Onko kellään käynyt kotihoidon perhetyön työntekijää
auttamassa kotona? mitä niiden toimenkuvaan kuuluu ja mitä niiltä voi pyytää tehtäväksi lastenhoidon lisäksi? Kuuluuko esim. ruoan laitto tai siivoaminen niiden toimenkuvaan? Huomenna olis tulossa sellainen ja pyysi listaa toiveista käynneille. En osaa tehdä listaa :( Väsyttää vaan ja toivon saavani ainakin nukkua sen aikaa kun se katsoo vauvaa ja vanhempaa lasta.
-synnytysmasennuksesta kärsivä-
Kommentit (10)
voi pyytää myös tekemään ruokaa tai siivoileen vaikka nyt sitten edes keittiön. Tuntuu vaan oudolta pyytää uppo-outoa ihmistä siivoamaan tai kaiveleen meidän ruokakaappeja / jääkaappia. No, pääasia että sais ite olla rauhassa vähän aikaa ja levätä.
4: ainakin täällä listassa voi olla myös siivousta, ei mitään viikkopuunia kuitenkaan. Meille olis tarve perhetyötekijälle auttamaan lapsen kanssa, mutta ei ole tarpeeksi tekijöitä perheiden määrään nähden.
ne KESKUSTELEE sun kanssasi siitä, kuinka osaisit tehdä sen itse. Tai jaksaisit, tai ehtisit. Niin kuin siitä keskustelusta jotain hyötyä olisi...
Käymisestä ei ollut mitään hyötyä, eikä apua!
Turvaverkosto pitäisi olla ja kyllä isovanhemmat auttaa ... Heh, heh : (
Meillä kävi joskus jonkin aikaa minun väsymyksen (lapsen sairauden ym. valvotuksen vuoksi), sekä vaikean raskauden raskauden vuoksi. Tarkoitus oli, että minä olisin saanut hetken levätä (vaikka niin että he olisivat olleet ulkona lasten kanssa).
Käytännössä heidän toimen kuvaan ei kuulu lastenhoito, eikä ainakaan mitkään kotityöt. Istuivat siis sohvalla ja siinä sitten keskustelemalla paransivat univajeessa olevan äidin jaksamista samalla kun äiti yksin ruokki lapset, nosteli heitä supistusten kera... Ei meillä olisi kukaan vieraskaan kehdannut niin laiskana istua, kun näkivät missä tilassa minä olen. Joku olisi varmasti tullut auttamaan syöttämisessa, lapsen nostelussa (mikä aiheutti supisteluja) mutta ei kuulunut heidän toimenkuvaan... Ulkona kävivät muutaman kerran, mutta käytännössä minä puin suurimmaksi osaksi lapset (mikä oli se vaiken homma mulle muutenkin vaikean raskauteni vuoksi)
Että ei apua meille ollut...
vaikka sainkin lähetteen neuvolan kautta.
Neuvola ei oikein tainut uskoa, kun kerroin millaista toimintaa heillä on eli pelkkää juttelua.
Minut kehoitettiin melko suoraan menemään psykologille, ja tosiaan kysymys oli väsymys, supistukset ym. asiat.
Päivä meni pilalle kun useampaan otteeseen kävivät juttelemassa puuta heinää pari tuntia.
7
Meillä kävi neuvolan perhetyöntekijä tekemässä arvion perheen avuntarpeesta. Hän siis " vain keskusteli" kuten edellinen kirjoittaja totesi.
Sen lausunnon perusteella saimme sitten kunnalta palvelusetelipäätöksen, jolla voimme ostaa kotiapua ja kunta korvaa 2/3 kuluista.
Toisissa kunnissa varmaan perhetyöntekijän arvion perusteella voi saada kunnan omien kotiavustajien käyntejä, meillä ei kun ei oo resursseja siellä kotipalvelussa.
Teki kaikkea mitä pyysin. eli imurointi, tiskaus, ruuanlaitto, lapsen kanssa leikkiminen ja muu sellainen- itse lepäsin, kävin ulkona kävelemässä tai suihkussa kun työntekijä oli meillä.
Useampaan otteeseen kävivät juttelemassa, muttei apua tullut koska ei ollut resursseja.
7 edelleen
Täällä suht suuressa kaupungissa noita perhetyöntekijöitä on vain 3 ja sitten jonkin verran suuremmassa niitä on lähes 100, että ei ihan käy tasan onnen lahjat.
Ja täällä nuo 3 tosiaan eivät ole mitään " kotiapulaisia" vaan lähinna sitä keskusteluapua. Lukee ihan heidän paperissaankin, mutta mutta antavat kuitenkin joillekin muille tahoille eri kuvaa toiminnastaan eli psykologit, neuvolat ym. oli tieto että he tekisivät osittain myös konkreettisia " hommia" .
EI tokikaan kerkeä olemaan kuulemma koko päivää. Itse ajattelin listaan laittaa että jos tekisi ruoan (jos pystyy lasten kanssa tekemään). Olisi pihalla aamusta lasten kanssa, että itse saisi nukkua ja sen jälkeen tekisi sen ruoan. Ruoan jälkeen voisivat lapset tulla nukkumaan viereeni tai sitten täti voisi nukuttaa ne. Jos jää aikaa voisi järjestellä lasten huonetta, joka meillä ainakin on aina kaaoksessa.
Myös keitti´ö on aina kaaoksessa, joten sen voisi siivota.
Itse en haluaisi että esim. pesisi meidän pyykkejä. Muutenkin tuo muu siivoaminen voi olla aika vaikeaa ulkopuoliselle, no tietysti jo 8h on päivässä voisi jokin päivä imuroida, pestä lattiat ja ne ikkunat, mutta tuskin kerkeää lasten ohella tuollaista tekemään.