Työnantaja kusettaa ???
Jouduin verenvuodon vuoksi ultraan tarkistuttamaan vauvan vointia ja jouduin olemaan töistä poissa. Sain lääkäriltä sairauslomalapun kyseiselle päivälle. Työnantaja EI maksa palkkaa minulle kyseiseltä päivältä, koska on sitä mieltä että raskaus ei ole sairaus !!!
Ymmärrän, että esim. kun menen rakenneultraan ja olen töistä poissa sen takia, niin se päivä on palkaton, sillä raskaus ei tosiaan ole sairaus.
Itseasiassa onko sillä mitään merkitystä, mistä syystä lääkäri on kirjoittanut minulle sairauslomalapun... jos minulla sellainen on, niin eikö siltä päivältä kuulu saada palkka??!!
Kommentit (33)
Tessissä muistaakseni voi olla jotain rajoituksia sairauksien suhteen, mistä ei saa palkkaa, mutta tietääkseni raskausajalla, jos on syytä olla saikulla, esim suppareiden tai verenvuodon takia, niin kyllä saa palkkaa!
Kysäseppä asiaa liitosta. Uskallatko kertoa millä alalla työskentelet?
työnantaja päättää saako ajalta palkkaa vai ei
ja raskauden aikaiset seuranta käynnit on myös palkallista työaikaa. Itse sen varmistin työaikana ja näin meillä se myös toteutui.
tarkoita sitä että työnantajalla olisi ko. ajalta palkanmaksuvelvoite. Tilannetta ei muuta vaikka on lääkärintodistus. Yleensähän siltä ajalta maksetaan palkkaa, mutta osa sairaslomista tosiaan on sellaisia ettei työnantajalla ole velvoitetta palkanmaksuun, en muista kaikkia näitä sairaukisia / tapauksia milloin näin on, mutta aika ajoin olen tähän työssä törmännyt.
kun olet äitiyslomalla? Ja sinä viitsit nipottaa saatko yhtenä päivänä palkkaa vai et.
aikaista palkkaa vaan kela. Ei siitä työnantajalle kustannuksia tule, paitsi toisen työntekijän muodossa...
ja esim. neuvolassa sanoivat, jos työ käy liian raskaaksi, kirjoittavat sitten saikkua... onko sekin siis palkatonta, jos työnantaja niin päättää..
Ap
Kyllä jotkut työnantajat maksavat palkan äitiysvapaan kolmelta ensimmäiseltä kuukaudelta.
työnantajalla on oikeus päättää, hyväksyykö se tuon todistuksen sairausloman perusteeksi vai ei.
Käytännössä työnantajalla ei kuitenkaan ole oikeutta " kävellä lääkärintodistuksen yli" ellei hänellä ole syytä epäillä jotain väärinkäytöstä.
mutta saavat sitten kelalta sen äitiysrahan. Eli ei ole lopulta niin hirveä kulu kuin helposti luulisi.
Työnantaja saa Kelalta 56 ensimmäisen arkipäivän ajalta 90% työntekijän palkasta, sen jälkeen 70%. Ja maksaa samanaikaisesti sijaiselle täyttä palkkaa. Eli kyllä siitä ylimääräisiä kustannuksia tulee.
lääkäri kirjoittaa sulle niitä lappuja, että et saa potkuja luvattomista poissa oloista. Ei se lääkäri päätä saatko palkkaa vai et.
Soita liittoon siitä asiasta
On työsopimuslaissa määrätty eli työnantaja tai TES ei voi sanoa, ettei olisi.
Näytät vaan työnantajalle työsopimuslain 4 luvun 8 §, jossa sanotaan selvästi, että:
Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella.
Tuo ultrassa käynti on kiistatta lain tarkoittama lääketieteellinen tutkimus.
Mutta olisiko ap voinut käydä ultrassa työajan ulkopuolella?
Vierailija:
On työsopimuslaissa määrätty eli työnantaja tai TES ei voi sanoa, ettei olisi.Näytät vaan työnantajalle työsopimuslain 4 luvun 8 §, jossa sanotaan selvästi, että:
Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella.
Tuo ultrassa käynti on kiistatta lain tarkoittama lääketieteellinen tutkimus.
ja sain sairausloman ajalta palkkaa. Joten luulen että sin työnantaja yrittää vetää sua huulesta ota liittoon yhteyttä
voiko työnantaja ottaa lääkärissäkäynti tuntini pois ylityötunneista joita joudun joskus pakolla tekemään? Eli en saa ylitöistä edes tuntitunnilta koska kuukausittainen paikallaoloni jää vajaavaiseksi lääkärikäyntien takia. Tuli vähän sekavasti...
Palkkaa sain sen tietyn ajan ja sen jälkeen päivärahalle. Eikä kukaan töissä kyseenalaistanut mitään.
Vierailija:
Tuota lakia muuten usein sovelletaan niin että neuvolakäynnit eivät ole näitä ns. lääketieteellisiä tutkimuksia, paitsi lääkärineuvolat.
Tuo säännös tuli EU:n myötä ja hallituksen esityksessä nimenomaisesti todetaan, että lain sanamuodolla tarkoitetaan myös th:n neuvolakäyntejä.
Eli jos neuvola-aikaa ei pysty järjestämään työajan ulkopuolelle, se on palkallinen poissaolo.
Vierailija:
työnantajalla on oikeus päättää, hyväksyykö se tuon todistuksen sairausloman perusteeksi vai ei.Käytännössä työnantajalla ei kuitenkaan ole oikeutta " kävellä lääkärintodistuksen yli" ellei hänellä ole syytä epäillä jotain väärinkäytöstä.
Eli työnantaja voi sairaslomasta huolimatta määrätä työntekijän töihin. Mutta siinä tapauksessa työnantaja on vastuussa seuraamuksista, pahimmassa tapauksessa jopa uudelleenkouluttautumisen kustantamisesta mikäli hoitamattomasta sairaudesta seuraa työkyvyttömyyttä.