Asutko tai tunnetko ketään Lapissa vakituisesti asuvaa? Tarkoitan oikeaa Lappia, en Rovaniemeä tai laskettelukeskuksia.
Anteeksi yksinkertaisuuteni, mutta voisiko joku kertoa, minkälaista elämä on siellä. Minulla olisi ehkä edessä iso elämänmuutos Etelä-Suomesta sinne päin, ja se sekä houkuttaa että pelottaa.
Kommentit (9)
Miten arjessa näkyy, että kaikkialle on pitkä matka? Ja mistä se oikea Lappi lappilaisten mukaan oikein alkaa?
Se, että kaikkialle on pitkä matka, vaikuttaa lähinnä asenteeseen. Eli käsite pitkä matka tarkoittaa heille aivan muuta kuin meille. Tuttuni jopa hakivat erään kaverinsa yhdeksi yöksi kylään yli kolmensadan kilometrin päästä, kun eihän matka ole ollenkaan pitkä... :)
Minä en ole aivan etelästä, joten en tiedä, millaista etelän tollukkana on Lappiin mennä. Mutta luulisin, että kunhan ei tee numeroa siitä, mistä on, eikä pidä omaa entistä elämäänsä parempana kuin lappilaisten elämää, kaikki sujuu ihan hyvin. Omalla eteläläisyydellään ei passaa yhtään yrittää päteä - ei edes vahingossa.
asutusta harvakseltaan, naapurien välit voi olla useita kilometrejä
Se riippuu mitä hakee...toisille tila ahdistavaa
Idässä Kaunispään pohjoispuolella ja lännessä taas Levi-Ylläs pohjoispuolella. Käytännön arjessa sen kokee esim niin, että kauppaan on yksinkertaisesti pitkä matka eikä joka maitopurkin takia viitsi lähteä kymmeniä kilometrejä ajamaan. Esim mieheni lähisukulainen asuu Oikeassa Lapissa ja jos vähänkään monipuolisempaa ruokaa haluat, niin 50 km suuntaansa on ajettava, jotta voi olla varma, että saat esim salattia. Siellä on ihanaa!
Minulla on sellainen mielikuva, että Oikeassa Lapissa eletään päivä kerrallaan ja asiat tehdään ajallaan turhaa hötkyilemättä ja että elämä otetaan vastaan sellaisena kun se annetaan tai jotain sinne päin. Mahtaakohan tämä vaan olla liian idyllinen, josko se totuus on sitten lopulta vaan ahdistavaa pimeyttä? Pelkään jo valmiiksi sitä kaamosta ja villieläimiä... Tarkoitus olisi kesällä muuttaa, ja ehkä alkuun vain vuodeksi sitoutua. Työ järjestyi ja muuton syy on ne perhesyyt.
Itse asun Lapissa eräässä isohkossa kylässä laskettelukeskuksen kupeessa. Olen aina asunut, opiskeluni vain suorittanut muualla. Täällä on ainakin reilu meininki, olemme tottuneet matkailijoihin ja ulkopaikkakuntalaisiin, eikä meininki ole ollenkaan sisäänpäinlämpiävä. Muualta muuttaneet kehuvat, että mitä ylemmäs tullaan, sitä mukavammiksi ihmiset muuttuvat. :)
Pikkuisen paikkakunnat ihan pohjoisessa ovat vähän eri maata.(tarkoitan nyt tyyliin Sevettijärvi, Utsjoki, Karigasniemi jne.)
Ne ovat kuin Suomen villi länsi, " omat lait" ja siihen tyyliin. Niihin porukoihin on kuulemma vaikeampi päästä mukaan.
Asuin tosin pikku taajamassa, jossa kauppoja oli peräti kaksi. Seuraavat kaksi ruokakauppaa samaan Sale&Siwa -tyyliin löytyivät puolensadan kilometrin päästä ja taas mentiin sama huikonen jotta löytyi enemmän tarviketta.
Kivaa siellä oli. Mutta mihet elävät elämäänsä, menevät ja tulevat pitkin selkosia kuten itse haluavat ja naiset kasvattavat lapset ja huolehtivat kodin. Tosin miehensähän saa itse valita :D
Työtä ei juuri ole, raha on tiukassa koska kulkeminen maksaa, ruoka maksaa ja asuminen maksaa enemmän kuin etelässä. Poromiehet eivät järin äveriäitä ole, jos se rahalla mitataan.
Eipä se elämä paljon seesteisemmältä tuntunut kuin täällä Pohjanmaallakaan.. Ajokortti on aika must, jos meinaat pohjoisessa elää ja liikkua, niin se vain on. Ja 50 km on pikkumatka, kuten monet ovat jo sanoneet.
Paljon riippuu siitä, muutatko taajamaan vai jonnekin todella peräkylälle. Todella korpeen on vaikea saada esim. laajakaistaa, mutta taajamissa se on ihan yleinen.
Minne päin Lappia olisit muuttamassa? Minkä kokoiselle paikkakunnalle?
Ihan tavallista elämää elävät.