Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mun vauvassa joku vika?Pienikokoisuus rv 36+

Vierailija
02.12.2008 |

Laitan tämän tännekin palstalle kun huolestuttaa. Eli tarina tämä:

Rv 36+4 on nyt ja vauvan painoksi arvioitiin 2,4-2,7 kiloa. Jos paino on nyt tuon 2,4 kiloa niin laskettuna aikanakin voi olla vain noin 3 kiloa painava :(. Tiedän että tulossa on poika ja mä ja mieheni ollaan oltu n. nelikiloisia. Miksi vauva on noin hento?

entä onko ihan normaalia, että vauvan päänympärys vastasi viikkoja 39 ja vatsan ympärys viikkoja 32? siinähän on hirveän iso heitto !! Lääkäri oli nuori nainen eikä kommentoinut mitään, musta nuo mitat on hieman outoja.

lääkäri ei sanonut juuta eikä jaata,sanoi vaan että ei hätää ja "normaalin rajoissa ollaan". Monen mielestä mun vauva on kuitenkin tosi pienikokoinen. Rv 28+5 painoarvio oli 1250 grammaa ja nyt kasvukäyrä on tullut hieman alaspäin.

Pelkään nyt kaikkea mahdollista mm. pahaa kasvuhidastumaa, vesipäisyyttä tms..

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika on myös jäämässä alle 3 kiloiseksi. Sieltä putkahtikin yli 4kilonen reipas poika. Ei nuo arviot pidä paikkaansa. Itse en ainakaan usko mitään mitä tästä toisesta pojasta arvioivat.

Vierailija
22/28 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies oli 4 kiloa. Mun veli oli pitkä ja laiha 2990 grammaa syntyessään. On sellainen mielikuva että "kaikki" saa jotain 3800-4500 grammaa painavia vauvoja ja pienemmissä on joku vika. Mutta ilmeisesti olen väärässä ja on ihan "ok" kasvaa myös keskiarvon alla. kiitos paljon vastauksistanne!

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitenkään ok kasvaa niiden alla, silloin on jotain pielessä. Mutta ap:n vauva ei äkkiseltään kuulosta mitenkään pieneltä. Syntymän jälkeen painokäyrät menevät sukupuolenkin mukaan, joten vasta sitten selviää onko lapsi tavallista pienempi vai ei.

T. lastenlääkäri

Vierailija
24/28 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitenkään ok kasvaa niiden alla, silloin on jotain pielessä. Mutta ap:n vauva ei äkkiseltään kuulosta mitenkään pieneltä. Syntymän jälkeen painokäyrät menevät sukupuolenkin mukaan, joten vasta sitten selviää onko lapsi tavallista pienempi vai ei.

T. lastenlääkäri

ihan siellä alakäyrällä. Vielä normaalin rajoissa, mutta vähänkin pienempi paino niin olisi epänormaali. -ap

Vierailija
25/28 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienipainoisuudesta puhunut. Tai siis oli keskonen tietysti, mutta siinä mielessä, että olisi ollut viikkoihinsa nähden pieni. Eka lapsi täysiaikainen 2900 g eikä silloinkaan mitään huolta mistään.

En ymmärrä, mitä teidän painonne tähän kuuluu.

Vierailija
26/28 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika syntyi myös rv 36+2, mitat 2250g ja 44cm. Hänestä sanottiin, että on viikkoihin nähden pienipainoinen eli SGA-vauva. Syy löytyi istukasta, joka oli pahasti kalkkeutunut ja muutenkin erikoinen rakenteeltaan ym.

Nyt (ja alusta asti) täysin terve 2v, syntyessäänkin kymmenen pisteen poika, joten AP, vaikka vauvasi syntyisikin pienipainoisena viikkoihin nähden, ei se ole mikään tuomio. Onnea teille loppuodotukseen :)

Vierailija
27/28 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalaiset tuttavat kauhistelivat kun kerroin siskoni saaneen 3,6 kg painavan lapsen -kuinka olikaan synnyttänytkin niin "ison" lapsen.

Vierailija
28/28 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sydän- ja verisuonisairauksien osalta. Siten terveellinen ravinto ja liikuntatottumukset ovat tärkeitä lapsen terveyden ylläpitäjiä - kuten kenen tahansa. Riski edellämainittuihin tauteihin on luokkaa 2,7 kertainen tai jotain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi