Millä tavalla vauvoilta otetaan verikokeet?
Lapsi 8 kk sai neuvolasta lähetteen verikokeisiin ja mua ahdistaa viedä toista sinne tökittäväksi :(
Kommentit (15)
toinen hoitaja yleensä pitää kättä paikallaan ja äiti (rimpuilevaa ja itkevää) lasta. samoin otetaan kuin aikuiseltakin.
Ihan vastasyntyneenä meillä otettiin kantapäästä. Sen jälkeen joko sormenopäästä tai käsitaipeesta. Riippuen tavitaanko suoninäyte vai riittääkö " tavallinen" .
Meillä ne ovat valitettavasti aika arkipäiväisiä. Kyllähän se ikävää on, mutta muista suhteuttaa. Pysyt itse rauhallisena, turvaat lasta.
ja itse pidin kyynärtaivetta suorana, tukevasti mutta hellästi. ei edes hätkähtänyt kun labratäti otti näytteen. Että ei sen aina tarvitse itkua olla!
venyy ja käy yhä pahemmaksi lapselle. Emlat käteen, niin ei edes tunnu missään. Pienet yleensä suurimmaks osaks huutaa vaan sitä kiinni pitoa, ei niinkään itse pistoa.
Paitsi siinä että Emlat voi pahentaa tilennetta jos lapsella ei ole hyviä pintasuonia. Itse emme käytä, mutta se johtuu oikeastaan siitä, että lapsi inhoaa laastareita ja huutaa sitä. Mielummin yksi itku näytteenotossa kuin ensin emlan laitossa ja toinen siellä.
Älä tee asiasta isoa, pysy rauhallisena. Jos lasta pidellään paikoillaan sylissä " oman äitin" minuutin niin ei se nyt niin iso juttu ole.
meidän neitille on aina laitettu sitä olikohan nimeltään elma puudutusainetta. Eikä ole tullut itkun itkua. Lähettivät sairaalasta kotiin puudutuslaastarit jotka laitettiin aamulla kyynärtaipeisiin ennen sairaalaan lähtöä. Toisella kertaa oltiin menossa vain verikokeisiin niin hoitaja laitti aineen ja odoteltiin n. 1/2 tuntia ennen koetta että aine vaikuttaa
Eniten pelkään varmaan sitä, että mitä jos joudutaan sorkkimaan kyynärtaivetta monta kertaa, jos suonta ei vaikka löydykään tms. Ap
YHDEN kerran näistä lukuisista on suonta jouduttu " sörkkimään" . Hyvin se menee!
Minuakin vähän ahdisti etukäteen. Ihan hyvin se sujui. Ei mitään puudutetta laitettu. Lapsi vähän itkaisi, mutta vähemmän kuin rokotuksia laitettaessa. Unohti itkun saman tien kun homma oli ohi. Ei ollenkaan kamala asia.
Käytiin sitten kolmena peräkkäisenä päivänä, että saivat yhteensä tarpeeksi verta.
Se puuduttaa kyynärtaipeen niin ettei lapseen satu näytteen otto. Kiinni pitäminen vaan ärsyttää ;)
Kerran on meidän 1-vuotiaalta otettu sormenpäästä sairaalan labrassa verinäyte. Silloin riitti ilmeisesti vähäisempikin verimäärä. Imaisivat sen (en tiedä miten) sellaiseen kapeaan putkeen. Silloin pyrittiin selvittämään onko lapsella bakteeritulehdus.
Siksi laitoinkin tämän aloituksen, kun mietin että onko tuo yleinenkin käytäntö. Ap
Kannattaa varmaan viedä - ei kai se sinne huvikseen pyydä?