Miten toimia imetysdieetissä-Viljat-maito-muna-soija: GLUKOOSISIIRAPPI
Hei,
toistaiseksi mun pitää jatkaa dieettiä. Pois on siis maito, muna, soija ja viljat. KOen dieetin aika rankaksi (tiedän toki että on ihmisiä, jotka elää vielä pienemmälläkin ruokatarjonnalla ja nostan siitä hattua)
Jotta ei kävis liian rankaksi, haluaisin jotain herkkujakin mukaan. Huomaan vaan että irtokarkeissa, mehuissa ja siiderissä on glukoosisiirappia tai glukoosi-fruktoosisiirappia. MIten olette imettäjän dieetissä menetelleet näiden aineiden osalta. En saanut meidän lääkäriltä mitään ohjetta näihin ja hoksasin koko asian vasta käynnin jälkeen.
Valmistajathan kokee ettei tuon pitäisi olla allergisoivaa, mut tämä aihe on mulle niin vieras ettei multa löydy tähän omaa tietoa ja siksi mitään mielipidettä.
KIITOS!!
Kommentit (8)
niin, saa syödä toki, kun kyseessä on KELIAKIA (elimistö ei kestä gluteeniproteiineja) MUTTA EI VÄLTTÄMÄTTÄ, kun kyseessä ALLERGIA, jolloin oireita voi aiheuttaa yksi tai useampi vehnän proteiini - ei välttämättä siis gluteeniproteiinit!
joissakin ruoissa sen hyväksynyt, kun olen huomannut naapurissa asuvan moniallergisen lapsen syövän ;-). Mm hedelmäaakkoset käy kyseiselle tytölle, niin olen sitten itsekin niitä popsinut, vaikka normaalioloissa kiertäisin kaukaa.
Fazerin wienernougatissa ei ole maitoa eikä soijaa. parasta suklaata, mitä on tarjolla ;-).
Eli imettävän ruokavaliosta ei ole mitään hajua. Mutta perheessä on viljoille allerginen lapsi ja allergia on sen verran kokonaisvaltainen, etteivät viljojen tärkkelyksetkään käy. Silloin oireita tulee myös glukoosi-siirapista, jota todellakin on työnnetty kaikkiin herkkuihin karkkeja, limsoja ja jugurtteja myöten... Joskus sen perässä lukee,että on tehty maissista ja silloin se kyllä käy. Yleisimmin käytetään fruktoosi-glukoosi-siirappia ja siinä allergisoiva aine on juuri glukoosi-siirapin vehnä. fruktoosi-siirappia meidän lapsi ainakin voi syödä. toivottavasti tästä oli apua... Sallittuja karkkeja avec ja da capo ja mehuista grandit mm.
Eli aluksi vältetään ja sitten kokeillaan, miten herkkä lapsi on, eli tuleeko oireita jos syö.
Toinen juttu on tietysti selvittää valmistajalta, mistä valitsemasi tuotteen glukoosi on peräisin, esim. vehnästä, ohrasta, maissista, perunasta jne. Eli jos ette vältä maissia, aika monetkin glukoosit käyvät! Myös esim. sorbitoli on tehty yleensä joko vehnästä tai maissista, sekin täytyy selvittää valmistajalta, JOS lapsesi on niin herkkä, että reagoi sille:) Valmistajat saattavat sanoa, ettei voi aiheuttaa oireita, mutta valitettavasti esim. oma poikani reagoi jopa sorbitolille, niin harvinaista kuin se ehkä onkin...
vehnää. Onko mitään purkkaa, jota voisi turvallisesti käyttää? Joissakin on ollut soijaa, ne olen jättänyt pois suoraan.
Tosiaan kannattaa mahd muk vältää lisäaineita ja meidän perheessä nuo tärkkelyssiirapit aiheuttavat allergiaa, vaikkakin EU on vapauttanut valmistajat jättämään tuoteselosteesta pois sen valmistusaineen. Vaikka se siis olisikin tehty viljasta: ohra tai vehnä. Peukkutuntumalla glukoosisiirappi/tärkkelys/glukoosi-fruktoosisiirappi sisältää aina vehnää, kun sitä ei ole erikseen mainittu tuoteselosteessa.
Fiksut valmistajat mainitsee perunan tai maissin. Arla (Ingman) esim. on poistanut jäätelöistä ja muista maitotuotteista vehnätärkkelyssiirappi-sanan tuotteiden kyljestä ja vetoo tuohon EU:ssa tehtyyn päätökseen. Samaa alkuperää on kuitenkin kuin ennen eli VEHNÄÄ. Juuri tällä viikolla saatu tieto. ANTEEKSI, vähän vierestä, kun maito ei sinulle nyt sovi. Antaa kuitenkin osviittaa, kuinka salapoliisihommaa on metsästää sopivaa ruokaa ja namia.
Karkeista esim. Leafillä vaihtelee siirappien alkuperä, joten et voi luottaa sen erän olevan esim. maissista. Haribon tuotteisiin kannattaa tutustua, kun makeannälkä yllättää. Käy heidän nettisivulla ja Lidlissä ainakin meidän kaupungissa paras valikoima.
Grandin vadelmapillimehu on ainoa pillimehu. Brunneby vai olikohan Brynneby laimennettavia mehuja myydään meilläpäin Citymarketeissa montaa eri makua. Ruotsalaista ja ei lisäaineita vain aitoa sokeria. Siidereistä löytyy ainakin Alkosta lisäaineettomia Ranskassa valmistetuista. Mutta ei kait imettäessä kannata siidereitä imeä vai tarkoititko alkoholittomia?
Minä ja toinen lapseni ollaan samaisella ruokavaliorajoituksilla ja toiselle lapselleni sopii maito, muttei ne muut. Alussa rankkaa, mutta kyllä kannattaa.
Glukoosisiirappi, maltodekstriini yms makeuttajat ovat gluteenittomia, mutta saattavat antaa oireita herkimmille viljaallergikoille.
Lähde: Keliakialiitto