Ärsyttävä hoitaja eilen päivystyksessä!
Lapsi valitti heti aamusta kurkkukipua ja ääni oli ihan puuroinen. Katsoin kurkkuun niin nielurisat olivat ihan turvonneet, hyvä että keskellä oli parin millin rako että henki kulki. Peitteitä oli lisäksi. Kuumetta ei ollut mutta kovasti valitetteli sitä joten lapsi söi vähän aamupalaa ja lähdimme päivystykseen.
Siellä sitten hoitaja ensinäkin sanoi ettei se angiina voi olla koska ei ole kuumetta. Särkylääkettäkin olisi pitänyt heti kotona syöttää, siitä sain noottia kun en ollut sitä muistanut antaa (piti kyllä mutta en muistanut). Kuulema nyt on niin paljon viruksia liikkeellä että se on varmaan virus. Kurkkuun katsomalla ei mitään selviä ja lapsi on kuitenkin ihan terveen oloinen joten ei nyt ole oikein mitään tehtävissä. Suostui sitten nielunäytteen ottamaan mutta ei sekään varmaan mitään näytä. Olisi sitten passittanut kotiin lapsen kanssa, ja tänään sitten olisi pitänyt tuloksia soitella omalle ta:lle. Turhaan sitä on lääkäriinkään mennä kun ei ne kirjoita ihan helpolla kuuria "varuiksi", ja jos kirjoittaisi niin sitten jos se onkin virus niin se kuuri pitäisi lopettaa ja sitten tuli saarna siitä miten ei antibioottikuurin lopetaminenkin on kinkkistä hommaa jne. Tuli kertakaikkiaan sellainen olo että vaivasimme heitä turhaan ja että oli ihan turha käynti.
Halusin sitten jäädä lääkärille odottelemaan ja pitkin hampain lapsen jonoon laittoi. Pääsimme lääkäriin joka heti lapsen kurkun nähdessään oli huolissaan miten turvonneet risat olivat ja kirjoitti heti kuurin. Kuuri pitää myös syödä ehdottomasti loppuun vaikka testi näyttäisi negatiivista.
Ei ne hoitajat kaikkea tiedä vaikka niin näemmä luulevatkin. Äitien tulee pitää lastensa puolta ja vaatia tarv. lääkäriä jotta saisi asianmukaisen hoidon. Tiedä miten turvonnut se kurkku nyt olisi jos olisin vain lähtenyt kotiin odottelemaan tuloksia. Nyt saimme eilen heti kuurin päälle ja äänikin kuulostaa hieman vähemmän puuromaiselta tänään.
Kommentit (34)
"Eihän tuo ole edes kovin punainen." Sanoin että minun silmäkseni kyllä on. Valitti vielä kun tulin vasta illalla enkä työpäivän aikana. Olen töissä yksin pikkuputiikissa enkä todellakaan päässyt aiemmin. No, kun armosta pääsin sitten lääkärille, totesi lääkäri heti tulehduksen ja kirjoitti antibioottitipat.
"Eihän tuo ole edes kovin punainen." Sanoin että minun silmäkseni kyllä on. Valitti vielä kun tulin vasta illalla enkä työpäivän aikana. Olen töissä yksin pikkuputiikissa enkä todellakaan päässyt aiemmin. No, kun armosta pääsin sitten lääkärille, totesi lääkäri heti tulehduksen ja kirjoitti antibioottitipat.
että melko varmasti testin tulos on kuitenkin negatiivinen ja turhaan se lääkärikin sitä antibioottia määräsi. Vuorokaudenkin aikana voi kurkkukipu lievittyä tai pahentua lääkityksestä riippumatta. Lääkärin on niin helppo repäistä se resepti niin pääsee helpommin potilaista eroon.
eikä edes peitteitä. Kurkkukipukin voi olla lievää. omalla tytölläni meinaan oli aamulla ääni pois ja kurkku lievästi kipeä eikä mitään muuta ollut. käytin lekurissa josta sh laittoi viljelyyn ja illalla jo soitti että vauhdilla oli pöpöt kasvaneet ja antibiottia kirjoittaa lääkäri.. eli, niinsairausten näkyminen kuin ihmisten elimistöt on erilaisia..
Itellä umpparikin leikattiin niin että oli vaan kamala mahakipu ei muuta.. piipaalla menin ja umppari poistettiin. kuumetta oli kokonaista 35.5 ja ambulanssi mies epäili että mittari on rikki, mutta samaa näytti toinekin mittari... näin olemme erilaisia
että oli nielutulehdus. Hoitaja totes, että risat on siistit ja ei lääkäriin. Kotiin vain.
Tinkasin kuitenkin itseni lääkäriin kun olen astmaatikko. Vihaisena sitten tiuskas, että mene nyt, mutta turhaan menet sinne.
Lääkäri kirjoitti heti kuurin ja kysyi, miksi en ole aiemmin tullut. Risat todella isot ja peitteiset ja astmaatikolla pitäisi olla kuuri kirjoitettuna aina varalle tällaissa tilanteissa.
Mulla monet kerrat ollut angiina ja kuume on ollut aina poikkeus. Angiina silti todettu vaikka onkin ollut kuume. Monesti olen tuon väitteen kuullut että angiina ei voi olla jos ei ole kuume. Oon muutenkin sen tyyppinen että kuume ei helposti tule..
mentii 2 viikkoo sitten kun 2v tytölle nous jo heti aamulla 39,3 kuume ja päivällä se oli 40.0. (lekurissa käytiin päivällä terveysasemalla ja lääkäri väitti et virus se vaan on) vein sitten peijakseen illalla ja hoitsu siinä kyseli et mikä vaivaa ja sanoin että korkea kuume, niin se tokaisi, että TUOKO ON NYT SITTEN PÄIVYSTYSASIA? Vastasin että kyllä jos tyttö oli just viime viikolla 39 asteen kuumeessa ja silmätulehduskin oli Jo kestänyt 2 tippakuurista huolimatta noin 3 viikkoa. Päästiin sit melko nopee lääkärille kun se täti ite mittas tytön kuumeen joka oli 40.0 JA KEUHKOKUUMEHAN SILLÄ SIT OLI...
tutkitusti saavat parempaa hoitoa julkisestakin terveydenhoidosta, ja elävät pidempään. Kun asiakkaalla on tietoa ja uskallusta kyseenalaistaa tuollaiset hoitajat, ja vaatia kunnon tutkimuksia, vakaviakin sairauksia saadaan ajoissa selville, ja jopa turhia kuolemia vältetään.
Pidetään vaan vanhemmat niiden lastemme puolia, sitä varten me olemme olemassa. Hyvä ap!
Kysyin lääkäriltä miksi sai kuurin.
Itsellä ollut nuorempana koko kesän mononukleoosi mutta tk:n lääkärit eivät sitä huomanneet vaikka verikokeista se selvästi sitten loppupeleissä näkyi. Äiti vei sitten yksityiselle joka katsottuaan kurkkuuni kysyi suoraan että miten olen vielä hengissä...
Ap
että jos kaikki tosta noin vain pääsee päivystyksessä jonottamaan lääkärille niin kohta siellä on kahdeksan tunnin jono.
Hoidon tarvetta on pakko arvioida ja potilaita laittaa kiireellisyysjärjestykseen. Kaikki potilaat, jotka tulee päivystykseen, ei välttämättä kuulu sinne.
Hoitajat eivät tee diagnooseja, vaan arvioivat hoidon tarpeen ja kiireellisyyden.
pojalla oli kuumetta ollut 4 päivää 38.5 ja oli tosi väsynyt (Ei muita oireita). No sanoin kuitenkin haluavani näyttää lääkärille kun tuntui siltä. Pääsimme lääkärijonoon ja 2h odotuksen jälkeen poika meni tajuttomaksi ja sitten alkoi tapahtua. pojalla oli keuhkokuume ja olimmekin 2 viikkoa sairaalassa...
MOnonukleoosi eli kansankielellä pusutauti on teineillä yleinen ja kestää ihan normaalistikin pitkään eikä todella ole tappava tauti... Taitaa sussa olla draamaqueenin vikaa...
Ne osaa olla tosi koppavia, ei mitään ymmärrystä sitä kohtaan , että vanhemmalla voi olla vähän hätäkin jos kurkku on melkein "tukossa", olipa sitten virus tai vakavampi bakteeri pöpö. Ja voihan se viruskin äityä niin ettei siihen juuri kuurit auta ja kurkku sen kun turpoaa ja turpoaa, että ...
Mutta sen verran ymmärrän sitä hoitajaakin, että monta heidän mielestään turhaakin tyyppiä siellä päivystyksessä istuu ja jos on joku angiinakin vaikka just alkamassa niin se ei välttämättä näy, ehkä huomenna vasta näkyy siinä testissä yms. Mutta voisivat silti antaa lääkäreiden päättää nämä asiat, kun kukaan (täys päinen) kuitenkaan tuskin omasta mielestään turhaan tulee sinne vaan kokee oikeesti olevansa lääkärin tarpeessa.
Ja mikä niillä hoitajillakin on loppupeleissä se taito arvioida sitten? Kun ei ne sieltä, meillä ainakin luukun takana, edes näe suuhun asti...