Oletko syönyt pellavaa raskausaikana?
Esikoisen aikana söin pellavarouhetta, mutta jostain luin että pellava erittää jotain öljyä tms joka aiheuttaa keskenmenon.. Jäi pellavat siihen.
Toisen lapsen kohdalla en ajatellutkaan pellavaa, nyt se pullahti jostain mieleen!
Ootko syönyt pellavaa?
Kommentit (8)
Viime viikolla sain neuvolasta 2 A4-kokoista paperia joissa lueteltiin odotuksen ja imetyksen aikana vältettäviä ruoka-aineita ja pellavansiemenet olivat yksi niistä korkeiden kadmium- ja syaanivetypitoisuuksien vuoksi.
Moschino
Enkä ole koskaan saanut mitään ohjeita mitä ei saisi syödä raskaana. Sanottiin, että " raa`an" kanssa järki käteen..
Kokkina tosin tiedän jotain ruokamyrkytyksistä. Ja kalasta, noin niinkun kokkina vois ajatella että miten usein syödään kalaa. Ihan jos kattot omaa napaa (puhun ihan yleisesti) niin syötkö monipuolisesti ja riittävästi? Vai jätätkö pois vähäsestäkin määrästä syömättä " isoja kaloja" vaikka olis jossain tarjolla -koska sitä nyt ei suositella?? Sama koskee maksaa..
Musta vois miettiä kerran jos toisenkin että voiko ottaa suolattua -siis graavattua kalaa. Vai jaksaako aina pultata joka suupalasta.
Kummasti sitten syntyy " sokerivauvoja" kun mamit pistelee ihan kunnollisen ruuan sijasta herkkuja vattaan?
Mutta ihan mielenkiinnosta asiasta ja ehkä viidennestäkin! Tieto pellavasta tais tulla täältä Vauva- sivuilta. :)
laskiaispulla:
Enkä ole koskaan saanut mitään ohjeita mitä ei saisi syödä raskaana. Sanottiin, että " raa`an" kanssa järki käteen..Kokkina tosin tiedän jotain ruokamyrkytyksistä. Ja kalasta, noin niinkun kokkina vois ajatella että miten usein syödään kalaa. Ihan jos kattot omaa napaa (puhun ihan yleisesti) niin syötkö monipuolisesti ja riittävästi? Vai jätätkö pois vähäsestäkin määrästä syömättä " isoja kaloja" vaikka olis jossain tarjolla -koska sitä nyt ei suositella?? Sama koskee maksaa..
Musta vois miettiä kerran jos toisenkin että voiko ottaa suolattua -siis graavattua kalaa. Vai jaksaako aina pultata joka suupalasta.
Kummasti sitten syntyy " sokerivauvoja" kun mamit pistelee ihan kunnollisen ruuan sijasta herkkuja vattaan?
Mutta ihan mielenkiinnosta asiasta ja ehkä viidennestäkin! Tieto pellavasta tais tulla täältä Vauva- sivuilta. :)
Kyllä musta on ihan asillista kertoa, että mitkä ruoka-aineet ovat ns. kiellettyjen listalla. Sinäkin puhut nyt isoista kaloista ja graavatusta kalasta, mutta ei graavattua kalaa mielestäni ole kielletty vaan kielto koskee tyhjiöpakattua graavattua kalaa ja esimerkiksi lohen käyttöä suositellaan rajoitettavan, koska siinä voi olla korkeita PCB ja dioksiinipitoisuuksia. Kookkaita sisävesien petokaloja taas ei suositella niiden korkeiden elohopeapitoisuuksien takia. Ruokamyrkytyksvaarasta ei mielestäni kalan kohdalla ole ollut mitään puhetta.
Siinä pitäisi mielestäni käyttää tervettä järkeä, että miten omaan ruokailuun suhtautuu. Pitäisi erottaa ne ruoka-aineet, jotka ovat listalla sen vuoksi, että niissä on korkeita pitoisuuksia jotain haitallista ainetta niistä, joiden vähäinenkin nauttiminen voi olla kohtalokasta esimerkiksi juuri nämä tyhjiöpakatut kalat, joista voi saada listeriatartunnan pienestäkin määrästä. Jos joskus syöt leipää, jossa on pellavansiemeniä ja laitat vaikka päälle maksamakkaraa, niin varmasti et saa mitään pahaa sillä aikaan, mutta kalikiviruksen voi saada vaikka söisi vain yhden ulkomaisen pakastevadelman, jos sitä ei ole kuumennettu.
Eli useassa leivässä mukana pellavansiemeniä, rouhetta tms!
Oletteko tälläisiä leipiä syöneet vai jättäneet väliin? Olen huomannut, että useimmissa paahtoleivissä, sämpylöissä ym. noita löytyy ja olen niitä kyllä sitten syönyt, kun ajatellut määrän olevan niin vähäistä!:/
En minäkään ole saanut mitään ohjeita neuvolasta tai muualtakaan.. se sanottiin, että pastoroimattomia juustoja pitäisi välttää ja liha kypsentää.
Mutta mitään vitamiinilisistäkään ei ole sanottu.. siis esim d-vit. Kaveri popsi tabletteja hirveitä määriä.. Itse saa kaiken tiedon etsiä ja mihin on sitten luottaminen, kun erilaisia suosituksia on netti pullollaan.
Kai se on niin, että kohtuus kaikessa :)
fanny78:
En minäkään ole saanut mitään ohjeita neuvolasta tai muualtakaan.
Tuo on kyllä todella ärsyttävää, ettei joissakin neuvoloissa vaivauduta jakamaan tietoa, kun sitä kuitenkin on! Itse sain kyllä esikoisen aikaan hyvät ohjeet - silloin kun sain, koska minulla oli eka neuvola vasta rv 12 ja olin siihen asti popsinut ihan mitä sattuu korvasienistä alkaen...
Asia erikseen on, kuten joku hyvin totesi, sellaiset aineet joita kannattaa välttää, ettei tule liian isoja määriä (kuten lakritsi verenpaineen takia tai kofeiini) ja sitten sellaiset, jotka voivat olla oikeasti sikiölle vaarallisia, kuten alkoholi tai sakariini. On tosiaan ihan eri asia vetääkö raskauden aikana leipää, jossa on muutama pellavansiemen kuin vetääkö päivittäin mukitolkulla kahvia/teetä tms. jossa on nappikaupalla Hermesetasta; tai sitten nämä tuotteet joista voi saada erilaisia viruksia. Ja alkoholia nyt varmasti jokainen osaa ihan itse välttää, mutta monia muita ruoka-aineita ei, joten on kyllä todella edesvastuutonta neuvolalta jättää niistä kertomatta.
Gnatte:
Ja alkoholia nyt varmasti jokainen osaa ihan itse välttää, mutta monia muita ruoka-aineita ei, joten on kyllä todella edesvastuutonta neuvolalta jättää niistä kertomatta.
Mä olen ihan samaa mieltä, että neuvolasta pitäisi saada tietoa suosituksista. Kaikkea ei vaan voi edes terveellä järjellä päätellä. Itse olen kyllä syönyt leipää, jossa on ollut pellavansiemeniä, koska siementen määrä on aika pieni per viipale, enkä tosiaankaan vedä sitä limppukaupalla. Tyhjiöpakatut kalat ja medium kypsennetyt pihvit olen kyllä jättänyt väliin (ikävä kyllä)
pellavaa ei suositella raskauden aikana. siinä on kadmiumia ja syaanivetyä.
http://www.hel.fi/wps/portal/Terveyskeskus/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT…
fanny 13+2