ristiäiset - kivoja ideoita ja käytännön vinkkejä
ajattelin aloittaa tällaisen pinon, johon voisimme koota niin kivoja ideoita kuin niitä kullan arvoisia käytännön vinkkejäkin ristiäisiin/nimiäisiin liittyen.
- itse olen tähän mennessä askarrellut kutsukortit ja tilannut lautasliinoja, joihin tulee pojan nimi. mitä muita askartelu-/koristelujuttuja voisi olla?
- mitä lapselle kastemekon alle? entä päälle varsinaisen kasteen jälkeen?
- lapsen pitäminen rauhallisena tilaisuuden ajan...?
- kivoja ideoita tarjottaviksi? meille tulee ainakin perinteiset täyte- ja voileipäkakut, mutta niiden lisäksi jotain ' lapsiaiheista' ?
-muuta huomioitavaa?
Kommentit (17)
Ihan turhaa puunata hullun lailla joka paikkaa, kyllä ne vieraat varmasti ymmärtää jos pienen vauvan äiti ei ole jaksanut joka ikistä kohtaa kiillottaa hohtavan puhtaaksi. Toki siistiä pitää olla, mutta rajansa kaikella.
Kaikki minkä voi, kannattaa tosiaan tehdä jo edellisenä päivänä. Kahvikuppien laittoon, silittämiseen jne. kuluu kuitenkin yllättävän paljon aikaa. Tietenkään kaikkea ei voi tehdä, itse koristelin kakut ja voileipäkakut vasta juhlapäivän aamuna.
Ja omalla kohdallani osoittautui loistavaksi valinnaksi, että ristiäiset oli vasta klo 15. Itse olisin halunnut jo aiemmin, mutta papille kävi ainoastaan em. ajankohta. Loppujen lopuksi olin tosi tyytyväinen, että olivat noinkin myöhään, sillä siivoamisessa, kukkien hakemisissa, kakkujen koristelussa, lumitöissä etc. meni kuitenkin yllättävän paljon aikaa ja tuli ihan kiire, että kaikki oli valmiina kun vieraat saapuivat.
Leipomisiin kannattaa pyytää rohkeasti apua! Varmasti äiti, anoppi, täti tai joku muu tekee mielellään piirakan tai pullapitkon, jolloin itselle ei jää niin paljon leivottavaa.
Meillä viisi lasta tytöillä (4kertaa) on juhlittu seurakunnan tiloissa. Meillä on melko iso suku mummit, vaari ja sisarukset saa aikaan jo n.20heng. porukan kun tähän lisää kummit niin koti ei riitä enää mitenkään. Pojan kasteessa tehtiin tämä virhe ja juhla oli kotona toukokuun aurinko porotti ja oli kuuma!! Kuppeja tietenkin rajallisesti äitini niitä sitten välissä pesi käsin jne.
Jos siis mahdollista järjestäkää juhla seurakunnan tiloissa. Kuppeja riittää. kotia ei tarvitse puunata. Isossa pesukoiseissa pesee astiat nopeasti jne.
Lapselle kastemekon alle valkoista huomio tarvitsetko pitkä vai lyhyt hihaisen bodyn. Mieti myös onko lapsesi kuumakalle vai vilukissa ja sen mukaan vaatetta. Kirkoissa voi olla viileää ja kotona helposti tosi kuuma.
Meillä lasten kastemaljoissa on ollut joka lapsella eri kukkia. Ruusuja, orvokkeja, krysamtemeja, neilikoita ja yksi gerbera. Laita kokonaisia kukkia ei terälentiä muuten niitä on vauvan päässä ja papin käsissä. Ensimmäisessä kasteessa oli tulppaanaja ja kynttilät pöydissä. Viimesessä tein sinivuokon ikivihreistä lehdistä ja ruusuita ja jostain köynnös kasvista pitkulaisia asetelmia. Tuli tosi kauniit ja oli helpot koota.
Vauva kannattaa syöttää ajoissa ennen tilaisuutta. Meillä lapset on olleet nätisti kastettaessa tämä viimeisin vähän kitisi mutta kummit suoriutui tehtävästään hienosti. Minä en lasta olisi voinut sylin ottaaa koska ainoa tapa hiljentää hänet oli imetys vaikka juuri äsken olikin syönyt. Tuskin miehenkään sylissä olisi viihtynyt sen paremmin kun kummien. Tietenkin jos vauvalla vaivaa vaikka vatsa niin vanhenpien syli voi helpottaa.
Olen tehnyt kortin itse samoin leivonnaisia ennen vauvan syntymää jo pakkaseen. Kun vauva on syntynyt ja kaste lähestyy niin ei kannata liikaa suunnitella että sitä ja tätä ja tuota jos sitten ei jaksaminen riitä niin itseä harmittaa.
Yritä nauttia juhlasta pyydä muita kuvaamaan että näet itse kaiken " livenä" .
nuttu
Juuri tällaisia juttuja kaipasin ja lisää saa laittaa!
Meillä kaste on kirkossa - pitääkin kysyä papilta, onko esim. kukka-asetelma kirkon puolesta pöydällä. Kukat maljassa kuulostaa kivalta.
Juhlat pidetään kotona, mutta vieraita tulee vain 15 ja sekä äiti että anoppi ovat luvanneet leipoa täyte- ja voileipäkakut. Samoin lisäkuppeja saadaan anopilta. Hyvä neuvo tuo, että vieraat kyllä ymmärtävät,jos pienen lapsen äiti ei ole jaksanut puunata joka nurkkaa - ja tuskin ainakaan kaappeihin katsovat :)
Samoin kiva idea kirjainpikkuleivät, niitä taidan tehdä itse. Lahjapöytää en olisi tajunnut varata, ellei joku olisi maininnut. Ja kynttilät, eipä tullut itselle sekään mieleen, että kukkien lisäksi pöydässä on kiva olla kynttilä.. imetysdementiaa...
eli kuten huomaatte,kaikki neuvot ovat tervetulleita :)
Mitä mieltä muuten olette kuohuviinillä skoolaamisesta ristiäisissä? Minusta se on kaunis tapa juhlistaa vauvaa, mutta miehen mielestä lapsen juhlissa ei tarvitse olla alkoholia.. tosin onhan niitä alkoholittomiakin kuohuviinejä olemassa.
Nyt en ehtinyt kaikkia uusia kommentteja lukemaan mutta äkkiä kommenttia ap:lle. Meillä skoolattiin esikoisen kastajaisissa ja niin tullaan tekemään nytkin. Varattiin alkoholitonkin vaihtoehto. Pappikin kuitenkin nappasi oikeaa shamppista ja niin skoolattiin. :)
ja laitoimme pöydille koristeeksi pitkiä kreppipapereita kieritettyinä. Antoivat kivan ilmeen valkoisille pöytäliinoille kun en mitään perinteisiä kukkakimppuja tai kynttilöitä siihen halunnut. Kukkakimput tilasin vain kastepöydälle ja tarjoilupöydälle.
Samaa kreppipaperisysteemiä laitoin lahjapöydälle ja kahvipöydälle.
Meillä lapsen nimi on sellainen, että siihen liittyy eräs makeinen. Joten tein niistä pieniä pussukoita ja laitoin koriin tarjolle. Siis ristiäiskarkkeja :) Lisäksi kirjoitin nimestä sellaisen tekstin, jonka laitoin pieniin rulliin makeisten viereen tarjolle.
ipu
Eli kastemekon alle valkoinen body ja valkoiset sukkahousut tai puolipotkarit. Niiden päälle voi sitten pukea loppujuhlien ajaksi mukavat vaatteet.
Ota varakappaleet mukaan jos sattuu vaipat pettämään. Ja vauvalle kannattaa ottaa pehmeä alusta vaipanvaihtoa varten jos ristiäiset ei ole kotona.
Itse imetin kummatkin lapset juuri kun pappi tuli paikalle. Eli siinä samalla kun paperit kirjoitettiin. Sen jälkeen sain pysymään rauhallisena.
Isommille lapsille kannattaa varata paikan päälle jotain puuhaa, vaikka piirustuspapereita ja ehkä tikkarit tmv.
Sovi myös että joku hoitaa tarjoilun kokonaisuudessaan, eli keittää kahvit, kaataa ne, huolehtii pöydän täydennykset ym. Älä jätä itsellesi yhtään mitään hommaa. Siis ei mitään muuta kuin äitinä olemisen.
Mieti myös etukäteen millaisissa kokoonpanoissa haluat ristiäiskuvia. Eli mitä kuvia haluat ottaa esim. papin kanssa, oma perhe, kummit, isovanhemmat ym. Ei sitten tarvitse siinä hötäkässä arpoa.
Vieraskirja kannattaa ottaa mukaan.
Tässä joitakin vinkkejä, toivottavasti niistä on apua.
ipu
Eli siis, meillä molemmat pojat ovat itkeneet lähes tauotta ristiäisissään ;( Siitä ehkä jotain oppineena: Jos ristiäiset pidetään kotona, kannattaa yrittää viilentää huoneita mahdollisuuksien mukaan, mutta joka tapauksessa lämpö nousee helposti liian korkeaksi, kun paljon ihmisiä ahtautuu samaan huoneeseen.
Sylikummin kanssa kannattaa harjoitella erilaisia asentoja; jos vauva ei viihdy perinteisessä asennossa, niin minusta kannattaa rohkeasti nostaa olalle tai mahalleen. Ehkä puklurättiä olkapäälle.. Tutteja pari lähettyville. Jos hermostumista on vauvasta aistittavissa, niin mikä estää äitiä pitämästä vauvaa H-hetkeen (kastetilanteeseen) saakka, ja antaa kummin syliin vasta viimehetkellä. Lasta pitelevälle olisi hyvä varata tuoli ja kehottaa istumaan.
No, tää nyt oli sellasta kantapään kautta oppimista. Meillä on molemmat ristiäiset menneet muuten ihan hienosti, mutta tuo varsinaisen tilanteen jäykkyys ja hiostavuus ja siitä johtuva vauvan huutaminen ovat tehneet tilaisuuksista " mieleenpainuvat" .
joka viittaa lapsen nimeen: tosiaan vaikka nuo karkit, etunimen alkukirjan kakussa/leivoksessa/pikkuleivässä tms.
Me olimme isän kanssa ostaneet vauvalle kakkulapion, johon kaiversimme lapsen nimen. Sillä leikattiin sitten kakkua ja sittemmin myös kaikki synttärikakut:)
S-pikkuleipataikinasta voi pursottamalla tehda kauniita etukirjaimia kahvipoytaan.
Tutti suuhun jo alussa, jos vauva hereilla ja sita tottunut jo kayttamaan.
Miksi pitaa olla sylikummi? Miksi lapsi ei saa kasteessaan olla tutussa ja turvallisessa isan tai aidin sylissa? Meilla tama on isan kunniatehtava.
Pyytakaa joku pikkuinen serkkulapsi pyyhkimaan lapsen paa kasteen jalkeen. Suloisen nakoista!
Kakku oli sydæmen muotoinen kermakakku ja siina yksinkertainen koriste ja Suklaalla kirjoitettuna lapsen kutsumanimi.
pojalla oli mekon alla valkoinen body ja valk puolipotkarit, kahvittelussa oli juhlava haalari siinä päällä ja töppöset. Imetin ennen kastetta, huusi kokoajan eikä hiljennyt ollenkaan....Vasta kahvittelun aikana rauhoittui. Eivät ne aina hiljaa ole vaikka minkä tekee ;)
Mulla ei sen enempää vinkkejä ole, meillä tyttö oli 5,5 viikkoa ristiäisissään. Kirkossa oltiin ja viime hetkellä päätinkin pitää tyttöä itse sylissä. Ennen kastetta oli kiukkuinen, mutta rauhoittui itse h-hetkeen. Ja kahvitilaisuuden sitten nukkui. Oli tosi lämmin kesäkuinen päivä, kahvitilaisuus oli eräässä kesäravintolassa ja onnistui mallikkaasti.
Niin, ja onneksi pari päivää pantattu kakka tuli mummin luona ennen kuin kirkolle lähdettiin. Se oli suuri helpotus;-)! Lisäksi pappi oli aivan ihana perhetuttu, tilaisuus kirkossa mukavan rento.
Mutta tosiaan, miksei isä tai äiti voi vauvaa pitää? Tai siis jos kummi välttämättä haluaa, niin sitten.
-kyyli ja tyttö 11kk
Edellä jo kerroinkin meidän itkuisista ristiäisistä (tosi kannustavaa). Pari ihmistä kerkesikin kysyä, miksei äiti/isä voi pitää vauvaa koko tilaisuuden ajan. Hyvä kysymys! Meillä taustana on se, että mulle ristiäiskulttuuri on tosi vieras ja anoppi on halunnut sanella käytännöt aika tarkkaan. Olen sen suonut, kun tuntuu olevan hänelle se niin tärkeää. Siispä olen kuvitellut, että tottakai joku kummeista siis on " sylikummi" ja hänen tulee vavaa pitää, itki sitten tai ei. Ihan tyhmä traditio, muuttakaamme se! Tai siis, olisihan se luonnollisempaa, että jos vauva itkee, niin äiti pystyy helpoiten häntä lohduttamaan..
Meidän tyttö kastettiin kotona. Kastemekon alla oli vaaleenpunanen setti ja myöhemmin vaihdettiin juhlahameeseen. Koristelussa oli pupu-teema ja myös pääsiäinen näkyi. Kakussa nimikynttilä mutta ne kyllä palaa tosi haipakkaa. Vaaleenpunasia kynttilöitä, sydänkeksejä..
Pappi oli ihan loistava. Oli mm. laittanu tytön kuvan ja nimen ohjelman kanteen. Nehän vois tehä itekkin.. Ohjelmat jaettiin vasta nimenjulkasun jälkeen. Nimen pappi arvuutteli vihjeitten perusteella.
Meillä oli kolme kummitätiä jotka pitivät lasta vuorotellen. Kummitätejä pappi vertas ruususen Floraan, Faunaan ja Ilomieleen.
Kasteen jälkeen luin pienen runon:
Oman lapsen, pienen linnun
kannoin alla sydämen.
Nyt on onni täydellinen,
syliini saan ottaa sen.
Tunnen käden, pienen, hennon,
tunnen posken pehmeän.
Voisko olla kauniimpaa
kuin alku uuden elämän.
Ja sit skoolattiin skumpalla lapsen kunniaks. Lasien jaloissa vaaleenpunaset rusetit.
Lapsi ei inahtanukkaan kasteen eikä ees koko juhlan aikana. Syötin sitä hyvin ennakkoon ja juhlien ajan, pumpatulla maidolla.
ps. Muistakaa TE painaa videokamerasta recit päälle
Kun kyselit koristeluista, niin näin meillä...
#Kastepöydän liinan ympäri kiedoin tylliä ( reunoille ) ( meillä oli tytöllä vaaleanpunaista ja pojalla sinistä ), mutta tosi kaunis olisi esim vihreällä tai kauniilla keltaisella!! Tyllin kiinnitin nuppineuloilla ja neulojen kohtiin kiinnitin ruusuja ( tiimarista ostettuja ) .
#Kastemaljaan laitoin muutaman oikean ruusun ja oli TODELLA kaunis! Suosittelen kokeilemaan!
#Pojalla oli kastepöydässä sininen ( helmiäis sävyinen ) kynttilä ja tytöllä vaaleanpunainen -valkoinen kynttilä.
#Postilaatikkoon ja oveen askartelin pahvista molemmilla kerroilla TEVETULOA kyltin , joka oli " teeman" väreissä.
#Täytekakkuun kirjailin suklaa kirjaimilla nimen.
Tässäpä muutama esim koristeluista.
Ensinnäkin kaikki mahdollinen valmistelu kannattaa tehdä jo edellisenä iltana (servettien taittelut, liinojen ja vaatteiden silittäminen ym.)
Meilläkin oli aivan ihana pappi, jonka tosin tunsin ennestään työni kautta. Tilaisuus oli rento ja lämminhenkinen. Kaikki läheiset saivat osallistua jollakin tavalla tilaisuuden kulkuun, mm. isoveli kuivasi vauvan pään, toinen veli luki isosisaruksen rukouksen, samoin minä luin äidin rukouksen ja mummi isovanhemman rukouksen, kummi omansa jne.
Meillä on perheessä kastemalja, johon kasteen jälkeen kaiverretaan vauvan nimi. Mitähän materiaalia se lienee, olisko hopeoitua terästä. Maljan alle olen aina tilannut kukkakaupasta sidotun kranssin, nyt tytölle siinä oli mm. vaaleanpunaisia ruusuja ja harsokukkaa.
Ihana idea on myös kastevesilaivat, jotka olemme saaneet vanhemmiltani jokaiselle lapselle. On siis veneen muotoinen pullo, johon voi säilöä kastevettä. Nahkaiseen purjeeseen tulee lapsen nimi.
http://www.lehtikuningas.fi/blogi/hanna-paavilainen/2013/9/3/arki-yhta-juhlaa/