Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pph:t ja vanhemmat, joiden lapsi on pph:lla hoidossa, ruokakyselyä teille tässä!

Vierailija
03.12.2008 |

Me pph:t saimme jälleen kerran kunnastamme ohjeistusta siitä, että lasten ruoka on EHDOTTOMASTI valmistettava samana päivänä. Esim. perheen edellisen päivän ruokaa ei saa lämmittää lapsille seuraavana päivänä.

Meidän kunnan pph:t nousimme barrikadeille asian tiimoilta, koska moni kokee, että ruoan valmistus alusta loppuun vie aikaa lapsilta.

Itselläni on kolme alle 3v hoitolasta, enkä ymmärrä, miten lapset voisivat paremmin, kun olen laittanut aamupäivän heille maittavaa alusta loppuun itsetehtyä kotiruokaa, kuin että sekin aika, mikä ruoan laittoon menisi, ulkoiltaisiin tai rakentaisimme sisämajoja tai muuten vain antaisin aikaani lapsille, ja sitten lämmittäisin sen edellisen päivän KOTIruoan kymmenessä minuutissa.

Koetko vanhempana, että haluaisit lapsesi saavan sitä ehdottomasti tuoretta ja pph:n ja lasten leikkiaika lyhenee, vai voiko mielestäsi lapsellesi syöttää edellisen päivän lämmitettyä ruokaa ja säästetty aika olisi sitä yhteistä toimintaa?

Rakentavaa keskustelua ja kritiikkiä toivoisin. =)

(Ja ennenkuin joku ehtii huomauttamaan, niin olen ansaitulla vapaapäivälläni, enkä luuraa täällä koneella työaikaan) =)))

T. pph

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi edellisenä iltana tehdyn ruuan lämmittäminen olisi jotenkin huono vaihtoehto, vaan nimenomaan sekä pph:n että myös lapsien kannalta toimivampi tapa, noista mainitsemistasi syistä. Vai onko taustalla joku, että halutaan että lapset näkee, kun ruokaa tehdään, ettei se vaan ilmesty tyhjästä..?

Meillä lapset hoidossa pk:ssa, vanhemmat töissä ja usein teen illalla seuraavan päivän ruuan valmiiksi niin on sitten nopsasti lämmitettävissä kun hoidosta/töistä kotiin tullaan..

Vierailija
2/23 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos liittyy niin ymmärrän määräyksen. t. myös pph

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän sitä kotonakin tehdään, että syödään ensi edellispäivän tähteet ja sitten vasta uutta ruokaa. Ei kylmässä säilytetty ruoka miksikään mene.

Hölmöä heittää ruokaa hukkaan tuon takia tai sitten niin, että perhepäivähoitajan oma perhe söisi vain näitä tähteitä, mitä hoitolapsilta jäänyt.

Vierailija
4/23 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjota myöhemmin uudestaan. Jokainen annos myös jäklikäteen lämmitettävä erikseen (ei koko satsia jos ei syödä kaikkea). Kysehän on pelkästään lasten terveydestä. Joku voi seisottaa ruokaa vaikka 5h lämpöisellä hellalla.

Meillä lämmitellään edellisen (jopa 3pv vanhaa) päivän ruokaa mutta ymmärrän pointin.

Vierailija
5/23 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en nyt oon pph mutta oli ypph reilu vuosi sitten ja silloin tuollaista ohjetta tai sääntöä ei ollut

mä teen omille lapsillekin ruoan edellisiltana valmiiksi, jäähdytän nopeasti ja säilytän jääkaapissa ja sit lämmitän seuraavana päivänä, jotta mulla olis enemmän aikaa olla lasten kanssa ja ulkoilla jne.

Hullu tuo sääntö!! Ei ne lapset siitä kärsi jos saa edellispäivän ruokaa, siis edellispäivänä tehtyä, ei samaa ruokaa kuitenkaan kahtena päivänä peräjälkeen!!! Se on vaan lasten etu!

Vierailija
6/23 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos säilytetty oikein. Kuka kuitenkaan voi valvoa perhepäivähoitajan tekemisiä.

Toisaalta kuka vahtii koska se ruoka tehdään. Tehköön jokainen tyylillään.

Vierailija
7/23 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim siis kuorisi perunat ja muut kasvikset kattilaan jauhelihakeittoa varten edellisenä päivänä.

Vierailija
8/23 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hygieniasta eli kylmäketju voi katketa, jollei edellisen päivän ruokaa ole oikein säilytetty.

Ehdottakaa, että saatte koulutusta elintarvikkeiden käsittelystä ja säilytyksestä ja eri ruokien säilymisajoista niin ehkä sitten edellisen päivän ruokakin kelpaa.

Vierailija
9/23 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan tietäisi vain sitä että lapset ei pääse ulos aamupäivällä ollenkaan :O Aika pösilö täytyy olla kuka tuollaisenkin keksinyt.

**Mieluummin minä näkisin että lapseni ulkoilee aamulla ja syö edellispäiväistä ruokaa - niinhän me tehdään kotonakin.

Vierailija
10/23 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minusta se on erittäin ok. Lisukkeet yms tietty vaihdelleet. Jos on tehty hyvää ruokaa runsaasti ja halu olla pihalla pitkään, niin mielestäni näin voi toimia. meidän pph tekee niin hyvää ruokaa, ja on ihan yksi lysti koska se tehdään.

Vierailija
11/23 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen menee aina n. yksi tunti 8,5h päivästä. Onko se muka liikaa?

Miten lapset kotona pärjäävät kun äiti imuroi, tiskaa, laittaa ruokaa, pyykkää yms.?

Eikö perhepäivähoidon ole tarkoitus olla kodinomaista hoitoa? Minusta normaaliin kotielämään kuuluu ruuanlaitto. Vai mitä?

Vierailija
12/23 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunat kuorin aamulla ennen lasten tuloa, mutta esim. kastikkeen teen, kun lapset ovat paikalla. Ei siihen mene puolta tuntia pitempään, harvoin niinkään kauan. Keitot taas syntyvät ihan käden käänteessä, kun perunat on valmiiksi kuorittu. Ulkona ollaan aina aamupäivällä ja sisälläkin ehditään leikkiä.

Vierailija
13/23 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nauttivatko tuollaiset pienet alle 3- vuotiaat enemmän siitä tuoreesta kotiruoasta, jota laitetaan tunti tai kaksi, vai leikistä ja ulkoilusta pph:n kanssa ja sen jälkeen päivän vanhasta kotiruoasta nopeasti lämmitettynä.

Siihen menee aina n. yksi tunti 8,5h päivästä. Onko se muka liikaa?

Miten lapset kotona pärjäävät kun äiti imuroi, tiskaa, laittaa ruokaa, pyykkää yms.?

Eikö perhepäivähoidon ole tarkoitus olla kodinomaista hoitoa? Minusta normaaliin kotielämään kuuluu ruuanlaitto. Vai mitä?

Vierailija
14/23 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ulkoillaan aamupäivisin vaikka teen ruuan.

Ulos mennään 9.00, sisään tullaan 10 jälkeen ja ruoka on tarjolla 11.30.

Iltapäivisin ollaan ulkona toinen tunti.

Musta on hyvä tarjota tuoretta ruokaa ja täysin normaalia että sen valmistus vie päivästä pienen palan.

T: 14, pph

Vierailija
15/23 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhuin tunnista ja useimmiten minulla menee 30min-60min.

Leikille ja ulkoilulle jää joka päivä aikaa klo 7.30-10.15 ja 14.15-16.00 eli vapaata oloa ja ulkoilua yhteensä 4,5h ja ruuanlaittoon (=lasten vapaaseen keskenään leikkimiseen) ruokailuun sekä nukkumiseen menee 4h.

Milloin te vanhemmat teette itse kotihommat ja ruuan jos aikaa ei saa mennä lapsilta?

Illalla 20.00 jälkeen kun lapset on yöpuulla?

En tosiaankaan ala joka iltaisen siivoamisen lisäksi käyttää illan vapaa-aikaani "ylimääräiseen" työhön 600e:n nettopalkalla. Ryhtyisitkö sinä?

Vierailija
16/23 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos on porukassa esimerkiksi alle 1-vuotias, joka vaatii muusattua ja maidotonta, sekä vaikkapa keliaakikko tai ruoka-aineallergikko, niin jo menee hankalaksi. Omaa arkeani helpottaa paljon se, että voin kaivaa vauvalle sosetta ja allergikolle hänelle sopivaa ruokaa pakastimesta, yhden ruuan voi kyllä pyöräyttää tuoreeltaankin. Mutta että kolmekin kattilaa pitäisi olla pahimmillaan porisemassa juuri samaan aikaan...

Ja entäs iltahoitolapset, pitääkö pph:n tehdä heillekin illalla vielä erikseen tuore ruoka, vai saako lämmittää lounaalta jäänyttä?

Meillehän nyt muutenkin tupataan tätä nykyä hirveästi erilaisia sääntöjä siitä, miten lasten kanssa pitää toimia ja mitä päivän aikana saa tai ei saa tehdä. Itselläni kärsii motivaatio, kun pienellä (alle 1000 €) palkalla teen pitkää päivää, ja koko ajan esitetään lisää ja lisää vaatimuksia.

Vierailija
17/23 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka katsoo lasten perään, kun pph tekee ruokaa. Ei kukaan ja mitä vaan voi sattua sillä väliin.

Mun vilkas poika ei kyllä olisi sopinut perhepäivähoitoon.

Vierailija
18/23 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekee aivan järjettömän määrän jätettä, joka aikaisemmin on ollut syömäkelpoista ruokaa.

Vierailija
19/23 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhuin tunnista ja useimmiten minulla menee 30min-60min.

Leikille ja ulkoilulle jää joka päivä aikaa klo 7.30-10.15 ja 14.15-16.00 eli vapaata oloa ja ulkoilua yhteensä 4,5h ja ruuanlaittoon (=lasten vapaaseen keskenään leikkimiseen) ruokailuun sekä nukkumiseen menee 4h.

Milloin te vanhemmat teette itse kotihommat ja ruuan jos aikaa ei saa mennä lapsilta?

Illalla 20.00 jälkeen kun lapset on yöpuulla?

En tosiaankaan ala joka iltaisen siivoamisen lisäksi käyttää illan vapaa-aikaani "ylimääräiseen" työhön 600e:n nettopalkalla. Ryhtyisitkö sinä?

En minäkään iltaisin alkaisi valmistelemaan seuraavan päivän ruokia tällä palkalla, mutta entäs jos puoli vuoallista perheen edellisen päivän ruokaa on tarjolla, niin olisiko synti lämmittää sitä lapsille, vai pitäisikö se tuore ruoka tehdä vain siksi, että se varmasti on saman päivän ruokaa?

Vierailija
20/23 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen joka päivä eri ruuan mutta juuri koskaan ei menee roskiin mitään.

Joskus harvoin pari perunaa tms.

neljä lasta + minä syömme sitä päivällä 11.30 ja iltapäivällä 16 jälkeen minä, mieheni ja kaksi lasta syömme lopun ruuan pois.

T: 14,pph

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi