Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti töihin heti äitiysloman jälkeen, miten etuudet isälle?

07.04.2008 |

Eli meillä on mietinnässä ratkaisu, jossa minä palaisin töihin heti äitiysloman päätyttyä, eli kun vauva on 3kk. Tämän jälkeen mies jäisi kotiin hoitamaan vauvaa ja 2v vanhempaa esikoista. Kelan sivuilla on minusta tosi huonosti esitelty tätä vaihtoehtoa, tai sitten en vain osannut etsiä. Mutta oletuksena minulla oli, että tuolloin isä saa ihan kuten äitikin vanhempainrahaa? Entä onko isällä tuo 12 päivää pitempi oikeus vapaaseen riippumatta siitä, missä vaiheessa vanhempainrahakautta hän vapaalle jää - olettaen, että hän jatkaa sitä loppuun asti? Entäs jos mies on kotona esim. muutaman kk:n välissä ja äiti palaa vapaalle ennen vanhempainrahakauden päättymistä? Sinänsä tämä ei ole mikään kynnyskysymys, lähinnä mietin, että kai mennään ihan normaalilla käytännöllä, jos isä jää kotiin kun vauva on 3kk-6kk, ja äiti palaa vapaalle 6kk eteenpäin? Vaihtoehtona on vielä sekin, että en palaa ollenkaan takaisin kotiin, jos työsuhdetta jatketaan tuossa vaiheessa.

Minulla siis on haussa vuoden määräaikaisuus, ja vauva olisi syntymässä suunnilleen määräaikaisuuden puolivälissä. Haluaisin palata myös työsopimuksen loppupuolella töihin, jotta mahdollisuudet jatkopestiin olisivat paremmat. Takana on kotiäitiyttä reilut 1,5vuotta ja näyttää olevan minulle tarpeeksi, sen verran kova hinku on takaisin töihin... olen realisti ja avoin sillekin vaihtoehdolle, että en haluakaan jättää 3kk pientä isän hoitoon, ja sille ei sitten mahda mitään, siinä tilanteessa työpaikka jää tietysti kakkoseksi.

Jos täällä olisi siis kokemuksia tällaisesta tilanteesta, kuulisin mielelläni.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja käsittääkseni kyllä silloin kumppani saa vanhempainrahaa ihan normaalisti, ja jos kumppani on miespuolinen (=isä) niin vanhempainraha on vielä ensimmäiset 3kk vähän korkeampi kuin olisi äidin vanhempainraha..

Tuon " isäkuukauden" (eli ne 12 pv) kohtalosta en tiedä, kannattaa varmaan kysyä Kelasta (kuulema sinne kannattaa aina meilata ennemmin kuin soittaa, saa asiantuntevamman ja pätevämmän ja selkeämmän vastauksen). Musta tämän " isäkuukauden" joustavuutta parannettiin juuri äskettäin niin, että aiemmin sen sai vaan jos isä piti 12 viimeistä päivää vanhempainrahakautta tämän kauden lopussa, mutta nyt tämän kuukauden voi ilmeisesti pitää jopa myös äidin pitämän hoitovapaajakson jälkeen, jos vaan on " säästössä" ne viimeiset 12 päivää vanhempainrahakautta.

Joka tapauksessa mies voi siis käsittääkseni pitää sen jos sinä et palaa kotiin välissä, mutta jos palaat esim. 6kk-9kk vanhempainrahakaudelle niin se voi olla monimutkaisempi kysymys..

Vierailija
2/7 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se isän vanhempainraha olekaan korkeampi vaan eduskunta kumosi tämän ehdotuksen tasa-arvolain vastaisena.. Sen sijaan sekä äidin että isän vanhempainrahaa korotettiin ensimmäisen kolmen kuukauden osalta 75 %:iin palkkatuloista..

Pahoittelee,

-zel

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ekan lapsen kanssa tehtiin niin, että mies piti vanhempainvapaasta enemmän kuin sen isyyskuukauteen vaadittavat 2 viikkoa. Muksu oli vajaat 8 kk kun menin töihin, mutta vuosilomieni takia mies ehti pitää vanhempainvapaata kolmisen kuukautta. Syy töihin paluuseen oli myös minulla se, että halusin takaisin töihin sinä aikana kuin määräaikainen työsopimus on vielä voimassa. Tokan lapsen vanhempainvapaakauden yhteydessä mies piti vain sen isäkuukauden ja myöhemmin sitten puolisen vuotta hoitovapaata. Isäkuukauden siirto ei muistaakseni tuolloin ollut vielä mahdollista, mutta ajankohdan kanssa kävi hyvä tuuri ja oman vanhempainvapaani ja hoitovapaani väliin järjestyi järkevä työpätkä pariksi viikoksi + pari viikkoa kesälomaa.Kelan sivuista olen samaa mieltä - oletuksena tuntuu olevan se isäkuukausi on ainut mitä isä pitää.

Vanhempainrahaa isä saa ihan kuin äitikin - tietysti isän tulojen mukaan laskettuna. Ainakin aikaisemmin Kela automaattisesti myönsi tuen aluksi koko vanhempainrahakauden ajalta äidille, vaikka äiti olisi hakenut lyhyemmäksikin aikaa. Katkaisevat äidin tuen kuitenkin automaattisesti siinä vaiheessa, jos isä hakee vanhempainrahaa, eli äidin ei itse tarvitse tehdä mitään korjaushakemusta.

Vanhempainrahaa voi hakea useammassa pätkässä (muistaakseni kaksi pätkää per vanhempi) juuri niin, että isä esim. välillä on vanhempainvapaalla ja sitten taas äiti. Minimiaika on kuitenkin 12 päivää ja Kelasta sanoivat, että tuo on nimenomaan yksittäisen pätkän minimiaika.

Mulla on sellainen käsitys, että edelleenkin niiden isän 12 bonus-isyysvapaapäivän saaminen edellyttää nimenomaan niiden 12 viimeisen vanhempainvapaapäivän jättämistä isälle. Tästä en kuitenkaan ole ihan varma, kun nuo siirtomahdollisuudet eivät ole meitä ehtineet vielä koskea.

Vierailija
4/7 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy sitten vain kysellä tarkemmin kelasta, kun/jos asia tulee ajankohtaiseksi. Saa vielä kertoa omia kokemuksia, jos olette samanlaiseen ratkaisuun päätyneet, on kiva lukea, miten on mennyt. :)

Vierailija
5/7 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tehtiin niin kuin teillä on pohdinnassa, eli minä pidän vain äitiyslomakuukaudet ja mies loput vanhempainvapaat + " isäkuukauden" eli 12 päivää siihen päälle. Tosin olen opiskelija, joten aika paljon olen myös minä kotona - kuten myös mies minun äitiyslomani aikana (tekee töitä kotona).

Mies sai etuudet ihan samanlaisella hakemuksella kuin minäkin. Olen samaa mieltä kuin sinä, että Kelassa ei ole kovin hyvin otettu huomioon tätä mahdollisuutta. Kun päätös tuli miehelleni kotiin, siinä luki " päiväraha on myönnetty lapsesi hoitoon osallistumisen vuoksi" - millähän logiikalla Kela ajattelee miehen vain osallistuvan lapsensa hoitoon, kun se kuitenkin myöntää tukea vain yhdelle vanhemmalle kerrallaan ;-)

En tiedä aiotko imettää töihin palaamisen jälkeen, meillä on tähän saakka (olen ollut yliopistolla kerran...) hyvin toiminut rintapumppu + tuttipullo -rumba, tyttö osaa onneksi juoda myös pullosta vaikka ei sitä muulloin saakaan. Tämä on vielä tällaista opettelua, pistähän sinäkin kokemuksia tänne tulemaan kun niitä kertyy.

Vierailija
6/7 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalliope:

En tiedä aiotko imettää töihin palaamisen jälkeen, meillä on tähän saakka (olen ollut yliopistolla kerran...) hyvin toiminut rintapumppu + tuttipullo -rumba, tyttö osaa onneksi juoda myös pullosta vaikka ei sitä muulloin saakaan. Tämä on vielä tällaista opettelua, pistähän sinäkin kokemuksia tänne tulemaan kun niitä kertyy.

Meillä tosiaan asia on vielä tosi " suunnitteluasteella" , sillä la on marraskuussa ja työpaikkaakaan ei vielä ole. :D Mutta jos tuohon tilanteeseen päästään ensi vuoden helmikuussa, kerron toki lisää tännekin. Tällä hetkellä ajattelen, että jatkan imetystä, jos vauva tissin edelleen huolii pullon lisäksi. Esikoisen kanssa pumppaus oli mulle vaikeaa, eli maitoa ei herunut, joten en sitten tiedä, miten tukala olo itselle tulee normaalipituisen työpäivän aikana.

Vierailija
7/7 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänään selvisi, että työpaikan saan, joten nyt sit jännätään enää, miten raskauden kanssa käy. Hui, näin sitä mennään!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi