Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

imettävät; miten nukutatte vauvanne yöunille jos ette tissillä?

09.04.2008 |

Meillä 4kk poika nukahtaa tissille ( tai useimmiten syö ensin tissistä ja ku tulee masu täyteen/vastustaa nukahtamista, ei suostu enää tissille vaan taintuu lopulta tutilla ) ja on tähän asti nukkunut mun vieressä. Nyt ku yöt on alkaneet mennä ihan mahdottomiksi ku herää mun tai miehen lähestulkoon jokaiseen liikahdukseen ja sit muistaa tissin, ois lienee aiheellista alkaa opettaa omaan sänkyyn nukahtamista. Poika ei suostu syömään ku sängyllä maaten ja on todella herkkä heräämään, niin en oikein tiiä mitenkä saisin hänet syönnin ja nukahtamisen jälkeen siirrettyä pinnikseen... saatikka miten se onnistus yösyöttöjen aikaan? Luin joskus jostain lehdestä erään äidin kirjotuksen joka oli opetellut imettämään samalta kyljeltään molemmista rinnoista, niin vauvaa ei tarvinnut öisin siirtää rinnalta toiselle. Onko kenelläkään moista käytäntöä käytössä? Ku mielessäni ajatellu et jos ottas pinniksestä laidan pois ja sais jollain ilveellä parisängyn ja pinniksen väliin jäävän raon tukittua niin että voisi pojan syöttää aina pinnasänkyyn ja siirtyä hänen nukahdettuaan taas väljemmille vesille nukkumaan.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Briotar-:

Meillä 4kk poika nukahtaa tissille ( tai useimmiten syö ensin tissistä ja ku tulee masu täyteen/vastustaa nukahtamista, ei suostu enää tissille vaan taintuu lopulta tutilla ) ja on tähän asti nukkunut mun vieressä. Nyt ku yöt on alkaneet mennä ihan mahdottomiksi ku herää mun tai miehen lähestulkoon jokaiseen liikahdukseen ja sit muistaa tissin, ois lienee aiheellista alkaa opettaa omaan sänkyyn nukahtamista. Poika ei suostu syömään ku sängyllä maaten ja on todella herkkä heräämään, niin en oikein tiiä mitenkä saisin hänet syönnin ja nukahtamisen jälkeen siirrettyä pinnikseen... saatikka miten se onnistus yösyöttöjen aikaan? Luin joskus jostain lehdestä erään äidin kirjotuksen joka oli opetellut imettämään samalta kyljeltään molemmista rinnoista, niin vauvaa ei tarvinnut öisin siirtää rinnalta toiselle. Onko kenelläkään moista käytäntöä käytössä? Ku mielessäni ajatellu et jos ottas pinniksestä laidan pois ja sais jollain ilveellä parisängyn ja pinniksen väliin jäävän raon tukittua niin että voisi pojan syöttää aina pinnasänkyyn ja siirtyä hänen nukahdettuaan taas väljemmille vesille nukkumaan.

pari ajatusta...

onko teillä unipussi käytössä? jos poika on omassa pussukassa (voi myös kevyesti kapaloida täkkiin), voi ehkä helpommin imetyksen jälkeen siirtää omaan sänkyyn. silloin poika ei esim huomaa lämpötilan vaihtelua (sinun 37 astetta vrt sängyn 21 astetta). myöskään raajat ei pääse niin säpsähtelemään mikä myös saattaa havahduttaa pojan.

olen myös jossain nähnyt myytävän sellaista vaahtomuovikiilaa, jonka tarkoitus on oikeastaan yhdistää kaks petaria parivuoteessa, mutta miks ei vois käyttää yhdistämään myös pinniksen ja teidän sängyn.

itsekkin olen pari kertaa maaten imettänyt myös siitä " väärällä puolella" olevasta rinnasta, silloin itse makaan melkein mahallani, ja vauva on selällään siinä rinnan alla. ei maailman mukavin asento ainakaan mulle, eikä oikein taida sopia jos omaa suihkutissin.

toivottavasti teillä pian helpottaa!

Vierailija
2/8 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä näin. Iltatoimien jälkeen imetän vauvan sängyssä (3kk ja risat) ja siirrän pinnikseen niin, että hän on vielä hereillä. Silitän vauvaa muutaman kerran poskesta, laitan unirätin vähän pönkäksi varalta tutille ja toivotan vauvalle hyvä yöt ja sanon, et nyt nukutaan, äiti tulee myöhemmin viereen omaan sänkyyn. Tämä metodi on iltaisin toiminut... Jos erehdyn tekemään niin, että hän on unessa kun siirrän pinnikseen, alkaa mieletön tuttirumba eli kaveri tiputtaa tutin jatkuvasti ja vaatii sitä tai paremminkin tissiä suuhun. Tissiä ei imis vaan nipsuttelee. Yöllä nostan vauvan pinniksestä viereeni sänkyyn ja imetän. Vauva on puoliunessa koko toimenpiteen ajan ja kun hän on päästänyt tissistä irti, nostan hänet omaan sänkyyn ja siinä jatkaa uniaan. Meidän kaveri ei ole herkkäuninen...

Mut mut, päivisin en saa kaveria nukahtamaan sisällä millään. Tissiä luttuuttaa eikä siitä luovu. Jos vaihdan tissin tutiksi, menee max 20min ja tutti tippuu ja vaatii taas tissille. En ole keksinyt tähän vielä mitään toimivaa reseptiä. Kaverimme nykyään haluaa imeä sängyssä, sohvalla imettäessä välillä niskottelee. Jos yritän samaa metodia kuin iltaisin, ei onnistu - ei rauhoitu sänkyyn. Makkarin olen myös pimentänyt, mutta eipä siitäkään ole ollut apua. Päivisin vauvamme nukkuukin sit joko parvekkeella tai ulkona kun vaunuilemme.

Annatko vauvallenne jo kiinteitä? Senhän pitäs pidentää unia ja vauvojen nukkua sikeämmin kuin tissimaidolla.

Toivottavasti teillä helpottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan, että esikoinenkin oli aikanaan 4 kuisena vaikeampi öisin ja niin taitaa olla monella muullakin, kun aletaan eritavalla käsittää maailmaa ja toisaalta harjoitellaan kääntyilemistä, ryömimistä, istumista, leikkimistä.

Meillä illalla oleillaan n 10 minuuttia meidän sängyssä nukuttamassa esikoista ja samalla vauva on kainalossa tai tissillä riippuen onko syönyt aiemmin vai ei. Hämärässä huoneessa alkaa pienelläkin silmät sitten pilkkiä, jolloin siirrän välittömästi omaan sänkyyn ( ja se on esikoisellekin merkki lähteä omaan huoneeseen nukkumaan). Sinne sitten unirätin kanssa nukahtaa. Tänään höpisi todella voimakkaalla äänellä kunnes nukahti.

Meillä on tällähetkellä sellainen ongelma, että imettäessä (imetän makuulla) nukahdan itse ja herään joskus 1-2 tunnin päästä nostamaan vauvan omaan sänkyyn. On nyt sitten alkanut enemmän vaatia vierellä oloa, kun sitten havahtuukin toisessa paikassa missä on nukahtanut.

Muistan että esikoisen kanssa oli jakso, jolloi sattuman kaupalla aina nukahti sikeästi tissille ja sitten ei oppinutkaan nukahtaman itsekseen (ennen kyllä nukahti myös omaan sänkyyn). Aloin sitten olla tarkempi että siirrän aina vain aikaisemmin omaan sänkyyn ja lopulta niin että tuossa pilkkimis-vaiheessa jo sai mennä omaan sänkyyn ja hyvin oppi. Jos havahtui niin tuttia ja pyllylle taputusta ja jos se ei auttanut niin uudestaan syliin, kunnes alkoi pilkkimään ja sitten taas sänkyyn jne.

Vierailija
4/8 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä nyt ei ole paljon apua alkuperäiselle, mutta kun aihe on niin tuttu...Meillä kanssa 4 kk vanha vauva eikä nukahda sitten millään ilveellä muuhun kuin tissille. Ja minun viereen. Jos tutin erehtyy laittamaan liian aikaisin suuhun (ennen kuin on kunnolla nukahtanut), niin siitä tulee vaan kamala karjuntakohtaus ja kaveri on sen jälkeen täysin valveilla. Huutoon auttaa vain ja ainoastaan tissi. Olen jo ihan toivoton tämän asian suhteen. Olen ehkä mennyt sieltä mistä aita on matalin, eli totuttanut lapsen nukahtamaan tissille, koska se on ollut helppoa ja vaivatonta. Nyt vaan ahdistaa, että saako esimerkiksi isä laitettua poikaa koskaan yöunille. Päiväunille nukahtaa itsekseen vaunuihin. Ei tarvitse hyssytellä, vaan jätän usein vaunuihin silmät auki ja siellä nukuttaa itse itsensä tuttia imien. Sisällä ei ole nukkunut päikkäreitä moneen kuukauteen. Ei varmasti edes onnistuisikaan. Öisin vaatii herätessään myös tissiä, tietenkin, mihin sitä muuten nukahtaisi. Ja tästä johtuen nukkuu perhepedissä, josta myös mieluusti haluaisin jossain vaiheessa päästä irti - meinaa tila loppua kesken. Unipussissa nukkuu, mutta on kyllä niin herkkauninen että. Saan kyllä siirrettyä omaan sänkyyn, kun on nukahtanut kunnolla, mutta se ei olekaan nyt tässä se pointti. Haluaisin pojan olevan valveilla siirrettäessä omaan sänkyyn ja nukahtavan sinne jollain konstilla, eikä siten, että toimin jokailta tuttina hänelle nukahtamiseen saakka...Apua siis kaivataan kovasti!!!!!!!!!!!!!!!

t. erittäin väsynyt äiti

Vierailija
5/8 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ihan ekaks... Meillä niiden alottamisella ei ollut kyllä mitään vaikutusta uniin. Noh, ehkä sen verran, että jos aiemmin sai ravata vartin välein sängyllä imettämässä, väli saattoi venähtää jopa puoleen tuntiin :)

Meillä on käytössä samalta kyljeltä imetys ihan joka yö... ja siis " sivuvaunu" eli pinniksen laita poissa. Tällä hetkellä meillä ei ole mitään patjojen välissä, olen vetänyt meidän sängyn petarin enemmän mun puolelle, niin että rako peittyy, se riittää tällä hetkellä. Aiemmin mulla oli lakana molempien patjojen alla ja siinä joku viltti tms, niin ei ollut rakoa lain.

Niin siitä imettämisestä. Neiti on nyt 11kk ja sen verran iso, ettei oikein aina saa mitään kovin rentoa asentoa, mutta toisaalta huikatkin on öisin niin nopeita, ettei se enää haittaa. Kun vauva oli pieni, oli paljon helpompi saada itselleenkin hyvä asento. Menet melkein mahallesi, vauvan puoleinen koipi koukkuun, kokeilemalla löytyy se kullekin tissille sopiva asento. Aluksi se tuntui jotenkin hankalalta, mutta kyllä sitä oppi löytämään sopivan kallistuskulman kuitenkin aika nopeasti. :) Minä en todellakaan olisi kestänyt täyspäisenä niitä tiheänimun kausia ja muuten vaan miljuunia tankkauksia ilman sivuvaunuratkaisua, kun olisi aina pitänyt ihan herätä ja nousta nostamaan vauva omasta sängystään. Tosin luulen, että olisi sänky jäänyt käyttämättä ja vauva nukkunut välissä :) Niin ainakin esikoisen aikaan, kun ei laitaa saanut otettua pois pinniksestä.

Tässä järjestelyssä on tosin nykyään se huono puoli, että likka pääsee pois omasta kortteeristaan, vaikka olis minkälaiset tyynykasat esteenä. Vielä en ole laitaa laittanut takaisin. Toiset ovat tämän putoamisvaaran ratkaisseet niin, että ovat ottaneet omasta sängystään jalat pois ja pinniksen pohja alimmalle tasolle. Kukin parhaaksi näkemällään keinolla. Kyllä sitä sen verran on ne omat unet tärkeitä, että miehen ihmettelyt ja vastustukset jäävät omaan arvoonsa :D Olenkin todennut ukolle, että sopii herran itsen kokeilla (tällä hetkellä) 7kk ilman kahta tuntia pidempää unijaksoa, ja tulla sitten ihmettelemään uudelleen. (Lisäksi tietysti raskausajan vessassa ravaamiset ja alkukuukausien unen- ja rytminhaut, vaikka pätkät silloin olivatkin pidempiä, eli reilusti yli vuosi ilman kokonaista yöunta ja hei, hengissä! En ikinä olis uskonu jos joku olis vuosi sitten sanonu, ettei vauva nuku täysiä öitä edelleenkään, esikoinen aloitti ne ihan itse nelikuisena)

Vierailija
6/8 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

akysyit että miten nukuttaa jos ei tissiä. Meillä toimii oikeastaan vasta nyt åaijailut, taputtelut yms. Tuttia ei kelpuuteta. Räsy kainalossa käännän neidin kylkeä ja paijailen, yritän pitkittää tissittelyä mahd. pitkään, mutta en halua ollenkaan huudattaa, muuten meillä ei nuku kukaan muukaan.

Vierailija
7/8 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika neljä kuukautta ja on jo kuukauden vanhasta nukahtanut omaan sänkyyn. Meillä käytäntö se, että imetän pojan illalla viimeisen kerran istualteen teevee huoneessa. Sitten vaihdetaan yöpuvut ja vaipat, jonka jälkeen mennään yläkertaan. Laitan pojan omaan pinnikseen ja hänelle tutun soittorasian soimaan ja sinne sitten nukahtaa. Välillä nopeemmin ja välillä vähän hitaammin. En siis ole yhdistänyt tissiä ja yöunille menemistä vaan ne ovat kaksi eri asiaa. Yöllä imetin jossain vaiheessa istualtaan ja siirsin siitä sitten omaan sänkyyn, mutta nyt taas palannut makuultaimetykseen ja imetyksen jälkeen siirrän hänet omaan sänkyyn, laitan tutin suuhun ja silitän muutaman kerran päätä. Välillä yöllä nukahtaminen uudelleen on vaikeampaa välillä helpompaa. Joskus jos itku äityy pahaksi otan viereen nukkumaan koska siinä yleensä rauhottuu melko nopeasti. Meillä pakko röyhtäyttää poika joka syötön jälkeen, koska hänellä on refluksia, joten hän on usein täysin hereillä myös yöllä. Olimme myös reissussa viikon ja poika nukkui matkasängyssä ja nukahtamisrituaalit oli siellä samat kuin kotona ja nukahti sinne.

Niin ja meillä poika ei nuku mitään muita unia pinnasängyssä yläkerrassa vaan muut unet nukkuu vaunissa tai äidin/isän vieressä sohvalla.

Reetuna

Vierailija
8/8 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö nyt 5 kk ja risat. Nukkuminen on meilläkin välillä ongelma, nimittäin päivällä 3 unet ulkona sillä todella harvoin tyytyy omaan pinnikseen nukahtamaan.( Toinen vaihtoehto on auton kaukalo matkalla. ) Ulkona ei tarvitse hyssytellä. riittää että laitan vaunut ulos.

Ilalla leikkiä, vaipanvaihti, vallipulloa johon yleensä nukahtaa. (annan vellin istualtani imetystyyny sylissä. ) Jos mahdollista siirrän heti omaansänkyyn ja annan vellin loput pullon pohjalta, mutta yleensä joudun laittamaan rattaisiin ja heijaamaan jotta nukahtaa ja siirrän sitten omaan sänkyyn.

Esikkon pitää nukkua ennen kuin voi vauvan laittaa omaan sänkyyn. Nukumme kaikki siis samassa huoneessa.

Yöllä vauva herää ja imetän olkkarissa imetystyyntyllä. ja syötyään nukahtaa ja kannan takaisin omaan pinnikseen. Tutti huuleen. Kuuden aikaan aamulla otan viereeni aamu maidolle, johon nukahtaa tunniksi.

Huonona iltana keinutan vaunuja 21.-21.30 ja seitten siirrän omaan sänkyyn ja ravaan 30 min laittamassa tuttia suuhun. Sitten kyllästyn ja annan sänkyyn vellin lopun tai lisä maitoa n. 10-20 ml.

vaikeaa toisinaan. toivottavasti menee ohi kun rauhoittuu. On kova kiire oppia menemään eteenpäin. kierii ja kääntyy kellotauluna ja hampaitakin tulossa varmaan, kun kokoajan hankaa käsiä/ lelua suussa.

g