Työnantaja kusettaa ???
Jouduin verenvuodon vuoksi ultraan tarkistuttamaan vauvan vointia ja jouduin olemaan töistä poissa. Sain lääkäriltä sairauslomalapun kyseiselle päivälle. Työnantaja EI maksa palkkaa minulle kyseiseltä päivältä, koska on sitä mieltä että raskaus ei ole sairaus !!!
Ymmärrän, että esim. kun menen rakenneultraan ja olen töistä poissa sen takia, niin se päivä on palkaton, sillä raskaus ei tosiaan ole sairaus.
Itseasiassa onko sillä mitään merkitystä, mistä syystä lääkäri on kirjoittanut minulle sairauslomalapun... jos minulla sellainen on, niin eikö siltä päivältä kuulu saada palkka??!!
Kommentit (33)
Nyt mä en kyllä ymmärrä...
Mä tein kiltisti myös " sisään" kaikki neuvolat yms, ettei tule sanomista.
Kuten sanottua, raskaus ei ole sairaus... monet vaan valitettavastit " käyttävät hyväkseen" tilannetta. Raskaanahan saa helpommin saikkua kuin muulloin... Siksi nykyään työnantajilla saattaa olla hieman ennakkoluuloja.
11 §
Sairausajan palkka
Työntekijällä, joka on sairauden tai tapaturman vuoksi estynyt tekemästä työtään, on oikeus sairausajan palkkaan. Jos työsuhde on jatkunut vähintään kuukauden, työntekijällä on oikeus saada esteen ajalta täysi palkkansa sairastumispäivää seuranneen yhdeksännen arkipäivän loppuun, enintään kuitenkin siihen saakka, kun hänen oikeutensa sairausvakuutuslain (364/1963) mukaiseen päivärahaan alkaa. Alle kuukauden jatkuneissa työsuhteissa työntekijällä on vastaavasti oikeus saada 50 prosenttia palkastaan.
Työntekijällä ei ole oikeutta sairausajan palkkaan, jos hän on aiheuttanut työkyvyttömyytensä tahallaan tai törkeällä huolimattomuudella. Työntekijän on pyydettäessä esitettävä työnantajalle luotettava selvitys työkyvyttömyydestään.
Maksettuaan työntekijälle sairausajan palkan työnantajalla on vastaavalta ajalta oikeus saada työntekijälle sairausvakuutuslain tai tapaturmavakuutuslain (608/1948) mukaan kuuluva päiväraha, enintään kuitenkin maksamaansa palkkaa vastaava määrä.
Juu, raskaus ei ole sairaus mutta jos raskaus aiheuttaa sairauden (verenvuotoa, eikös tää sairaudeksi voi lukea?) niin eikös silloin kuuluisi saada palkkaa?
lähdettävä ultraan keskussairaalaan 55 km päähän kotoa ja työpaikalle on 25 km toiseen suuntaan.. tänään juuri olin ultrassa ja aika oli tunti 15 min myöhässä... ei siinä työaikaa jää päivälle paljoa. Itse olin vapaa päivällä.
4 Luku
8 §
Palkanmaksuvelvollisuus
Työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa työntekijälle palkkaa tässä luvussa tarkoitettujen perhevapaiden ajalta.
Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella.
julkisella puolella tuskin pääsee ultraan työajan ulkopuolella?
eli aamulla soitin neuvolaan ja sain ajan vähän ennen puolta päivää. Olisin siis ehtinyt vielä töihin muutamaksi tunniksi. Lääkäri kirjoitti minulle sairauslomalapun PYYTÄMÄTTÄNI ja käski levätä lopunpäivää. Verenvuoto tuli siis yöllä.
Yllättynyt olin, kun en saanut kyseiseltä päivältä palkkaa...
Ap
Ensin pitää sovitella työvuorot sen mukaiseksi, tarvittaessa vaihtaa vuoroa työkaverin kanssa tai pyytää työajanlyhennys sille päivälle. Vasta sen jälkeen, jos noihin käynteihin menee työaikaa, sitä ei tarvitse tehdä takaisin. Eli kaikki mahdolliset käytettävissä olevat keinot käyntien järjestämiseksi tulee käyttää ensin.
jos yöllä tulee verenvuoto ja pitää ultrata vauvan tilanne!! Lue tarkemmin mitä ap kirjoitti!
Itse sain palkan vastaavassa tilanteessa mukisematta.
esim. 19, 20, 22, 30, ei niinkään ap:lle. Pahoittelen, että se jäi mainitsematta.
t. 33
Tietääkö joku oikeasti, miten asia on?? Kiitos.
Tosin kaikki haluaa ainakin alkuajan neuvolat hoitaa " omalla" ajalla, ettei paljastu. Ota yhteys liittoosi, luulen että TA:si kusettaa pahan kerran.
Ja täällä porukka sitten väittää että jos tulee jotain häikkää raskaudessa, se on kärsittävä omasta pussista! Haloo! Kun ne normaalit seurantakäynnitkin (eli neuvolakäynnit) ovat palkallisia ellei niitä pysty työajan ulkopuolella järjestämään, niin vaaratilanne (joka yllättävä joten työtä ei pysty järjestelemään sen mukaan) muka on hoidettava työntekijän omalla kustannuksella. Perehtykää nyt hiukan tarkemmin oikeuksiinne!
Jos työnantaja epäilee vilppiä sairauslomassa, ei hän todellakaan voi vain olla hyväksymättä sairauslomatodistusta, vaan hänen on kustannettava toinen lääkäri joka päättää onko sairausloma todella tarpeen. Joka muuta väittää, on varmaankin joku Hairstoren pomo, jolle täytyy käydä näyttämässä kuumemittaria jotta voi olla kipeänä kotona.
se myös pidetään. Jos sairauslomalla menee töihin ja sattuu jotain, niin kuka korvaa? Ei työnantaja eikä työnantajan vakuutus.
Ja tuosta työnantajan oikeudesta kävellä saikkuloman yli, ei onnistu ihan noin vaan. Meillä töissä työnantajalla oli syytä epäillä yhden työntekijän sairauslomaa ja työnantaja joutui järjestämään tälle tyontekijälle lääkärin joka tarkisti oliko hän oikeasti sairas vai ei. Tämä toinen lääkäri voi muuttaa ensimmäisen lääkärin lausuntoa ja sairauslomatodistusta