Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

sammasta kielessä??

04.04.2008 |

Meillä 2vkon vanhalla vauvalla valkoista pintaa kielen päällä. Luulen että se on sitä sammasta. Vauvanhoito-oppaassa neuvottiin antamaan sitruuna- tai puolukkamehua sammaksen häätöön. no eilen annoin vajaan lusikallisen puolukkamehua ja siitä seurasi kyllä aikamoiset vatsanväänteet ja itkuinen ilta. Onko muilla kokemuksia?? Pitäisikö mehua antaa vielä vähemmän vai vasta myöhemmin??

t. epätietoinen

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös vauveli sai sammaksen antibioottikuurista. Tytöllä oli pelkästään kieli valkoinen, ei siis poskissa eikä kitalaessa. Minäkin pitkään mietin, että onko se sammasta vai maitoa, mutta kyllä oli sammasta, normaalisti ei kieli ole juurikaan valkoinen paitsi heti syötön jälkeen. Puolukkaa kokeiltiin vanupuikolla kieleen pari viikkoa, mutta ei auttanut yhtään. Lääkäri sitten määräsi Dactarin-geeliä ja sillä lähti parissa päivässä.

Vierailija
2/8 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on molemmilla lapsella ollut vauva-ajan alussa sammasta. Esikoiselle annettiin puolukkamehua, sattui olemaan anopilta saatua sokeroimatonta " kotimehua" . Annettiin ehkä teelusikallinen kerrallaan, useemman kerran päivässä. Nuoremmella samaan vaivaan annettiin situunamehua: Tiivistettä pullosta, pari tippaa kielen päälle pudotettuna kerrallaan tai veteen sekoitettuna lusikasta. Kummallekaan ei tullut mahavaivoja aineista, mitä vähän ihmettelinkin, onhan sitruuna varsinkin aika " rajua tavaraa" . Lisäksi neuvolasta neuvottiin antamaan jokaisen syötön päälle pikkasen vettä huuhtelemaan kieltä. Aika tiukassa sammas oli, joutui monta viikkoa antamaan. Ja meinaa tulla aina uudestaan tuo vaia. Vaikka eihän se vaarallista ole. Mulla siirtyi rintoihinkin sammas: nännin iho muuttui vähän aristavaksi ja imettäessä poltteli tai vihloksi rintoihin. Niitä huuhtelin jostain saamallani ohjeella vishyvedellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikamme oli silloin 3 vk, kun kävimme äitiysneuvolassa. Terveydenhoitaja sanoi, että hänellä olisi sammasta kielessä. Ohjeena oli, että vanupuikko kastetaan puolukkamehuun ja sillä sivellään kieltä monta kertaa päivässä. Lisäksi neuvottiin huuhtelemaan keitetyllä vedellä vauvan suu joka ruokailun jälkeen. Sitruunaa ei suositella, koska se voi herkästi allergisoida. (näin meille sanottiin)

Kirjoitin, että meillä epäiltiin sammasta. Lastenneuvolassa kuitenkin todettiin, ettei pojalla ollut mitään sammasta kielessä. Valkoisuus johtui maidosta. Turhaan me yritimme pari viikkoa sammasta pois kielestä ja ihmettelimme, kun se ei lähtenyt. Jos vauvalla on suussa sammasta, sitä on yleensä kielen lisäksi myös poskien sisäpinnalla ja huulissa. Kannattaa siis varmistaa ensiksi, että kyseessä on sammas.

Vierailija
4/8 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sammaksesta ei ole vauvalle haittaa. Pientä määrää ei siis edes tarvitse hoitaa. Se vaan tarttuu helposti nänneihin, jos imettää. Ja silloin jos hoitaa vauvan suun pitää hoitaa nännit kanssa.

Meidänkin vauvan kieli on valkoinen ainakin imetyksen jälkeen. Olen ajatellut sen olevan maitoa. Pitääpä katsoa ennen seuraavaa ruokailua miltä näyttää :)

Vierailija
5/8 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurailen asiaa vielä. Jotenkin itse epäilen enempi että maitoa jää siihen kielen pintaan. Sillä valkoista peitettä ei ole nimittäin muualla kuin kielen päällä ja senkin määrä välillä vähän vaihtelee. varmuuden vuoksi olen muutaman kerran puolukkamehua kielen päälle laitellut, mutta empä ala vielä millekään puolukkakuurille asian tiimoilta. Huomenna onneksi 3vkoisen neuvola, joten saan terkkarinkin mielipiteen asiaan.

Vierailija
6/8 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sammasta kahteen eri otteeseen poitsulla, molemmilla kerroilla tuli antibiootista. Ekalla kerralla ikää viitisen viikkoa, ja silloin vielä imetin, ja tarttui myös nänneihin. Sen valkoisen kyllä huomasi, ja oli kipeä myös.

Meillä sammasta ei ole näkynyt kielessä, ainoastaan kitalaessa. Onko teidän vauvallanne kitalaessa valkoista? Kielen päällä kai voi myös olla sammasta, en tiedä, mutta tokihan se voi olla maitoakin. Kannattaa varmistaa asia neuvolassa, meidät ainakin otettiin sinne heti ekstrakäynnille kun soitin epäilyistäni.

Me annoimme puolukkaa ja meillä tehosi hyvin. Sitähän ei tarvitse antaa paljon, jos aiheuttaa masuvaivoja. Voit vaikka vanupuikolla tai puklurätin kulmalla varovasti sivellä sitä vauvan suuhun niihin kohtiin, joissa sammasta on. Puolukkaa/sitruunaa ei siis tarvitse niellä.

Vichyvesi kuulemma tehoaa myös, voithan kokeilla myös sitä vauvalle!

Vierailija
7/8 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän vauvalla on ollut valkoinen kieli jotain parin viikon iästä alkaen ja kaveri on nyt 3kk ja risat. Puolukkakuuria olen aina välillä yrittänyt eli antanut lusikkalla puolukkaa niin, että kieli värjäytyy punaiseksi. Ei ole tehonnut, mutta ilmeisesti en ole tehnyt tätä tarpeeksi montaa kertaa vuorokaudessa. Kaveri syö hyvin, joten en ole murehtinut sammaksen vuoksi eikä sitä ole rinnoissani näkynyt. Nyt kyllä ajattelin aloittaa taas puolukkakuuriin tehostetusti.

Muistathan keittää myös tutit?!

Vierailija
8/8 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sammas tosiaan tarttuu myös rintoihin, mutta se ei oo vakavaa, mikäli vauvan suu tai äidin rinnat ei oo kipeät.

Mulla aina tarttunut rintoihin, rintoja vihloo ikävästi, maidon heruminen tekee kipeää. Tässä vaiheessa olen yleensä asian viimeistään hoksannut ja aloittanut puolukkakuurit. Mutta meillä kotikonstit ei koskaan ole tehonnut. Sammas on vain lisääntynyt ja ilmeisesti vauvan imuote on sammaksen myötä aina muuttunut niin, että rinnanpäät on mennyt rikki. Siinä vaiheessa olen aina turvautunut daktarinin apuun (tai nykyään jo vähän ennen tuota sairaan kivuliasta vaihetta...)