Liitos- ja kasvukivut
Hei,
onko muita, joilla kovat liitos- ja kasvukivut tai ylipäätään lantion/ lonkan seutu kovilla?
Olen äärettömän onnellinen tästä raskaudesta, enkä haluaisi valittaa, mutta nyt en tiiä miten jaksan tän kivun kanssa. Tuntuu pahalta istua, seistä, kävellä tai olla. Nyt pukkaa vielä yskää, ja yskiminen sattuu aivan mielettömästi. Taas yksi yö tulossa ja pelottaa jo nyt yskä ja kipu ja valvominen.
Kaikki ideat ja vinkit otetaan vastaan! En haluaisi ottaa särky- enkä yskänlääkettä, mutta jos on ihan pakko ottaa, mitä suosittelette..? Lääkäri on onneksi torstaina, sieltä saan ammattilaisen neuvot, mutta siihen on vielä pari yötä...
Kaikista vinkeistä kiitollisena,
Arkamamma rv 17+4
Kommentit (5)
Kiitos vinkistä!
Yhdenlainen tukivyö löytyykin jo kaapista edellisen raskauden jäljiltä.
Uskalsitko sinä ottaa vaivaan särkylääkettä? Kuulema panadolia vois ottaa..? Mieluummin ei tietenkään ottaisi mitään. Varsinkin mies on heti sitä mieltä että pahoinpitelen lasta, jos lääkitsen itseäni.. Helppo hänelle, kun ei koe kipua. Huokaus.
T. Arkis
Ei sitä tietenkään voi napsia niinkuin leipää, mutta pahimmassa vaiheessa on järkevää että säästää voimiaan tärkeämpiin asioihin ja tosiaan ottaa sitten särkylääkkeen silloin tällöin, varsinkin yötä vasten että saat nukuttua.
Miehelles voit ehdottaa että ens alkuun tunkee appelsiinin takamukseensa ja sit laittaa palleihin ruuvipuristimet kiinni ja kun on silleen kävellyt päivän, voi tulla keskustelemaan lääkityksen tarpeellisuudesta >:-/ Murh.
Hauskaa tiuhtiainen!!! Toi täytyykin vielä laukaista ukolle, jossain vaiheessa en osannut muuta kuin parkaista että SÄ ET VOI TIETÄÄ MILTÄ MUSTA TUNTUU!!! Tuskaili lasten hoitamisesta kun makasin petin pohjalla kipeänä...
Joo ota vaan sitä Panadolia, ja jos sulle ei tavallinen auta niin kuin mulle, niin Panadol Zap tehoaa paremmin. Kivussa on semmoinenkin juttu, että kun sitä kauan kärsii, niin se " jää päälle" . Tarkoittaa sitä, että vaikka oikeasti kipua ei enää olisikaan olemassa, niin aivoissa reseptorit ottaa edelleen olematonta viestiä vastaan, ja kipu tuntuu. Sillä tuntemus täytyy saada poikki, ennenkuin helpotus tulee.
Mulla on todella korkea kipukynnys, ja aina levossa helpottaa, joten olen sitten koittanut vaan lepäillä mahdollisimman paljon. Eli ihan hirveästi en ole joutunut särkylääkettä napsimaan. Mutta tietysti kannattaa ottaa, kunhan ei ihan joka päivä ympäri vuorokauden niitä vetele.
Maaria 41+6
Kiitos Tiuhtiainen ja Maaria!
Tässä tilanteessa auttaa myös se kun saa urputtaa. Pakko reipastua tuon lääkityksen kanssa ja yrittää todella muistaa, että siitä ei ole mitään haittaa lapselle. Ja miehelle pitää muistaa sanoa suorat sanat, kiitos käyttökelpoisesta esimerkistä, Tiuhtis!
Maaria, yhdistinkö oikein kun päättelin, että olet sama Maaria joka on lähdössä synnyttämään loppuviikosta (hetkenä minä hyvänsä)? Isot tsempit sulle!! Toivotaan ja uskotaan että kaikki menee hyvin! (Olen myös kateellinen kun pääset tositoimiin, tähän odottamiseen olet varmasti jo ehtinyt kyllästyä?)
Yhdessä jaksetaan, siskot!
T. Arkis
Mulla on ollut jokaisesta aikamoiset liitoskivut. Ne ei vielä tuossa vaiheessa ole olleet kovin jatkuvia, vaan tulleet ajoittain, ja välillä olleet viikkoja poissa. Mutta jos yhtään lohduttaa, niin voit ajatella että lantio aukenee kunnolla ja se helpottaa kummasti synnytyksessä.
Sinulle voisi auttaa tukivyö. On olemassa sellaisia tavallisia, jotka kannattelee vatsaa ja ainakin mulla auttaa kovasti selkävaivoihin. Sitten on olemass myös lannerankavöitä, joiden pitäisi auttaa nimenomaan liitoskivuihin. Ne tavallaan pitävät lannetta " kasassa" , joten ei pääse leviämään ihan niin kuin ilman. Itse en ole tuosta ihan vakuuttunut, vallankaan jos sitä pidetään liian kireällä, niin saattaa estää lanteiden luonnollisen leviämisen, mikä saattaa hankaloittaa synnytystä. Mutta juttele asiasta lääkärin kanssa, tai saattaa olla että terkka/kätilö tietää paremmin näistä. Niitä saa monista neuvoloista lainaan, mutta ei ne ihan maltaita maksakaan eikä todellakaan ole mitään kertakäyttöisiä, joten voit sitten ihan hyvin myydä eteenpäin kun ei enää tarvitse. Mun vyö on nyt kolmannella ihmisellä käytössä, ja on kuin uusi.
Toivottavasti en tarvitse tätä enää kauaa...
Maaria 41+5