Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

¤¤¤SyysSissit vko 15 pe-su¤¤¤

11.04.2008 |

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=73&m=12873391&p=1&tmo…

Ja sitten viikonloppuun. Toivottavasti aurinko paistaa kaikille!

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ladorada, pahoitteluni, että edellisessä viestissäni onnittelin Adoaa, vaikka siis sinusta äidistä oli kysymys. Tuppaa nuo nimimerkit ja nimet menevän sekaisin tälläisella vanhalla luumulla ;)...

Typykkä kyseli hampaista. Olivialla ei ole vielä yhtä ainoata ja jos siskoihinsa ja äitiinsä tulee, niin niitä odotetaankin vasta yhden vuoden iässä saapuvaksi :). Onko tyypillisempää, että alaetuhammas/hampaat puhkeaa ensin? Sitten yläetuhampaat ja kulmahampaat ja viimeiseksi poskihampaat. Näin muistelen, mutta taitaa olla yksilöllistä tuokin.

Yö oli täälläkin hieman risainen ja oli mun vuoro aamusta nousta tytön kans ylös, joten haukotuttaa, mutta eiköhän tää tästä taas.

Toivottavasti tuo aurinko näyttäytyisi tänään kaikkkialla Suomessa!

Rauhallista sunnuntai päivää kaikille!

Umalle tsempitykset!

Kewa, haloo? Mitä kuuluu? Fiia, Unikko????

Haikarapolska ja Olivia

Vierailija
22/29 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä tylsä sää. Räntää ja kylmää. Tulppaanien taimet näyttävät säälittäviltä lumen seassa. Tytöt leikkii ulkona ja meille paistuu pihvit keittiössä ja poikanen nukkuu. Asiat hyvin siis.

Onkos kenenkään muun vauvalta tullut verta nenästä? Asmolla on pieni nuha ja aamulla häneltä tuli selkeästi verta nenästään. Hankala hoitaa, ei oikein tykkää kun painaa sieraimesta. ;) Hän hankaa aika voimakkaasti nenäänsä heräämisensä aikaan. Ehkä hän itse sai aikaan nenän vuotamisen.

Sitten kommentteja; Raudasta ja lihasta. En olisi vielä huolissani raudan saannista. Kävin lukemassa imetytukilistalta ja niin siellä sanottiin kuten muistelinkin. Rauta ja muut vitamiinit d:tä lukuunottamatta tulevat hyvin maidosta. Korvikkeessakin on ilmeisesti lisättyä rautaa. Eikös olekin? Toki meidän lasten ikäset lapset tarvitsevat jo kiinteää ruokaa, mutta maidon raudan pitäsi vielä hyvin riittää. Vuoden pintaa tilanne on sitten toinen. Eikös rautaa tule myös kasviksista? Onhan vegaanivauvojakin ja kaipa heilläkin on rautavarannot ihan kunnossa.

Sitten nukkumisesta; rakkausvauva kirjoitti joskus viikolla tähän tapaan: " kyllä kuuden kuukauden ikäisen pitää nukkua, jos saa monta annosta ruokaa päivässä...." Tuo pitää-sana pisti minua silmään. Ajattelisin niin että teemme itsellemme ison karhunpalveluksen jos ajattelemme että lapsen pitää jotain tiettyä jossain tietyssä iässä. Itse yritän aina keksiä jonkun positiivisen näkökulman eri kehitysvaiheisiin. Esim yövalvomisiin yritän suhtautua tähän tapaan; että nyt lapsen täytyy tankata läheisyyttä, tai nyt hänen täytyy harjoitella konttaamista tai nyt unet pelottavat häntä. Minä yritän sitten tietty sopeutua ja nukkua silloin kuin vain voin. Yritän unohtaa sen mitä milloinkin kuuluu osata tai pystyä. Onnellinen se jonka lapset nukkuvat ja hyviä unia toivon kaikille. Pari viikkoa sitten olin itsekin tulla hulluksi meidän keskimmäisen keikkumisten kanssa.

Nyt täytyy pistää minunkin lusikkani soppaan nimeltä meidän päivällinen.

moit

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä palstatauko takana! Pöh ;D

Selasin vain teidän runsasta kirjoittelua sivu silmällä - Mammavirtahepo jäi päällimmäiseksi mieleen! Myös Uma, kun mies lähti reissun päälle jälleen. Rakkausvauvalla oli ikävä tapahtumua sormiruuan merkeissä :/ Ja jotain muutakin. Rikkinäisiä öitä muutamilla, jaksuja!

No minulla on mennyt aika ihan siivillä - jostain syystä en tiedä miksi ollut niin kauheesti touhua päivissä. Ihan jo tuo tämän päiväinen kirppiskin aiheutti lisätyötä päiviin, onneks on nyt se ohi ja hyvin teki kauppansa :D Mulla niin hyväkuntoista kuitenkin tuo vaatetarjonta ja merkkivaatteita aika paljon. n. 250e parilta tunnilta, hyvä päivä ansio ;)

Lemppari soseista - Mennille kelpaa hyvällä ruokahalulla kaikki. Kasvisjutut oon tehny ite, mutta lihoja kun vasta maistellaan niin oon ostanut kaupasta ja hed./marj. kaupasta. Jugurtit on täälläkin suuressa suosiossa, puurot välillä tökkii. Yleisesti ottaen kaikki maistuu hyvin.

Mutta ei tällä erää kummempaa - Kuhan nostelin päänuppiani, että täällä ollaan taas :) Toivottavasti huomenna normaali (hiljainen) arki palaa kuvioihin ja pääsen taas palstailemaan.

Voikaa hyvin, huonosta säästä huolimatta! Loppuviikosta taas kunnon kevät päiviä tiedossa :D

Dumle ja Menni 6,5kk - Joka muuten ryömii :D ja istuu, polviseisontaan nousee myös.

Vierailija
24/29 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirahviina ja Rakkausvauva.. Että niin se vaan on kotiapua tervitsevista tehdään lastensuojeluun ilmoitus! Mullekkin joskus tätä sanottiin kun kysyttiin tarviinko kotiapua (joskus kun Minja oli pieni ja olin yh) Mutta en siis tarvinnut....... Nyt heräs Mennikin.

Vierailija
25/29 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän heikko olo itsellä, aamulla alkoi ihan kauhea migreeni, mihin ei migreeni lääkekkään auttanut; sahalaitakuviot tulivat ja oksensin pari tuntia:( Onneksi sain äidiltäni jonkun vahvan kipulääkkeen minkä avulla sain pahimman säryn pois ja pystyin nukkuakin pari tuntia. Vieläkin oikean silmän takana juimii, mutta pystyssä kuitenkin pystyy jo olla. Inhottava vaiva tuo migreeni, minulla on ollut sitä lapsesta asti, silloin oli todella paha, mutta nyt aikuisiällä helpottanut ja nyt sitten adoran syntymän jälkeen taas kohtauksia tullut jo monta:/ Ei taida minun päälle sopia nuo yöherätykset.

Umalle lähetän paljon VOIMIA!!!! Nostan kyllä sinulle hattua kun yksin olet veslin kanssa 7 viikkoa, varmasti on rankkaa niin henkisesti kuin fyysisesti. Käytä vaan aikki apu hyväksesi mitä vaan saat ja mene siitä missä aita on matalin. Jos vesli nukkuu edes yhtään paremmin vieressäsi, ota vain viereen. Vielä nämä lapsoset ovat kuitenkin niin pieniä, että varmasti oppivat nukkumaan omassa sängyssä!

typykkä: minä olen antanut adoralle yöllä nestemäistä panadolia kun hampaat ovat puhkeamassa. Illalla siis olen laittanut supon ja n 7 tunnin päästä kun vaikutus selvästi lakkaa ja alkaa kitistä/itkeä annan pullosta tuon nestemäisen. Mielestäni helpompi antaa yöllä kuin suppo, kun ei tavitse valoja laittaa ja lasta käydä riisumaan ja herättelemään sen enempää. Hampaista myös kyselit. Adoralle puhkesi kaksi alaetuhammasta 4 kuisena ihan samaan aikaan. Nyt viikko sitten puhkesi yläkulmahammas. Eli kaksi kuukautta oli välissä.

Haikarapolska, ei haittaa vaikka nimet välillä sekaisin menisivätkin:)

Nukkumisesta taas keskusteltu. Minä olen aina ennen lasta ajatellut että kyllähän puoli vuotias jo nukkuu yöt heräämättä. Nyt olen kuitenkin hämmästynyt jos jonkun lapsi nukkuu tämän ikäisenä heräämättä! Minusta meillä on hyvä yö jos adora herää kaksi-kolme kertaa. Adoralla on selvästi vielä yölläkin nälkä, syö kaksi kertaa yössä 100ml. Enkä ole mitään stressiä tuosta syömisestäkään ottanut, katsotaan sitten joskus jos niitä saisi pois kun on kaikki allergia selvittelyt kunnossa ja refluksi hoidossa. Monen ystävän yksi vuotiaatkin vielä heräävät kerran yössä, joten mielstäni tämä on ihan normaalia näillä meidän vauvoilla tämä heräily. Väsyttävää se on(ja ikävi ongelimia siitä tulee kuten tuo migreeni), mutta kun vain uskoo että joskus se loppuu kyllä sitä jaksaa. Ja miehen avustuksella on tietenkin iso merkitys. Ensimmäisen vuoden aikana lapsi oppii niin paljon uutta, ettei ihme ole jos unet ovat risaisia!

Mutta nyt pitää mennä keittelemään adoralle bataattia! Mukavaa sunnuntai-iltaa kaikille:)

ladorada ja adora 260907

Vierailija
26/29 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin sellaista galluppia kysellyt, että minkälaiset ovat teidän sissien päivärytmit? Ja mihin aikaan ja miten paljon syödään ruokaa? Meillä kun on kaikki vielä vähän hakusessa ja kiinteitä syödään tällä hetkellä aika huonolla menestyksellä tai siis minun mielestäni vähän...

-Ultsi kera Lukaksen-

Vierailija
27/29 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös ajatellut, että jos selviän yhdellä kahdella herätyksellä yössä, niin se on hyvin. Neuvolassa en ole korviani lotkauttanut, kun joku täti on minulle sanonut, että kyllä puolivuotiaan pitäisi nukkua kokonaan yöt heräämättä. Olen ajatellut sen niin, että koska päivisin syödään jo muuta kuin pelkkää tissiä, niin ehkä tuo poika kaipaa äidin läheisyyttää ja tissiä sitten öisin. Ja niin kauan kun ei mene ihan hulinaksi yöt, niin hyvä niin.

Olen muutenkin saanut hieman kummia ohjeita neuvolasta tietyltä tädiltä. Hän esim. oli sitä mieltä, että koska Lukas syö niin huonosti kiinteitä, niin se on imetyksen syy ja minun pitäisi sen takia lopettaa koko tissittely. Imetysfriikki en ole, mutta kun ruvetaan syyllistämään, niin se vähän ihmetyttää.

Mut joo, jatkan taasen kun ehdin oikein ajan kanssa.

-Ultsi kera Lukaksen-

Vierailija
28/29 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän lyhyesti ja ytimekkäästi ;)

- 6.00-7.00 herätys+tisut

- 8.00 puuroa 1dl +sosetta

- 9.30-10.00 tisut ja aamu-unet

- 11.00-12.00 lihasose 1/2 piltti purkillinen+tisut

- 14.00 tisun kautta päiväunille

- 16.00 hedelmäsose 1/2-1 purkillinen+tisut

- Unet tässä jossain välissä

- 19.00 tisut

- 20.00 puuro 1dl +sosetta

- tissin kautta yöunille ja yksi syöttö yössä

Vierailija
29/29 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä tätä mammaa viety ku markan munkkia. Oli neidin 5v synttärit eilen ja lupauduin vielä menemään muutamana päivänä pikkusen autteleen töihin. Eli to ja pe meni muutamia tunteja siellä ja sitten kotona siidausta ja leipomista. Puolen yön jälkeen nukkuun ja aamulla aikasin pystyy. Olinkin sitten eilen illalla niin väsynyt, että uni tuli niin komeesti... :D

Kauheesti en ole ehtinyt lukeen pinoa, mutta äsken otin pika selauksen.

Umalla on raskaat viikot edessä. Varmasti Veslikin protestoi, kun on kuitenkin tottunut, että iskä on yöllä ollut se hoitaja...ja muutenkin päivisin ympyröissä mukana... Käytähän nyt sitten kaikki mahdollinen apu hyväksesi. Ja ota toki Vesli viekkuun jos se teitä molempia helpottaa ja voi helpottaa sinunkin ikävääsi, kun on pikku mies viekussa... Voimia!!!

Rytmiä meillä ei isommin ole, kun tuo äitini vie niin suuresti koko ajan meidän aikaa millon missäkin vaiheessa päivää...

*Aamulla herätään joskus siinä 8 pintaan sitten aamutissit. Puuroa en ole nyt aamulla antanu, kun ei oikein tahdo maistua.

*Eka ruoka syödään sitten joskus siinä 10-10.30 ja päälle sitten tissiä ja unta

*Hedelmäsosetta sitten saa siinä13-14 aikoihin. Riippuu kuinka nälkä tulee ja saattaa saada tissiäkin tuossa välissä vielä.

*Toinen ruoka 16 aikoihin eli 1*pvä kasvis ja 1*liha/kana ja sitten päälle taas tissiä. Tirsat saattaa ottaa, ei aina.

*Tissiä jossain vaihees

*Jos tirsaa ei ottanut toisen ruoan jälkeen, niin sitten siinä klo 18 mais.

*Iltapuuro sitten siinä 20 aikoihin. Tissiä meillä syödään periaatteessa ihan kuinka vaan. Sitten kun itku on tissiä niin sitten syödään tissiä...

Kovin meillä ei ole siis mitään kellotettua. Sillon syödään, kun on nälkä ja siltä tuntuu.

Perjantaina Eetulla oli 6kk neuvola, tosiaan 7kk ikäsenä... Jätkä vain naureskeli ja näytteli hampaitaan. Korttiin sai maininnan aurinkoinen poika. Käyrät taas alaspäin, mutta sanoin, että en vastaanota mits... 7560g ja 67.6cm nuppi 45cm. Äitiinsä poika tullut...

Mutta nyt menen keittämään sumpit ja otan pikkusen kakkua ja sitten sohvalle pötköttään ja katteleen telkkua. Neiti on mummulassa, samoin mies. Vahaa autoa. Minä siis herran kanssa ihan täällä omassa rauhassa. Ihana tunne eilisen hulina päivän jälkeen...

Huomenna taas kerhopäivä ja muut arki askareet...

Mukavaa sunnuntaita kaikille!

vm ja Eetuli 0809