Osittainen hoitovapaa ja vuorotyö. Miten järkevä toteuttaa?
Palaan syksyllä töihin hoitovapaalta ja aion aloittaa 30 tunnin työviikolla. Osittaisella hoitovapaalla siis. Lapsemme ovat tuolloin melkein 8 v, 5,5v ja 2,5 v.
Esimieheni sanoi että saan itse paljolti päättää kuinka teen työpäivät eli niin että olen viitenä päivänä viikossa 6 tuntia tai neljänä päivänä 8 tuntia. Myös voin tehdä niin että esim iltavuorossa teenkin 8 tuntia mutta aamuvuorossa vaan 6 tuntia, myös viikonloput kuuluu työhöni ja niissä luulen että joudun tekemään normaalipituisen päivän eli 7 tuntia. Teen siis 2 vuorotyötä.
Mieheni tekee kolmea vuoroa klo 6-14 tai 14-22 tai 22-06 arkipäivät. Viikonloput vapaita. Aina yksi viikko kerrallaan samaa vuoroa.
Olemme laskeneet että teen minä nyt sitten niin tai näin niin meille riittää 15-16 hoitopäivää/kk ja esikko ei tarvitse iltapäiväkehoa kun mieheni ainakin on kotona jo klo 14,30 tai herää yövuorosta viin klo 14.
Minä saan lisäksi esimieheni kanssa sovittua niin että minulla ja mhelläni ei ole yhtäaikaa iltavuoroa. Näin ollen lapset saavat olla tavallisessa päiväkodissa ja heillä myös lyhyitä päiviä.
Nyt mietin että meneekö sähläykseksi jos tekisisn 4 päivän työviikkoa eli sen 8 tuntia niinä päivinä. Sitten kun oon viikonlopun töissä. Aina la ja su niin niistä saan myös 2 vapaapäivää joista toinen kuuluu pitää jo ennen viikonloppuvuoroa ja toinen työviikonlopun jälkeen ja sittenhän jäisi vielä se kolmas vapaa normaalista arkiviikosta.
Toiveissa tietenkin on että tällöin saisi pitää 2 vapaapäivää putkeen mutta onnistuuko se kuinka hyvin? Lienee kyllä paikkakohtaista? Kurjaa ajatella että ma töissä, ti vapaata, ke töissä, to vapaata jne.
Toisaalta myös se 6 tunnin työpäivä houkuttelisi. Näin ollen aamuvuorossa pääsisisn klo 14 ja iltavuorossa menisin vasta klo 15-21 töihin ja mies olisi omasta työstään ehtinyt tulla kotiin eikä lapsia täten tarvi viedä hoitoon. Viikonlopun 7 tuntisista sitten taas kertyis hitaasti mutta varmasti vapaapäivä tai sitten lähtisin joinakin päivinä aiemmin kuin klo 14 töistä pois.
Tuli sekavaa tekstiä mutta kovasti mietin mitä/kumpaa järjestelyä pomolle ehdottaisin.
Kertokaas omia mielipiteitänne ja perusteluitanne miten te ratkaisisitte asian. Ja jos jollain vastaavanlainen työ ja työajat että mikä teille on ollu paras ratkaisu.
Minusta järkevämpää olisi 4 päivää viikossa 8 tunnin jaksoissa. Lyhyempi päivä useammin, kysyy minusta enempi " energiaa" , koska kuitenkin pitää kotoa lähteä. Selkeästi yksi vapaa enempi on minusta parempi, kodilla omistettu päivä. Lisäksi ainakin meidän talossa monet on valittaneet, että vaikka työaika periaatteessa on 6 tunnin pituinen, lähes koskaan ei pääse ajallaan lähtemään töistä ja työkaverit katsoo vähän kieroon. Siksi päivä kotona on selkeämpi ja helpompi. Työpäivät ovat sitten yhtä pitkiä kuin toisillakin ja kun on poissa niin on selkeästi poissa. Itse ainakin, kun palaan vuorotyöhön hoitoalalle, haluan nimenomaan yhden kokonaisen vapaapäivän enkä mitään lyhennyksiä, mistä voi tulla juuri kitkaa työpaikalle.