Mitä kaikkia ammattiryhmiä tarkoittaa sana " duunari" ?
Lasketaanko esim. toimistotyöntekijä duunariksi? Mietin tätä työkaverini takia, joka tuhahti töissä ettei voisi seurustella " tavan duunarin" kanssa.. Että mitkähän kaikki ammatit tähän kategoriaan sitten kuuluu?? Minusta ainakaan toimistotyöntekijä ei ole sen kummempi kuin esim. putkimies.
Kommentit (45)
No mulla on toimihenkilön työsopimus. Työntekijät tehtaan puolella ovat työntekijä sopparilla. Tienaavat neljä kertaa paremmin kuin minä. Ovat duunareita eli työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ajattelen niin, että kaikki jotka eivät ole korkeissa viroissa, luottamustehtävissä tai ole isoja yrittäjiä, ovat toisten työntekijöitä eli duunareita. Myös toimitusjohtaja on osakeyhtiön hallituksen juoksupoika. Pieni yrittäjä on toki yrityksensä toimitusjohtaja ja juoksupoika.
Jos ei ole omistaja, on omistajan duunari. Toki nimike ja työn vaativuuden ja vastuun määrä vaihtelee.
Ekonomi Lenita Airisto, oman yrityksensä kautta toiminut muoti- ja vientinainen kutsui itaeään työläisnaiseksi. Sitähän meistä suurin osa itsensä elättävistä olemme.
Jaa että ajattelet. On kuitenkin niin, etteivät nämäkään termit ole mitään mielipidekysymyksiä. Toimitusjohtaja nyt ei vaan ole duunari. Piste. Kieli ei toimi niin, että itse kukin voi päättää mitä haluaa sanojen tarkoittavan. Duunari tekee käsillään suorittavaa fyysistä työtä.
Löytyikin nopeasti vastaus mitä veikkasin: kaikki amislaiset =)
Olen amiksen käynyt, siisti sisätyö, vuositulot 90000. Toimihenkilö on "titteli" ja duunarina itsekin välillä puhun.
Jotenkin huvittaa silti, että mielikuva duunarista ei yleensä ole hyvätuloinen. Monessa tehtaassakin kuitenkin palkoilla ylin kymmenys.
Tyhmiä ja yksinkertaisia, myös rikollisia.
Duunari tekee suorittavaa työtä työnantajan antamien ohjeiden ja käskyjen mukaisetsi työnantajan sanelemalla ajalla. Monella on esim. kellokortti.
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko esim. kaupassa kassalla työskentelevä duunari? Entäs joku asiakasneuvoja?
t. ap
Ei ole
Vierailija kirjoitti:
Persut ovat duunareita.
Arvaa ketkä ovat loisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko esim. kaupassa kassalla työskentelevä duunari? Entäs joku asiakasneuvoja?
t. apEi ole
Tietenkin on. Kassa skannaa aika lailla menkaanisesti liukuhihnalla olevia tuotteita menemään. Oikein duunariuden klassikko.
Kaikki jotka ovat ammattitöissä ovat duunareita ainakin. Vassut tosin kannattaa työttömiä, joten duunareiden puolue se ei ainakaan ole. 30 vuotta sitten vasemmistoliitto oli duunarin puolella, mutta ei enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persut ovat duunareita.
Arvaa ketkä ovat loisia.
Ei ainakaan persut, koska ovat duunareita. Eli niiden täytyy olla vassut, menikö arvaus oikein?
Duuduja on töissä tehtaissa, huoltomiehenä ja kokkina.
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän duunari sanaa ihmisestä, joka tekee likaista fyysistä työtä. Esim. jumppamaikka ei oo minusta duunari, vaikka tekeekin fyysistä työtä.
Ei työ aina ole likaista. Esim elintarviketeollisuudessa on puhtaat ja hygieeniset työolot ja siellä tehdään hyvinkin fyysistä työtä. Pidän duunareina tehtaissa, konepajoissa, rakennuksilla ja vastaavissa paikoissa tehtävää työtä. Arvostan heitä, ovat useimmiten mukavia ja rehellisiä ilman turhaa leuhkimista ja ihmisten luokittelua.
Kaikki ns suorittavaa työtä tekevät ovat duunareita, työskentelevät he sitten tehtaassa, toimistossa tai esim sairaalassa. Ei nykyään ole enää jakoa "henkiseen" ja "fyysiseen" työhön. Työn itsenäisyys ratkaisee onko duunari vai kuuluuko asiantuntijoihin. Duunari tekee mitä käsketään. Esim sairaanhoitajat ovat duunareita vaikka heidät koulutetaan nykyisin "ammattikorkeakouluissa". Mihin jäi aivan kelvollinen opisto-sana? Ei suorittava työ muutu miksikään vaikka sen tekijät ja teettäjät hienostelisivat kuinka paljon tahansa.
Duunari = palkansaaja, saa palkkaa joko yksityiseltä tai julkiselta taholta
Yrittäjä = maksaa itse itselleen palkkaa (jos pystyy)
Omistava luokka = omistaa isommin tuotantolaitokset, -välineet, yritykset, kiinteistöt, tontit
Vierailija kirjoitti:
Aivan selväähän tuo on. Duunari on työntekijä. Loput on johtajia eli esimiehiä. Esimies valvoo duunareita ja johtaa työntekoa ja on vastuussa mutta ei yleensä koske itse siihen lapioon.
Onko esim lääkärit ja juristit duunareita? Kai hekin ovat työntekijöitä
Duunari on suorittavaa työtä tekevä, ei suunnittelijana eikä johtoasemassa.
Toimistötyöläinen voi joko olla duunari tai sitten ei, riippuu työnkuvasta.
Fyysistä työtä tai muulla tavoin suorittavaa työtä.
Perinteisesti sanalla "duunari" on tarkoitettu mm. kirvesmiehiä, rakennusmiehiä, putkimiehiä, sähkömiehiä, sekatyömiehiä, ojankaivajia, asfalttimiehiä, kaivosmiehiä, paperimiehiä, metallimiehiä, nuohoojia, autonkorjaajia ja muita vastaavia.
Jos ei elä pääomatuloilla, on pääomanomistajan duunari.