Istukkabiopsissa olleet..
Huomenta!
Mulla on huomenna aamulla istukkabiopsia ja jännittää ja myöskin pelottaa aivan kamalasti.
Mulla olis pari kysymyästä niille jotka ovat kyseisessä toimenpiteessä käyneet;
Pitääkö rakko olla täysi vai onko sillä mitään väliä?
Entäpä toimenpiteen jälkeen..pitääkö vaan makoilla vai voiko ihan normaalisti nostaa lapsia jne?
Pystyykö siinä olemaan hyvin liikkumatta..pelkään piikkejä ja mietin kuinka pysyn ihan paikallani
Kuinka nopeasti tulokset tulevat?
Ja vielä..mulla olis sit toimenpiteen jälkeisenä päivänä lääkärineuvola..uskaltaako mennä, koska siellä tehtäis sisätutkimus ja kuunneltais sydänääni?
Tässä kysymyksiä joista osa voi kuulostaa vähän omituisilta, mutta olisin kiitollinen jos joku jaksaisi vastata edes johonkin.
T:Tiziana rv 13+3
Kommentit (4)
siitä näytteenottopäivästä - vaan sanottiin, että ihan normaalisti voi olla.
Itse kyllä pidin vapaapäivän ja kyllähän sitä haluaa silloin vähän rauhallisemmin ottaa - itse otin onneksi miehen kyytimäänkin, sillä ei se olo näytteenoton jälkeen ollut paras mahdollinen - varmaan pelkästä jännityksestä.
Ei tuntunut pahalta. Varmaan kauheampi katsoa vierestä - se neula on tosiaan pitkä.
Olen myös kuullut, ettei sisätutkimusta suositella samana päivänä.
Tuloksissa meni 2 viikkoa.
Ai niin ja rakko pitää olla täynnä.
Minusta biopsian inhottavin osuus oli se neulan läpivienti (olen myös hieman neulakammoinen) ja silloin oli ehkä hieman pinnistettävä että ei liikkunut, muuten paikallaan oleminen sujui ihan hyvin. Onneksi toimenpide ei kestä kauaa. Rakko piti olla täynnä.
Biopsian ottopäivä kirjoitettiin sairaslomaa lääkärin sanojen mukaan " inhimillisistä syistä" . Loppu päivä piti muutenkin ottaa rauhallisesti, mutta seuraavana päivänä jo ihan normaalia elämää. Tosin, mulla oli kyllä alavatsa vielä seuraavankin päivän niin arkana, etten pystyny tekeen töissä mitään (vanhainkoti ja tosi raskas työ) ja työterv.lääkäri laittoi kesken päivän kotiin lepäileen. Sairaalasta sanoivat, että on normaalia ja toisilla on vatsa kipeenä parikin päivää.
Vastauksissa meni noin 3viikkoa, mutta olen kyllä kuullut, että jotku on saaneet vastaukset reilussa viikossakin... mistä lie johtuu nuo erot.
Niin ja mulla olis ollut biopsian kanssa samana päivänä lääkärineuvola, niin se piti siirtää pois samalta päivää. Seuraavasta päivästä en osaa kyllä sanoa, että oisko alkanu lääkäri tekeen sisätutkimusta, varsinkaan ku oli se vatsa kipeenä yhä.
Kyllähän sitä tuli pelättyä ja jännitettyä etukäteen, mutta lopulta ei ollutkaan niin paha. Rohkeasti vaan matkaan ja toivottavasti saatte vastauksetkin pian.
Mulle on tehty istukkabiopsia kaksi kertaa ja olen TODELLA neulakammoinen. Kysyivät silloin, että haluanko, että toimenpide tehdään? Sanoin, että kun neulakammoisena tässä jo makaan, niin eiköhän pahin jännittäminen ole jo koettu =)
Itse sanoin lääkärille ja hoitajalle, että pitäkää huoli, etten nää piikkiä, ja olin silmät kiinni. Kaikki sujui ok, vaikka kyllä se jännittää. Hassulta kuulostaa se näytteenotto, on kuin putkia rassattaisiin! =)
Mulla ei maha ollut kipeä, kaikki sujui muutenkin hyvin.
Ekalla kerralla vastaus kesti melkein 3 vkoa, toisella kerralla vajaa viikko.
Riippuu kuulemma siitä, miten solut kasvaa ja joutuuko niitä kovasti kasvattelemaan. =)
Mulla oli toisella kerralla rakko liian täynnä, ja jouduin sitten vähän sitä tyhjentämään.
Onnea huomiselle!
Tunde ja pojat 2v ja 8 kk sekä 1½v, ja maha-asukki 16+4
Huomenta!
Kävin biopsiassa samoilla viikoilla kuin sinäkin nyt. Toimenpide ei sattunut ollenkaan niin paljoa kuin olin kuvitellut. Kun hoitaja otti biopsianeulan ja muut tarvikkeet esille, olin kauhusta kankea.. neula oli valtavan kokoinen! Mutta, yllätys oli, että se ei sattunut juuri lainkaan ja homma oli nopeasti ohitse. Muistaakseni näytteenottipäivänä ei saanut pinnistellä kovasti mutta seuraavana päivänä minäkin sain jo mennä töihin (työssä raskaita nostoja jne). Ja omalla autolla sain tulla kotiin sadan km:n matkan sairaalalta.
Tuloksissa meni muistaakseni kuukauden verran eli melkoisen kauan! Sisätutkimusta ei suositeltu enää samana päivänä mutta seuraava päivä on jo ok. Kannattaa toki tarkistaa vielä toimenpiteen tekevältä lääkäriltä... Onnea matkaan, hyvin se menee!!