Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras eko-teko: muuta omakotitaloon!ov

Vierailija
01.12.2008 |

mutta siltä varalta että olet oikeasti noin tyhmä, niin tiedoksi, että omakotiasuminen on paljon epäekologisempaa kuin tiiviisti kerrostalossa asuminen.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ne roskat poltetaan kotona kuin että ne viedään roskalaatikossta kaatopaikalle jossa ne ei maadu ikinä?

Vierailija
2/15 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ne roskat poltetaan kotona kuin että ne viedään roskalaatikossta kaatopaikalle jossa ne ei maadu ikinä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

älytöntä polttaa hyvää raaka-ainetta

Vierailija
4/15 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi meillä on vielä perunamaa ja iso kasvimaa, omenapuita ja marjapensaita (herukoita ja vadelmia). Elämä on ihanaa!

Vierailija
5/15 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne vähät, mitä kierrätyksestä kuulee, ovat kielteisiä uutisia: tavara jää seisomaan johonkin tai uusiokäyttö vaatii kemikaaleja ja energiaa hurjat määrät. Itse olen nähnyt kaatopaikalla mätänevän biojätekasan. Tai siis monta jättimäistä kasaa vierekkäin, asfaltin päällä, eikä kaatopaikalla ollut mitään resursseja biojätteen maaduttamiseksi.

Alan itse vakavasti kallistua suurpolttamoiden puoleen: maitopurkit ja vanhat lenkkarit (no, soveltaen) poltetaan isossa jätemasuunissa ja lämpö käytetään hyväksi.

Vierailija
6/15 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuuleteta aamusta iltaan

Vierailija
7/15 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 esittämän lisäksi kompostivessa.

Vierailija
8/15 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sielläkin kannattaa miettiä sitä, ettei turhaan tuuleta ja laske vettä jne.

Jos se on ekologista, niin se on ihan järkevääkin, koska mitä enemmän esim. kulutat vettä, nin sitä varmemmin vesilasku nousee. Se tosin nousee kaikilta myös niiltä, jotka ovat käyttäneet vettä säästäenkin.

Itse asun ok-talossa ja etenkin sen vuoksi tulee mietittyä käyttötapoja, koska siitä maksaa itse ja käytön määrä suhteessa maksuun tulee erittäin konkreettiseksi.

Vierailija
9/15 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin vuokrataloissa vettä lasketaan usein ihan hirveästi. Kun asuimme vuokralla vanhassa kerrostalossa, yläkerrassa asui pariskunta, jonka molemmat jäsenet lotrasivat valehtelematta 45 min suihkussa eivätkä kertaakaan sulkeneet hanaa. Myös jätteitä ollaan laiskoja lajittelemaan usein, vaikka taloyhtiöllä asianmukaiset roskikset olisivatkin.

Vierailija
10/15 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen koko ikäni asunut kerrostalossa. Säästän vettä esim kun käydään suihkussa suihku sammutetaan saippuoimisen ajaksi. Lapset eivät saa lutrailla vettä.

Eräs kaverimme joka asuu omakotilassa naureskeli ivallisesti kun huomautin lapsille veden käytöstä. Ai niin teillä ei ole omaa kaivoa pitää veden käyttöä vahtia. Siis mitä hittoa tietenkään sitä vettä ei tuhlata tuli se mistä tahansa.

Samaisilla kavereilla on kaksi autoa jotta pystyvät kulkemaan sieltä "hornasta" Kierrätys meillä toimii ensiluokkaisesti biojätteet, pahvi, energiajäte. Lasit ym viedään aina kaupassa käydessa keräyspisteeseen.

Kasvimaan meillä voi vaikka perustaa tuohon kerrostalon pihalle.

Vierailija
11/15 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tontilla, ei luonnolle jää tilaa ja lisäksi kaikki liikkuminen hankaloituu kun omakotitalomatto levittäytyy joka paikkaan. Kaikki perustuu autoiluun, koska palveluita ei voida rakentaa suuren asiakastiheyden mukaan. Juu Ameriikkaan vaan.

Vierailija
12/15 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs kaverimme joka asuu omakotilassa naureskeli ivallisesti kun huomautin lapsille veden käytöstä. Ai niin teillä ei ole omaa kaivoa pitää veden käyttöä vahtia. Siis mitä hittoa tietenkään sitä vettä ei tuhlata tuli se mistä tahansa.

.

Vierailija
13/15 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kaupunkilaisena ja aina kerrostalossa asuneena tajuun nyt vasta mitä tuhlausta se asumismuoto on.

Nyt olen puolivuotta asunut okt:ssa ja pakostakin sitä muuttuu nuukaksi, hyvällä tavalla mielestäni.

Suihkussa ei enään vietetä aikaa, siellä peseydytään. Lämpö pidetään talon sisällä, ei tuuletella aamusta iltaan.

Mutta toki ymmärrä että ei kaikki voi asua omakotitalossa. Ehkä tulevaisuudessa kerrostaloissakin on asuntokohtaiset vesi/enegia mittarit ja jokainen asukas maksaa käytön mukaan.

Vierailija
14/15 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyy leivinuuni myös, leivotaan paljon itse. Lähikauppa on 2km päässä, joten ei tarvii autoillakaan maidonhakureissun takia. Vettä ei oo koskaan läträtty, ei läträtä nykyäänkään. Pihalta löytyy kompostori sekä biojätteelle että puutarhajätteelle, ei tarvii kärrätä ko. jätteitä erikseen kaatikselle siis. Lähikaupalta löytyy keräysastiat metallille, paperille ja pahville, ne kaikki kierrätetään.

Kyllä mä väitän, että omakotitalossa voi asua erittäinkin ekologisesti, mutta toki se tarkoittaa tiettyjä valintoja. Meillä ei esim. lämmitetä kahta huonetta laisinkaan, paitsi sillon kun on vieraita käymässä.

Vierailija
15/15 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin monissa (useimmissa?) perheissä on kaksi autoa joilla päristellään niin kauppaan kuin töihinkin, joskus hyvinkin pitkiä matkoja. Monet myös polttavat jätteitä (esim. maitopurkkeja) kotona ihan surutta, jolloin syntyy enemmän päästöjä kuin jos ne kierrätettäisiin (kotitakkojen ja uunien lämpö ei nouse yleensä tarpeeksi korkeaksi jotta puhtaasti palaisi enemmän kuin yksi maitopurkki per kerta ja sekin pitäisi pistää tuleen vasta kun palo on jo täysin käynnissä eikä sytykkeenä). Lisäksi pitää muistaa, että mitä harvempi asutus, sitä pidemmät kuljetusmatkat on myös esim. kauppoihin ja kauppojen välillä.

Löytyy leivinuuni myös, leivotaan paljon itse. Lähikauppa on 2km päässä, joten ei tarvii autoillakaan maidonhakureissun takia. Vettä ei oo koskaan läträtty, ei läträtä nykyäänkään. Pihalta löytyy kompostori sekä biojätteelle että puutarhajätteelle, ei tarvii kärrätä ko. jätteitä erikseen kaatikselle siis. Lähikaupalta löytyy keräysastiat metallille, paperille ja pahville, ne kaikki kierrätetään.

Kyllä mä väitän, että omakotitalossa voi asua erittäinkin ekologisesti, mutta toki se tarkoittaa tiettyjä valintoja. Meillä ei esim. lämmitetä kahta huonetta laisinkaan, paitsi sillon kun on vieraita käymässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi