♥ ♥ KESÄNUPUT ma-ke ♥ ♥
Kommentit (41)
Tiistaita,
Tämä päivä mennyt hieman nopsempaan kun eilinen. Eilen oli tylsää.... :D
Tänään keli yhtä ankea kun eilenkin, vettä satanut enimmäkseen. On niin harmaata..
Viime yö meni hyvin. Heräsin muutamia kertoja kyllä mutta sain aina unen päästä uudestaan kiinni.
Vauva on pitänyt kovaa elämää :D Välillä napa pullistuu, pullistuu.. ja tuntuu että peppu työntyy läpi :) En oo aina ihan varma miten päin vauva siellä majailee.. mutta hikka tuntuu joka päivä kyllä tuolla ihan alhaalla eli oletan että pää on siellä?
Käytiin aamupäivällä miehen kanssa ostamassa mun autoon uudet kesärenkaat. Rahaa palaa mutta pakollinen ostos oli :o
Ruokakaupassakin se oli käytävä. Miten sinne saakin tota rahaa palamaan vaikka yrittää ostaa vähän? :o
Iltapäivällä nukuin 1h päikkärit. Ihme että nukahdin. Tuntu että ei väsytä mutta niin sit nukuin.. hyvä vaan :)
Tänään ei oo supistanut kovin paljoa,aamulla jonkun verran.
Olenkin ottanut tosi iisisti.
Ja nyt sitten uskallankin taas lähteä uimaan kohtapuoliin! :) Viime to kävin myös ja hyvältä se tuntui vain. Kun ottaa tarpeeks iisisti niin ei ala supistellakaan.
82tintille onnea uudesta talosta!
Selmalla onkin mielenkiintoinen syksy edessä kun muutto Prahaan.. :)
Kiva kuulla Ilonella ettei sullakaan ole minkäänlaista siivousenergiaa, en olekaan siis ainut :D:D
Mukavaa illan jatkoa,
a_j + pötkis 31+5
Voimia ja jaksamista kaikille muuttaville ja uutta kotia laittaville. Me ollaan muutettu viikko sitten ja kyllä se elämä alkaa hymyillä taas.
Joku mainitsi kylkikivut. Olenkin ihmetellyt, mitä oikein tapahtuu, kun kylkiin, tai oikeastaan vinosti rintojen alle, sattuu. Kai siellä kaikki venyy, kun masu alkaa heti rintojen alta.
Kaverini juuri kertoi, että se tuntuu mukavalta ylämahassa, kun vauva päättää alkaa laskeutua. Hyvä, koska minulla on ollut ihan alusta saakka tosi ahdistava olo ylhäältä, närästys oli ensimmäinen raskausoire ja hengitysahdistustakin on ollut jo viikkokaupalla. Tosin sitten, kun laskeutuminen on tapahtunut, tuntuu kuulemma oudolta alhaalla, kun tuntuu, että vauva tippuu sieltä ulos, mutta voisinpa vaihteeksi kokeilla sitäkin.
Täälläkin on tullut leivottua ja laitettua ruokaa, kun olen ollut viikon saikulla. Viikonloppuna tein kääretorttua, eilen väänsin pizzat ja tänään sitten salaattia ja juustopiirasta. Hyvää on, nam nam.
Mitenkäs tuon painonnousun pitäisi kehittyä tästä eteenpäin, nouseeko samaa tahtia vai kiihtyykö vai kenties hidastuisi? Nyt on tullut 7 kg ja jos samaa tahtia nousee, olisi la:na 12 kg tullut. Ei paha, mutta mieluummin jäisin sinne kymppiin tai vähempäänkin. Mutta koska en jaksa käytännössä tehdä asialle yhtään mitään, taidan mennä mussuttamaan suklaalevyä ;)
Poltsi 30+2
[color=purple]Oli ihan tosi väsynyt olo ja supistelikin herkästi. Mies lähti lapsen kanssa kuralammikoita uhmaamaan ja mie sain jäädä lepäämään. Nukahdin melkein heti ja sainkin otettua puolen tunnin tirsat. Nyt on ihanan levännyt olo.
Viikkoon ei olla oltu päiväunien aikaan kotona, joten en ole saanut levättyä. Neiti on nukkunut unensa vaunuissa. Huomenna tästä viisastuneena ollaan kyllä kotona ja otetaan yhdessä päikkärit. Kyllä se vaan auttaa kummasti jaksamaan kun itsekin menee pitkälleen. Toispa posti huomenna jonkun lehden, meillä ei ole mitään lukemista. Tylsää vaan mennä sänkyyn ilman ajanvietettä.
Täällä on satanut koko päivän, mutta eipä tuo haittaa. Lumet sulaa ropisten pois =). Enää on ihan pienet kinokset. Ostin eilen ihanat Vagabondin kengät, sellaiset valkoiset tossumalliset. Heti kun ilmat lämpenee niin pääsee käyttämään niitä. Saa loppua tuo nauhojen sitominen. Ärsyttää tän mahan kanssa kyykkiä.
Tänään käytiin kaverin luona leikkimässä. Niillä on meidän esikoisen ikäinen lapsi + 5 viikon vanha vauva. Kaveri kun imetti vauvaa niin tuli hirmuinen halu päästä itsekin imettämään. On se kuiteskin niin mukava hetki vauvan kanssa (ja miehän en muistele niitä rikkinäisiä nänninpäitä tai rintaraivareita, aika kultaa muistot...).
Vielä ois pitkät viikot synnytykseen. Voih kun aika kuluisi nopsaan. Ei millään malttaisi odottaa, että sais vauvan syliin ja pääsis takaisin omaan kroppaan.
Tässähän alkaa tulla nälkä. Pitänee lähteä tekemään iltapalaa. Ostin pitkästä aikaa maustamatonta jugurttia, marjoja ja mysliä. Kyllä on nimittäin hyvä yhdistelmä, nam! Siihen tulee aika ajoin aina himo. Välillä sit taas maistuu leipä.
Tytteli-83 rv 32+1
[color=MediumSlateBlue]Onnea talokaupoista tintti!!!
Minä olen hieroskellut tässä päivänmittaan vaunukauppoja tuplista. Saa nähdä mitä tulee, mies jo antoi siunauksen. tosin oli sitä mieltä, että yhdet saa lähteä (meillä siis nyt Teutonian Y2K yhdistelmät ja Gracon matkakärryt). Gracoista en luovu, ne on niin kätevät turvakaukaloyhdistelmänä, joten voipi olla että laitan nuo Teutoniat kiertoon. En niistä kyllä kamalasti tykkääkään (enää). Ovat kyllä ihan hyvät juoksurattaina, mutta nyt kun esikoinen on roikkunut toispuoleisesti seisomalaudassa, niin ovat alkaneet puoltaa : /
Niin ja nää olisivat ¿vaunujen mersut¿ eli Panther Juniorit : )
Mutta voi tuska että noi pojat ehtii¿ (tässä välissä kävin katsomassa mitä puuhaavat). Esikoinen oli syömässä nonparelleja keittiön yläkaapista, ja nuorempi söi kurkkua muoveineen olohuoneessa (illansuussa hän katseli Pikku kakkosta maaten olohuoneenlattialla selälteen ja syöden paprikaa - sain pelastettua vain KANNAN, siemenkotakin oli jo syöty kun ehdin hätiin. Äsken tehtiin YHDESSÄ pannari tuonne uuniin iltapalaksi, oli sekin toimitus¿
Joopa, nyt menen katsomaan sitä uunia.[/color]
[color=MediumVioletRed]♥ art rv 32+1[/color]
Ihan pihalla kaikesta kun ei hetkeen käy palstaileen :)
Mä aion nyt vähän valittaa, varokaa.
Mulla olo nimittäin tukevoituu ja tukaloituu - " kyljet on täynnä vatsaa" ja närästys vaivaa, vauva potkii kipeästi, kovasti ja melkein kokoajan, mukkelehtii niin että välillä tekisi mieli huutaa..
Öisin herään neljän aikaan ja valvon tunnin, puolitoista. Tuntuu ettei viitsi mennä nukkumaan ollenkaan, kun ei saa hyvää asentoa ja vauva hytkyttää kipeästi. Selällään nukkuminen on nyt pitänyt jättää pois.
Hengästyttää, sydän hakkaa ja naamaa kuumottaa.
Mutta jotain hyvääkin! Kolme päivää töitä jäljellä - sitten ei haittaa yöheräilyt! :))
Sitten alkaa muuttokamojen pakkaus ja remonttikamojen tilaus... (huokaus)
Kyllä miehellä on niin helppoa.. Odottakoon vaan kun saan tämän nassikan turvallisesti ulos, niin saa tuta yöheräilyt.. ;D (Buahahhah haa)
Onnea Tintti talokaupoista! itseäkin hirvittää vasta osakkeen ostaneena nousevat menot -- vaikka kaikki on laskettu niin silti pelottaa miten rahat nyt riittävätkään. Klups.
Kylläpä tuli angstista tekstiä! Äkkiä kone kiinni ja vääntelehtimään tuonne sänkyyn - jospa sitä jonkun tunnin vaikka nukkuiskin ;)
Ps, äitiyspakkauskin olis postissa, kukahan sen sieltä hakis niin pääsis hypistelemään?
Sakariini, jotakuinkin 32+3
...Saahan sitä välillä valittaakin, saahan?
Moi,
Vettä sataa ja sataa.. ankeeta ja harmaata on..
Tulis nyt vaan se arska esille piristämään mieltä!!
Olo on kuitenkin ihan hyvä. Eilen kävin uimassa illemmalla ja se teki vain hyvää ja oli ihanaa, taas kerran :) Vauvakin tuntuu tykkäävän..
Yön nukuin taas ihan hyvin. Heräilin kyllä usein mutta nukahdin aina heti uudestaan. Ja tosi levottomia unia näin myös läpi yön..
Nyt tunnin päästä on tulossa kaveri kylään mukanaan 5,5kk poitsu. Kiva katsella taas pojan menoa ja touhuja :)
Ja sen päälle on tarkotus lähteä äitini kanssa vauvan vaateostoksille :))
Sakariinille kovasti tsemppiä muuttopuuhiin!!!
Omasta muutosta nyt aikaa 2,5kk mutta kyllä sen yhä muistaa hyvin.
Kaikille jaksamisia!
a_j + pötkis 31+6
ja TAAS veti aamulla suonta niin pirusti oikeasta pohkeesta! Magnesiumia kuitenkin olen nyt syönyt ja ostin vielä Tropicanan mehuakin johon lisätty magnesiumia. On kyllä maailman kurjin heräämistapa tuo kipu ja sitten ruveta unenpöpperössä kippuroimaan tuskissaan, eikä kipu edes lopu ihan äkkiä.
Eilen heräsin 9:ltä, ja menin jo puoli 11 takaisin sänkyyn ja torkuin 12 asti. Väsytti jo aamulla niin hulluna, niin väsyttää nytkin. Rautaa olen syönyt perjantaista asti. Voiko väsymys tulla viiveellä rautakuurin aloituksesta huolimatta, vai mistähän nyt oikein on kysymys? Väsynyt olen ollut koko odotusajan, mutta en missään vaiheessa NÄIN kovasti väsynyt. Nytkin voisin ihan hyvin mennä takaisin nukkumaan. Eilisestä tyopäivästä selvisin kohtuudella, selkä oli kyllä kipeä ja supistuksia tuli. Illallakin vielä veti mahaa kovaksi muutamaan kertaan.
Mulla olis arviolta 11 työpäivää jäljellä, vaikka viikkoja onkin vielä 4 loman alkuun.
Hoksasin että puuttuuhan meiltä vielä vaikka mitä hankittavaa. Pinnasänkyyn ei ole patjaa eikä pehmusteita eikä mitään sänkyvaatteita (yläkaapista kyllä löysin exän jäljilta laatikon jossa lukee vauvan lakanoita jne mutta se on niin hankalasti kaapissa etten ole saanut sitä sieltä pois).
Käykö kaikki ekakertalaiset äitiysvalmennuksissa? Mies oli meillä sitä mieltä että ihan turhaa mennä, enkä olis oikein kiinnostunut yksinkään menemään. Pääseeköhän sinne synnytysosaston tutustumiskäynnille esim. mukaan ihan erikseen, vaikkei muuten ryhmässä kulkisikaan?
Onpas kivaa kun on kotona, niin ehtii tännekin kirjoitella! Hommaa olisi kyllä vaikka kuinka, mutta jotenkin sitä aina eksyn tänne...
Toisaalta kun on tuollainen sateinen ilma, ei tarvitsekaan niin paljon puuhata. Kaikki lika ei näy niinkuin silloin jos aurinko paistaa ;) Koira voisi vaan lähteä pidemmälle lenkille jos olisi kuivempaa. Se kun on sellanen mukavuuden tavoittelija, makaisi vaan sisällä, viimesenä nousee aamuisinkin ylös ja saa oikein perässä vetää ulkona ;)
Hirmuisesti tekisi mieli jotain hyvää, mutta kaapissa ei (onneksi) ole mitään ihania herkkuja. KAuppareissu pitää heittää. Lähettäkääpä tänne hieman toimintatarmoa, nyt tekisi mieli vaan maata sohvalla ja korjaamattomat kokeet sekä tenttikirja pölyttyvät pöydällä...
Oikein mukavaa päivää kaikille. Mä löysin suklaata, nam!
- nimittäin vaatteiden järjestelyinto. Meinasin juuri eilen kirjoitella, ettei mitään ole laitettuna valmiiksi, vaikka kaikki suurin piirtein on varastossa jossain. Mutta sitten illalla aloitinkin pikku hiljaa järkkäilemään esikoisen vaatteita pois hoitopöydän kaapeista ja laatikoista. Pitää vaan ostaa joitain koreja tms. että saisi hänen rynttyistään osan hyllyyn ja vauvan tarvikkeille sitten tilaa.
Kävin aamulla metsästämässä tytölle hyviä sandaaleja alennuksesta, mutta eipä tietty hänen kokoaan ollut ollenkaan. Mutta muuten tarttui mukaan vaikka mitä, vauvallekin muutamia harsoja ja flanellivaippoja. Joku kyseli kestovaipoista: meillä on suosikkina ollut tosiaan nuo harsot, ja hahtuvavillikset enimmäkseen kuorina. Nämä toimii erityisesti pienellä vauvalla. Sitten isommalle ollaan haalittu vähän muitakin systeemejä, kuorina kuitenkin villikset. On mulla aina ollut kertiksiäkin varalla, mutta aika vähän niitä meni sitten kun vauhtiin päästiin.
Heräsin tänään ennen kuutta kissan oksentamiseen ¿ sitten ei tietty nukuttanut enää yhtään. Tein vähän ompeluhommia ennen muiden heräämistä, sain yhdet hahtuvavilliksetkin viimeisteltyä. Pitäisi varmaan vielä ainakin yhdet tehdä.
Mulla menee enää yhdet rintsikat päälle, mutta ei hennoisi lisääkään ostaa. Viimeksi en lopussa pystynyt kuitenkaan käyttämään ollenkaan rintsikoita, kun vatsa painoi niiiin ylös. Toppi päällä vaan hihhuloin. Illalla iski toiseen rintaan äkillinen kipu ja sitten alkoi maitoa tiputtelemaan. Ei onneksi vaikuta miltään tulehdukselta¿
Mulle ei muuten ole tehty sisätutkimusta ekan lääkärikäynnin jälkeen, se oli siis viikolla 10. Mutta näin se meni viimeksikin ¿ toisen kerran sorkittiin vasta viikolla 36. kun otettiin jotain tulehdusnäytettä. Ehkä noita tutkimuksia olisi enemmän, jos olisi suppareita ja jotain epäilystä tilanteen muuttumisesta.
No, nyt takaisin töihin!
Taika, 29+4
Morooo..
Me käytiin uimahallissa. Voi tätä äidin pientä vesipetoa, aina se jaksaa ihmetyttää miten toinen on niiiiin INNOISSAAN uimisesta:)
Vitsi, kun eilen siivottiin niin nyt on keittiö täynnä murusia, thänk juu paahtoleipä aamiainen ja kissalla on jokin karvanlähtö kun tuppoja pitkin mattoja. Lisäksi se älypää oli hypellyt eilen Lukan huoneessa seinille, kyllä, seinille! Oli raapinut tapettia. MUN laittamaa UUTTA tapettia, murrr!! ottaa pattiin...
Jos käytäs tänään mummoa " kiusaan" , ulkona kun tulee lumi/räntää vaakatasossa, kerrassaan valloittava sää. Voisin mitata niitä paineita, kun isällä on se mittari.
Mies oli kysellyt tarjousta farmariautosta ja ihan ok välirahalla saatais vaihdettua tuo kirppu isompaan. Olis kiva mutta ei niin kiva juttu kukkarolle. Katellaan... oli vähän pienellä koneella se uus auto, vaan 1,6l.
Jahas, karjalanpaistille ja poju päikkäreille.
Piiku 32+1
Täällä on aamusta esikoisen kanssa leivottu pullaa pakkaseen, esikoisella reilun 2 viikon päästä 2v synttärit, niin aloitettiin jo valmistelut näin pikkuhiljaa... No, sotku on aikamoinen, mutta saatiinpa tämä sadepäivän aamu kulutettua hyvin, kun yleensä ulkoillaan aamupäivä...
Tuplia oli joku hankkimassa (suokaa anteeksi, mutta en vielä muista teidän nimiä... Mutta enköhän opi lähiaikoina! ), minäkin ostin entiseltä naapurilta emmaljungan tuplat, ikäeroahan meille tulee noin 2v1kk, ja kun meillä ei oo päivisin autoa käytössä, niin koin ne kyllä aika tarpeellisiksi, jos meinaa omalta pihalta poistua seuraavan vajaan vuoden aikana... Esikoinen on niin lyhyt vielä, ettei toivoakaan, että ylttäisi polkupyörälläkään ajamaan vielä tänä kesänä... Minä kyllä säästin meidän kaikki vaunut ja rattaat, vaikka nuo tuplat hankittiinkin, " yksösten vaunuina" meillä on emmaljungan duo edget ja ne on minusta niin huiput, lisäksi esikoisella on ollut kohta vuoden brion racet, mutta minusta noita emmaljungia on kyllä huomattavasti köykäsempi työntää... Mutta nuo racet on taas siitä kivat, kun menevät pieneen tilaan ja selkänojakin kuitenkin liki makuuasentoon. Matkarattailla täällä ei tee mitään, kun on hiekkatiet... (maalla kun ollaan...) Meillä esikoinen nukkuu usein edelleen ulkona vaunuissa vielä nykyäänkin, mutta nukkuu kyllä päikkärit sisälläkin.
Talokauppojakin oli joku tehnyt, onnittelut siitä!
Tänne ei muuten kummosia, neiti edelleen nököttää perätilassa, ens tiistaina vauvan kasvukontrolli äitipolilla (minun kilpirauhasen liikatoiminnan takia), saas nähdä mitä sanovat sitten tuosta perätilasta, esikoinenhan syntyi sektiolla perätilan takia... Liekö sitten olen sen mallinen, että tuolla kohdussa on parempi olla noin päin?! Tänään on mulla ensimmäinen äitiyslomapäivä! Jee! Aloitin varhennettuna, kun kotona kerran olen ja aion ollakin, niin sillä ei sinänsä ole väliä, että se äitiysloma sitten loppuukin aiemmin... Pääsimpähän aiemmin takaisin paremmille liksoille...
Mutta nyt syömään ja esikoinen päiväunille!
Nanne 31+4
Verenpaine hyvä, pissa puhdas, sf 26,5, raivotarjonta, syke 145-150, painoa tullut suht kohtuudella (onneksi oon vielä edellisen raskauden painonnousuvauhdista jäljessä!). Hb oli laskenut 104:ään ja terkkari ehdotti että voisin kokeilla ottaa raudan yöllä samalla kun käyn pissalla, jos vaan tyhjä vatsa kestää sen. Mulle ei tuo Ferroforte B ole koskaan aiheuttanut vatsaongelmia ja se on ainut rautavalmiste joka jollain lailla tuntuu imeytyvän. Kokeilen siis ottaa sen yöllä.
Meillä on aivan ihana terkkari neuvolassa. Kun kerroin eri lääkäreiden erilaisesta suhtautumisista raskaudesta johtuviin sairauslomiin, tämä terkkari oikein kimmastui ja ihmetteli kuinka lääkärit voivat kulkea niin laput silmillä etteivät yhtään mieti kunkin potilaan henkilökohtaista tilannetta ja kokonaiskuvaa. Aina vaan vetoavat siihen että raskaus ei ole sairaus! Minun kohdallani pelkät supistelutkin, kun ovat ihan jatkuvia, ovat hyvä syy jäädä sairauslomalle mutta sen lisäksi vaakakupissa pitäisi painaa mun korkea ikä, aikaisemmat raskaudet ja ennenaikaiset supistelut, työn vaativuus, kotona kaksi alle kouluikäistä lasta ja vielä tätä raskautta edeltäneet kolme keskenmenoa! Näiden perusteella ei pitäisi joutua selittelemään lääkäreille sairausloman tarvetta. Onneksi meidän oma neuvolalääkäri ajattelee kokonaiskuvaa vähän enemmän kuin nuo äitiyspolin lääkärit. Mullahan on sairausloma alkanut jo 14.2. ja jatkuu äitiyslomaan saakka eli olen siitä onnellisessa asemassa ettei mun tarvi enää taistella tämän asian kanssa mutta harmittaa niiden muiden odottajien puolesta jotka joutuvat itku kurkussa anelemaan saikkua, varsinkin kun monella on varmasti vielä painavampiakin syitä töistä pois jäämiseen kuin mulla.
Mä kokeilin rajojani maanantaina; vaihdoin huonekalujen järjestystä olkkarissa (taas kerran), imuroin (kaikista pahinta myrkkyä supistuksille) ja järkkäsin muutenkin paikkoja. Illalla vielä vääntäydyin kuoroharkkoihin. Yritin laulaa seisaaltaan muiden mukana mutta happi loppui ja heikotti joten hain itselleni tuolin. Istuminen taas ei sopinut ollenkaan ja alkoi niin hirvittävät supistelut että oli lähdettävä kesken kotiin! Kotona olin ihan puolikuollut supistelujen, liitoskipujen ja alavatsan kramppien kanssa ja soimasin itseäni ankarasti omasta tyhmyydestäni. Nyt onkin mennyt pari päivää toipuessa tuosta ahkeruudenpuuskasta. Uskottava se vain on että mitään en pysty enää tekemään etteikö supistukset heti yltyisi.
Taas tuli omaa napaa että paukkui! Onnea synttärisankareille ja uuden kodin omistajille, voimia niille jotka rakentavat tai remontoivat. Muille ihan muuten vaan terkkuja ja jaksamista vaivojen ja vastusten kanssa! Täällä saa valittaa! Niin ja tervetuloa uusille!
GeddyLee 30+1
Nyt siis kahden viikon välein käynnit, ihan ok kun ajoittaa ne vielä samalle päivälle perhekahvilan kanssa niin samassa hötäkässähän tuo sitten menee...
Sairaalalta soitettiin että tulehdusarvot ovat taas kolminkertaistuneet perjantain jälkeen, näin vähän epäilinkin kun kivutkin ovat vaan lisääntyneet. Nyt jos kivut jatkuvat tai lisääntyvät niin päivystykseen olisi käsky mennä, en kyllä ennen maanantaita mene kun esikoisilla on synttärit edessä ja kauheinta olisi joutua ne pieniltä perumaan :-(
Eilen tosin oli suht kivuton päivä ja sain ihan kunnialla vedettyä läpi toiseksi viimeisen työkeikankin (hoo...peräti tuntihan siinä menikin ;-))) Kasvohoitokin olisi ollut samalle päivälle mutta joutuivat perumaan sen, pirrulaiset, juuri kun nämä silmäpussit olisi " vähän" lymfaa ja tehtroppeja kaivanneetkin... Ens viikkoon sitten.
Palloilin sitten hetken kaupungilla ja löysin sitten suht siedettävästi tähän persiiseen istuvat farkut zarasta, nyt vaan sitten puoli metriä lahkeita lyhentämään että saa ne käyttöönkin :-)
Neuvolassa ei mitään uutta, paineet pysyneet normaalitasolla (mulle siis normaalia korkeammat kun tuppaan olemaan tätä huimausta potevaa alapainetyyppiä), pissa yhdellä plussalla ja tällä viikolla vien uuden näytteen varuiksi, sydänäänet hyvät ja hemppaa ei mitattu kun eilen kuitenkin oli verikokeet otettu. Turvotusta ei ole ja paino ihme kyllä pysynyt nyt kohtuudessa (ja sen kunniaksi pitikin sitten kaupasta hakea kassillinen herkkuja kotiin. Tietenkin. Kuinkas muuten.)
Sen verran hurjasti on tullut kirjoituksia etten millään jaksa kommentoida juuri kenellekään....Enkä kyllä edes muistaisikaan mitä kukakin on kertonut ;-))
ALCATRAZ: itse en ole käynyt koskaan perhe/synnytysvalmennuksissa, en kokenut mitenkään tarpeelliseksi (tosin enpä kyllä edes tiedä mitä siellä käsitelläänkään...hih) mutta sairaalaan tutustumaan pääsee kyllä. Molemmissa sairaaloissa missä itse olen synnyttänyt varataan itse aika tutustumiskäynnille joskus 35-36vko tienoilla.
Mutta nyt synttäriherkkuja suunnittelemaan - ja jätskipakettia avaamaan... ;-)
Aurinkoisempaa viikonjatkoa ja hyviä vointeja kaikille
Nappula ja urpo-ulla 32+1
Terveisiä taas täältä Nokian maisemista. Ei ole ollut kovin paljoa aikaa kirjoitella kuulumisia mutta nyt edes vähän.
Vauva on viikkoihin nähden kuulemma tosi iso, sokerit kuitenkin hallinnassa joten ei siitä kiinn. Ovat sitä mieltä että ensi kuu olisi hyvä aika jo saada tuo perätilaistuskelija ulos....
pelkopolille loppukuusta ja tiukkaa kontrollia kasvun suhteen, koska fakta on että 3,7 kg teki jo leikkurisalikäynnin kun ei tahtonut enää mahtua ulos. Ja mikäli herra (näin lääkäri väitti) yhä aikoo päänsä pitää niin en aio edes alateitse yrittää synnyttää.
Eskarilaisen kanssa on ollut vatsaongelmia jonka vuoksi sairaalaa ja lääkäriä ja labraa ja ties mitä on ollut ohjelmistossa. Unet alkaa käydä vähiin ja maha painaa pahasti alas päin joten kai tässä olisi syytä alkaa katselemaan noita nuttuja yms. kaappiin ja katsella oma laukku valmiiksi.
Supistelut jatkuu välillä kovinkin ottein, makuuhuone-elämä kahdestaan on lähes jäissä vaikka haluja olisi vaikka mihin.
Nyt uutena vimmana on tullut kantoliinailu, kun vaan oppisi kunnon kehtosidonnat jotka mahdollistaisi imettämisen liinan kanssa....tuntuu että hukun tohon metrien mittaiseen kudottuun liinaan, ihan hirvittävän pitkän tuntuinen kapine.
Kevät tekee tuloaan, lumet on possa pihasta, kohta pääsee katsomaan mitä uuden kotimme pihaan kevät tuo tullessaan.....
Seuraava neuvola taitaa olla jo ensi viikolla, viimeksi painoa oli tullut noin +460g viikkoon, liikkeitä hirveästi ja pt. Fundus oli jossain 28 huitteilla vaikka virallisia viikkoja onkin vasta jotain 30-31......
Mutta nuppuilen loppuun asti vikka ensi kuu olisi se h-hetken aika. Sen näkee sitten. Äitiysloma alkaa 17. päivä!!!
Muuten, pakkauksen toppapuku oli viallinen, pitääkö se pistää kelaan vai reimallejoka paketin lähetti vai mitä sille tarvii tehdä????
Terve vaan kaikille,
minäkin olen uusi kirjoittelija, olen jonkin verran seuraillut eri keskusteluja ja kohtahan sitä pitäis olla enemmän aikaa olla koneen ääressä. 2vk 2pv mammaloman alkuun mutta olen jo harkinnut että jäisin pois ens viikosta. Eilen ja tänään alkanut supisteleen töissä ja olo alkaa olla jo epämukava ja iltasin sitä on ihan rättipoikki, varsinkin jalat kun on joutuu oleen jalkeilla koko päivän töissä. Hyvin on muuten mennyt, nukkuminen sujuu kun on esikoinen tulossa niin ei oo kukaan herättämässä (paitsi kello..) Vuosi tuli itelle eilen 27vee, sitä juhlistettiin käymällä syömässä ja ihana mies oli ostanut ruusuja =) hyvia vointeja kaikille!
Rv 32+3
-Zurite
Zuritelle & muille uusille kovasti tervetuloa tänne turisemaan :) Ja Zuritelle niin ikään onnittelut myös synttäreiden johdosta.
Kiitokset myös kaikille meikäläistäkin onnitelleille!
Miiruliinulla näyttää olevan minun laillani sama tilanne, että isoa lasta odotellaan ja perätilassakin vielä, minulla kun on poikkitilassa ja jännäillään kovasi, että tajuaa käännähtää oikein päin vielä ennen laskettua aikaa...
Olen itse syntynyt jalat edellä maailmaan (kaksossynnytys, minä se toisena syntynyt) ja siitä hyvästä sain lonkkaluksaation, jonka aiheuttamia harmeja kannan vieläkin (jostakin syystä lonkkanivel meni kasaan ja toinen jalka on 3cm lyhyempi kuin toinen...tekee tooosi hyvää selälle vuosien saatossa, voitte uskoa...)...Eli jos tuo meidän pieni meinaa syntyä jalat edellä tähän maailmaan, vastustan sitä todella tiukasti...ja sitten mieluummin sektio, vaikka selkäni ei tykkää varmaan siitäkään :( Parempi kuitenkin, että äiti kärsii kuin että lapselle käy jotenkin kehnosti synnytyksen yhteydessä, on minun vilpitön mielipiteeni.
Kyllä tämä iso olemus alkaa käydä minunkin hermoilleni. Tuntuu kuin olisin vanha mummo. Jalatkaan eivät tottele enää tuolista noustessa, puhumattakaan siitä, miten täällä lyllerrän akantahtiin eteenpäin. Montakohan paitaakin olen jo pilannut " ruokalistalla" kun jotain tippuu aina syödessä paidalle ja mahahan sen kivasti nappaa ennen maahan putoamista. Odotan sitä hetkeä kun liitoskivut yllättävät. Onneksi olen niiltä vielä välttynyt ja suonikohjuilta myös. Tuo suonikohjuongelma kuulostaa hurjalta...
Jossakin päin on sadellut lunta. No, täällä Tampereella sataa vetää jo toista päivää, ihme tihrua, joka kastelee läpikotaisin. Toivottavasti pian alkaa vihertää. Luonto kaipaa vettä näin keväällä.
Jep, ensi viikolla sitten taas neuvolaan. Ei tässä enää montaa viikkoa ole kun ensimmäiset meistä alkavat saada kääröjään ulkomaailmaan...toivoisin olevani ensimmäisten joukossa ja mieluiten jo toukokuun lopulla :p...menkkojen mukaanhan se la olisi ollut jo 27.5. Ei parane puhua ääneen kun minun tuurillani huhkin laitoksella juhannuksena :P
Jep, nyt menen katsomaan kanankoipien tilannetta uunissa :)
Kanelisokeri 31+5 (herttileijaa!)
Kamalaa kiirettä on pitänyt, perjantaina jo kävin neuvolassa ja vielä on kuulumiset kirjoittamatta. Viikonloppuna oltiin tosin miehen isäpuolen viiskymppisillä kotipuolessa, joten koneellekaan ei ole ollut asiaa. Nyt sitten viikko on alkanut hurjalla rytinällä ja olen jo aivan poikki. Huomenna on opiskelua yliopistolla 9-18, ja viikonloppuna on pakko jaksaa rutistaa gradua¿ huokaus. Kunpa olisi edes äitiysloma tiedossa, mutta opiskeluista kun ei oikein voi ottaa lomaa, vaan pitää paahtaa niin pitkään kuin vain mitenkään jaksaa. Tietysti vauvan synnyttyä sitten alkaa loma täälläkin :).
Mutta niistä neuvolakuulumisista siis, torstaiaamuna olin ihan varma, että vauva on yöllä kääntynyt masussa poikittain, koska mahassa oli kaksi selvästi isompaa pullistumaa. Lisäksi sain päivän aikana kunnon potkuja tuonne virtsarakon suuntaan. Niinhän siinä sitten kävi, että terkka totesi vauvan olevan perätilassa. Kävi jo läpi eri vaihtoehtoja, jos vauva ei käänny takaisin, siis kääntämisyrityksen, synnytyksen mahdollisuuden sekä suunnitellun sektion. Hui! Haluaisin kyllä kovasti synnyttää enkä ole koskaan edes ajatellut, että vauva tulisi ulos sektiolla, toivottavasti niin ei kävisikään. Saisi siis tässä seuraavan neljän viikon aikana pyörähtää taas pää alaspäin. Nyt vauva tosiaan taitaa olla aika lailla poikittain, ei siis edes peppu- vaan jalkatarjonnassa. Sama tilanne taisi olla Kanelisokerillakin? Normaalikokoiselta vauva onneksi kuitenkin tuntui, ja tuon kääntymisen jälkeen on myllännyt masussa niin hurjasti, että tilaa tuntuu riittävän. Ihan kuin olisi toinen vauva vaihtunut masuun, niin hurjasti myllertää lähes koko ajan!
Muuten oli neuvolassa kaikki ok, sf-mitta tosin pompsahti kolmessa viikossa neljä senttiä juuri tuon vauvan kääntymisen takia, nyt on 30 cm. Nyt onkin sangen tukala olo, kun vauvan pää painaa koko ajan kylkiluihin. Painoa oli tullut 400 g/vk, nyt siis yhteensä 9,2 kg¿ Paineet ok ja hemppaa ei otettu.
Onko teillä ollut paljon turvotusta? Eilen, kun olin koko päivän menossa (9-23 poissa kotoa, melkein koko ajan istumassa), olin illalla sormista niin turvonnut, ettei sormuksia olisi saanut pois. Illalla oltiin kyllä teatterissa katsomassa Tuntematonta sotilasta (joka oli muuten tosi hyvä), joka oli loppuunmyyty, ja sen takia kai siellä oli todella kuuma. Näytös vielä kesti 3,5 h, joten oli aika rankka kokemus. Jalatkin tuntuivat paksuilta, mutta raitis ulkoilma ja juominen auttoivat.
Tsemppiä kaikille ja malttia odotukseen. Täällä ainakin haaveillaan jo kovasti vauvasta, kun maanantaina miehen sisko sai tytön ja nähtiin hänet kuuden tunnin vanhana¿ Tahtoo oman!
Niina 31+5
[color=fuchsia]Perhevalmennuksista: Neuvolan järjestämät perhevalmennukset olivat siitä hyviä, että sain sieltä viisi hyvää ystävää lapsineen. Me ollaan mammojen ja lapsien kanssa treffailtu säännöllisesti ja kirjoitellaan sähköpostia lähes päivittäin. Sairaalan valmennus oli ihan yhtä tyhjän kanssa. Joo, kerrottiin synnytyksen etenemisestä ja kivunlievityksestä. Sitä tietoa tulee joka tuutista, joten ei enää ollut mielestäni tarpeellista. Toista odottaessa on jo täysin turhaa.
Tuplarattaista: Me ajateltiin eka pärjätä ilman, mutta tultiin toisiin ajatuksiin. Ostin siis käytettynä abc:n tuplarattaat ilmakumirenkailla. On se vaan helpompaa liikkua niillä. Esikoinen on siinä iässä, että ei voi mihinkään lähteä ilman rattaita ellei halua kantaa sitä kotiin. Aina on itsellä huono omatunto kun joutuu väkisin viemään kivoista tilanteista pois. Mut esim. uimahallissa neiti oli jo tärisevänä ja huulet sinisen kun kannoin sen huutavana suihkuun. Leikkipuistossa voisi olla vaikka koko päivän putkeen. Eli mie oon aina ilonpilaaja.
Mie kävin äsken uimassa. Jaksoin uida jopa 800m, ihan ok näillä viikoilla. Mut kuten moni on maininnut, se on enemmän pääkopan tuuletusta. Miekin oon tosi vähän erossa lapsesta.
Huomenna ois sitten siivouspäivä. Katsotaan kostautuuko se illalla... Aion kyllä siivota heti aamupäivällä ja ottaa sit taas lounaan jälkeen päikkärit lapsen kanssa.
Tytteli-83 rv 32+2
Niina ja Kanelisokeri, meillä on kanssa tuollainen poikittaisasento, ja siinäkin kuulemma vielä jotenkin vinossa. eli pylly vasemmalla ja pää oikealla ja kädet ja jalat alaspäin. Maha on selkeästi enemmän vasemmalta pullollaan. Ollut jo aika pitkään sillä tavalla, sitä ennen oli pitkään istuvassa asennossa (vasemmalla edelleen), joten ehkä toivottavasti siitä on matka pikkuhiljaa ympäri asti, pää alaspäin :)
2 työpäivää takana ja iskiaskivut palasivat. Työkaverin saikun vuoksi mun huominen vp muuttui työpäiväksi ja perjantai olisi kanssa töitä. En silti kehdannut kieltäytyäkään tarjotusta lisäpäivästä, kun ei sitä rahaa yhtään liikaakaan ole. Mutta saa nähdä miten jaksan sitten perjantain...
Täällähän on ollut monella neuvolavisiittejä. Kanelisokerille sen verran kommentoisin niihin vauvan sykkeisiin, että mulla esikoisella oli ajoittain tosi korkeita sykkeitä ja kerran soittelivat neuvolasta peräänkin, että tule huomenna vielä näytille, kuunnellaan sydänäänet uudelleen. Arvaa säikäyttikö, kun ei itsellä hajuakaan mistä on kyse eivätkä lähteneet arvailemaan neuvolassakaan. Noh, ei niitä korkeita sykkeitä ollut kuin lopussa ja sitten onneksi terve poika syntyi lopulta :)
Me ollaan poijaan kanssa siivoiltu tänään. Onnistuin velttoilemaan koko viikonlopun mutta nyt villakoirat hyppi jo silmille että oli ihan pakko jo siivota. Mokkapaloja leivottiin kiitokseksi itsellemme, " vähän" maisteltiin ja sitten poika nukahtikin 20 sekunnissa päiväunille :) ihanaa, saa istua nyt hyvillä mielin koneella :)
Mulla tais neuvola olla vasta jotain 22. päivä. Verenpaineita pitäs mitata tässä välillä, on meinaan taas noussut hieman. Niin ne nousi esikoiseltakin, muttei mitenkään hälyyttävästi, eivät passiitaneet osastolle tms.
Jees mutta surffailis vähän, moro
Rouva rv 32