! Olen joskus mietiskellytkin tytölle nimeä Aava Lilia, mikä muistuttaa aikalailla Alva Liviaa. ;)
Muista ehdotuksista Vella pääsee kolmanneksi, mutta jotenkin se tuntuu aika laimealta ja samankuuloiselta kuin suosittu Ella. Neela ja Kiisa sitten eivät kumpikaan juuri miellytä minua. Kiisasta tulee mieleen kissa ja Neela tuntuu väärin kirjoitetulta Nellalta.
Kannatusäänet siis ehdottomasti Alvalle ja Livialle! :)
laitampa niistä muutamia yhdistelmiä ehdolle:
Livia Eleanoora
Livia Isabella
Livia Ilona
Kiisa Sarlotta
Kiisa Kassandra
Kiisa Serafiia
Mukavan erilaisia kaikki, muttei mikään mielestäni liian outo. Tässä kuitenkin omia mielikuvia nimistä:
Alva- " alvariinsa" , ehkä jotenkin maskuliininen (alvar)
Livia - Kiva, naisellinen
Kiisa - ok, reipas
Vella - ok, ehkä jotenkin " löysä/löllykkä" nimi ällineen, pellavapää-tyttö tulee mieleen
Neela - kiva, tosin näistä eniten " muotinimi" , vaikka vielä harvinainen onkin
[/quote]
Tosin, saatan olla hieman puolueellinen. =)
-Pienen Vellan äiti
kovasti on ihmiset kehuneet nimeä, vaikka aluksi " pelkäsinkin" muiden kommentteja, kun on kuitenkin aika harvinainen nimi.
Toiseksi nimeksi esim. Valpuri
(Tuon olisin itse halunnut tytöllemme mutta mies ei kelpuuttanut)
Tai Vella Malviina?
Neela ja Livia.
Vellasta tulle jotenkin Wella (shampoomerkki) mieleen, ihan kuin olisi sitä haettu suomalaisittain. Anteeksi alpukka tästä mielipiteestä!
Tiesimme kyllä nimeä annettaessa tuon yhteyden Wellaan, muttemme pitäneet sitä kovin pahana.
Jos nyt haluaa niin melkeinpä joka nimestä saa tehtyä väännöksiä ja moniin paljon paljon pahemman kuin Wella =D
Mielenkiinnolla siis utelen, että mihin nimeen päädyitte..
Oma suosikkini noista ehdottamistasi oli Neela, joka tulee luultavasti olemaan mahdollisen oman tyttönikin nimi.
Mielipiteitä:
Alva = Ihan kaunis nimi, hieman erikoinen ja vaikea. Ei minun suosikkini. Pidän vaalean lapsen nimenä.
Livia = tämä on minusta kuin Oliviasta olisi jäänyt O pois, vaikka muuten kaunis ja kauniit kirjaimet.
Kiisa = Tästä en tykkää yhtään. tekemällä tehty nimi.
Vella = Ihanan söpö ja tyttömäinen. ei kuitenkaan suosikkini.
Neela = Ihana, tämä on paras...
Samantyylisiä nimiä voisi olla:
-Isla
-Iisa
-Nelma
-Alina
Entäs:
-Vella Nelma Natalie
-Neela Alva Aurora ym.