Nyt laihdutusvinkkejä tänne!!
Minun mittani ovat 172cm 97 kg, ja kovasti haluaisin laihtua ehkä noin 80 kiloon. En kuitenkaan osaa aloittaa mistään. Minulla on vaikea löytää aikaa liikkumiselle, koska olen töissä klo 8-16, ja koulussa klo 17-20.30. Ei siis ole aikaa liikkua. Ruokaa tulee syötyä harvoin ja huonosti. Lähinnä syön illalla kun tulen koulusta, aamulla ja päivällä en juurikaan syö.
Miten voisin laihtua, mikä sopisi minulle?
Karppaus kiinnostaisi muuten, mutta en lihaa juurikaan syö, joten se kuulostaa vaikealta. Ruokani koostuu periaatteesa juuri perunasta ja riisistä,leivästä ja kasviksista, joten ei ole mahdollista jättää hiilihydraatteja pois. En myöskään juuri tee ruokaani itse, vaan mieheni tekee sen, joten sekin vaikeuttaa asiaa.. Neuvoja jos olisi niin olisin kiitollinen.
Kommentit (28)
Koska olen töissä ja koulussa koko päivän, ja sielä ei syödä voi. Jonkun omenan voin välitunnilla vetäistä, mutta mitään suurempia ruokia ei ole mahdollista syödä..
ap
Mutta jos syön omenan esim. kun olen menossa kouluun noin klo puol viis, niin se on kaikki mitä syön koko päivän aikana ennen klo yhdeksää.
Ammulla en pysty syömään, koska muuten istun koko päivän vessassa.
ap
Koiran kanssa käyn päivittäinpienillä pisulenkeillä, mutta siinä sitten liikunta onkin. Ei ehdi salille tai kunnon lenkeillelähtemään.
Syömällä kunnolla ja säännöllisesti laihtuu ja pitää myös liikkua.
Kun on tarpeeksi tahtoa löytyy myös keinot liikkua ja syödä
1. VAAKA
kilo tulee päivässä, mutta lähtee kuukaudessa. Painoa kannattaa seurata ihan oikeasti joka päivä. Siihen menee 5 sek.!
2. LAUTANEN
Käytä pieniä lautasia, äläkä ota lisää. Nälän tunne häviää monesti vasta muutama minuutti ruokailun jälkeen.
3. KALORIT
Jos elintoiminnot kuluttavat enemmän kuin syöt, laihdut väkisin. Laske paljonko syöt. Jätä sokeri ja vehnä pois kokonaan, ja vältä turhia hiilihydraatteja.
+LIIKUNTA joka parantaa terveyttä muutenkin.
- säännölliset ruokailuajat, n. 3-4 tunnin välein
- pienennä annoskokoja
- jätä turhat sokerit ja rasvat pois (totaalikieltäytyminen johtaa yleensä laihdutuksen epäonnistumiseen, joten välillä saa nautiskellakin kohtuudella)
- jauha purkkaa kun teet ruokaa (jää turhat napostelut ruuanlaiton välissä napsimatta)
- liiku (ei tarvitse henkihieveriin asti huhkia, kannattaa alottaa kevyesti ja jollain mieluisalla tavalla ettei motivaatio häviä alkuunsa)
- ole kärsivällinen, paino ei putoa hetkessä
- juo paljon vettä
Aikamoisia kliseitä mutta näin se menee :)
- Opettele pois ajatuksesta, että jokin asia laihduttamisen eteen on MAHDOTONTA. Tee asiat mahdollisiksi, opettele ORGANISOIMAAN.
- Pyydä miestäsi ottamaan laihduttamisesi huomioon ruuanlaitossa.
- Ala suhtautua ruokaan RAVINTONA. Syöt siis vain mahdollisimman ravintopitoista ruokaa, esim. keitettyjä munia, raakoja vihanneksia, täysjyvä(ruis)leipää yms. eikä mitään tyhjiä vehnäsämpylöitä.
- Juo paljon sitä vettä.
Ovat tosiaan vain ja ainoastaan järjestelykysymyksiä, mutta järjestelemään et pääse, jos ajattelet kaiken olevan mahdotonta.
AIVAN varmasti voitte laihtua noista kiloista, se vaatii vaan sen päätöksen muuttaa huonoja elämäntapoja. Opetella syömään säännöllisesti ja terveellisesti. Ja liikkumaan enemmän kuin nyt.
Jos on noin pitkiä päiviä töissä ja koulussa, niin täytyyhän niihin päiviin kuulua jonkinlainen ruokatunti/tauko?? Parasta ja laihduttavinta olisi syödä 2 oikeaa ateriaa päivässä. Toinen on suljetun nyrkin verran lihaa/kanaa/kalaa, korkeintaan nyrkin verran perunaa/pastaa/riisiä ja niin paljon keitettyjä, höyrytettyjä tai raakoja kasviksia kuin haluat. Toinen ateria päivässä olis paras olla ruokaisa salaatti tai keitto.
Jos päivällä ei töissä voi syödä lämmintä ruokaa, tee mukaan töihin ruokaisa salaatti (tai osta jostain lähistöltä). Perussalaattia voi vaihdella vaikka kuinka ja pelkkien kasvisten lisäksi laita salaattiin aina vähintään kahta seuraavista: kananmunia, raejuustoa, lohta/tonnikalaa/savukalaa, broileria, fetajuustoa. Luonnollisesti kannattaa valita vähärasvaisia juustoja, ja jättää salaattikastike pois, tai käyttää vähän vain oliiviöljyä. Se vaatii aikansa, mutta aika äkkiä sitä tottuu siihen, kuinka hyvältä kasvikset maistuvatkaan!
Jos on tottunut koko ikänsä syömään herkkuja joka päivä tai vaikkapa paistamaan kaiken ruokansa rasvassa, tavasta on vaikea MUTTEI MAHDOTON oppia pois. VÄHENNÄ kiellettyjen aineiden käyttöä, ennemmin kuin lopeta kokonaan. Jos ennen söit viinerin päivässä, syö nyt pulla ja opettele jättämään viimeinen suupala (roskiin vain tai vaikka koiralle.) Vähennä pullan määrää päivittäin kunnes voit viettää päivän syöden pullan, ja seuraavana ei.
En suosittele karppaamista jos ei liha ja kala muutenkin jo kuulu herkkuihisi. Parasta olis löytää itselle sopivin ruokavalio.
Ja sitten vielä tuosta liikkumisesta. Liikkumista on kävelykin!! Osta askelmittari (hyvä esim Sylva-merkkinen, alle 20e) ja ota tavoitteeksi vähintään 10000 askelta päivässä. Askelmittari koukuttaa juuri oikealla tavalla, sitä alkaa juostakin portaat (alas) sen sijaan että ottaisi hissin. Kun ajat autolla johonkin, jätä auto mahdollisimman kauas kohteestasi, niin taas saat askeleita. Pyydä kumppani mukaan reippaalle 30min-1 tunti kävelylenkille pari kolme kertaa viikossa, viikonloppuna ei ainakaan voi olla sekä töitä että koulua.
Kukaan ei voi laihduttaa puolestasi, mutta jos haluat laihtua se on AIVAN taatusti mahdollista!
Yllä tulikin jo hyviä ohjeita, tosin itse olen vähän eri mieltä. En usko pieniin annoskokoihin. Kun syön, haluan syödä PALJON. Ratkaisu mulle on ollut kasvisten rouskutus. Onneksi tykkään kasviksista! Porkkanaa, kaalia, lanttua, kukkakaalia raakana voi vetää oikeasti vaikka kuinka ja se täyttää, muttei ole kiellettyä millään lailla.
Vettä kannattaa juoda vähän väliä, muttei isoja määriä kerralla, eikä varsinkaan ennen ruokailua, koska silloin vesi vain suurentaa vatsalaukkua hetkellisesti ja menee " heti läpi" . Parempi on juoda vasta ruokailun jälkeen, jos mahtuu vielä, sekä ruokailujen välillä.
Yksi hyvä vinkki vielä: kasvissosekeitto. Suosimiasi kasviksia keitettynä kypsäksi ja maustettuna kuutiolla tai suolalla ja pippurilla sekä mieluisilla yrteillä. Kaikki tehosekoittimella paksuksi keitoksi. Pitää nälän poissa pitkään ja on hyvin vähäkalorinen!
Tsemppiä!
Tuo kuulosti jo hyvältä ja toimivalta:)
Kalalle ja broilerille olen allerginen, ja lihasta en todellakaan perusta yhtään. Väkisin saan ehkä palan menemään, mutta suurempia annoksia melko mahdoton syödä. Tuohon salaattiin pitäisi ehkä tosiaan totutella. Ja Koiran kanssa voisi sitä puolen tunnin lenkkiä venyttää ihan hyvin eteenkin iltaisin, kun ei ole enää kiire mihinkään, uskon, että koirakin tykkäisi:)
Minulla on jotenkin tuo syöminen ollut tosi ykspuolista, koska olen nirso, ja en lihaa kalaa tai kanaa syö. Yleensä ruoka on siis ollut juuri peruna, tai riisi, mitkä eivät ehkä pidemmän päälle ole hyvä ratkaisu. Salaattia en juuri syö, mutta tykkään siitä kyllä.
Minulla ei autoa edes ole, joten tulee muutama kilometri kyllä äivittäin käveltyä matkoja bussipysäkillekin, mutta ehkä voisi opetella lähtemään aamulla esimerkiksi edellisellä bussilla, ja jäämään muutamaa pysäkkiä aikaisemmin/myöhemmin.
Kesällä mun tulee liikuttua vähän enemmän, kun pyöräilen paikasta toiseen, ja tykkään käydä rannalla uimassa. Kesällä tulee koiran kanssa myös tehtyä pidempiä lenkkejä kun ei ole kiirettä.
Taidan aloittaa ihan tuollaisista pienistä teoista, puoli tuntia enemmän koiran kanssa lenkkejä, vähän enemmän käelyä bussipysäkeille ym.
Ja ehkä voisin töissäkin pienen salaattitauon pitää. (Minä olen provikka palkkaisessa työssä, ja en pidä taukoja, koska siinä pienenee myyös palkka)
Mutta kiitos kaikille neuvoista. Kyllä tää tästä lähtee kun saa itseään niskasta kiinni.
ap
Eivät nuo itsessään lihota. Eli syötkö rasvaisia leivonnaisia, karkkia, voileipiä, joiden päällä meetwursteja ym? Jos pidät salaatista, syö niitä ruuaksi. Puurot ovat vähäkalorisia ja täyttäviä & terveellisiä.
Koska kerran olet käytännöllisesti katsoen kasvissyöjä, kannattaa pitää huoli, että saat tarpeeksi proteiineja, jotka pitävät sitä nälkää loitolla. Juustoa, kananmunaa, tofua ym.
Ja sitten noista hiilareista, kun niissäkin on eroja. Vaihda tavallinen pasta täysjyväpastaan vaiheittain että totut makueroon. Samoin tavallinen riisi täysjyvään (on oikeasti paljon maukkaampaa ja paljon terveellisempää). Yritä välttää kermaisia turhia kaloreita ja opetella (tai pyytää miestä opettelemaan) muilla, kevyemmillä tavoilla maustamista.
Ja peruna.. oma suosikkini! Ei siitäkään tarvi kokonaan luopua, kun vaan tekee valintoja. Keitettjä perunoita saa syödä samalla kalorimäärällä enemmän kuin rasvassa paistettuja tai ranskalaisia. Uuniperuna on vähäkalorisempaa kuin rösti. ym.
Ja kuules! En tajunnutkaan, että sulla on koira! No mutta siinähän sulla o lenkittäjä ihan omasta takaa. Koirahan kyllä juoksee ulkoilulenkin aikana hihnan mittaa päästä päähän, mutta valitettavan moni luulee kävelevänsä kunnolla, kun itseasiassa laahustaa alle kilometrin matkan. Osta se askelmittari, siitä tulee Ystävä! Kun opit arvioimaan matkoja ja/tai aikaa, pystyt vertaamaan kuinka kunto nousee ja se tuntuu (ainakin tällaisesta entisestä sohvaperunasta) MAHTAVALTA!!
Eli ajattele niin, että koira kävelyttää nyt sua, et enää sinä sitä paikallasi seisten ja koiran liikkuen... ;)
Edelleen tsemppiä!
t. 14
En myöskään juuri syö rasvaisia ym. ruokia.
Itseasiassa en tiedä miten olen lihonut, en olekoskaan ollut normaalipainoinen, pienestä asti olen ollut ylipainoinen, ja se on pysynyt.
Luulen, etttä se johtuu juuri tuosta liikunnan vähyydestä ja epäsäännöllisestä ruokailusta.
Syön siis paljon keitettyä perunaa ja riisiä, nuudelia aina välillä. Joskus jugurtteja ja viilejä ym. Mutta en siis syö mitään leivonnaisia tai roskaruokaa. Leivän päälle laitan juustoa ja kurkkua. Joskus kananmunaa vain. Ruokaa en juuri paista, mutta jos paistan niin teen sen öljyssä, koska minusta ruoka maistuu paremmalta niin.
Mutta todellakin liikunta on vähäistä, syöminen tapahtuu pääasiassa illalla.
ap
Eihän kukaan voi tosissaan puhua haluavansa laihtua, mutta ei ole valmis tekemään YHTÄÄN MITÄÄN painon saamiseksi alas. Luulen, että sun suurimmat ongelmat on tuo huono syöminen, vähäinen liikunta ja vääränlainen ruoka. Eli ruokaa pitää vetää säännöllisesti, ei ole iso homma tehdä vaikka ruisleipiä mukaan kasvispäällysteillä tai pientä salaattia vaikka kikherneillä tms rasiaan, ja napsia sitten sopivalla tauolla. Mikään koulu eikä työ ole sellaista, ettei siellä olisi lakisääteisiä taukoja. Eli keksit vain verukkeita.
Kasvissyöjät ovat yleensä hoikkia, kasvisruoalla on vaikea saada itsestään reilusti ylipainoista ellei kaikkea friteeraa. Sulla on selvästi todella yksipuolinen ravinto, ja paljon tyhjiä hiilareita. Huolimatta ylipainosta luulisin että vitamiinipuutoksia sulta kyllä löytyisi verikokeissa.
Eli lenkille koiran kanssa, ja voisit vaikka hakeutua terveyskeskuksen ravitsemusneuvontaan. Sieltä saat hyvät " eväät" tuon ruokapuolen korjaamiseksi. Kasviksilla suurimmaksi osaksi elävän täytyy varmistaa proteiinien yms saanti, se ei onnistu perunaa ja riisiä syömällä. Vatsan kuuluukin toimia, toisilla vatsan toiminta on vilkkaampaa; tuskin silti koko päivä menee vessassa istuessa, vaikka alkaisit syödä normaalisti. Mahasi myös tottuu siihen pikkuhiljaa.
Lopeta tekosyiden etsiminen ja ota oma elämäsi haltuun.
Taskuun siis mukaan joku pikkuinen vihko, siihen on heppo aina syötyä merkitä mitä meni alas ja kuinka paljon. Viikon tai parin kuluttua sitten analysoit tosiasioiden eikä vain mutun pohjalta, mikä tilanne on.
Tuli mieleen sekin, että kananmunaa ja maitotuotteita kannattaa tosiaan suosia, jos liha ei maistu. Itse olin 10 vuotta kala- ja kasvissyöjä, mutta raskauden ja imetyksen myötä siirryin syömään pieniä määriä kanaa ja lihaa. Sopivassa muodossa ne menevät, vaikken niistä juuri pidäkään, mutta esim. ohuenohut leikkelesiivu leivällä monipuolistaa ruokavaliota edes vähän.
niin missä välissä olet ahminut itsesi tuohon kuntoon?
ihan ensin on katsottava peiliin ja myönnettävä tosiasiat.
Karkea arvaus on että kun " ei ehdi syödä" päivällä, menee siten nälkään kaikenlaista paskaa, karkkia, suklaapatukoita, ja herkkuja kahvin kanssa. Ja nämä kun ei pidä nälkää yhtään vaikka kaloreita on koko päivän edestä, on illalla kauhea nälkä ja sit syödään kahden miehen edestä.
Ei mene patukoita eikä edes sitä kahvia.
En syö MITÄÄN ennen iltaa (joskus harvoin saatan sen omenan syödä, mutta yleensä en mitään), mutta kuten sanoin, sitten illalla syön.
Ja tietysti paljon, kun ei ole koko päivänä syönyt. Ja Kun syö vaan kerran päivässä, niin varmaan elimistö ottaa siitä kaiken irti. En tiedä, mutta tämä siis on tilanne. Ja olen siis koko elämäni ollut ylipainoinen, vaikka pienenäkin söin ihan samalla lailla kun muu perhe, meillä ei siis välipaloja ym syöty, vaan ne neljä ateriaa päivässä, ja muu perhe siis aina ollut hoikkia. Lääkäri joskus epäili et jos olis jotain hormoniepätasapainoo, mut veikkaan että nykysin tilanne kyllä johtuu ihan epäsäännllisestä syömisestä ja liikunnan puutteesta.. Tänään oon yrittäny alottaa vähä terveemmät elämäntavat. Pidin tänään vapaapäivän töistä, ja kävin tunnin lenkillä koiran kanssa, söin sen jälkeen kevyttä ruokaa, ja nyt kohta menen syömään taas (siitä edellisestä ruokailusta aikaa 4 h) ja sitten kouluun. Mua vaan pelottaa, kun aina päätän laihduttaa, mutta se jää siihen yhteen tai kahteen päivään. Se on musta outoo, että pystyn polttamisen ja juomisen ym. lopettaan ihan hyvin kun vaan päätän (vaikka polttanukki olin 13 vuotiaasta asti), mutta laihdutus on jotenki aina nii vaikeeta.
ap
paino vaihtelee kovasti, muttapäivästä riippuen on 95-97.
Vielä muutama vuosi sitten painoin 80kiloa, sen olin painanut teinisä asti, ja siihen olin tyytyväinen. Se on se paino, missä mä tunnen oloni itsekseni, ja hyväksi. Nyt oon parin vuoden sisällä lihonut ton 17 kiloo, ja siitä yritän päästä eroon. Pyrin siis tohon 80, mutta jos hyvin menee, ja sen saavutan, niin sitten katson uudestaan, että haluanko pudottaa siitä vielä.
Vyötärö on noin 92 cm ja lantio 115cm.
ap
Mä ajattelin sua käydessäni tänään ruokkiksella!
Tsemppiä vaan - kyllä sä pystyt siihen kun oot pystynyt tupakoinninkin lopettaan! Se on sentään fyysinen riippuvuus!
Ylipainos johtuu varmasti tuosta että tankkaat vain kerran päivässä. Ja jos et mistään muusta syystä, niin terveydellisistä syistä sun ON MUUTETTAVA tätä tapaa! Ihmisen kroppaa ei ole rakennettu niin, että se tankataan vain kerran vuorokaudessa. Harva ihminen edes pystyy elämään noin, suurimmalla osalla verensokeri laskee ja tulee paha olo, päänsärkyä ym. jos ei syö.
Ala syömään aamupala. Ei tarvii olla mikään Full English (todella ISO), mutta jotain jolla saat vatsan herätettyä. Sitten päivällä RUOKAA. Ota mukaan töihin ja syö. Se ei vie kun 10 minuuttia eikä ole sun 8 tunnin työajasta ja provikoista paljon pois! Aamupäivällä JA iltapäivällä esim hedelmä, helppo ottaa mukaan töihin. Ja illalla sitten kunnon lämmin ateria. Paljon kasviksia, täysjyväriisiä ja jotain proteiinia.
Ja se tunnin kävely koiran kanssa kuulostaa hyvältä. Osaatko arvioida kuinka pitkän matkan kuljit? Kannattaa vähän seurata sitä matkaa, niin saat tiedon löntysteletkö vai käveletkö riittävän reippaasti.
Sinä laihdut aivan satavarmasti kun lakkaat piileskelemästä selitysten takana ja muutat tapojasi, vähän kerrallaan!
Motivoisko sua tää: Oikeilla valinnoilla juhannukseen mennessä voit laihtua 10 kiloa!!!!
t. eilinen 14
Reippaasti kävelin, ja kolmessa kaupungisosassa kävin:) Pienen osan matkasta hölkkäsin, mutta suurimman osan kävelin reippaasti. Tuli kyllä hyvä olo ku teki jotain. Illalla vois tehä taas lenkin ja ehkä käyttää tota stepperia tossa vieressä:) (vuosi sitte mulla oli tapana joka päivä stepata sillä 1000-2000 askelta, nyt vähän jääny)
Mutta nyt menen sinne kouluun.
Kiitoksia kaikille:)
ap
Aluksi opettelet syömään säännöllisesti