4-vuotias kieltäytyy lihasta, vinkkejä!
Eli siis tilanne on tämä, että 4-vuotias tyttöni ei syö lihaa enää ollenkaan. Hän ei ole koskaan oikeestaan pitänyt mistään kokolihapihveistä tai -paisteista, mutta nyt ei syö siis mitään lihaa enää, ei jauhelihaa, ei nakkeja, ei lihapullia ja jopa lihaperunasoselaatikosta nyppii millin kokoiset lihan palat pois. Itkee ja huutaa, että en tykkää, joten en tietenkään pakoita. Nyt sitten ei syö kanaakaan, tein juuri viime viikolla kanawokkia, josta söi kyllä kaikki wok-vihannekset ja nuudelit, mutta kanan palat jäi lautaselle. Kala vielä kelpaa ja kaikki kasvikset maistuvat hyvin.
Onko kenelläkään muilla tällaisia kokemuksia? Tämä on kestänyt nyt siis pari kuukautta. Meneekö ohi?
Olen huolestunut ensinnäkin siitä, että saako tyttäreni tarpeeksi kaikkia ravintoaineita. Maitotuotteet menevät kyllä onneksi. Toinen huoleni on se, että meille on tulossa vauva ja hieman pelottaa se, että on 4-vuotias uhmaikäinen, pieni vauva ja sitten joutuu vielä tekemään kahta eri ruokaa joka päivä, mieheni ja minä kun kuitenkin syömme lihaa. Onko kenelläkään mitään vinkkejä ja apuja miten tässä nyt pitäisi toimia?
Kiitos vastauksistanne!
Kommentit (9)
Ideaalitilanne teille olisi tietenkin se, että lapsi palaisi lihansyöjäksi, mutta kyllähän kasvisruokavaliollakin kasvaa terveitä lapsia. Pitemmällä tähtäimellä täysipainoinen kasvisruokavalio ei ole kuitenkaan pelkästään sitä, että lautaselta jätetään liha pois, vaan sitten kannattaa panostaa soijatuotteisiin, muihin papuihin ja palkokasveihin, täysjyväviljaan jne. Toki tuo maitotuotteiden, kananmunan ja kalan syöntikin jo auttaa proteiinin saannissa.
Mutta siis se vinkki: Isoissa kaupoissa (ainakin K-kaupat) myydään pakastealtaassa GoGreen-tuotteita. Sarjassa on erilaisia soijapyöryköitä, falafeleja ym. Voithan kokeilla ostaa teille pussillisen ja sitten muun perheen syödessä lihaa lämmität nelivuotiaallesi pari pyörykkää tai vastaavaa. Tosin osa noista tuotteista on vähän lihamaisen tuntuisia (tyyliin soijanakit), joten en ole varma, tekevätkö ne kauppaansa.
Jos nuo soijapyörykät yms. pakasteet maistuvat liian lihalle tai ylipäänsä voimakkaalle, nappaa juustohyllystä mukaan paketti tofua. Marinoitu tofu esim. on käyttökelpoista sellaisenaan, joko suoraan paketista tai paistettuna. Voi myös lisäillä kastikkeisiin tms. Marinoimaton tofu ei maistu ilman omaa maustamista/marinointia juuri miltään, että jos on liiasta mausta kyse, niin sitä sitten samaan tapaan. Tofun voi kuutioida suupaloiksi ja pakastaa, jos haluaa käyttää sitä vähitellen.
Luontaistuotehyllystä saa myös soijajauhoa, jota voi lisätä teelusikallisen tai pari mihin tahansa ruoka-annokseen ravintolisäksi. Esim. puurosta tai kastikkeesta sitä ei huomaa. Lisäksi luontaistuotehyllystä saa soijarouhetta, jota voi käyttää jauhelihan tapaan (itsessään ei maistu miltään, vaatii maustamisen).
Myös soijajugurtti on helppo proteiinilisä, kuten joku jo mainitsikin.
ja lihatuotteet menee ainoastaan muodossa lihapulla-nakki/makkara-hampurilaispihvi... eikä ollenkaan aina nekään. Muutenkin tyttö on tosi nirso ja ennakkoluuloinen ruokien suhteen.. Vihannekset menee lähinnä kasvissosekeittona ja hedelmistä banaani, päärynä ja omena maistuu. Maitotuotteet ja viljat sujuu kyllä hienosti. Olen yrittänyt olla stressaamatta asiasta, vitamiineja syödään päivittäin, ja yritän kyllä ujuttaa niitä kasviksia ja lihojakin hänelle syötäväksi. Onneksi tyttö kasvaa hyvin.
Itse olen lapsesta saakka ollut aina kova kasvisten syöjä. Muistan kuinka inhosin kyljyksiä ja sunnuntain broilerin koivet saavat minut vieläkin voimaan pahoin :) Meillä lapsuudessa sunnuntaisin syötiin muka " hienommin " broileria.
Ennen lapsia ruokavaliooni ei kuulunut lainkaan punainen liha. Kalaa kyllä söin ja joskus broileriakin. Nyt kun en ole raskaana enkä imetä, kasvisruokavalio taas luonnollinen valinta.
Mutta siis ihanaa että lapsesi syö vihanneksia ja perunaa yms. Ja sitä maitoa. Tarjoa samaa ruokaa kun muillekin, mutta jätä esim. lihapullat tai nakit pois. Älä tee asiasta numeroa. Sitten hiljalleen tarjoat niitä lihojakin. Tuskin lyhyessä ajassa mitään ravitsemuksellisia puutoksia pääsee syntymään, jos kuitenkin muuten syö monipuolisesti.
Itselläni 4v tyttö ja tuntuu että tähän ikään kuuluu mitä ihmeellisemmät kokeilut. Aina kestää jonkun aika, mutta onneksi pian unohtuu.
sianlihasta alkoi, en saanut alas. Muistan vieläkin sen yökötyksen mitä se aiheutti.
Jauheliha, kana, nakit tms meni kyllä.
Mutta oletko kokeillut esim tonnikalaa.. Siitä saa kastikkeita, makaroonilaatikkoa, kiusauksia jne jne..
Itse en edelleenkään syö kokolihaa :) jauhelihalla olen pärjännyt hyvin. Possua syön nauta-sika jauhelihana. Sika-nautaa en pysty syömään, vatsa tulee todella kipeäksi.
Lähes 30v olen pärjännyt hyvin ilman :)
Hei,
jos lapsi juo maitoa en olisi kamalan huolissani. Minä lähtisin sille linjalle, että laitat ruuan kuten ennenkin ja lapsi syö siitä mitä syö. Jos lautaselle laitetusta lihasta tulee kauhea haloo, niin jätä sitten pois. Söisikö lapsi kananmunia? Niistä valkuaisista saa hyvin proteiinia kasvisten seuraksi. Sitä keltuaistahan ei ole pakko syödä jos pelkää rasvoja. Entä söisikö lapsi papuja, linssejä jne proteiinipitoista kasvista? Olen itse joskus keittänyt ja sitten soseuttanut muuan ruuan sekaan, niin ei ole tullut kyselyjä ' Mitä tää on' . Vielä siihen kananmunaan, niin sitähän voi myös ujuttaa muuan ruuan seassa eli tehdä/ostaa munapastaa, kasvisletuissa/pannareissa saa lapselle syötettyä proteiineja aika mukavasti. Minusta on hienoa, että lapsi syö kasviksia eiköhän niitä proteiineja sinne sekaan vielä löydy.
Parin " vaikeasyömäisen" ja yhden muuten lähes kaikkiruokaisen, mutta valitettavasti allergisen lapsen äitinä sanoisin, että älä ihmeessä tee ainakaan suurta numeroa jutusta... Menee varmasti ohi ainakin jossain määrin, kun neiti saa " itse päättää" . ;-)
Minä myös olen sitä mieltä, että on aivan mahtavaa, että tyttösi syö hyvällä halulla vihanneksia! Meillä kun syötäisiin taas vain sitä lihaa...:-( Samoin on hienoa, että tyttö syö kalaa - ei sitä lihaa oikeastaan tarvitakaan... ;o) Itsekin kokeilisin ehkä papuja ja linssejä ym. jossain muodossa - linssit etenkin ovat aika mietoja ja niistä saa vaikkapa hyvääkeittoa tai muhennosta. Ja väreilläkin voi leikkiä, niin ruoka pysyy mielenkiintoisenakin! Jos ei teillä ole allergiavaaraa, niin kun ruokavaliossa on kalan, kananmunan ja maitotuotteiden lisäksi palkokasvit (pavut, linssit ym. - esim. kikherneet), erilaiset siemenet ja pähkinät, niin liha ei todellakaan ole mitenkään välttämätöntä! Esim. mantelit ovat pullollaan kivennäis- ja hivenaineita ja hyviä rasvoja ja mm. seesaminsiement ovat erittäin kalsiumpitoisia (niissä on todella paljon myös esim. seleeniä). Ja nakkeja nyt ei tarvitse kukaan...!! ;-D
Unohda tosiaan liha ainakin vähäksi aikaa - tai voit tosiaan tarjota edelleen, mutta älä tee numeroa, jos ei kelpaa. Ja lihankin kanssa voi tarjota noita papuja ym.
Joo en ole asiasta tehnytkään numeroa, aluksi tietysti vähän hämilläni ja luulin, että on jokin oikku taas (niitäkun nyt tuppaa olemaan), mutta kun huomasin, ettei tyttöni oikeesti saanut alas niitä, niin en sitten kommentoinut asiaa mitenkään, välillä olen kysynyt, että haluatko maistaa, mutten tuputtanut.
Täytyykin yrittää noita papuja ym. ujuttaa ruokaan! Kalan kanssa on se ongelma, että mieheni taas on allerginen sille, että sekin menisi tuohon kahden ruoan tekemiseen. Olen nyt tehnyt, jos mies vaikka ylitöissä tms. niin tytölleni ja minulle kalaa. Täytyy pelailla sitten lisäksi noilla kananmunilla ja maitotuotteilla, pinaatti- ja porkkanalätytkin ovat suurinta herkkua :-) Tyttöni taitaa olla vähän erikoinen :D
Vanhin söisi hirmuisesti lihaa.. vaihtaisi kuulemma karkkipäivänkin lihapäivään :) Hän ei välitä makeasta juurikaan, mutta söisi " raskasta" ruokaa vaikka kuinka, lihoo herkästi.
Kaksi nuorempaa (tyttö 10 v ja poika 4 v) taas olisivat onnellisia jos lihaa ei koskaan näkyisi lautasella. Pienimmältä menevät takuuvarmasti lautaselta salaatit, muu kaikki on epävarmaa, erityisesti liha. Kalasta kyllä pitää ja esim. linssipihvit olivat suurta herkkua. Kananmunista pitää, eli tarjoilen niitä aina välillä proteiiniksi. Kumpikin valitsee mieluummin pavut tai linssit tai vaikkapa kikherneet kuin lihan jos molempia tarjolla. Molemmat tosi hoikkia.
Itse olen kyllä sitä mieltä, että noiden " kasvissyöjien" kanssa on silti helpompaa, sillä isomman syömistä joutuu katsomaan perään ja rajoittamaankin, mikä on todella vaikeaa tehdä hienotunteisesti.