Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voi juma!!! Mä tein itse jugurttia ja olikin helppo homma.

Vierailija
15.04.2008 |

Tästä lähtien meillä syödään jugurttilitra maitolitran hinnalla.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jogurttia tehdään laittamalla sitä ruokalusikallinen litraan, niin eikös tuo sitten ole juuri se kysytty ohje? Ei kai 2 olisi kysynyt, jos olisi tiennyt.

Vierailija
2/52 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks tää ainut tyhmä nyt viisastu! Kiitos siitä!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein itse niin, että ensin kiehautin litran punaista maitoa, jäähdytin sen kannen alla noin 40 asteiseksi, vatkasin puoli purkkia (ehkä liikaa, mutta kun olin ensikertalainen) bulgarian jugurttia sekaan, kaadoin ruokatermokseen, joka piti massan lämpimänä yön yli, aamulla termari jääkaappiin ja nyt aukaisin ja oli ihan kuin bulgariaa.

Oleellista on, että massaa täytyy pitää lämpöisenä aika pitkään, mutta jugurtinsiementä ei saa laittaa liian kuumaan, ettei se kuole.

Vierailija
4/52 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkoselle, maito pitää ensin kuumentaa kiehumispisteeseen, sitten jäähdyttää huoneenlämpöiseksi ja lisätä siihen maustamatonta jugurttia. SItten annetaan (lämpimässä paikassa) valmistua.

Vierailija
5/52 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se kauhean paljon halvemmaksi sitten tule.

Meillä käytetään luomumaitoa. Se maksaa lähimarketissamme 1,25 Euroa litra. Mutta toisaalta, luomujogurttihan maksaa...

Joo taidan minäkin kokeilla. Pidetäänkö sitä lämpimässä vai kylmässä tekeytymässä?

Vierailija
6/52 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihanko se sillä valmistuu kun läntätään se ruokalusikallinen sitä maitoon? Hups!

Vierailija
7/52 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lohdutukseksi, en olis enää itsekkään muistanut miten sitä tehdään. Viili vielä olis jotenkin mennytkin, kun sitä ei tarvi laittaa mihinkään termariinkaan.

Vierailija
8/52 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokatermos on hyvä, moni laittaa kattilan sinne kuuluisaan aromipesään, miksei myös styroksinen kylmälaukku käy. Massallahan on lämpöä, joka on peräisin kuumennusvaiheesta.

Täytyy myös muistaa, että jugurtista tulee siemenensä makuista. Meillä kun kelpaa vain bulgarian jugurtti, niin siinä ainakin säästää ja samaten ei tule muovijätettä ja maitotölkit meidän taloyhtiössä kerätään.

ap

Vierailija
9/52 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 litra punaista maitoa, 1dl turkkilaista jugurttia (sitä " partaäijää" ) ja 1 dl maitojauhetta. Lämmitettyyn maitoon lisätään nuo muut, ja laitetaan uuniin joka on esilämmitetty 50 asteeseen. Sammutetaan uuni ja annetaan seoksen olla siellä yön yli. Valmista!

Vierailija
10/52 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat kuppiin maitoa ja sekoitat joukkoon pikkasen viiliä. Annat olla huoneenlämmössä esim yön yli ja siinä on sulla valmis viili.

Vierailija
11/52 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauan, että maito ehtii muuten happanemaan. Ja viili siis ihan samoin, juureksi sitä viiliä. Mitä enemmän juurta laittaa, sen nopeammin valmis ja lämpö nopeuttaa prosessia. Liika lämpö tappaa bakteerikannat.

t. 2

Vierailija
12/52 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupankin hapanmaitotuotteet säilyvät jopa kuukausia päiväyksensä jälkeen. Meillä on ihan vitsi, että viimeiset joulusmetanat syödään vasta pääsiäispashassa.

Vierailija
13/52 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö riitä, että lämmittää vain 40 asteiseksi ja lisää " siemenen" + antaa hautua?

Vierailija
14/52 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vissiin olen aivan aivoton- eipä ole kukaan ikinä neuvonut.

Vierailija
15/52 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiliin ei tarvitse edes lämmittää. Ottaa vain jääkaapista mitä tahansa maitoa, itse teen rasvattomaan hyla-maitoon, kaataa kulhoon viiliä sekaan ja yön yli pöydälle, aamulla jääkaappiin.

Jugurtin teen kattilassa, lämmitän vähän käden lämpö' kuumemmaksi maidon ja laitan 50 asteeseen lämmitettyyn uuniin, sammutan uunin ja jätän sinne yöksi.

Myös laktoositon rasvaton maito käy.

Jugurttistä ei tule yhtään halvempaa kuin kaupasta ostettu, jos käyttää hyla- tai laktoositonta maitoa. Mutta viiliä kannattaa jo tehdä itse.

Vierailija
16/52 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiko siemenenä käyttää maustamatonta muuta tavallista jugurttia ei siis bulgariaa?

ja missä sen vois pitää tekeytymässä jos ei ole termosta tai aromipesää?

vinkkejä?

Vierailija
17/52 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen koulutuksen saanut elintarvikealan ammattilainen, enkä myöskään tiennyt miten jugurttia tehdään....

Vierailija
18/52 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mita on punainen maito? Varjataanko Suomessa maito?

Vierailija
19/52 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

litra maitoa, ja puoli purkki bulgarian jogurttia maksaa yhteensä jo perus- jogun verran n. 1e.

siihen lisäksi sokerit ja marjat/ hedelmät, lisäksi sähkö, keitettäessä, astianpesukoneessa pesu, veden kulutus--- kalliimmaksi tulee!

vaivasta puhumattakaan.

ja-- bakteerien kasvu on valtava riski itse tehdessä.

Vierailija
20/52 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

syön maustamattoman jukurtin sellaisenaan, ja kaupassa se maksaa n. 2 euroa/1kg joten kokeilen kyllä tuota itse tehtyä. Jos on hyvää/parempaa kuin kaupan niin tulen tekemään jatkossakin. En usko että kovin paljoa rahaa kuluu noihin lämmityksiin ja pesuihin yms.

Vierailija:

litra maitoa, ja puoli purkki bulgarian jogurttia maksaa yhteensä jo perus- jogun verran n. 1e.

siihen lisäksi sokerit ja marjat/ hedelmät, lisäksi sähkö, keitettäessä, astianpesukoneessa pesu, veden kulutus--- kalliimmaksi tulee!

vaivasta puhumattakaan.

ja-- bakteerien kasvu on valtava riski itse tehdessä.