raskausdiabeetikot! Kuinka nopsaan dieetti vaikutti?
Eli itse aloin mittailla 3 vrk arvoja ( tehtiin vuorokausikäyrän tilalla joka olisi pitänyt tehdä sairaalassa) toisena päivänä tiukan dieetin aloittamisen jälkeen. Eka aamun arvo oli 5,6 ja toisena päivänä yöllä klo 4 5,7 (aamulla arvo oli taas laskenut 5,4:ään). Kaikki muut arvot ihan hyviä, vain nämä mennyt raja-arvon eli 5,5 yli ja nyt sitten äitipolilla katsottu että lähetettä eteenpäin naikkarille ja uhkailivat insuliinilla.
Mietin että onko mitään tehtävissä enää? Kuinka nopeasti ruokavalio vaikuttaa? Dieettini on ollut tosi tarkka mutta en uskaltanut tuolla 3 vrk mittauksessa alkaa testailemaan mikä mitenkäkin vaikuttaisi. Eli onko mahdollista että dieetti vielä paastosokeria pudottaisi ? Entä jos aloittaisi guarem-rakeet, vaikuttaako paastoihin. Tai jos illalla ennen nukkumaanmenoa lähtisi lenkille ( vaikka nukkumisen kannalta ei ehkä paras mahdollinen juttu). Tai söisi illalla proteiinipitoisen iltapalan esim. raejuustoa vihannesten kera. Tai söisi yöllä vaikka haukun ruisleivästä?
Onko kellään kokemuksia?
nim. soilioili joka ei halua naistenklinikalle
Kommentit (4)
Jos olet syönyt paljon esimerkiksi suklaata ennen kuin aloit mittailemaan niin se voi näkyä paastoarvossa jonkin aikaa.
Nyt tässä rv 26 kävin rasituksessa kun oli sitä ennen pissassa sokeria.
Rasituksen arvot ok.
Joka aterialla kasviksia! Leivän päälle kevyt kasvismargista, kaikki maitotuotteet rasvattomiksi/ mahdollisimman rasvattomiksi. Jogurtteja löytyy sokerittomia! ja ovat tätä nykyä hyvän makuisiakin vs 04 jolloin esikoista odotin.
mehut sokerittomiksi. Itse käytän funlightia. Tai vesi on paras janojuoma.
Maitona menee rasvaton jota max 6dl päivä.
Lisäksi erityisen tärkeää on syödä säännöllisesti!! Väh 5 ateriaa päivässä. Pienennä annoksia ja muista lämpimän aterian ( lounas, päivällinen) kera väh puolet lautasesta kasviksia/ vihanneksia.
1/4 osa lihaa, kalaa, kanaa ja 1/4 osa perunaa, pastaa, riisiä. Suosi niissäkin täysjyväisiä pastoja ja riisiä.
Vaalea leipä pois, ruis/ täysjyvä leipää tilalle.
Hedelmiä/ marjoja max 3 annosta. ( esim 1 appelsiini, 1 banaani päivässä)
tärkeintä sokereiden hallinnassa on se mitä syö ja kuinka usein syö.
Pahinta on jättää aterioita väliin ja yrittää sillä laskea sokereita!
Dieettini on siis jo tiukka ja mulla on ihan ateriaehdotukset päiville ja vaihtoehtoiset ruuat. Myös hiilareita on laskettu. Herkuttele en ollenkaan. Hedelmät jätin just pois kun pelkään että nekin tosiaan nostaa. Mutta, mulla lähinnä ongelmana siis tuo paastosokeri jossa 3 vuorakauden kotimittauksissa kaksi paastoarvoa oli koholla eli yli rajan. Ne katsottiin kuulemma patologisiksi arvoiksi ja sanottiin että insuliineille pistävät. Itse taas ajattelen että jos dieetti ei ehtinyt vielä purra kunnolla. Voihan tuo olla vain toiveunta.
Mulla on ollut tässä toisessa raskaudessa aamun arvot ennen aamiaista (eli paastoarvo) joskus koholla, laskevat arvot aterioitten jälkeen (n. 2 h jälkeen) pysyneet ruokavaliolla tosi hyvin rajojen alla. Itse rupesin heti vähentämään selkeästi ns. huonoja hiilareita eli pastat, leivät (muut kuin ruisleivät), valkoinen riisi, sokerit tietty pois kokonaan (huom. myös hedelmissä hedelmäsokeria) ja arvot laskivat sallittuihin myös paastoarvojen kohdalla heti parissa päivässä ja pysyneet hyvin kurissa. Itse syön aina illalla viimeisenä salaattia, jossa paljon vihanneksia ja sitten esim. kanaa tai kinkkua ja vähärasvaista juustoa. Sillä jaksaa aamuun saakka hyvin, mutta paastoarvot aamuisin hyvät. Muutoinkin kannattaa se ' dieetti' ottaa aika tiukasti, jotta ei tarvitse insuliinia tms. rueta ottamaan. Ja juo paljon! Ja pidä kirjaa päivän arvoista ja jos joudut äitiyspolille niiden vuoksi, näytät sitten ne arvot. Eivät rupea antamaan insuliinia, jos vakuuttuvat, että saat ruokavaliolla pidettyä arvot kurissa. Tsemppiä!