Vauvan ruokinta ja juhlat tiedossa?
Tämä ei nyt virallisesti tänne puolelle kuulu (ehkä imetyspuolelle), mutta ajattelin kirjoittaa tänne, jos vaikka sais enemmän hyviä vinkkejä! =]
Eli meillä vauva on nyt reilut 2kk vanha. Imetys onnistuu, rintamaidolla on kasvanut hyvin tähän asti (ja toivottavasti kasvaa vielä pitkään). Korviketta en ole kertaakaan " joutunut" antamaan.
Nyt kaipaisin vinkkejä illanviettojuhlia varten. Eli reilun kuukauden päästä ois tiedossa yhdet juhlat, jonne ajattelin mennä ilman vauvaa, jos onnistuu. Juhlat ajoittuvat iltaan/yöhön, ja jos lapselle saan hoitopaikan (luultavasti menisi mummulaan), ajattelin vähän alkoholiakin nauttia. Vauvaa en siis ole viemässä juhliin, eli jos en " ongelmasta" pääse yli, niin en mene itsekään.. =]
Mutta ongelma on siis se, että mitenkäs lapsen ruokinta mummulassa? Iltaisin meillä on normaalia tankkausta, eli klo 21-24 välillä tissillä ollaan 4-5 kertaa. Pari kertaa olen lypsänyt maitoa pulloon (vauvan ollessa n. 1kk ikäinen) kauppareissujen ajaksi (eikä sitä silloin edes tarvittu), kelpasi kyllä hyvin pullosta kun kotiin päästiin. En usko, että saisin lypsettyä koko illan tarpeiksi, joten pitäisi varmaan antaa vain korviketta, jos juhliin päätän mennä. Pitäiskös tätä korviketta kokeilla etukäteen, että sopiiko masulle yms? Normaalisti meillä ei ilmavaivoja ole, helpohko vauva kyseessä.
Entäs sitten itse siellä juhlissa, jos/kun rintoihin maito nousee. Onko teillä ollut pumppu mukana, vai kuinka olette tilanteesta selvinneet?
Tähän kaikkeen on vielä toki aikaa reilusti, mutta alkoi jo nyt vaan mietityttämään, että kuinka tilanteesta selvitään.. =] Ja tietty mietityttää myös se, kuinka vauva selviäis mummun hoivissa mahdollisesti ekaa kertaa yökylässä ilman äitiä. =] Niin, esikoinen on kyseessä, selviää jo varmaan näistä kysymyksistäkin! =]
Eli kuulisin/lukisin mielelläni kokemuksia teidän muiden ensimmäisestä illanvietosta ilman vauvaa, varsinkin, jos vauva ollut siihen asti vain rintamaidolla! =]
jonttu ja prinsessa reilut 2kk
Kommentit (5)
Meillä myös rintaruokittu vauveli ja toimittu lähestulkoon samoin kuin Skusku kirjoitteli. Eli olen aloittanut lypsämisen pakkaseen noin viikkoa ennen menoa ja olenkin saanut ihan hyvän määrän varastoon maitoa. Mikäli sinusta tuntuu ettei maitoa ehdi tulla tarpeeksi, varaa korviketta varalle. Vauvan hoitaja voi laittaa korviketta ja äidinmaitoa sekoitussuhteessa 50:50, eli puolet ja puolet. Tällöin korvikkeen maku ja haju ei ole liian voimakas.
Minäkin suosittelen kokeilemaan pullottelua ja korvikkeen antamista jo kotona ennen hoitoonviemistä, niin äidilläkin on parempi mieli kun tietää vauvan huolivan pulloa. On inhottava olla liikenteessä jos koko ajan miettii että mitenköhän ruokinta sujuu.
Sen verran muistan tuosta vauvan iästä, että hoitoon vieminen onnistui tosi hyvin. Vauva on sen verran pieni, että nukkuu vielä paljon eikä osaa niinkään vaatia maitoa tietyltä ihmiseltä. Riittää että saa syliä ja ruokaa. Vasta sitten kun vauva kasvaa ja alkaa rekisteröimään enemmän ympärillään olevaa elämää, hoitoon jättäminen vaikeutuu. Myöhemmin vauva osaa jo itkeä äidin ja isän perään.
Alkoholi palaa äidinmaidossa samassa suhteessa kuin veressä, eli yksi annos kaksi tuntia. Tämä on tietenkin varman päälle pelaamista, mutta itse olen halunnut tehdä asiat niin ettei jossitteluille ole jäänyt varaa. Eli jos olen vaikka nauttinut 3 annosta alkoholia, olen ollut imettämättä 6 tuntia.
Pumppu oli melkein välttämätön olla mukana, muuten rinnat tulevat kipeiksi ja koviksi. Pari kertaa olen minäkin illan aikana pumppaillut. Rintojahan ei tarvitse tyhjentää ennen kuin alat taas imettämään, sillä alkoholi haihtuu äidinmaidosta samalla tavalla kuin verestä.
Mukavaa ja rentouttavaa iltaa!
D.O. ja tytteli 8 kk 3 vk
Hyvältä kaikki edelläkirjoitettu kuulostaa mutta vielä sellainen lisäys, että meillä ei poika suostunut ottamaan pakastettua maitoa. :( Ei sitten millään - huusi ja parkui heti kun maistoi maidon ja kun vaihdettiin jääkaapissa säilytettyyn pumpattuun kelpasi samantien. Korviketta ei silloin oltu käytetty ollenkaan. Eli lähde ihmeessä, mutta kannattaa tarkistaa tuo pakastetun maidon kelpaaminen ennakkoon ja totuttaa sitten vaikka korvikkeelle (mikä _olisi_ ollut meilläkin alun alkaen ihan hyvä juttu, eihän se pullo illassa ketään vahingoita ;)) Olen kuullut muiltakin samaa, että pakastettu maito ei ole kelvannut - kai se maku sitten muuttuu niin paljon...
Voithan myös pumpata ennakkoon pari päivää aiemmin, sen verran se maito säilyy sellaisenaankin jääkaapissa (kunhan et lisää " tuoretta" maitoa jo jääkaapissa seisoneeseen satsiin). Hauskaa iltaa sulle! :)
Meiän kuopus on nyt reilu 5kk vanha ja kun hän oli 2kk vanha niin kävin lähipiirin synttäreillä. Tyttö oli isän kans kotona ja iskä antoi korviketta. Testattiin kyllä että korvike/pullo kelpaa kun täysimetyksellä oltiin menty siihen asti. Hyvin meni, lopetin ajoissa juomisen ja aamulla taas imetin. Kun tulin juhlista niin ihan käsineni lypsin rintoja tyhjemmiksi.
Nyt ensi la kuopus on menossa ensi kertaa yöksi mummolaan ja minua hirvittää miten siinä käy :) No nyt hän kyllä jo syö kiinteitäkin...ajattelin että kun käyn nukkumaan niin taas ihan käsin lypsän maitoja pois ja tyttö palautetaan aamulla suht ajoissa taas tissille :) Meillä on nyt kotona juhlat joten siksi molemmat lapset viedään hoitoon. Äitini onneksi on sellainen että " yksi yö menee aina vaikka päällään seisten" =) Alkoholin juomisen ajattelin nytkin lopettaa viimeistään puoliltaöin.
Jokainen tyylillään =) Mutta kannattaa kyllä ehdottomasti testata se että vauva huolii pulloa! Pistä iskä testaamaan, äidiltä nuo eivät sitä niinkään huoli!
Jos lapsi ei huoli jostain syystä pulloa niin kannattaa antaa lusikalla. Mulla esikoinen oli sellainen, että kiukkuisena ei huolinut rintaa. Sitten vaan lypsin ja syötin lusikalla. Kiukku katosi aika nopeasti ja kohta huoli jo rintaakin.
Illan aikana tosiaan tulee varmasti tarve lypsää. Pumppua en kyllä raahaisi mukaan (sitä en käytä kyllä muutenkaan), käsin saa ihan hyvin lypsettyä ylimääräiset pois. Itseäni aina nauratta kun muistelen ensimmäistä kertaani baarissa synnytyksen jälkeen. Vessakopissa lypsin maidot tyhjään tuoppiin pienessä sievässä... =o)
Ja tosiaan promillet haihtuu maidosta saman kaavan mukaan kuin verestä. Vaikka maidossa olisi vähän promilleja, ei se ole vaaraksi lapselle. Lapsen käsittelyä humalassa kuitenkin tulisi välttää. Itse imetin baari-illan päätteeksi, tosin en ollut juonut enää useaan tuntiin joten oli jo aika " selvillä vesillä" .
Sellainen vinkki vielä, että muista pukeutua juhliisi sellaiseen yläosaan että lypsäminen onnistuu helposti...
Meilla on kaksi lasta, jotka eivat ole koskaan korviketta juoneet/huolineet ja rintamaidon kanssa on parjatty hyvin. Itse tekisin tuossa tilanteessa ehka seuraavasti:
Pitaisin pullostajuomisen vireilla antamalla vauvalle pullosta maitoa ainakin kerran viikossa. (Esikoinen ei pulloa huolinut, ja sekos jos mika rajoittaa aidin menoja). Pikkukakkoselle olen siis kerran viikossa pumpannut maitoa pulloon ja samantien tarjonnut sen.
Maidon pumppauksen varastoon voi hyvin aloittaa jo nyt. Aamuisin olen joskus pumpannut pullollisen ja iskenyt sen pakkaseen, jossa se sailyy hyvin pitkia aikoja. Sielta voi sitten tarpeen mukaan ottaa montakin pulloa mukaan, varsinkin jos vauva on lahdossa yokylaan.
Juhlista kotiin tultuani olen pumpannut rinnat tyhjiksi, seuraavan ruokinnan olen antanut viela pullosta ja sitten alkanut imettaa taas tavallisesti. Kai se alkoholi maidostakin vahitellen haihtuu, niinkuin kropasta muutenkin, mutta nain on ollut olo turvallisempi.
Itse en siis ole ottanut korvikkeita kehiin, mutta luulisin etta kaksikuukautisen sinansa voisi siihen totuttaa suhteellisen helposti. Joku muu saa siina olla asiantuntijana :)
Hauskaa juhlaa!
Skusku kera muksut 5kk & 4v