Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan liikkeiden seuranta ja hiljeneminen, APUA?

10.04.2008 |

Tässä olen kahden vaiheilla soitanko neuvolaan vai en... Mulla on menossa nyt viikko 26 ja tämän viikon ja viikonlopun aikana vauvan liikkeet ovat vähentyneet todella paljon.

Ne eivät ole kokonaan loppuneet, eli tunnen niitä edelleen silloin tällöin, mutta eivät ole mitenkään kovia ja niitä ei ole niin paljon kuin aiemmin.

Pitäisikö reagoida jotenkin? Mitä tekisitte?

Viivi

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että minulla on ollut ennenaikaista supistelua ja kohdunsuun tilanne on jo hieman muuttunut. Olenkin nyt sairaslomalla kesälomani ja sen jälkeen äitiysloman alkuun asti.

Viivi

Vierailija
2/11 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tosin vasta rv 18 menossa. Mutta aiemmin olen tuntenut joka päivä liikkeet selvästi ja nyt eilen ja tänään en lainkaan.

Viimeksi sain vaan niin tylyä kohtelua, kun menin neuvolaan kuuntelemaan sydänäänet, neuvolatäti sanoi suoraan, että olet nyt vähän herkkä ja katsoi mua kuin idioottiia, että ei tekisi mieli sinne mennä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahaa, silleen tosi napakasti. Sitten yritä kuulostella tuntisitko ihan hentoja hipaisuja, samanlaisia miltä ihan ekat liikkeet tuntui. Voi nimittäin olla että kun tila on vauvalla ahtaammalla, liikkeet muuttuu. On aika tavallista tuossa rv26 paikkeilla. Mutta jos et edelleenkään tunne mitään, soita neuvolaan tai synnärille.

Vierailija
4/11 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolan terkkari. Mites sun sitten ois pitänyt asia ottaa, lunkistiko vaan että joo voihan sillä vauvalla jokin hätä olla, mutta mitäs sitten. Tottakai se huolestuttaa kun ei tunne liikkeitä.

Vierailija
5/11 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä tekisin, kun viikkoja kuitenkin on vähän mutta toisaalta olen selvästi jo pidempään tuntenut liikkeet.

Vierailija
6/11 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä. Mulla viikkoja 17+5 (vasta) ja oon tuntenu liikkeitä jo useamman viikon ajan. Sit oli yks lähes viikon jakso, jolloin en tuntenut liikkeitä juuri lainkaan! Onneks oli neuvola-aika lähellä, huolestuneeni purin mieltäni terveydenhoitajalle. No terveydenhoitaja lohdutti, että tässä vaiheessa sikiöllä on paljon tilaa liikkua, joten sikiö voi pyöräyttää ittensä sellaiseen asentoon, että potkii enemmän äidin selkärankaan päin, jolloin liikkeet ei niin selvästi tunnu. Sydänäänet kuului neuvolassa kuitenkin tosi hienosti, joten ei tosiaan ollut mitään huolenaihetta.. Minkäpä sitä ihminen itselleen mahtaa, että kyllä se vaan kovasti huolettaa pienen elämänalun tilanne!

Viivi: en nyt osaa sanoa muuta, kun sulla on jo viikot vähän pidemmällä kuin että ehkä kantsii ottaa yhteyttä omaan neuvolaan tai äitiyspolille. Joku terveydenhuollon ammattilainen joskus valisti, että liikkeitä pitää alkaa laskemaan vasta rv 30 lähtien.. Tiedä näistä sitten..

Pömppänä 17+5 (joka on saikussa kotona flunssan takia ja taas pelkää, että flunssa ja sairastaminen vaurioittaa sikiöitä. Huoh.)

Vierailija
7/11 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

käykää vaan kuuntelemassa sydänäänet neuvolassa/sairaalalla! Ihan sama kuinka nuivasti suhtautuvat! Tärkeintä on että a) äänet kuuluu ja b) te saatte mielenrauhan. Olkaa vaan reippaita ja rohkeita, nää on hirmuisen tärkeitä juttuja!

Faktaahan on, että vauva liikkuu eri tavalla päivästä ja viikosta riippuen, ja sitten kasvamisen myötähän ne muuttuu ja asennosta riippuen tuntuu eri tavalla ja istukan sijaintikin vaikuttaa jne.jne. Eli todennäköisyys että vauvalla olisi jokin hätä on tosi pieni! Paljon enemmän on syitä miksi liikkeet tuntuu eri tavalla kuin ennen.

Me ostettiin se doppler ja eilen se tuli jo tositarpeeseen: meidän pikkuinen on liikkunut pääsiäisestä saakka tosi paljon ja kunnolla, mutta tämän viikon se on ollut erilaista: harvempaa ja hennompaa. Miten ihanaa olikaan kuunnella ihan kotona ihan ite että kaikki on OK. Suosittelen siis lämpimästi!

Asiantuntijat kuitenkin varoittaa, että sen dopplerin kanssa saattaa sitten suotta hätääntyä jos sydänääniä ei saakaan kuulumaan, kun lapsihan voi olla sellaisessa asennossa ettei maallikko osaa saada niitä kuulumaan. Toisaalta sitähän hätääntyy myös, jos sykkeessä tapahtuu muutoksia, mikä kuitenkin on normaalia. Ja onhan siinä se vaara, että siitä tulee ihan riippuvaiseksi, eikä sekään oo normaalia elämää.

Mie juttelin eri ihmisten kanssa (neuvolassa, lääkärissä jne) siitä kannattaako se hankkia, ja päätettiin se ostaa ja niin kauan kun kaikki on hyvin, se on varmasti ollut ihan kannattava hankinta.

Taisi tulla tästä tämmöinen doppler-mainos...

Mielenrauha on kuitenkin hirmuisen tärkeä asia näissä raskausasioissa!

Hyviä vointeja ja reippaita sykkeitä kaikille,

T. Arkamamma rv 18+6

Vierailija
8/11 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet juonut makeaa mehua ja maannut kyljelläsi, etkä tuntiin ole tuntenut liikkeitä niin mene heti takistamaan tilanne. Jos tunnet muutaman liikkeen, mutta et kymmentä tunnin aikana voit seurata vielä toisen tunnin, jos ei kymmentä liikettä tule, niin ehdottomasti tarkistamaan tilanne.

Ikävä kyllä, voin kokemuksella sanoa kuten arkamammakin, että on parempi katsoa kuin katua!

Vierailija
9/11 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan huomenna kuitenkin soittaa neuvolaan ja kysyä heiltäkin vielä.

Liikkeitä tunnen kyllä ja jos oikein herättelen niin liikkuu kyllä, mutta liikkeet ovat paljon hennompia ja niitä on paljon vähemmän kuin aiemmin.

En usko, että vauva vielä olisi niin iso ettei mahdu enää kunnolla liikkumaan.

Kotidoppleri olisi ihana, mutta mä en voisi sen hankinnan jälkeen enää tehdä muuta kuin kuunnella sillä...

Viivi rv 26

Vierailija
10/11 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luin tuota ketjua raskausmyrkytyksestä...

Mulla on jaloissa aivan kamala turvotus! Tuntuu, että jalat oikeasti räjähtävät!

Viivi

Vierailija
11/11 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

muistathan oikeesti, että kaikki huolet saa ja pitää kertoa neuvolassa? Ne on sitä varten! Ole rohkeasti " hankala" asiakas ja kysele rauhassa kaikki " tyhmät" kysymykset. Vaikka tätit ois kuinka kyllästyneitä, ne on siellä meitä varten!!

T. Arkis

PS. Kaikki on mitä luultavimmin ihan OK. :)