Mitä pistätte päällenne häihin, joiden juhlavuusasteesta ei ole mitään tietoa?
Tai tietysti muihinkin juhliin, mutta itse koen häät tässä suhteessa aina hankalimmiksi arvioitaviksi. Dresscodea ei yleensä kutsussa ole ja vaikka usein paljon voikin päätellä juhlapaikasta (ja tietysti kellonajasta), niin silti välillä jää epävarmaksi siitä, onko kyse kukkamekko, iltapuku vai jotain siltä väliltä häistä. Tai iltapukuhäät nyt usein pystyy päättelemään, mutta muissa vaihtoehdoissa on vaikeampaa.
Itselläni on useita vuosia varmuusvaatteena palvellut silkkinen kotelomekko nähnyt jo hieman liian monet juhlat, joten pitäisi varmaankin ensi kesäksi ostaa jotain uutta idioottivarmaa. Millainen on teidän varmuusmekkonne?
Kommentit (21)
Iltapuku/juhlapuku jos dress codena, niin se on taidettu aina ilmoittaa. Lähinnä juuri tuommoinen, että käykö lyhyt mekko/kaksiosainen/housupuku, saako lämmikkeenä olla joku neule vai pitkääkö olla hienompi, on sitten joskus arvuuttelua.
Juu, eli vaaleasävyinen kotelomekko hienostuneesta kankaasta käy melkein joka paikkaan, ja sitten talvea/illalla järjestettäviä juhlia varten mulla on tumma lyhyt mekko. Näitä kahta sitten asustelen vähän tilanteeseen sopien; esim. jakulla tms. saa jo isonkin muutoksen, suuntaan tai toiseen aikaan.
Olipa kerran semmoinen tilanne, etten yhtään tiennyt miten " hienosti" pitää pukeutua; laitoin päälle tuon vaalean kotelomekon, ja otin mukaan kahdet korut, kengät ja laukut, joista sitten paikanpäällä valkkasin sopivammat :D
Jos olen todella epävarma, otan minäkin muitakin asusteita kahdet mukaan. Tuo kotelomekko on ollut todella kätevä, mutta tosiaan olen siinä jo niin monet juhlat juhlinut, että jotain uutta pitäisi hankkia. Vastaava selvästi erivärisenä olisi kyllä hyvä vaihtoehto ja miksei tosiaan hyvä housupuku.
Vierailija:
Olipa kerran semmoinen tilanne, etten yhtään tiennyt miten " hienosti" pitää pukeutua; laitoin päälle tuon vaalean kotelomekon, ja otin mukaan kahdet korut, kengät ja laukut, joista sitten paikanpäällä valkkasin sopivammat :D
En ole koskaan ollut juhlissa, joissa joku olisi pukeutumisestani tyrmistynyt. Enkä itse jaksa kytätä " sovinko porukkaan" . Miksi olette niin muodollisten ihmisten seurassa, ettette uskalla pukeutua kuten itse haluatte.
Ai niin, mä olenkin vaan taitelija-boheemi, joka ei arvosta muita ihmisiä ja pilaa heidän juhlansa väärillä vaatteilla. Ne kun vaan on rättejä päällä ja se ihminen on siellä sisässä. :D
Eli minulle niillä räteillä on paljonkin väliä etenkin kuin noin puolissa käymistäni häistä en oikeastaan edes tunne morsiusparia kovinkaan hyvin, jos ollenkaan. Olen ollut monissa häissä, joissa näen morsiamen ensimmäistä kertaa häissä (ja joskus sellaisissakin, jossa en ikinä ole aiemmin tavannutkaan kumpaakaan.) Ei ketään näissä tilaisuuksissa kiinnosta tutustua minun persoonaani, enkä siksi kokisi asiallisena tuoda itseäni esiin, vaan hommani on olla miellyttävä, ystävällinen ja olla keräämättä liikaa huomiota tavalla tai toisella. Tämä näin karusti (ja rehellisesti) sanottuna.
Vierailija:
Ai niin, mä olenkin vaan taitelija-boheemi, joka ei arvosta muita ihmisiä ja pilaa heidän juhlansa väärillä vaatteilla. Ne kun vaan on rättejä päällä ja se ihminen on siellä sisässä. :D
minustakaan ei ole samantekevää miten häihin pukeutuu, ja sinne ei mennä esittelemään itseään, morsian ja hääpari yleensä on ne tähdet siellä.
Häissä jos missä olen tosi tarkka etten tee etikettivirhettä. Nuorena menin kerran kokomustissa, koska ei muka ollut muutakaan, ja sitä virhettä en tee toiste. Kokovalkoisissa en menisi ikinä!
Mutta kun ei hääparitkaan aina noudata sitä. Kaverit meni serran täysissä juhlavaatteissa häihin jotka olikin järjestetty rantanuotiolle, ja muu hääväki verkkareissa. Kutsuissa ei ilmennyt millään lailla.
Se on tarpeeksi kevyt kesähäihin. Tuunasin sitä mustalla organzanauhalla, jossa valkoisia palloja. Ostin myös satiininhohtoiset sandaletit samaan tyyliin valkoisilla palloilla. Olen käyttänyt mekkoa myös ohuen vaalean huivin kanssa. Talvijuhliin tuunasin kerran jatkopalan eri kankaasta helmaan ja sain espanjalaistyylisen pitemmän mekon. Talvella minulla on mekkoon sopiva erittäin siisti musta bolero, joka antaa ryhtiä.
Eli vanhaa tuunaamalla saa helposti uuden näköistä. Nyt voi laittaa pääntiehen vaikkapa silkkikukkia. Jus oli viimeviikon menaisissa tuunattu silkkikukilla mekkoa.
laitan tavallista kukkamekkoa juhlavamman mutta iltapukua arkisemman mekon.
Kerran sain kutsun kotona pidettäviin hääbileisiin (erilliset juhlat, vihkiminen oli ollut pienellä porukalla maistraatissa) sulhaselta, joka väitti että dresscode on " ihan mitkä vain arkivaatteet, ei nämä ole hienot juhlat vaan kotibileet" , ja sitten kun tulin paikalle farkuissa niin vastassa oli morsian ja kaasonsa iltapuvussa, morsiamen ystävät cocktailmekoissa ja sulhasen ystävät farkuissa. Tunsin oloni todella typeräksi.
nämä rantanuotiolle päätyneet olivat myös kysyneet pukeutumisensa sulhaselta.
Itselläni oli serkkuni häissä lähes ylipukeutunut olo kun olin pukeutunut pitkään pellavamekkoon, panostanut hiuksiin ja meikkiin. Miehelläni oli puku.
Valtaosa häävieraista oli pukeutunut t-paitoihin ja farkkuihin/hameisiin. Ihan perus arki retkuihin. Taisi olla vaan omaisilla juhlavaatteet ja ystävillä tavalliset vaatteet... Kyseessä oli ihan kirkkohäät joiden jatkojuhlat pidettiin vanhaan navettaan rakennetussa hienossa juhlapaikassa.
Kutsukortissa lukee joku navetan vinttiin viittaava nimi juhlapaikalle ja yhtään et tiedä, onko kyse jostain hienosta juhlapaikasta, joka on tehty vanhaan navettaan, vai ihan aidosta tyhjilleen jääneestä navetan vintistä (molemmanlaisissa olen ollut häissä.) Jos nettisivuja ei paikasta löydy, niin on oikeasti hankalaa :D
ehkä valitsisin sen lyhyen, tai sitten pitkän joka ei olisi iltapuku vaan ehkä pellavainen tai sifonkia. Tuntisin oloni hölmöksi iltapuvussa iltapäivälle klo 14.
Asun perustana on tällä erää joko vaaleanvihreä kotelomekko, jota voi käyttää huivien, boleron tai virkatun yläosan kanssa, tai sitten valkoiset prässihousut, joiden juhlavuutta on helppo säädellä topeilla ja jakuilla.
Suomalaiset tosi harvoin ylipukeutuvat ennemminkin alipukeutuminen on yleistä. Minusta vieraiden tulee kunnioittaa hääparin suurtapäivää pukeutumalla JUHLAVASTI. Sama pätee myös esim. 50 v synttäreihin yms. Junttia on lähteä juhliin farkuissa...
Oli paikka mikä vaan navetta, ravintola, seurantalo, juhlatia tms. Aina toisten juhlaa kunnioitetaan arkista juhlavammalla asusteella.
Eri asia jos hääpari erikseen terottaa että kyseessä on jotkut nuotiopaikka häät tai mökkisaunomiset tms. missä täytyy ottaa olosuhteitakin huomioon.
mutta minusta se ei ole muiden pukeutumiselle mikään mitta vaan osoitus käytöstapojen täydellisestä puutteesta.
että varmasti käytän tilaisuuden hyväkseni ja pukeudun häihin yms juhlavasti. Ja katson muutenkin, että vieraat voivat siistillä pukeutumisellaan näyttää, että kunnioittavat hääparia/päivänsankaria.
Meille tuli juuri kutsu kesähäihin. Mun vanha ja luotettava silkkinen kotelomekkoni on nyt auttamattomasti liian suuri. Yritin kaventaa sitä, mutta väljyyttä on aivan liikaa, jotta se istuisi nätisti hartialinjasta, ei varmaan auta muu kuin lähteä ostamaan uusi vaate. Tämän ketjun rohkaisemana päädyn varmaan uuteen luotettavaan kotelomekkoon.
silkkikotelomekkoa saati sitten iltapukua sopivampi valinta. häitä on erilaisia ja eri häiden tyyliin sopivat erilaiset vaatteet. Juhlavaatteet tosin tietysti aina ellei kyse sitten tosiaan ole rantanuotiosta.
Olin todella häkeltynyt häävastaanotolla, kun itsellä oli puolipitkä silkkimekko ja huivit, mutta thai-suku oli arkivaatteissa, nappiverkkareista lähtien. Nuoret ja kauniit thai-tytöt olivat pukeutuneet kuin yökerhoon: tolppakorkoa ja minihametta napapaidan kera. Niin, ja häät menivät perinteisen kaavan mukaan, että ensin vihkiminen kirkossa ja sitten ruoka-jatkot.
silkkinen harmaanvihreä housupuku, joka selvästi eroaa normaaleista virkajakkuhousupuvuista ja on siis selvästi juhlava. Se on niin juhlava, että se juuri ja juuri ei olisi alipukeutumista edes iltapukujuhlissa, mutta toisaalta housupukuna käy mihin tahansa muuhunkin.